H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
0
H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Istanbul Modern, ένα από τα σημεία εκθέσεων της Μπιενάλε. Φωτο: Murat Germen

 

Tον Σεπτέμβριο όλος ο κόσμος της τέχνης έχει στρέψει το βλέμμα του στην Κωνσταντινούπολη. Ανάμεσα στη Θάλασσα του Μαρμαρά και τη Μαύρη Θάλασσα, η πόλη θα φιλοξενήσει την ArtInternational Istanbul and Saltwater, την 14η Istanbul Biennial. Φέτος πάνω από 80 χώρες από όλο τον κόσμο συμμετέχουν και παρουσιάζουν τα έργα τους στην ευρωπαϊκή και ασιατική πλευρά του Βοσπόρου.

Καλλιτεχνική διευθύντρια της Μπιενάλε, η  Carolyn Christov-Bakargiev, η οποία τηρεί σιγή ιχθύος για τους συμμετέχοντες. Η Μπιενάλε έχει τίτλο “Saltwater: A Theory of Thought Forms," και ανοίγει στις 5 Σεπτεμβρίου. Μέχρι σήμερα η Carolyn Christov-Bakargiev έχει κάνει μόνο μερικές αόριστες δηλώσεις σχετικά με το περιεχόμενο, ενώ ο πλήρης κατάλογος των καλλιτεχνών δεν έχει δημοσιευθεί. Οι Jens Hoffmann και Adriano Pedrosa, καλλιτεχνικοί διευθυντές της 12ης Μπιενάλε, εφάρμοσαν την ίδια τακτική λέγοντας ότι δε θέλουν η έκθεση να προδικαστεί από τον Τύπο. H προηγούμενη διευθύντρια της Μπιενάλε Fulya Erdemci, αναγκάστηκε να περικόψει τα σχέδιά της, και άλλα σε ορισμένους δημόσιους χώρους απορρίφθηκαν, επειδή εκείνη την περίοδο στην πόλη οι διαδηλώσεις ήταν καθημερινές.

 

Η Christov-Bakargiev συμβουλεύει τους μελλοντικούς επισκέπτες της Μπιενάλε να χρησιμοποιούν τα καραβάκια και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ότι χρειάζονται τρεις μέρες για να καταφέρουν να δουν τα έργα της Μπιενάλε.

 

Πρίν από λίγες ημέρες διέρρευσαν περίπου 40 ονόματα καλλιτεχνών που θα συμμετάσχουν και είναι τα παρακάτω: Etel Adnan, Vernon Ah Kee, Haig Aivazian, Francis Alÿs, Ayreen Anastas and Rene Gabri, Giovanni Anselmo, Ed Atkins, Annie Besant, Anna Boghiguian, Kristina Buch, Hera Buyuktascian, Janet Cardiff,  Vija Celmins, Cevdet Erek, Ellen Gallagher, Theaster Gates, Liam Gillick, Emre Huner, Pierre Huyghe, William Kentridge, C.W. Leadbeater, Liu Ding, Daria Martin, Cildo Meireles, Füsun Onur, Prabhakar Pachpute, Rupali Patil, Zeyno Pekünlü, Heather Phillipson, Susan Philipsz, Walid Raad, Michael Rakowitz, Meriç Algün Ringborg, Adrián Villar Rojas, Wael Shawky, Ania Soliman, Andy Yang, Andrew Young,
Sarkis Zabunyan.

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Carolyn Christov-Bakargiev. Φωτο: Eduardo Knapp

H Christov-Bakargiev πήρε εγκωμιαστικές κριτικές για την Documenta 13 (2012), στο Κάσελ και αυτή είναι η επόμενη μεγάλη έκθεση που επιμελείται. Στην εξέλιξη και την προετοιμασία της Μπιενάλε συνεργάστηκαν  μαζί της επιμελητές, καλλιτέχνες, συγγραφείς όπως οι Anna Boghiguian, Arlette Quynh-Anh Tran, Aslı Çavuşoğlu, Cevdet Erek, Chus Martínez, Emin Özsoy, Elvan Zabunyan, Emre Hüner, Füsun Onur, Griselda Pollock, Marcos Lutyens, Pierre Huyghe, Vilayanur Subramanian Ramachandran, και  William Kentridge.

Στο σχέδιο της Christov-Bakargiev για την Μπιενάλε εμπλέκονται ωκεανογράφοι και νευροεπιστήμονες, που έχουν σχέση με το επιστημονικό κομμάτι της παρουσίασης που θέλει να κάνει. Δήλωσε ότι "πρόκειται να είναι η πιο διασκορπισμένη Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης στην ιστορία της. Και θα πάμε να γνωρίσουμε το Βόσπορο πολύ καλά. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και τα νησιά."

Tide Table (2003) του William Kentridge, θα προβληθεί στις 2 Σεπτεμβρίου

Ο Βόσπορος είναι η κύρια πηγή έμπνευσής της. "Κοίταξα το Βόσπορο, και μου φαινόταν σαν ένα κεφαλαίο  Ι. Ήταν για μένα σαν ένα σύμβολο, ένα ιερογλυφικό, ένα κρυπτογράφημα, ένα λογότυπο, και τότε άρχισα να σκέφτομαι το γεγονός ότι είμαστε συγκλονισμένοι με τα λογότυπα των εταιρειών. Ο καθένας έχει το λογότυπό τους στους καταλόγους μας. Αυτό με τρελαίνει. Άρχισα να σκέφτομαι για την προέλευση του λογότυπου, και την προέλευση του συμβόλου, η οποία είναι στην πραγματικότητα η μορφή σκέψης. Τι είναι αυτή η μορφή σκέψης που αντιπροσωπεύει, το ραντεβού της Ευρώπης και της Ασίας; Ο Βορράς και ο Νότος; Αυτό αντιπροσωπεύει όλα αυτά τα πράγματα-την Οθωμανική Αυτοκρατορία, και τι είναι μετά; Η θεοσοφική μορφή σκέψης είναι ουσιαστικά μια αισθητική του τι θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε αφηρημένη τέχνη. Νομίζω ότι είναι τέχνη. Είναι απλά ένα από τα πρώτα τους ορισμούς της σύγχρονης τέχνης που υπάρχει. "

Η Christov-Bakargiev συμβουλεύει τους μελλοντικούς επισκέπτες της Μπιενάλε να χρησιμοποιούν τα καραβάκια και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ότι χρειάζονται τρεις μέρες για να καταφέρουν να δουν τα έργα της Μπιενάλε. Σε σύγκριση με την Ντοκουμέντα που είχε διοργανώσει, αυτό φαίνεται παιχνίδι, αφού τότε χρειαζόταν κάποιος τουλάχιστον 4 μέρες και θα ήταν τυχερός αν είχε δει το 75%.

Το αλάτι είναι κάτι που υπάρχει και στον τίτλο της Μπιενάλε και η Christov-Bakargiev, το θεωρεί έναν από τους κώδικες της διοργάνωσης.  "Το αλάτι είναι ολοένα και πιο σημαντικό. Δεν υπάρχουν τόσα πολλά έργα που είναι σχετικά με το αλάτι, επειδή οι καλλιτέχνες δεν έχουν να κάνουν πράγματα για το αλάτι. Το αλάτι είναι κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων. Και αλάτι είναι συνώνυμο της ζωής. Η ύπαρξη του ίδιου του άλατος είναι μια έκφραση της μεταβίβασης της ενέργειας».

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Έργο του Adrián Villar Rojas, από τα ονόματα των συμμετεχόντων, που διέρρευσε στον τύπο

Όποιος επισκεφθεί την Μπιενάλε θα περάσει μεγάλο μέρος του χρόνου του στο νερό γράφει η  Christov-Bakargiev στο site της Μπιενάλε. Θα έχετε την εμπειρία να ταξιδεύετε στο νερό και αυτό είναι πολύ υγιεινό: το αλμυρό νερό βοηθά στη θεραπεία αναπνευστικών προβλημάτων και πολλών άλλων ασθενειών και καταπραΰνει τα νεύρα.

Το SALTWATER πραγματοποιείται σε μουσεία και επίσης σε προσωρινά μέρη στην ξηρά και στη θάλασσα, όπως σκάφη, δωμάτια ξενοδοχείων, πρώην τράπεζες, γκαράζ, κήπους, σχολεία, καταστήματα και ιδιωτικές κατοικίες. Παρά το γεγονός ότι το ταξίδι είναι συνεχές, υπάρχουν έξι βασικοί τομείς: Ο βόρειος Βόσπορος, το Beyoğlu, το Σισλί, η Παλιά Πόλη, το Kadıköy και τα Πριγκιποννήσια. Καθένα από αυτά  μπορεί να αντιστοιχεί σε μια ημέρα στη ζωή σας.

Η συνέντευξη τύπου για την 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης θα γίνει στις 2 Σεπτεμβρίου. Θα ανακοινωθεί ο κατάλογος των καλλιτεχνών και τα έργα τους. Μέχρι τότε... μόνο διαρροές.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ