Η αλληγορία και η φάρσα πίσω από το «Φθινόπωρο» του Αρτσιμπάλντο Facebook Twitter
Το «Φθινόπωρο» του Τζουζέπε Αρτσιμπόλντο.

Η αλληγορία και η φάρσα πίσω από το «Φθινόπωρο» του Αρτσιμπόλντο

0



ΟΛΟΙ ΚΑΠΟΥ ΤΟΝ ΕΧΟΥΜΕ ΔΕΙ, αυτόν τον κάπως άσχημο, αλλά ενδιαφέροντα τύπο. Τώρα που είναι και η εποχή του τριγυρίζει σε διάφορες σελίδες του Instagram, σε αφιερώματα για το φθινόπωρο. Είναι ένας από τους 4 άντρες του Τζουζέπε Αρτσιμπόλντο, ένας για κάθε εποχή.

Κάθε μέρος του προσώπου του αποτελείται από ένα φθινοπωρινό φρούτο και καθένα από αυτά έχει τον συμβολισμό του: διάφορες ποικιλίες σταφυλιού και μία γλυκοκολοκύθα για κεφάλι, δύο καρποί καρυδιάς γύρω από αυτήν, ένα μεγάλο αχλάδι για το πρόσωπο –μάγουλα και μύτη– και ένα κάστανο για στόμα, ένα ρόδι για το πηγούνι και ένα μανιτάρι με ένα σύκο για αυτί και μετά ένα άσπρο ραπανάκι και ένα κίτρινο καρότο στον λαιμό. Και για ένδυμα ένα παλιό, ξύλινο βαρέλι. Παράνοια σκέτη!

  

Κι όμως, το εύρημά του «έσωσε» τον Αρτσιμπόλντο και όχι μόνο τον ξεχώρισε, αλλά τον μετέτρεψε σε αληθινή έμπνευση για πολλούς σουρεαλιστές που δεν θα γνώριζε ποτέ, αλλά μέσα από την έμπνευση του έργου του είναι σαν να τους γνώρισε έναν έναν και να τους κάθισε στο θρανίο της φανταστικής σχολής του υποχρεωτικά. 

Αν και ξεκίνησε στην Τέχνη ως ακόμα ένας συμβατικός ζωγράφος που για πρότυπο του είχε τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι και παρά το ότι θα μπορούσε να γίνει ακόμα ένας πορτρετίστας που θα βιοποριζόταν φτιάχνοντας σεμνές αριστοκράτισσες κάποιας αυλής, σύντομα βρήκε τον δρόμο του, στο Μιλάνο και στην υπηρεσία του Μαξιμιλιανού ΙΙ και του γιου του, Ροδόλφου στην Αυστρία. 

Η μανία του να φτιάχνει πορτρέτα κυρίως από φρούτα και ψάρια τον στεφάνωσαν με τη φήμη του πλέον ασυνήθιστου, κάποτε και απροσάρμοστου καλλιτέχνη της Αναγέννησης, αλλά η μαύρη αλήθεια είναι ότι ο Αρτσιμπόλντο έκανε τη δική του προσπάθεια να χωρέσει στο κάδρο των καλλιτεχνών της Ευρώπης εκείνης της εποχής, έστω και με λίγη... φάρσα παραπάνω.

Με κάποιον τρόπο, ο Αρτσιμπόλντο αναμειγνύει τον ορθολογισμό με το παράλογο, την παρατήρηση της φύσης με τη μεταφυσική (που ενδιέφερε ιδιαιτέρως και το πρότυπό του, τον Ντα Βίντσι) και παράγει κάτι που θα συζητηθεί χρόνια μετά από τους υπερρεαλιστές. Είναι δυνατόν οι νεκρές φύσεις να αναπαρίστανται από ανθρώπους;

(Εντάξει, εκτός από τον σουρεαλισμό του οφείλουν πολλά και οι ευφάνταστες μητέρες που θέλουν να προσθέσουν λαχανικά στη διατροφή των παιδιών τους και για να τα κάνουν πιο ελκυστικά, φτιάχνουν προσωπάκια με καρότα, καλαμπόκια και λαχανάκια Βρυξελλών στα πιάτα τους!).

Με κάποιον τρόπο, ο Αρτσιμπόλντο αναμειγνύει τον ορθολογισμό με το παράλογο, την παρατήρηση της φύσης με τη μεταφυσική (που ενδιέφερε ιδιαιτέρως και το πρότυπό του, τον Ντα Βίντσι) και παράγει κάτι που θα συζητηθεί χρόνια μετά από τους υπερρεαλιστές. Είναι δυνατόν οι νεκρές φύσεις να αναπαρίστανται από ανθρώπους; 

Πέρα από το τι απαντά η ιστορία της Τέχνης για την περίπτωσή του –κάποτε τον βρίσκει πονηρό και με παιγνιώδη διάθεση, κάποτε πανέξυπνο ορθολογιστή που παίζει με τα σωστά υλικά μετά από μήνες παρατήρησης– είναι ωραίο να τον συναντάς στα social media, που εννιά στις δέκα κάπως αδιαφορούν για τέτοιες λεπτομέρειες και ακόμη πιο σπάνια κοντοστέκονται για να κοιτάξουν προσεκτικά έναν καλλιτεχνικό γρίφο του 1573.

 
 
 
 
 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

🍂🍂🍂BIENVENIDO EL OTOÑO🍂🍂🍂 Guisseppe Archimboldo se conoció por pintar retratos llenos de humor y doble sentido componiendo los retratos con flores, frutas, animales y objetos. En su época, su trabajo no fue muy valorado, hasta que el siglo XX fue redescubierto para ser un gran referente para los artistas de las vanguardias, principalmente para Salvador Dalí. Con este cuadro en Áurica le queremos dar la bienvenida al otoño en nuestra parte del mundo. Ya tenemos que sacar las chamarras porque ya se empieza a sentir el frío.🥶 ¿Conocen otra pieza de Archimboldo? ¿Les gustaría que hiciéramos una máster class en los JUEVES DE MÁSTER sobre él? Déjenos sus comentarios #Pasiónporcrear #Pasiónporaprender #Archimboldo #ElOtoño #Historiadelarte #ArtHistory #Fall #Autumn #Manierismo #Altorenacimiento #guiseppearchimboldo

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Áurica Arte (@aurica_centro) στις

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM