Οι κυνηγοί στο χιόνι: Η πιο γνωστή εικόνα του χειμώνα στη δυτική τέχνη

Οι κυνηγοί στο χιόνι: Η πιο γνωστή εικόνα του χειμώνα στη δυτική τέχνη Facebook Twitter
Κυνηγοί στο χιόνι 1565, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Ιστορίας της τέχνης - Βιἐννη
0

Όταν το 2019 οι Βρυξέλλες με δόξα και τιμή γιόρτασαν την επέτειο των 450 ετών από το θάνατο του Πίτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου, που άφησε στην πόλη τους την τελευταία του πνοή το 1569, ανάμεσα στα έργα που έκαναν ρεκόρ σε αναπαραγωγές ήταν «Οι κυνηγοί στο χιόνι», ένα από τα πιο γνωστά έργα του γνήσιου τέκνου της Φλαμανδίας, που ενέπνευσε θρυλικές προσωπικότητες της έβδομης τέχνης, από τον Ταρκόφσκι και τον Λαρς Φον Τρίερ μέχρι τον Ρόι Άντερσον και τον Αμπάς Κιαροστάμι.

 

Ο Μπρέγκελ αποδίδει αριστοτεχνικά το κρύο και τη σιωπή, την αίσθηση της ακινησίας κάτω από έναν πράσινο ουρανό με το λευκό του πάγου να λάμπει. Απεικονίζοντας τον χειμώνα, φιλοτεχνήθηκε σε δρύινο πάνελ το 1565 και βρίσκεται στη συλλογή του Μουσείου Kunsthistorisches της Βιέννης, στην Αυστρία.

 

Ο πίνακας δείχνει να εξελίσσεται μια χειμερινή σκηνή με τρεις κυνηγούς να επιστρέφουν και τα καταπονημένα σκυλιά τους να τους ακολουθούν. Είναι μια ήρεμη κρύα, σκοτεινή και συννεφιασμένη μέρα, με τα γυμνά δέντρα και τον μαύρο καπνό να διακρίνονται στον καθαρό παγωμένο ορίζοντα. Μόνη θερμή περιοχή αυτή αριστερά, με τους χωρικούς να έχουν ανάψει μια εξωτερική φωτιά έξω από ένα πανδοχείο.

 

Κοράκια κάθονται στα απογυμνωμένα κλαδιά και μια κίσσα πετά πάνω από το παγωμένο χωριό, μεταφέροντας μια δυσοίωνη αίσθηση συνδεδεμένη και με τις δοξασίες και τους μύθους της ολλανδικής κουλτούρας. Σε μια παγωμένη φυσική πίστα χωρικοί παίζουν με μπαστούνια ενώ μια βιαστική χωρική κουβαλά επάνω στη γέφυρα ένα δεμάτι ξύλα.

 

Ο πίνακας θεωρείται αριστουργηματικός και για τον τρόπο με τον οποίο ο Μπρέγκελ αποδεικνύει τη μοναδική του ικανότητα να συλλάβει το πνεύμα του φυσικού κόσμου. Αναμφίβολα η πιο γνωστή εικόνα του χειμώνα στη δυτική τέχνη, «Οι κυνηγοί στο χιόνι» αποτελούν και την πιο πειστική αναπαράσταση της ψυχρότητας, της σιωπής και της αλλόκοσμης λάμψης του χειμερινού τοπίου, στο οποίο οι άνθρωποι είναι σκοτεινές φιγούρες και όχι οι γνωστές πολύχρωμες σιλουέτες του, που κυριαρχούν σε γιορτές και αγροτικές σκηνές.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Καμιά φορά μιλάω για τα έργα μου και ακούγεται σαν να μιλάω για προζύμι ή κεφίρ»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ