Η αλληγορία και η φάρσα πίσω από το «Φθινόπωρο» του Αρτσιμπάλντο Facebook Twitter
Το «Φθινόπωρο» του Τζουζέπε Αρτσιμπόλντο.

Η αλληγορία και η φάρσα πίσω από το «Φθινόπωρο» του Αρτσιμπόλντο

0



ΟΛΟΙ ΚΑΠΟΥ ΤΟΝ ΕΧΟΥΜΕ ΔΕΙ, αυτόν τον κάπως άσχημο, αλλά ενδιαφέροντα τύπο. Τώρα που είναι και η εποχή του τριγυρίζει σε διάφορες σελίδες του Instagram, σε αφιερώματα για το φθινόπωρο. Είναι ένας από τους 4 άντρες του Τζουζέπε Αρτσιμπόλντο, ένας για κάθε εποχή.

Κάθε μέρος του προσώπου του αποτελείται από ένα φθινοπωρινό φρούτο και καθένα από αυτά έχει τον συμβολισμό του: διάφορες ποικιλίες σταφυλιού και μία γλυκοκολοκύθα για κεφάλι, δύο καρποί καρυδιάς γύρω από αυτήν, ένα μεγάλο αχλάδι για το πρόσωπο –μάγουλα και μύτη– και ένα κάστανο για στόμα, ένα ρόδι για το πηγούνι και ένα μανιτάρι με ένα σύκο για αυτί και μετά ένα άσπρο ραπανάκι και ένα κίτρινο καρότο στον λαιμό. Και για ένδυμα ένα παλιό, ξύλινο βαρέλι. Παράνοια σκέτη!

  

Κι όμως, το εύρημά του «έσωσε» τον Αρτσιμπόλντο και όχι μόνο τον ξεχώρισε, αλλά τον μετέτρεψε σε αληθινή έμπνευση για πολλούς σουρεαλιστές που δεν θα γνώριζε ποτέ, αλλά μέσα από την έμπνευση του έργου του είναι σαν να τους γνώρισε έναν έναν και να τους κάθισε στο θρανίο της φανταστικής σχολής του υποχρεωτικά. 

Αν και ξεκίνησε στην Τέχνη ως ακόμα ένας συμβατικός ζωγράφος που για πρότυπο του είχε τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι και παρά το ότι θα μπορούσε να γίνει ακόμα ένας πορτρετίστας που θα βιοποριζόταν φτιάχνοντας σεμνές αριστοκράτισσες κάποιας αυλής, σύντομα βρήκε τον δρόμο του, στο Μιλάνο και στην υπηρεσία του Μαξιμιλιανού ΙΙ και του γιου του, Ροδόλφου στην Αυστρία. 

Η μανία του να φτιάχνει πορτρέτα κυρίως από φρούτα και ψάρια τον στεφάνωσαν με τη φήμη του πλέον ασυνήθιστου, κάποτε και απροσάρμοστου καλλιτέχνη της Αναγέννησης, αλλά η μαύρη αλήθεια είναι ότι ο Αρτσιμπόλντο έκανε τη δική του προσπάθεια να χωρέσει στο κάδρο των καλλιτεχνών της Ευρώπης εκείνης της εποχής, έστω και με λίγη... φάρσα παραπάνω.

Με κάποιον τρόπο, ο Αρτσιμπόλντο αναμειγνύει τον ορθολογισμό με το παράλογο, την παρατήρηση της φύσης με τη μεταφυσική (που ενδιέφερε ιδιαιτέρως και το πρότυπό του, τον Ντα Βίντσι) και παράγει κάτι που θα συζητηθεί χρόνια μετά από τους υπερρεαλιστές. Είναι δυνατόν οι νεκρές φύσεις να αναπαρίστανται από ανθρώπους;

(Εντάξει, εκτός από τον σουρεαλισμό του οφείλουν πολλά και οι ευφάνταστες μητέρες που θέλουν να προσθέσουν λαχανικά στη διατροφή των παιδιών τους και για να τα κάνουν πιο ελκυστικά, φτιάχνουν προσωπάκια με καρότα, καλαμπόκια και λαχανάκια Βρυξελλών στα πιάτα τους!).

Με κάποιον τρόπο, ο Αρτσιμπόλντο αναμειγνύει τον ορθολογισμό με το παράλογο, την παρατήρηση της φύσης με τη μεταφυσική (που ενδιέφερε ιδιαιτέρως και το πρότυπό του, τον Ντα Βίντσι) και παράγει κάτι που θα συζητηθεί χρόνια μετά από τους υπερρεαλιστές. Είναι δυνατόν οι νεκρές φύσεις να αναπαρίστανται από ανθρώπους; 

Πέρα από το τι απαντά η ιστορία της Τέχνης για την περίπτωσή του –κάποτε τον βρίσκει πονηρό και με παιγνιώδη διάθεση, κάποτε πανέξυπνο ορθολογιστή που παίζει με τα σωστά υλικά μετά από μήνες παρατήρησης– είναι ωραίο να τον συναντάς στα social media, που εννιά στις δέκα κάπως αδιαφορούν για τέτοιες λεπτομέρειες και ακόμη πιο σπάνια κοντοστέκονται για να κοιτάξουν προσεκτικά έναν καλλιτεχνικό γρίφο του 1573.

 
 
 
 
 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

🍂🍂🍂BIENVENIDO EL OTOÑO🍂🍂🍂 Guisseppe Archimboldo se conoció por pintar retratos llenos de humor y doble sentido componiendo los retratos con flores, frutas, animales y objetos. En su época, su trabajo no fue muy valorado, hasta que el siglo XX fue redescubierto para ser un gran referente para los artistas de las vanguardias, principalmente para Salvador Dalí. Con este cuadro en Áurica le queremos dar la bienvenida al otoño en nuestra parte del mundo. Ya tenemos que sacar las chamarras porque ya se empieza a sentir el frío.🥶 ¿Conocen otra pieza de Archimboldo? ¿Les gustaría que hiciéramos una máster class en los JUEVES DE MÁSTER sobre él? Déjenos sus comentarios #Pasiónporcrear #Pasiónporaprender #Archimboldo #ElOtoño #Historiadelarte #ArtHistory #Fall #Autumn #Manierismo #Altorenacimiento #guiseppearchimboldo

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Áurica Arte (@aurica_centro) στις

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ