Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ.

0

Η ΔΕΗ, με την προκήρυξη ενός ανοιχτού διαγωνισμού με τον οποίο προσκαλεί καλλιτέχνες από κάθε μορφή τέχνης να αντλήσουν έμπνευση από το σήμα, τα στοιχεία εταιρικής ταυτότητας της ΔΕΗ αλλά και όσα συμβολίζει για τους Έλληνες,  την ενέργεια, το φως και έμμεσα, τον εκσυγχρονισμό, την ανάπτυξη και τη βιώσιμη πρόοδο, ανοίγει και τα σημαντικά ιστορικά της αρχεία που αφορούν την εικόνα της και την οικειότητα που μέσω αυτής δημιουργήθηκε ανάμεσα στην πρωτοπόρο εταιρεία και τον Έλληνα καταναλωτή, στους καλλιτέχνες που επιθυμούν να πάρουν μέρος για να παρατηρήσουν από κοντά την εξέλιξη και την καινοτομία που έφερε στους Έλληνες και τον τρόπο με τον οποίο μεταμόρφωσε τη ζωή όλων μας.

Οι αφίσες και οι καταχωρήσεις της ΔΕΗ είναι ιστορικής σημασίας.

Με την αφίσα να έχει γεννηθεί το 1846 στο Παρίσι, όταν ο ζωγράφος Paul Baudry µε τη συνεργασία του λιθογράφου Rouchon κυκλοφόρησαν την πρώτη χρονολογημένη και υπογεγραμμένη αφίσα για το κατάστημα ενδυμάτων «Au Roi de Prusse», είναι ένας τρόπος οικείας και φιλικής επικοινωνίας που δημιουργεί εντύπωση στον καταναλωτή και στην ιστορία της έχουν εγγραφεί ονόματα από τον Ντομιέ και τον Τουλούζ Λοτρέκ, εικαστικούς και προσωπικότητες της τέχνης που κάνουν την αφίσα είδος τέχνης.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ. Facebook Twitter

Στην Ελλάδα με τις πρώτες αφίσες να έχουν εμφανιστεί στη δεκαετία του 20 και την αφίσα να μπαίνει επισήμως στη σχολή  Καλών Τεχνών όταν με την κήρυξη του πολέμου το 1940, το Υπουργείο Τύπου αναθέτει στο Εργαστήρι Χαρακτικής της Α.Σ.Κ.Τ., που διηύθυνε ο Γιάννης Κεφαλληνός, τη φιλοτέχνηση µιας σειράς αφισών πατριωτικού περιεχομένου για την τόνωση του φρονήματος των Ελλήνων ενάντια στους Ιταλούς εισβολείς, η σχέση εικόνας και καταναλωτή πολύ πριν εμφανιστεί η τηλεόραση αποκτά ιδιαίτερη και βαρύνουσα σημασία. Ειδικά στη μεταπολεμική περίοδο όταν ξεκινά και η ανάπτυξη της ΔΕΗ με στόχο την ηλεκτροδότηση κάθε περιοχής της χώρας, οι καταναλωτές αρχίζουν να ξεχωρίζουν τα σήματα, τις εικόνες και διακρίνουν τις εταιρείες για τα ξεχωριστά σχέδια και μηνύματα που απευθύνουν.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Από τη δεκαετία του 1950, η φιλοτέχνηση και παραγωγή αφισών γίνεται πιο συστηµατική, αφ’ ενός µεν µε τη δηµιουργία διαφόρων σχολών διακοσμητικών τεχνών όπου δίδασκαν πολλοί γνωστοί καλλιτέχνες της εποχής, αλλά και µε την εµφάνιση των πρώτων ελληνικών διαφηµιστικών εταιριών. Η αφίσα γίνεται και πάλι το κυρίαρχο µέσο προβολής και επικοινωνίας πολλών εκφάνσεων της κοινωνίας. Από αυτή την πρόκληση της εποχής που σχετίζεται με την εικόνα δε θα μπορούσε να απουσιάζει η ΔΕΗ που έχει μια μακρά και στενή σχέση με τους καλλιτέχνες, την οποία ενισχύει σήμερα με τον ανοιχτό διαγωνισμό που προκηρύσσει που αφορά δημιουργούς  από κάθε μορφή τέχνης καλώντας τους να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν, αντλώντας έμπνευση και από το οπτικό ιστορικό της υλικό και το ρόλο που έπαιξε σε μια εποχή σημαντικής και κρίσιμης ανάπτυξης σε όλα τα πεδία. Στον 21ο αιώνα πλέον, με τη ΔΕΗ να αναζητά νέους ορίζοντες με μια ενέργεια πιο φιλική και μια πολιτική πιο ανήσυχη και κοντά στον καταναλωτή, οι καλλιτέχνες με τα νέα τους έργα καλούνται να συμβάλουν στη νέα εικόνα και εποχή της ΔΕΗ και να γίνουν ο δίαυλος που θα την συνδέσει με ένα νέο τρόπο και μέσω της τέχνης με την κοινωνία των πολιτών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός είναι χρηματικός, με πέντε βραβεία που έχουν σαν στόχο την ενίσχυση της νέας καλλιτεχνικής παραγωγής ενώ τα καλύτερα έργα του διαγωνισμού θα εκτεθούν και θα κυκλοφορήσουν και σε κατάλογο.

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε όλους τους καλλιτέχνες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και ενδιαφέρονται να γνωρίσουν την ιστορία της ∆ΕΗ, αλλά κεντρίζει και το δικό μας ενδιαφέρον να  ανατρέξουμε στα αρχεία με τις αφίσες και τα καλλιτεχνικά έργα του ιστορικού αρχείου της ΔΕΗ επιχειρώντας την ανατομία των δημιουργών μιας εποχής που συντονιζόταν με τις σύγχρονες για την κάθε εποχή εικαστικές εκφράσεις και αντιλήψεις.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Βλέποντας το παλιό αρχειακό υλικό ξεχωρίζει ένα εξαιρετικό σχέδιο του ∆ημήτρη  Μεγαλίδη (1908-1979), Μετά το μόχθο,  έργο του 1958. Ο Μεγαλίδης,  ζωγράφος-χαράκτης της σχολής Καλών Τεχνών δημιούργησε μια σπουδαία σειρά πορτραίτων και σκίτσων με μαχητές του μόχθου αλλά και στιγμές της καθημερινής ζωής. 

Ένας άλλος σημαντικός ζωγράφος και χαράκτης ο Αξέξανδρος Κορογιαννάκης ζωγραφίζει με τον ρεαλιστικό χαρακτηριστικό του τρόπο το «Εσωτερικό του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Αγίου Γεωργίου στο Κερατσίνι». Πρόκειται για ένα σπάνιο έργο, αφού τα περισσότερα του Κορογιαννάκη, που διέπρεψε και στη χάραξη ελληνικών τραπεζογραμματίων, είναι ασπρόμαυροι πίνακες. Η νατουραλιστική απεικόνιση του καθημερινού μόχθου, σε αυτή τη σύνθεση είναι ζωηρή και δείχνει την εξέλιξη της βιομηχανίας, στην οποία η ΔΕΗ πρωτοστατεί.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Φυσικά ιδιαίτερα σημαντική θέση κατέχει με την καλλιτεχνική του παρουσία και συμβολή ένας κοσμαγάπητος στην εποχή του ζωγράφος, ο Σπύρος Βασιλείου. Ο Σπύρος βασιλείου με την μοναδική και πολύ αναγνωρίσιμη τεχνική του φιλοτέχνησε περίπτερα της ΔΕΗ στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, δημιουργώντας μια «Σύνθεση με καράβι», (∆ΕΘ 1965) στην οποία το απέραντο γαλάζιο φωτίζουν ηλεκτρικοί στύλοι και φανοστάτες, ενώ στη σύνθεσή του «Εφαρμόζοντας τον ηλεκτρισμό στη ζωγραφική», (∆ΕΘ 1967), δημιουργεί ένα πολύ μοντέρνο έργο για την εποχή του αντάξιο της εξέλιξης και των καινοτομιών της εταιρείας.

Οι αφίσες της ΔΕΗ είτε για να γιορτάσει τα δέκα χρόνια παρουσίας της στην ελληνική πραγματικότητα και τον ρόλο της στην κοινωνία με φουτουριστικά γραφιστικά σχήματα να περικυκλώνουν το εμβληματικό σήμα της ΔΕΗ με τον κεραυνό, είτε πρόκειται για την ασφάλεια των εργαζομένων με ένα ανθρωπάκι που φορά το κράνος του, συνδέεται άρρηκτα με τον πολίτη που βρίσκεται σε μια εποχή που επιζητά μια καλύτερη ποιότητα ζωής και ένα βιοτικό επίπεδο που θα του εξασφαλίσει ο ηλεκτρισμός.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
 «Εγώ κυρία πηγαίνω μόνο σε σπίτια που έχουν ηλεκτρική κουζίνα» λέει μια οικιακή βοηθός σε μια διαφημιστική αφίσα για να τονίσει πόσο η καινοτομία των ηλεκτρικών συσκευών σε ένα νοικοκυριό αναβάθμιζε την καθημερινότητα.  
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
«Με το ρεύμα της ΔΕΗ ο ηλεκτρισμός συμφέρει» γράφει ένα άλλο μήνυμα σε μια αφίσα,  ενώ ο σοβαρός μυστακοφόρος κύριος έχει μόλις παραλάβει ένα φουσκωμένο λογαριασμό που τον κοιτά έκπληκτος.

Με τη ΔΕΗ και τον ηλεκτρισμό ο λογαριασμός που όχι μόνο δεν θα είναι φουσκωμένος αλλά θα έχει γλυτώσει από τη μουτζούρα την κάπνα και τον παραπανίσιο κόπο, κάτι καθημερινό στη ζωή ου 50 και ου 60,  κάνοντας τη ζωή του πιο εύκολη και πιο ασφαλή. Ενώ μια ακόμα εξαιρετικά μοντέρνα και γραφιστικά για την εποχή της αφίσα σε πράσινο και λευκό και μήνυμα «Από το λυχνάρι στην κατάκτηση του ηλεκτρισμού μέχρι το πιο μικρό ελληνικό χωριό»  δείχνει το όραμα της ΔΕΗ, ένα όραμα που μετά από 60 χρόνια ολοκληρώθηκε και με την κραταιά καινοτόμο εταιρεία να κάνει το επόμενό της βήμα, να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της εποχής και να μετασχηματίζεται σε μια σύγχρονη επιχείρηση, με τις προτεραιότητές της να αλλάζουν, το ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος να μπαίνει σε πρώτο πλάνο όπως και ο εκσυγχρονισμός και ο σεβασμός προς τον άνθρωπο. Μια μόνο σχέση της ΔΕΗ είναι αυτή που δεν αλλάζει δεν μετακινείται και δεν αλλοιώνεται και είναι αυτή με την τέχνη και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία που και σε αυτή τη χρονική συγκυρία ετοιμάζονται να συνδημιουργήσουν ένα επόμενο βήμα με το βλέμμα στραμμένο στην πρόκληση του μέλλοντος. 

Μπείτε εδώ για περισσότερες πληροφορίες για τον διαγωνισμό και για την υποβολή συμμετοχών.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ