Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter

Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο

1

«Ποτέ, κανένας καλλιτέχνης δεν θα ξεπεράσει τον Φειδία. Είναι ο σπουδαιότερος γλύπτης, εμφανίστηκε τη στιγμή που ολόκληρο το όνειρο του ανθρώπου μπορούσε να χωρέσει στο αέτωμα ενός ναού και κανείς άλλος δεν θα τον φτάσει».

Αυτή η ελεγεία ανήκει στον μοναδικό ίσως σύγχρονο γλύπτη που θα μπορούσε να σταθεί ισάξια δίπλα στον δημιουργό των αξεπέραστων μαρμάρινων γλυπτών του Παρθενώνα, τον Αύγουστο Ροντέν. 

Το Βρετανικό Μουσείο, αναγνωρίζοντας τη συνάφεια του έργου τους, διοργανώνει μία έκθεση προκειμένου να αναδείξει την αισθητική σχέση που προκύπτει αβίαστα μέσα από τις μορφές που έπλασαν και έχει ως στόχο να υπογραμμίσει την αδιαμφισβήτητη επιρροή των αγαλμάτων της κλασικής αρχαιότητας στην τέχνη του Ροντέν.


Οι επισκέπτες της έκθεσης Ο Ροντέν και η τέχνη της Αρχαίας Ελλάδας θα έχουν το προνόμιο να θαυμάσουν τα έργα του πλάι στα λεηλατημένα από τον Λόρδο Έλγιν γλυπτά που κοσμούσαν την ζωφόρο και το αέτωμα του Παρθενώνα, γνωστά στους περισσότερους Έλληνες ως «Ελγίνεια Μάρμαρα».

Τον Ροντέν δεν ενέπνευσε μόνο η ανυπέρβλητη τεχνοτροπία των συναδέλφων του από το μακρινό παρελθόν αλλά και οι ακρωτηριασμοί που υπέστησαν με τα χρόνια οι δημιουργίες τους. Η δύναμη της εικόνας του σώματος των "λαβωμένων" αγαλμάτων τον οδήγησε στο να αφαιρέσει μέλη από τα δικά του έργα και να εισάγει ένα νέο είδος σύγχρονης τέχνης: τον ακέφαλο, άνευ άλλων μελών κορμό. 

Το πρώτο ταξίδι του Ροντέν στο Λονδίνο ήταν στα 1881. Ο Γάλλος γλύπτης δεν παρέλειψε να επισκεφθεί το Βρετανικό Μουσείο, στο οποίο θα επέστρεφε πολλές φορές ακόμα όποτε βρισκόταν στην Αγγλία προκειμένου να θαυμάσει την πλούσια συλλογή του.

Παρότι είχε μελετήσει τα γλυπτά του Παρθενώνα μέσα από βιβλία, μεταγενέστερα αντίγραφα και κάποια πρωτότυπα που εκτίθενταν στο μουσείο του Λούβρου, για πρώτη φορά τα είδε από κοντά στα 41 του χρόνια και η επίδρασή τους έμελλε να σημαδέψει τα μελλοντικά του έργα.

Το κάλλος, η αρμονία και ο νατουραλισμός τους αιχμαλώτισαν τη σκέψη και τη δημιουργική ματιά του σε τέτοιο βαθμό ώστε αργότερα να πει: «Λατρεύω τα αρχαιοελληνικά γλυπτά. Ήταν και θα είναι για πάντα οι δάσκαλοί μου.»

Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Μελέτη της πομπής της νότιας ζωφόρου του Παρθενώνα από τον Γάλλο γλύπτη, πριν το 1870. © Musée Rodin. Φωτογραφία: Jean de Calan.

Η αλήθεια είναι πως τα λόγια αυτά δεν ήταν κούφια και ψευδής ταπεινοφροσύνη. Ο Ροντέν τα εννοούσε κι αυτό αποδεικνύεται από τα περίπου 6.000 αρχαία έργα τέχνης που συνέλεξε και στέγασε στο μουσείο που δημιούργησε στο Meudon το 1900.

Αγαπούσε μάλιστα να τα επιδεικνύει σε φίλους και εκλεκτούς επισκέπτες ο ίδιος, με ατμοσφαιρικό και σχεδόν θεατρικό τρόπο: τις νύχτες περιφερόταν ανάμεσα στα εκθέματα της συλλογής με μία λάμπα και μιλούσε γλαφυρά για τις λεπτές γραμμές που είχαν σμιλέψει οι αρχαίοι καλλιτέχνες στα εκπάγλου λαμπρότητας μάρμαρα.

Το καλοκαίρι πάλι τα εξέθετε στον κήπο του με κάθε μεγαλοπρέπεια, τοποθετημένα πάνω σε ταφικούς βωμούς.

Παρότι ταλαιπωρημένα από τις καιρικές συνθήκες, τους πολέμους και τις «μετατροπές» του χώρου για άλλες χρήσεις (π.χ. εκκλησία και πυριτιδαποθήκη), τα γλυπτά του Παρθενώνα φαίνεται πως του δίδαξαν τη δύναμη της έκφρασης και πώς ένα άψυχο υλικό μπορεί να μετατρέπεται σε επιθυμία και σάρκα που πάλλεται και σφύζει από ζωή.

Ενδιαφέρον είναι ότι, όπως και ο Φειδίας, ο «καλλιτεχνικός διευθυντής του Παρθενώνα», όπως θα τον αποκαλούσαμε σήμερα, έτσι και ο Ροντέν δεν δημιουργούσε προσωπικά όλα τα έργα που υπέγραφε.

Παρότι συχνά πόζαρε για φωτογραφίες κρατώντας σφυρί και καλέμι, στην πραγματικότητα δεν σκάλιζε ποτέ ο ίδιος το μάρμαρο.

Προτιμούσε να δημιουργεί προπλάσματα από πηλό και στη συνέχεια να χρησιμοποιεί εκμαγεία για να ολοκληρώσει τα γλυπτά του, είτε με γύψο, είτε με χαλκό.

Όποτε επιθυμούσε να δημιουργήσει μαρμάρινα αγάλματα, ανέθετε σε κάποιον λιθοξόο να αντιγράψει το μοντέλο από πηλό σε μάρμαρο και επέβλεπε την διαδικασία με δρακόντεια προσοχή.

Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Η συλλογή αρχαιοτήτων του Ροντέν στο Meudon. © Musée Rodin. Φωτογραφία: Jean de Calan.

Πριν βιαστείτε να τον ψέξετε, σκεφτείτε ότι το ίδιο έκανε και ο νοερός του μέντορας και δάσκαλος, ο Φειδίας, δύο χιλιάδες χρόνια πριν.

Οι ιστορικοί της τέχνης και οι αρχαιολόγοι θεωρούν απίθανο να είχε σμιλέψει ο ίδιος τα γλυπτά του Παρθενώνα. Η επικρατούσα θεωρία είναι πως τα σχεδίασε, δημιούργησε προπλάσματα και έκανε τα σκίτσα για το αέτωμα και τη ζωφόρο αλλά η εκτέλεση έγινε από άλλους τεχνίτες υπό την καθοδήγηση του.

Τον Ροντέν δεν ενέπνευσε μόνο η ανυπέρβλητη τεχνοτροπία των συναδέλφων του από το μακρινό παρελθόν αλλά και οι ακρωτηριασμοί που υπέστησαν με τα χρόνια οι δημιουργίες τους. Η δύναμη της εικόνας του σώματος των «λαβωμένων» αγαλμάτων τον οδήγησε στο να αφαιρέσει μέλη από τα δικά του έργα και να εισάγει ένα νέο είδος σύγχρονης τέχνης: τον ακέφαλο, άνευ άλλων μελών κορμό.

Ο θαυμασμός του Ροντέν, σύμφωνα με τους επιμελητές της έκθεσης, αντικατοπτρίζεται σε πολλές συνθέσεις του. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η παράθεση της πόζας μιας από τις φιγούρες της πομπής του Παρθενώνα και της «Εποχής του Χαλκού» του Ροντέν.

Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Μαρμάρινη μετόπη του Παρθενώνα που απεικονίζει την Μάχη των Κενταύρων με τους Λάπιθες..

Η εκλεκτική αυτή συγγένεια προβάλλεται και μέσα από άλλα τέτοια παραδείγματα:

Η διάσημη σύνθεση του «Φιλιού» έμεινε στην ιστορία ως ένα από τα αντιπροσωπευτικότερα έργα του Ροντέν και μιας διαφορετικής έκφρασης του νατουραλισμού, αλλά τοποθετημένο πλάι πλάι με το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα για πρώτη φορά γίνεται αντιληπτή η ικανότητα τους να προσδίδουν ζωή στο κρύο μάρμαρο.

Η τρίτη σύζευξη έργων που παρουσιάστηκε από τους συντελεστές ενόψει των εγκαινίων αφορά μία ακέφαλη, χωρίς χέρια θεά από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα, η οποία έχει τοποθετηθεί δίπλα στον επίσης ακέφαλο και χωρίς χέρια «Άνδρα που Βαδίζει» του Ροντέν.

Εδώ είναι ακόμα πιο εμφανής η επιθυμία του να πλάσει μορφές που μοιάζουν σαν να βγήκαν από την ίδια μήτρα της τέχνης και του χρόνου με τον μεγάλο δάσκαλο του, τον Φειδία.

Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Η εποχή του Χαλκού, χάλκινο γλυπτό του Ροντέν σε φυσικό μέγεθος, 1877. Για το έργο αυτό κατηγορήθηκε ότι απλά χρησιμοποίησε εκμαγείο που πήρε από το σώμα μοντέλου και για τον λόγο αυτό στο εξής έπαψε να δημιουργεί γλυπτά σε φυσικό μέγεθος.
Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτογραφία της Καμίλ Κλοντέλ. Η Κλοντέλ ήταν μία από τις γλύπτριες του στούντιο του Ροντέν και ερωμένη του, η οποία τον κατηγόρησε πως έκλεψε πολλά έργα και εμπνεύσεις της και τα παρουσίασε ως δικά του.
Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Οι Πύλες της Κολάσεως, Γύψος, 1900. Musée d’Orsay. Τα διάσημα έργα «Το Φιλί» και «Ο σκεπτόμενος» αρχικά προορίζονταν να κοσμήσουν την είσοδο ενός μουσείου που σχεδιαζόταν στο Παρίσι. Όταν αυτό το σχέδιο ακυρώθηκε, ο Ροντέν συνέχισε να φιλοτεχνεί την πόρτα του όπως την είχε σχεδιάσει εμπνεόμενος από το ποίημα του Δάντη «Η Κόλαση», μέρος της τριλογίας της Θείας Κωμωδίας. Το Φιλί απεικόνιζε τους δολοφονημένους εραστές Πάολο και Φραντσέσκα, ενώ ο Σκεπτόμενος ήταν ο Μίνως, Δικαστής των Ψυχών. © Musée Rodin. Φωτογραφία: Jerome Manoukian.
Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Ο Ροντέν και τα αρχαία του. © Musée Rodin. Φωτογραφία: Jean de Calan.
Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Τμήμα XLVII (μορφές 132–136) νεαρών που ετοιμάζονται για την πομπή στην βόρεια ζωφόρο του Παρθενώνα, 438–432 π.Χ. Αύγουστος Ροντέν Η Εποχή του Χαλκού, 1877. © Musée Rodin. Φωτογραφία: Christian Baraja.
Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Αριστερά: Μορφές L και M γυναικείων θεοτήτων με διαφανείς χιτώνες, από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα, 438–432 π.Χ. Δεξιά: Αύγουστος Ροντέν, Το Φιλί, γύψινο εκμαγείο, μετά το 1898. S. 174. © Musée Rodin. Φωτογραφία: Adam Rzepka.
Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Κεφαλή αλόγου της Σελήνης και ο θεός-ποταμός Ιλισός, από το ανατολικό και το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα αντίστοιχα.
Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Αριστερά: Το Φιλί, Γύψος, 1888–1898. © Musée Rodin. φωτογραφία: Adam Rzepka. Δεξιά: Ο Σκεπτόμενος, Γύψος, 1881–1882. © Musée Rodin. Φωτογραφία: Herve Lewandowski.
Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Αριστερά: Μορφή θεάς Κ από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα, 438–432 π.Χ. Δεξιά: Αύγουστος Ροντέν, Άνδρας που Βαδίζει, χαλκός, 1907. © Musée Rodin.
Η καθοριστική επίδραση του Φειδία στον Ροντέν, σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Πορτρέτο του Ροντέν από τον Jean de Calan. © Musée Rodin.

Η έκθεση «Rodin and the art of ancient Greece» θα διεξαχθεί στο Βρετανικό Μουσείο και θα διαρκέσει από τις 26 Απριλίου έως τις 29 Ιουλίου 2018.

Εικαστικά
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ