H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
0
H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Istanbul Modern, ένα από τα σημεία εκθέσεων της Μπιενάλε. Φωτο: Murat Germen

 

Tον Σεπτέμβριο όλος ο κόσμος της τέχνης έχει στρέψει το βλέμμα του στην Κωνσταντινούπολη. Ανάμεσα στη Θάλασσα του Μαρμαρά και τη Μαύρη Θάλασσα, η πόλη θα φιλοξενήσει την ArtInternational Istanbul and Saltwater, την 14η Istanbul Biennial. Φέτος πάνω από 80 χώρες από όλο τον κόσμο συμμετέχουν και παρουσιάζουν τα έργα τους στην ευρωπαϊκή και ασιατική πλευρά του Βοσπόρου.

Καλλιτεχνική διευθύντρια της Μπιενάλε, η  Carolyn Christov-Bakargiev, η οποία τηρεί σιγή ιχθύος για τους συμμετέχοντες. Η Μπιενάλε έχει τίτλο “Saltwater: A Theory of Thought Forms," και ανοίγει στις 5 Σεπτεμβρίου. Μέχρι σήμερα η Carolyn Christov-Bakargiev έχει κάνει μόνο μερικές αόριστες δηλώσεις σχετικά με το περιεχόμενο, ενώ ο πλήρης κατάλογος των καλλιτεχνών δεν έχει δημοσιευθεί. Οι Jens Hoffmann και Adriano Pedrosa, καλλιτεχνικοί διευθυντές της 12ης Μπιενάλε, εφάρμοσαν την ίδια τακτική λέγοντας ότι δε θέλουν η έκθεση να προδικαστεί από τον Τύπο. H προηγούμενη διευθύντρια της Μπιενάλε Fulya Erdemci, αναγκάστηκε να περικόψει τα σχέδιά της, και άλλα σε ορισμένους δημόσιους χώρους απορρίφθηκαν, επειδή εκείνη την περίοδο στην πόλη οι διαδηλώσεις ήταν καθημερινές.

 

Η Christov-Bakargiev συμβουλεύει τους μελλοντικούς επισκέπτες της Μπιενάλε να χρησιμοποιούν τα καραβάκια και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ότι χρειάζονται τρεις μέρες για να καταφέρουν να δουν τα έργα της Μπιενάλε.

 

Πρίν από λίγες ημέρες διέρρευσαν περίπου 40 ονόματα καλλιτεχνών που θα συμμετάσχουν και είναι τα παρακάτω: Etel Adnan, Vernon Ah Kee, Haig Aivazian, Francis Alÿs, Ayreen Anastas and Rene Gabri, Giovanni Anselmo, Ed Atkins, Annie Besant, Anna Boghiguian, Kristina Buch, Hera Buyuktascian, Janet Cardiff,  Vija Celmins, Cevdet Erek, Ellen Gallagher, Theaster Gates, Liam Gillick, Emre Huner, Pierre Huyghe, William Kentridge, C.W. Leadbeater, Liu Ding, Daria Martin, Cildo Meireles, Füsun Onur, Prabhakar Pachpute, Rupali Patil, Zeyno Pekünlü, Heather Phillipson, Susan Philipsz, Walid Raad, Michael Rakowitz, Meriç Algün Ringborg, Adrián Villar Rojas, Wael Shawky, Ania Soliman, Andy Yang, Andrew Young,
Sarkis Zabunyan.

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Carolyn Christov-Bakargiev. Φωτο: Eduardo Knapp

H Christov-Bakargiev πήρε εγκωμιαστικές κριτικές για την Documenta 13 (2012), στο Κάσελ και αυτή είναι η επόμενη μεγάλη έκθεση που επιμελείται. Στην εξέλιξη και την προετοιμασία της Μπιενάλε συνεργάστηκαν  μαζί της επιμελητές, καλλιτέχνες, συγγραφείς όπως οι Anna Boghiguian, Arlette Quynh-Anh Tran, Aslı Çavuşoğlu, Cevdet Erek, Chus Martínez, Emin Özsoy, Elvan Zabunyan, Emre Hüner, Füsun Onur, Griselda Pollock, Marcos Lutyens, Pierre Huyghe, Vilayanur Subramanian Ramachandran, και  William Kentridge.

Στο σχέδιο της Christov-Bakargiev για την Μπιενάλε εμπλέκονται ωκεανογράφοι και νευροεπιστήμονες, που έχουν σχέση με το επιστημονικό κομμάτι της παρουσίασης που θέλει να κάνει. Δήλωσε ότι "πρόκειται να είναι η πιο διασκορπισμένη Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης στην ιστορία της. Και θα πάμε να γνωρίσουμε το Βόσπορο πολύ καλά. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και τα νησιά."

Tide Table (2003) του William Kentridge, θα προβληθεί στις 2 Σεπτεμβρίου

Ο Βόσπορος είναι η κύρια πηγή έμπνευσής της. "Κοίταξα το Βόσπορο, και μου φαινόταν σαν ένα κεφαλαίο  Ι. Ήταν για μένα σαν ένα σύμβολο, ένα ιερογλυφικό, ένα κρυπτογράφημα, ένα λογότυπο, και τότε άρχισα να σκέφτομαι το γεγονός ότι είμαστε συγκλονισμένοι με τα λογότυπα των εταιρειών. Ο καθένας έχει το λογότυπό τους στους καταλόγους μας. Αυτό με τρελαίνει. Άρχισα να σκέφτομαι για την προέλευση του λογότυπου, και την προέλευση του συμβόλου, η οποία είναι στην πραγματικότητα η μορφή σκέψης. Τι είναι αυτή η μορφή σκέψης που αντιπροσωπεύει, το ραντεβού της Ευρώπης και της Ασίας; Ο Βορράς και ο Νότος; Αυτό αντιπροσωπεύει όλα αυτά τα πράγματα-την Οθωμανική Αυτοκρατορία, και τι είναι μετά; Η θεοσοφική μορφή σκέψης είναι ουσιαστικά μια αισθητική του τι θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε αφηρημένη τέχνη. Νομίζω ότι είναι τέχνη. Είναι απλά ένα από τα πρώτα τους ορισμούς της σύγχρονης τέχνης που υπάρχει. "

Η Christov-Bakargiev συμβουλεύει τους μελλοντικούς επισκέπτες της Μπιενάλε να χρησιμοποιούν τα καραβάκια και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ότι χρειάζονται τρεις μέρες για να καταφέρουν να δουν τα έργα της Μπιενάλε. Σε σύγκριση με την Ντοκουμέντα που είχε διοργανώσει, αυτό φαίνεται παιχνίδι, αφού τότε χρειαζόταν κάποιος τουλάχιστον 4 μέρες και θα ήταν τυχερός αν είχε δει το 75%.

Το αλάτι είναι κάτι που υπάρχει και στον τίτλο της Μπιενάλε και η Christov-Bakargiev, το θεωρεί έναν από τους κώδικες της διοργάνωσης.  "Το αλάτι είναι ολοένα και πιο σημαντικό. Δεν υπάρχουν τόσα πολλά έργα που είναι σχετικά με το αλάτι, επειδή οι καλλιτέχνες δεν έχουν να κάνουν πράγματα για το αλάτι. Το αλάτι είναι κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων. Και αλάτι είναι συνώνυμο της ζωής. Η ύπαρξη του ίδιου του άλατος είναι μια έκφραση της μεταβίβασης της ενέργειας».

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Έργο του Adrián Villar Rojas, από τα ονόματα των συμμετεχόντων, που διέρρευσε στον τύπο

Όποιος επισκεφθεί την Μπιενάλε θα περάσει μεγάλο μέρος του χρόνου του στο νερό γράφει η  Christov-Bakargiev στο site της Μπιενάλε. Θα έχετε την εμπειρία να ταξιδεύετε στο νερό και αυτό είναι πολύ υγιεινό: το αλμυρό νερό βοηθά στη θεραπεία αναπνευστικών προβλημάτων και πολλών άλλων ασθενειών και καταπραΰνει τα νεύρα.

Το SALTWATER πραγματοποιείται σε μουσεία και επίσης σε προσωρινά μέρη στην ξηρά και στη θάλασσα, όπως σκάφη, δωμάτια ξενοδοχείων, πρώην τράπεζες, γκαράζ, κήπους, σχολεία, καταστήματα και ιδιωτικές κατοικίες. Παρά το γεγονός ότι το ταξίδι είναι συνεχές, υπάρχουν έξι βασικοί τομείς: Ο βόρειος Βόσπορος, το Beyoğlu, το Σισλί, η Παλιά Πόλη, το Kadıköy και τα Πριγκιποννήσια. Καθένα από αυτά  μπορεί να αντιστοιχεί σε μια ημέρα στη ζωή σας.

Η συνέντευξη τύπου για την 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης θα γίνει στις 2 Σεπτεμβρίου. Θα ανακοινωθεί ο κατάλογος των καλλιτεχνών και τα έργα τους. Μέχρι τότε... μόνο διαρροές.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ