ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Η δυναστεία των Brueghel και το αθάνατο καλλιτεχνικό τους brand name

Μπρεγκελ Facebook Twitter
Pieter Brueghel the Younger, The Birdtrap.
0

Ενώ τα έργα των Pieter Brueghel του νεότερου και Jan Brueghel του πρεσβύτερου βγαίνουν σε δημοπρασία στο Λονδίνο, η εξερεύνηση του μπερδεμένου όσο λίγα γενεαλογικού δέντρου μιας δυναστείας της τέχνης γίνεται ένα προκλητικό παιχνίδι. Πατέρας, γιος, αδέλφια, συνθέτουν μια οικογένεια καλλιτεχνών που καλύπτει σχεδόν 200 χρόνια από το 1525 και μετά, δημιουργώντας ένα αθάνατο brand name.

Οι χιονισμένες σκηνές και οι βιβλικές ή κλασικές εικόνες τους συχνά μεταφέρουν πολλαπλά νοήματα, αποκαλύπτοντας την πολυπλοκότητα της ζωής στις Κάτω Χώρες, το σημερινό Βέλγιο και την Ολλανδία, κατά τον 16ο και 17ο αιώνα, όταν η κυριαρχία της Καθολικής Αυτοκρατορίας των Αψβούργων κλονίστηκε από το σχίσμα της προτεσταντικής μεταρρύθμισης.

Το όραμα αυτής της δυναστείας καλλιτεχνών είναι τόσο ζωντανό και αναγνωρίσιμο που στο πέρασμα των χρόνων επηρέασε καλλιτέχνες από τον Peter Doig έως τον Jeff Koons και ενέπνευσε τους πάντες, από τον Ρώσο σκηνοθέτη Andrei Tarkovsky και τους ποιητές W.H. Auden και William Carlos Williams έως τον David Bowie.

Οι χιονισμένες σκηνές και οι βιβλικές ή κλασικές εικόνες τους συχνά μεταφέρουν πολλαπλά νοήματα, αποκαλύπτοντας την πολυπλοκότητα της ζωής στις Κάτω Χώρες, το σημερινό Βέλγιο και την Ολλανδία, κατά τον 16ο και 17ο αιώνα, όταν η κυριαρχία της Καθολικής Αυτοκρατορίας των Αψβούργων κλονίστηκε από το σχίσμα της προτεσταντικής μεταρρύθμισης.

Όλα ξεκινούν με τον Pieter Brueghel τον πρεσβύτερο (περίπου 1525/30-1569), του οποίου την ταπεινή καταγωγή αποκαλύπτει το επώνυμό του που κυριολεκτικά σημαίνει «μικρό χωριό». Εξαιρετικό ταλέντο, μετακόμισε στις Βρυξέλλες ως έφηβος για να γίνει μαθητής του Coecke, του επίσημου καλλιτέχνη της αυλής των Αψβούργων.

Ο Coecke θα γινόταν πεθερός του Pieter, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνέχιση της δουλειάς του καλύτερου μαθητή του. Από το 1559 εξέπεσε το «h» από το αρχικό επώνυμο (Brueghel) και άρχισε να υπογράφει τους πίνακές του ως Bruegel – σήμερα και οι δύο γραφές είναι αποδεκτές.

Μπρεγκελ Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder, Γάμος Χωρικών, 1566–69.

Έργα του όπως το «Γλέντι του γάμου των αγροτών» ή οι «Κυνηγοί στο χιόνι» –και τα δύο βρίσκονται σήμερα στο Kunsthistorisches Museum της Βιέννης– απεικονίζουν τη ζωή των αγροτών. Γενικά παρουσιάζει απλούς ανθρώπους παρέα με πολυμαθείς, συχνά κάνοντας ανατρεπτικές αναφορές στην ποίηση, στη φιλοσοφία, στην πολιτική και στη θρησκεία.

Ο Pieter Brueghel ο πρεσβύτερος ήταν επίσης ο πρώτος καλλιτέχνης που αποτύπωσε τη χιονόπτωση σε ελαιογραφίες. Η «Λατρεία των μάγων στο χιόνι» είναι μια θαυμάσια υπόμνηση χιονοθύελλας, ενώ η «Παγίδα για τα πουλιά», που δείχνει ένα παγωμένο τοπίο και σε πρώτο πλάνο μια παγίδα στημένη μπροστά σε ένα ανοιχτό παράθυρο, είναι μια μεταφορά για την ύπαρξη του θείου όπως την αντιλαμβάνεται ένας αόρατος παρατηρητής μέσα από το παράθυρο.

Ο Pieter Brueghel ο πρεσβύτερος πέθανε σε ηλικία 45 ετών, έχοντας δημιουργήσει ακριβώς 45 πίνακες.

Μπρεγκελ Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder, Κυνηγοί στο χιόνι, 1565.

Οι γιοι του –ο Pieter Brueghel ο νεότερος (1564/5-1637/8), που μερικές φορές αποκαλείται και Pieter Brueghel II, και ο Jan Brueghel ο πρεσβύτερος (1568-1625), που ονομάστηκε έτσι επειδή απέκτησε γιο με το ίδιο όνομα– ήταν και οι δύο κάτω των πέντε ετών όταν ο ίδιος πέθανε, αλλά έγιναν απίστευτα επιτυχημένοι καλλιτέχνες. Υπάρχουν διάφορες θεωρίες σχετικά με το ποιος τους δίδαξε. Η αγαπημένη μου είναι ότι ήταν η Mayken Verhulst, η γιαγιά τους, η οποία ήταν μια εξαιρετικά ικανή μικρογράφος.

Ο Pieter Brueghel ο νεότερος κληρονόμησε την οικογενειακή επιχείρηση και ζωγράφισε επαναλήψεις των πιο διάσημων πινάκων του πατέρα του. Έτσι υπάρχουν περισσότερα από 40 αντίγραφα του έργου «Η παγίδα των πουλιών», που έχουν αντιγραφεί από τον ίδιο. Έζησε μέχρι τα εβδομήντα του χρόνια και δημιούργησε συνολικά σχεδόν 1.000 γνωστούς πίνακες.

Καθώς προχωρούσε η καριέρα του, παρήγε όλο και περισσότερες δικές του πρωτότυπες συνθέσεις, αναπτύσσοντας περαιτέρω τα αγροτικά θέματα και τοπία, συχνά συμπεριλαμβάνοντας σε αυτά ανατρεπτικά στοιχεία.

Στο έργο του «Οι φλαμανδικές παροιμίες», που βασίζεται στην ομώνυμη σύνθεση του πατέρα του του 1559, έχει αναπαραστήσει την απόδοση περισσότερων από 100 παροιμίες σε μια σκηνή γεμάτη φιγούρες. Μεταξύ των παράλογων και συχνά ανόητων χαρακτήρων είναι κάποιος που χτυπάει το κεφάλι του σε έναν τοίχο από τούβλα, κάποιος άλλος που πετάει φτερά στον άνεμο και ένας τυφλός που οδηγεί έναν άλλο τυφλό.

Μπρεγκελ Facebook Twitter
Pieter Brueghel II, Οι Φλαμανδικές Παροιμίες, 1660

Μία από τις καλύτερες πρωτότυπες συνθέσεις του, ο «Κακός βοσκός», είναι μια αμφίσημη εκδοχή της διάσημης ιστορίας της Βίβλου – συμπάσχεις με τον άπιστο βοσκό που εγκαταλείπει το πόστο του, παρόλο που υποτίθεται ότι δεν πρέπει.

Αν ο Pieter Brueghel ο νεότερος είναι ο υπεύθυνος γιος, ο Jan Brueghel ο πρεσβύτερος είναι ο επαναστάτης. Πήγε στην Ιταλία για σχεδόν επτά χρόνια και έγινε φίλος με πολλούς κορυφαίους καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένου του μετέπειτα συνεργάτη του, Peter Paul Rubens.

Ο Jan Brueghel ο πρεσβύτερος επέστρεψε στην Αμβέρσα το 1600 και βρισκόταν στην αιχμή του δόρατος όσον αφορά τις εξελίξεις στην τέχνη. Ήταν ένας από τους πρώτους ζωγράφους νεκρών φύσεων, ιδιαίτερα των λουλουδιών, και κληρονόμησε από τον πατέρα του, ίσως και από τη γιαγιά του, την ικανότητα να δημιουργεί απίστευτες λεπτομέρειες σε μικρή κλίμακα.

Το «Δασικό τοπίο» του Jan Brueghel του πρεσβύτερου από το 1610 αναδεικνύει την ικανότητά του να ζωγραφίζει πανοραμικές απόψεις. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που εκτέλεσε ποτέ σε χαλκό, γεγονός που προσδίδει στο χρώμα μια φωτεινή ποιότητα, και φιλοτεχνήθηκε ενώ ήταν ο ζωγράφος της αυλής των κυβερνητών των νότιων Κάτω Χωρών.

Υπήρξε καινοτόμος, επινοώντας νέα είδη ζωγραφικής, όπως πίνακες με γιρλάντες λουλουδιών και παραδεισένια τοπία, και αντιπροσώπευε τον τύπο του pictor doctus, του πολυμαθούς ζωγράφου, τα έργα του οποίου προέρχονται από τα θρησκευτικά μοτίβα και τις φιλοδοξίες της καθολικής αντιμεταρρύθμισης, καθώς και από την επιστημονική επανάσταση και το ενδιαφέρον της για την ακριβή περιγραφή και ταξινόμηση.

Μπρεγκελ Facebook Twitter
Jan Brueghel the Elder, Δασικό Τοπίο, μετ. 1605 - 1610. Kunsthistorisches Museum
Μπρεγκελ Facebook Twitter
Jan Brueghel the Elder, Βάζο με λουλούδια, Prado

Ο καλλιτέχνης είχε τα παρατσούκλια «Velvet» Brueghel, «Flower» Brueghel και «Paradise» Brueghel. Το πρώτο πιστεύεται ότι του δόθηκε λόγω της μαεστρίας του στην απόδοση των υφασμάτων στα έργα του.

Ο Jan Breughel ο νεότερος (1601-78), που μερικές φορές αποκαλούνταν Jan Breughel II, μιμήθηκε τον πατέρα του και ενώ ορισμένα από τα έργα του είναι εξαιρετικά, είχε πολλούς βοηθούς και η παραγωγή του είναι απίστευτα μπερδεμένη. Οι επόμενες γενιές, Jan Pieter Breughel (1628 έως μετά το 1682), Jan Baptist Breughel (1647-1710) και Ambrosius Breughel (1617-75), είναι σχεδόν εντελώς άγνωστες.

Εξαίρεση αποτελεί ο γιος του Jan Breughel του νεότερου, ο εκπληκτικός ζωγράφος νεκρών φύσεων Abraham Brueghel (1631-1680), και ο εξαιρετικά επιτυχημένος David Teniers ο νεότερος (1610-90), ο οποίος εντάχθηκε στη δυναστεία όταν παντρεύτηκε μία από τις κόρες του Jan Breughel του πρεσβύτερου.

Μπρεγκελ Facebook Twitter
Abraham Brueghel, Γυναίκα με τρία παιδιά κόβει σύκα σε κήπο

O Abraham Brueghel γεννήθηκε στην Αμβέρσα και μεγάλο μέρος της καλλιτεχνικής του κατάρτισης προήλθε από τον πατέρα του, τον Jan Breughel τον νεότερο. Άρχισε να γίνεται γνωστός ζωγράφος στα εφηβικά του χρόνια. Ο πατέρας του πούλησε μία από τις ανθισμένες νεκρές φύσεις του όταν ήταν μόλις 15 ετών.

Το 1649, σε ηλικία 18 ετών, πήγε στην Ιταλία για να ολοκληρώσει μια παραγγελία για τον πρίγκιπα Antonio Ruffo στη Σικελία. Ήταν η πρώτη από τις πολλές στις οποίες επέδειξε την ικανότητά στη σχεδίαση νεκρών φύσεων με φυτά. Ήδη το 1649 σε μια απογραφή του προστάτη του πλέον πρίγκιπα Antonio Ruffo τού αποδόθηκαν εννέα πίνακες με λουλούδια.

Δέκα χρόνια αργότερα, το 1659, μετακόμισε στη Ρώμη όπου παντρεύτηκε μια Ιταλίδα, ενώ εντάχθηκε στους Bentvueghels, μια ένωση κυρίως Ολλανδών και Φλαμανδών καλλιτεχνών που εργάζονταν στη Ρώμη. Από τότε υπέγραφε ως Abraham Breughel. Μετακόμισε στη Νάπολη και παρέμεινε εκεί μέχρι τον θάνατό του.

Απέκτησε φήμη για τις νεκρές φύσεις του, ειδικότερα για τις νεκρές φύσεις με λουλούδια στα οποία επέμεινε σε όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής του διαδρομής. Οι ολοένα πιο πλούσιες νεκρές φύσεις των Φλαμανδών ζωγράφων Frans Snyders, Jan Fyt και Pieter Boel, οι οποίοι είχαν επίσης εργαστεί στην Ιταλία, αποτέλεσαν τις κύριες επιρροές του.

Στα έργα του συνδύασε τη φλαμανδική προτίμηση στη διακοσμητική αφθονία με τη σαρωτική κίνηση του υψηλού μπαρόκ των Ιταλών συγχρόνων του, όπως ο Μικέλε Πάτσε ντελ Καμπίντολιο και ο Μιχαήλ Άγγελος Τσερκότσι.

Μπρεγκελ Facebook Twitter
David Teniers the Younger, Ο αρχιδούκας Λεοπόλδος Γουλιέλμος στην Πινακοθήκη του στις Βρυξέλλες, περ. 1647–1651, Prado

Ο David Teniers ο νεότερος, σύζυγος της Anna Brueghel, κόρης του Jan Breughel του πρεσβύτερου, ήταν Φλαμανδός καλλιτέχνης, από τους επιφανείς εκπροσώπους της Σχολής της Αμβέρσας την εποχή του βορειοευρωπαϊκού μπαρόκ στο Βέλγιο. Μαθήτευσε για μεγάλο χρονικό διάστημα στο εργαστήριο του πατέρα του, που ήταν επηρεασμένος από τους ζωγράφους της Αμβέρσας, Jakob Jordens, Peter Paul Rubens και Anthony van Dyck. Ο διάσημος και σεβάσμιος Rubens ήταν κηδεμόνας της γυναίκας του μετά τον θάνατο του πατέρα της.

Το 1651 ο Teniers μετακόμισε στις Βρυξέλλες, όπου διετέλεσε ζωγράφος της αυλής του αρχιδούκα Λεοπόλδου Γουλιέλμου και υπεύθυνος για τη συλλογή του με έργα τέχνης. Ίδρυσε το 1663 στις Βρυξέλλες την Ακαδημία Καλών Τεχνών και το 1665 την Ακαδημία της Αμβέρσας. Διακρίθηκε για την απόδοση πολυπρόσωπων σκηνών, π.χ. στα χωριάτικα πανηγύρια του, και τοπογραφικών συνθέσεων, ενώ οι νεκρές φύσεις, οι θρησκευτικές σκηνές και οι προσωπογραφίες του διακρίνονταν για την ακρίβεια στις λεπτομέρειες.

Ένα αριστουργηματικό έργο του είναι η περίφημη ελαιογραφία με τον τίτλο «Ο αρχιδούκας Λεοπόλδος Γουλιέλμος στην Πινακοθήκη του στις Βρυξέλλες» (1651, Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης, Βιέννη), όπου εικονίζονται 51 έργα τέχνης από τις συλλογές της πλούσιας πινακοθήκης του αρχιδούκα.

Μπρεγκελ Facebook Twitter
Pieter Bruegel the Elder, Χωριό, Συστάδα δέντρων και ένα μουλάρι
Μπρεγκελ Facebook Twitter
Pieter Brueghel the Younger, Η πληρωμή της δεκάτης
Εικαστικά
0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι κυνηγοί στο χιόνι: Η πιο γνωστή εικόνα του χειμώνα στη δυτική τέχνη

Εικαστικά / Οι κυνηγοί στο χιόνι: Η πιο γνωστή εικόνα του χειμώνα στη δυτική τέχνη

O Πίτερ Μπρέγκελ αποδίδει με μοναδικό τρόπο το κρύο, τη σιωπή και την αίσθηση της ακινησίας σε έναν πίνακα που συνεχίζει να εμπνέει και να είναι σημείο αναφοράς για σύγχρονους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η πυκνοκατοικημένη μαγεία του Μπρέγκελ

Εικαστικά / Η πυκνοκατοικημένη μαγεία του Μπρέγκελ

Το βάθος και το πλάτος του εικονογραφικού του κόσμου και η παρατηρητικότητά του, διαφαίνονται κυρίως στις απεικονίσεις της καθημερινής ζωής και λάμπουν ακόμα ανεξίτηλα, απαράμιλλα σε αυτές τις 15 εικόνες υψηλής ανάλυσης που σάς παρουσιάζουμε σήμερα.
Το αιώνιο μυστήριο των «Δύο αλυσοδεμένων μαϊμούδων»

Εκθέσεις / Το αιώνιο μυστήριο των «Δύο αλυσοδεμένων μαϊμούδων»

Μια μεγάλη έκθεση στη Βιέννη σηματοδοτεί τα 450 χρόνια από τον θάνατο του Πίτερ Μπρέγκελ περιλαμβάνοντας και το πιο αινιγματικό έργο του. Τι ήθελε άραγε να μας «πει» ο σπουδαίος Φλαμανδός ζωγράφος;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ