Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ.

0

Η ΔΕΗ, με την προκήρυξη ενός ανοιχτού διαγωνισμού με τον οποίο προσκαλεί καλλιτέχνες από κάθε μορφή τέχνης να αντλήσουν έμπνευση από το σήμα, τα στοιχεία εταιρικής ταυτότητας της ΔΕΗ αλλά και όσα συμβολίζει για τους Έλληνες,  την ενέργεια, το φως και έμμεσα, τον εκσυγχρονισμό, την ανάπτυξη και τη βιώσιμη πρόοδο, ανοίγει και τα σημαντικά ιστορικά της αρχεία που αφορούν την εικόνα της και την οικειότητα που μέσω αυτής δημιουργήθηκε ανάμεσα στην πρωτοπόρο εταιρεία και τον Έλληνα καταναλωτή, στους καλλιτέχνες που επιθυμούν να πάρουν μέρος για να παρατηρήσουν από κοντά την εξέλιξη και την καινοτομία που έφερε στους Έλληνες και τον τρόπο με τον οποίο μεταμόρφωσε τη ζωή όλων μας.

Οι αφίσες και οι καταχωρήσεις της ΔΕΗ είναι ιστορικής σημασίας.

Με την αφίσα να έχει γεννηθεί το 1846 στο Παρίσι, όταν ο ζωγράφος Paul Baudry µε τη συνεργασία του λιθογράφου Rouchon κυκλοφόρησαν την πρώτη χρονολογημένη και υπογεγραμμένη αφίσα για το κατάστημα ενδυμάτων «Au Roi de Prusse», είναι ένας τρόπος οικείας και φιλικής επικοινωνίας που δημιουργεί εντύπωση στον καταναλωτή και στην ιστορία της έχουν εγγραφεί ονόματα από τον Ντομιέ και τον Τουλούζ Λοτρέκ, εικαστικούς και προσωπικότητες της τέχνης που κάνουν την αφίσα είδος τέχνης.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ. Facebook Twitter

Στην Ελλάδα με τις πρώτες αφίσες να έχουν εμφανιστεί στη δεκαετία του 20 και την αφίσα να μπαίνει επισήμως στη σχολή  Καλών Τεχνών όταν με την κήρυξη του πολέμου το 1940, το Υπουργείο Τύπου αναθέτει στο Εργαστήρι Χαρακτικής της Α.Σ.Κ.Τ., που διηύθυνε ο Γιάννης Κεφαλληνός, τη φιλοτέχνηση µιας σειράς αφισών πατριωτικού περιεχομένου για την τόνωση του φρονήματος των Ελλήνων ενάντια στους Ιταλούς εισβολείς, η σχέση εικόνας και καταναλωτή πολύ πριν εμφανιστεί η τηλεόραση αποκτά ιδιαίτερη και βαρύνουσα σημασία. Ειδικά στη μεταπολεμική περίοδο όταν ξεκινά και η ανάπτυξη της ΔΕΗ με στόχο την ηλεκτροδότηση κάθε περιοχής της χώρας, οι καταναλωτές αρχίζουν να ξεχωρίζουν τα σήματα, τις εικόνες και διακρίνουν τις εταιρείες για τα ξεχωριστά σχέδια και μηνύματα που απευθύνουν.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Από τη δεκαετία του 1950, η φιλοτέχνηση και παραγωγή αφισών γίνεται πιο συστηµατική, αφ’ ενός µεν µε τη δηµιουργία διαφόρων σχολών διακοσμητικών τεχνών όπου δίδασκαν πολλοί γνωστοί καλλιτέχνες της εποχής, αλλά και µε την εµφάνιση των πρώτων ελληνικών διαφηµιστικών εταιριών. Η αφίσα γίνεται και πάλι το κυρίαρχο µέσο προβολής και επικοινωνίας πολλών εκφάνσεων της κοινωνίας. Από αυτή την πρόκληση της εποχής που σχετίζεται με την εικόνα δε θα μπορούσε να απουσιάζει η ΔΕΗ που έχει μια μακρά και στενή σχέση με τους καλλιτέχνες, την οποία ενισχύει σήμερα με τον ανοιχτό διαγωνισμό που προκηρύσσει που αφορά δημιουργούς  από κάθε μορφή τέχνης καλώντας τους να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν, αντλώντας έμπνευση και από το οπτικό ιστορικό της υλικό και το ρόλο που έπαιξε σε μια εποχή σημαντικής και κρίσιμης ανάπτυξης σε όλα τα πεδία. Στον 21ο αιώνα πλέον, με τη ΔΕΗ να αναζητά νέους ορίζοντες με μια ενέργεια πιο φιλική και μια πολιτική πιο ανήσυχη και κοντά στον καταναλωτή, οι καλλιτέχνες με τα νέα τους έργα καλούνται να συμβάλουν στη νέα εικόνα και εποχή της ΔΕΗ και να γίνουν ο δίαυλος που θα την συνδέσει με ένα νέο τρόπο και μέσω της τέχνης με την κοινωνία των πολιτών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός είναι χρηματικός, με πέντε βραβεία που έχουν σαν στόχο την ενίσχυση της νέας καλλιτεχνικής παραγωγής ενώ τα καλύτερα έργα του διαγωνισμού θα εκτεθούν και θα κυκλοφορήσουν και σε κατάλογο.

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε όλους τους καλλιτέχνες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και ενδιαφέρονται να γνωρίσουν την ιστορία της ∆ΕΗ, αλλά κεντρίζει και το δικό μας ενδιαφέρον να  ανατρέξουμε στα αρχεία με τις αφίσες και τα καλλιτεχνικά έργα του ιστορικού αρχείου της ΔΕΗ επιχειρώντας την ανατομία των δημιουργών μιας εποχής που συντονιζόταν με τις σύγχρονες για την κάθε εποχή εικαστικές εκφράσεις και αντιλήψεις.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Βλέποντας το παλιό αρχειακό υλικό ξεχωρίζει ένα εξαιρετικό σχέδιο του ∆ημήτρη  Μεγαλίδη (1908-1979), Μετά το μόχθο,  έργο του 1958. Ο Μεγαλίδης,  ζωγράφος-χαράκτης της σχολής Καλών Τεχνών δημιούργησε μια σπουδαία σειρά πορτραίτων και σκίτσων με μαχητές του μόχθου αλλά και στιγμές της καθημερινής ζωής. 

Ένας άλλος σημαντικός ζωγράφος και χαράκτης ο Αξέξανδρος Κορογιαννάκης ζωγραφίζει με τον ρεαλιστικό χαρακτηριστικό του τρόπο το «Εσωτερικό του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Αγίου Γεωργίου στο Κερατσίνι». Πρόκειται για ένα σπάνιο έργο, αφού τα περισσότερα του Κορογιαννάκη, που διέπρεψε και στη χάραξη ελληνικών τραπεζογραμματίων, είναι ασπρόμαυροι πίνακες. Η νατουραλιστική απεικόνιση του καθημερινού μόχθου, σε αυτή τη σύνθεση είναι ζωηρή και δείχνει την εξέλιξη της βιομηχανίας, στην οποία η ΔΕΗ πρωτοστατεί.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter

Φυσικά ιδιαίτερα σημαντική θέση κατέχει με την καλλιτεχνική του παρουσία και συμβολή ένας κοσμαγάπητος στην εποχή του ζωγράφος, ο Σπύρος Βασιλείου. Ο Σπύρος βασιλείου με την μοναδική και πολύ αναγνωρίσιμη τεχνική του φιλοτέχνησε περίπτερα της ΔΕΗ στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, δημιουργώντας μια «Σύνθεση με καράβι», (∆ΕΘ 1965) στην οποία το απέραντο γαλάζιο φωτίζουν ηλεκτρικοί στύλοι και φανοστάτες, ενώ στη σύνθεσή του «Εφαρμόζοντας τον ηλεκτρισμό στη ζωγραφική», (∆ΕΘ 1967), δημιουργεί ένα πολύ μοντέρνο έργο για την εποχή του αντάξιο της εξέλιξης και των καινοτομιών της εταιρείας.

Οι αφίσες της ΔΕΗ είτε για να γιορτάσει τα δέκα χρόνια παρουσίας της στην ελληνική πραγματικότητα και τον ρόλο της στην κοινωνία με φουτουριστικά γραφιστικά σχήματα να περικυκλώνουν το εμβληματικό σήμα της ΔΕΗ με τον κεραυνό, είτε πρόκειται για την ασφάλεια των εργαζομένων με ένα ανθρωπάκι που φορά το κράνος του, συνδέεται άρρηκτα με τον πολίτη που βρίσκεται σε μια εποχή που επιζητά μια καλύτερη ποιότητα ζωής και ένα βιοτικό επίπεδο που θα του εξασφαλίσει ο ηλεκτρισμός.

Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
 «Εγώ κυρία πηγαίνω μόνο σε σπίτια που έχουν ηλεκτρική κουζίνα» λέει μια οικιακή βοηθός σε μια διαφημιστική αφίσα για να τονίσει πόσο η καινοτομία των ηλεκτρικών συσκευών σε ένα νοικοκυριό αναβάθμιζε την καθημερινότητα.  
Η οπτική επικοινωνία μέσα στο χρόνο. Οι αφίσες και οι καλλιτέχνες της ΔΕΗ Facebook Twitter
«Με το ρεύμα της ΔΕΗ ο ηλεκτρισμός συμφέρει» γράφει ένα άλλο μήνυμα σε μια αφίσα,  ενώ ο σοβαρός μυστακοφόρος κύριος έχει μόλις παραλάβει ένα φουσκωμένο λογαριασμό που τον κοιτά έκπληκτος.

Με τη ΔΕΗ και τον ηλεκτρισμό ο λογαριασμός που όχι μόνο δεν θα είναι φουσκωμένος αλλά θα έχει γλυτώσει από τη μουτζούρα την κάπνα και τον παραπανίσιο κόπο, κάτι καθημερινό στη ζωή ου 50 και ου 60,  κάνοντας τη ζωή του πιο εύκολη και πιο ασφαλή. Ενώ μια ακόμα εξαιρετικά μοντέρνα και γραφιστικά για την εποχή της αφίσα σε πράσινο και λευκό και μήνυμα «Από το λυχνάρι στην κατάκτηση του ηλεκτρισμού μέχρι το πιο μικρό ελληνικό χωριό»  δείχνει το όραμα της ΔΕΗ, ένα όραμα που μετά από 60 χρόνια ολοκληρώθηκε και με την κραταιά καινοτόμο εταιρεία να κάνει το επόμενό της βήμα, να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της εποχής και να μετασχηματίζεται σε μια σύγχρονη επιχείρηση, με τις προτεραιότητές της να αλλάζουν, το ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος να μπαίνει σε πρώτο πλάνο όπως και ο εκσυγχρονισμός και ο σεβασμός προς τον άνθρωπο. Μια μόνο σχέση της ΔΕΗ είναι αυτή που δεν αλλάζει δεν μετακινείται και δεν αλλοιώνεται και είναι αυτή με την τέχνη και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία που και σε αυτή τη χρονική συγκυρία ετοιμάζονται να συνδημιουργήσουν ένα επόμενο βήμα με το βλέμμα στραμμένο στην πρόκληση του μέλλοντος. 

Μπείτε εδώ για περισσότερες πληροφορίες για τον διαγωνισμό και για την υποβολή συμμετοχών.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ