Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος

Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
0

Πριν από οκτώ χρόνια, ο διευθυντής ενός μικρού μουσείου στην Ολλανδία επιχειρούσε κάτι ακατόρθωτο: Ήθελε να δανειστεί κάθε σωζόμενο έργο στον κόσμο του Ιερώνυμου Μπος, ώστε να γιορτάσουν έτσι, την 500η επέτειο  της γέννησής του,  στη γενέτειρά του . Εδώ να σημειώσουμε ότι το μουσείο αυτό δεν είχε ούτε έναν πίνακα να δώσει ως αντάλλαγμα ή υπό μορφήν δανείου. Το μουσείο λέγεται Noordbrabants και βρίσκεται στο 's-Hertogenbosch της Ολλανδίας.

Ούτε στην πιο άγρια φαντασία δε μπορούσε κανείς να θεωρήσει το σχέδιο αυτό εφικτό. Τα περιζήτητα πολύτιμα έργα του Μπος, φιλοξενούνται σε μερικά από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, στο Πράδο, στο Λούβρο, στο Μετροπόλιταν. Τα πάνελς που έχουν σωθεί είναι 25. Ο Charles de Mooij κατάφερε να εξασφαλίσει 20 πίνακες και τρίπτυχα και αυτή θα είναι η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση του έργου του Ιερώνυμου Μπος που έχει γίνει ποτέ. Ποτέ άλλοτε και κανείς δεν κατόρθωσε να τα συγκεντρώσει σε μια ενιαία έκθεση. Ακόμα και ο ίδιος έμεινε εμβρόντητος όταν παρουσίασε το σχέδιο της επανένωσης των έργων του Μπος στην Ουάσιγκτον και εκείνοι δέχτηκαν, πρώτοι από όλους να τους δανείσουν το Death and the Miser.

Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Ιερώνυμου Μπος, Ο κήπος των Γήϊνων Απολαύσεων, π. 1480-1505, 220 x 390 cm (Prado, Madrid)
 

Είναι ένας απαράμιλλος φόρος τιμής σε έναν καλλιτέχνη που γεννήθηκε ως Jheronimus van Aken στο 's-Hertogenbosch, και εκεί ζωγράφισε τα αριστουργήματά του. Είναι η έκθεση με την οποία κορυφώνονται οι εορταστικές εκδηλώσεις προς τιμήν του πιο διάσημου τέκνου της. Η προετοιμασία της είναι μια περιπέτεια γνώσης και επιμονής. Πολλά από τα έργα αυτά δε θα μπορούσαν να ταξιδέψουν αν το ίδρυμα Γκετί δεν αναλάμβανε τις πολυδάπανες και χρονοβόρες εργασίες συντήρησης προκειμένου να καθαριστούν και να σταθεροποιηθούν τα δρύινα πάνελς των έργων. 

Ο De Mooij είναι σήμερα το πρότυπο για το πώς άλλα μικρά μουσεία μπορούν να οργανώσουν μεγάλες εκθέσεις και με ένα τρόπο να κατορθώσουν να επιβιώσουν. Έπεισε την πόλη να χρηματοδοτήσει ένα σημαντικό διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα για τη ζωή και το έργο του διάσημου τέκνου της. Έπεισε το ίδρυμα Γκετί να συμπλεύσει με το σχέδιό του.  Η Accademia της Βενετίας, το Μητροπολιτικό στη Νέα Υόρκη και η Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσιγκτον, το Λούβρο στο Παρίσι, το Πράδο στη Μαδρίτη έμαθαν πολλά για τα έργα μέσα από αυτό το πρότζεκτ της συντήρησης.  Ο De Mooij, έπεισε την πόλη να μπεί στο παιχνίδι και στον πυρετό της έκθεσης. Τρισδιάστατες αναπαραστάσεις θα εκρήγνυνται μέσα από τα πεζοδρόμια ή θα κρέμονται από φανοστάτες οι μορφές των αγγέλων, των δαιμόνων, οι κολασμένων ψυχές, οι γοργόνες και τα ιπτάμενα ψάρια, οι μεθυσμένοι ιερείς, και οι λάγνες γυναίκες του Μπος θα περικυκλώσουν την πόλη. Περισσότερες εικόνες θα προβάλλονται κάτω από τις γέφυρες και στις σήραγγες του ποταμού και τα κανάλια, σε μια περιπέτεια, σαν κυνήγι θησαυρού που ονομάζεται “The Boat Trip of Heaven and Hell”. Το μουσείο αποφάσισε να είναι ανοιχτό επτά ημέρες την εβδομάδα, από τις 9πμ μέχρι τις 7μ.μ., για όλη τη διάρκεια της έκθεσης. Ισπανικά και τα ιταλικά έχουν προστεθεί στον κατάλογο των γλωσσών στα φυλλάδια της έκθεσης.

 

Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
To μουσείο Noordbrabants

Ο Bosch ήταν διάσημος στη διάρκεια της ζωής του, φαινομενικά ένας απολύτως σεβαστός Ρωμαιοκαθολικός πολίτης της μικρής, ευημερούσας πόλης όπου γεννήθηκε το 1450 και πέθανε το 1516. Ήταν παντρεμένος, και πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην μια μεριά της πλατείας όπου βρισκόταν το σπίτι του, την οποία διέσχιζε καθημερινά για να πάει στο στούντιό του, περίπου εκατό μέτρα μακριά. Γεννήθηκε σε μια οικογένεια όπου ο παππούς του, ο πατέρας του, οι θείοι, ανίψια και ήταν όλοι ζωγράφοι. Παρόλο που τον περιέγραψαν ως τον «ζωγράφο του διαβόλου» αγαπήθηκε για αιώνες από όλους του καλλιτέχνες του κόσμου. Και μέχρι σήμερα παραμένει μεγάλο μυστήριο, το πώς αυτές οι εικόνες κατέκλυζαν την φαντασία και το μυαλό του.

Μερικά από τα έργα του Μπος βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση. Η παραμικρή μετακίνησή τους είναι εξαιρετικά επικίνδυνη. Ο De Mooij ήξερε από την αρχή ότι πολύ δύσκολα το Prado θα έστελνε το πιο διάσημο έργο του καλλιτέχνη, το The Garden of Earthly Delights. Αντ΄ αυτού το Prado έστειλε το The Haywain, έργο που θα αφήσει την Ισπανία για πρώτη φορά σε 450 χρόνια. Ανάμεσα στα έργα που θα εκτεθούν είναι τα: Haywain και The Temptation of St. Anthony από το Πράδο της Μαδρίτης, the Ship of Fools από το Λούβρο, the Death and the Miser από την National Gallery of Art, στην Ουάσιγκτον, The Hermit Saints από την Gallerie dell' Accademia στη Βενετία.

 

Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τον Κήπο των Γήϊνων Απολαύσεων, π. 1480-1505, 220 x 390 cm (Prado, Madrid)

Η επαναστατική και εξαιρετικά ευφάνταστη οπτική γλώσσα του Μπος περιγράφει τυπικά  τέρατα, διαβολικά στοιχεία, αγγέλους και αγίους σε καμβάδες γεμάτους ψευδαισθήσεις και παραισθήσεις, αντιπροσωπεύοντας με αμίμητο τρόπο τα μεγάλα ζητήματα της εποχής του: τον πειρασμό και την αμαρτία και την τελική κρίση. Χαρακτηρίστηκε ως «επινοητής τεράτων και χιμαιρικών οπτασιών.» Τα έργα του δημιουργήθηκαν γύρω στο 1500, στην μετάβαση από τον μεσαίωνα προς την Αναγέννηση και αντικατοπτρίζουν μυστηριωδώς τη σχέση μεταξύ του ατόμου του περιβάλλοντος και του δημιουργού τους. Είναι ο πιο σημαντικός καλλιτέχνης της εποχής του.

Το μικρό μουσείο Het Noordbrabants έχει κάθε λόγο να γιορτάζει. Η προπώληση των εισιτηρίων της έκθεσης που θα ανοίξει τον Φεβρουάριο, ξεκινά τον Δεκέμβριο.  Η προετοιμασία της έκθεσης άρχισε το 2007. Πρόκειται για ένα γεγονός με παγκόσμια σημασία. Παράλληλα, μια ομάδα διεθνών εμπειρογνωμόνων, έχουν περάσει τα τελευταία έξι χρόνια τεκμηριώνοντας συστηματικά και εντατικά σχεδόν το σύνολο του έργου του Bosch σε όλο τον κόσμο, κάτι που δεν έχει γίνει ποτέ πριν. Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων στην πόλη περιλαμβάνει ένα μεγάλο φάσμα εκδηλώσεων. Ο δήμος και το μουσείο με το δυσπρόφερτο όνομα θα μπει στο παγκόσμιο λεξικό της τέχνης. Το 2007 ήταν το τρελό στοίχημα ενός και μόνου ανθρώπου του Charles de Mooij. Σήμερα έχουν κάθε λόγο να γράφουν παντού:Welcome home, Hieronymus!

Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τον Κήπο των Γήϊνων Απολαύσεων, π. 1480-1505, 220 x 390 cm (Prado, Madrid)

 

Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τον Κήπο των Γήϊνων Απολαύσεων, π. 1480-1505, 220 x 390 cm (Prado, Madrid)

Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τον Κήπο των Γήϊνων Απολαύσεων, π. 1480-1505, 220 x 390 cm (Prado, Madrid)
Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Η Κάθοδος του Ιησού στον Άδη
Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Ο Άγιος Χριστόφορος (λεπτομέρεια)
Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τον Κήπο των Γήϊνων Απολαύσεων, π. 1480-1505, 220 x 390 cm (Prado, Madrid)
Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Ο άσωτος υιός
Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Η Δευτέρα Παρουσία
Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τον Κήπο των Γήϊνων Απολαύσεων, π. 1480-1505, 220 x 390 cm (Prado, Madrid)
Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Η προσκύνηση των μάγων (λεπτομέρεια)
Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Η Δευτέρα Παρουσία (λεπτομέρεια)
Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Ο πειρασμός του Αγίου Αντωνίου (λεπτομέρεια)
Η απίθανη ιστορία της μεγαλύτερης έκθεσης έργων του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Ο Άγιος Χριστόφορος
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ