H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
0
H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Istanbul Modern, ένα από τα σημεία εκθέσεων της Μπιενάλε. Φωτο: Murat Germen

 

Tον Σεπτέμβριο όλος ο κόσμος της τέχνης έχει στρέψει το βλέμμα του στην Κωνσταντινούπολη. Ανάμεσα στη Θάλασσα του Μαρμαρά και τη Μαύρη Θάλασσα, η πόλη θα φιλοξενήσει την ArtInternational Istanbul and Saltwater, την 14η Istanbul Biennial. Φέτος πάνω από 80 χώρες από όλο τον κόσμο συμμετέχουν και παρουσιάζουν τα έργα τους στην ευρωπαϊκή και ασιατική πλευρά του Βοσπόρου.

Καλλιτεχνική διευθύντρια της Μπιενάλε, η  Carolyn Christov-Bakargiev, η οποία τηρεί σιγή ιχθύος για τους συμμετέχοντες. Η Μπιενάλε έχει τίτλο “Saltwater: A Theory of Thought Forms," και ανοίγει στις 5 Σεπτεμβρίου. Μέχρι σήμερα η Carolyn Christov-Bakargiev έχει κάνει μόνο μερικές αόριστες δηλώσεις σχετικά με το περιεχόμενο, ενώ ο πλήρης κατάλογος των καλλιτεχνών δεν έχει δημοσιευθεί. Οι Jens Hoffmann και Adriano Pedrosa, καλλιτεχνικοί διευθυντές της 12ης Μπιενάλε, εφάρμοσαν την ίδια τακτική λέγοντας ότι δε θέλουν η έκθεση να προδικαστεί από τον Τύπο. H προηγούμενη διευθύντρια της Μπιενάλε Fulya Erdemci, αναγκάστηκε να περικόψει τα σχέδιά της, και άλλα σε ορισμένους δημόσιους χώρους απορρίφθηκαν, επειδή εκείνη την περίοδο στην πόλη οι διαδηλώσεις ήταν καθημερινές.

 

Η Christov-Bakargiev συμβουλεύει τους μελλοντικούς επισκέπτες της Μπιενάλε να χρησιμοποιούν τα καραβάκια και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ότι χρειάζονται τρεις μέρες για να καταφέρουν να δουν τα έργα της Μπιενάλε.

 

Πρίν από λίγες ημέρες διέρρευσαν περίπου 40 ονόματα καλλιτεχνών που θα συμμετάσχουν και είναι τα παρακάτω: Etel Adnan, Vernon Ah Kee, Haig Aivazian, Francis Alÿs, Ayreen Anastas and Rene Gabri, Giovanni Anselmo, Ed Atkins, Annie Besant, Anna Boghiguian, Kristina Buch, Hera Buyuktascian, Janet Cardiff,  Vija Celmins, Cevdet Erek, Ellen Gallagher, Theaster Gates, Liam Gillick, Emre Huner, Pierre Huyghe, William Kentridge, C.W. Leadbeater, Liu Ding, Daria Martin, Cildo Meireles, Füsun Onur, Prabhakar Pachpute, Rupali Patil, Zeyno Pekünlü, Heather Phillipson, Susan Philipsz, Walid Raad, Michael Rakowitz, Meriç Algün Ringborg, Adrián Villar Rojas, Wael Shawky, Ania Soliman, Andy Yang, Andrew Young,
Sarkis Zabunyan.

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Carolyn Christov-Bakargiev. Φωτο: Eduardo Knapp

H Christov-Bakargiev πήρε εγκωμιαστικές κριτικές για την Documenta 13 (2012), στο Κάσελ και αυτή είναι η επόμενη μεγάλη έκθεση που επιμελείται. Στην εξέλιξη και την προετοιμασία της Μπιενάλε συνεργάστηκαν  μαζί της επιμελητές, καλλιτέχνες, συγγραφείς όπως οι Anna Boghiguian, Arlette Quynh-Anh Tran, Aslı Çavuşoğlu, Cevdet Erek, Chus Martínez, Emin Özsoy, Elvan Zabunyan, Emre Hüner, Füsun Onur, Griselda Pollock, Marcos Lutyens, Pierre Huyghe, Vilayanur Subramanian Ramachandran, και  William Kentridge.

Στο σχέδιο της Christov-Bakargiev για την Μπιενάλε εμπλέκονται ωκεανογράφοι και νευροεπιστήμονες, που έχουν σχέση με το επιστημονικό κομμάτι της παρουσίασης που θέλει να κάνει. Δήλωσε ότι "πρόκειται να είναι η πιο διασκορπισμένη Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης στην ιστορία της. Και θα πάμε να γνωρίσουμε το Βόσπορο πολύ καλά. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και τα νησιά."

Tide Table (2003) του William Kentridge, θα προβληθεί στις 2 Σεπτεμβρίου

Ο Βόσπορος είναι η κύρια πηγή έμπνευσής της. "Κοίταξα το Βόσπορο, και μου φαινόταν σαν ένα κεφαλαίο  Ι. Ήταν για μένα σαν ένα σύμβολο, ένα ιερογλυφικό, ένα κρυπτογράφημα, ένα λογότυπο, και τότε άρχισα να σκέφτομαι το γεγονός ότι είμαστε συγκλονισμένοι με τα λογότυπα των εταιρειών. Ο καθένας έχει το λογότυπό τους στους καταλόγους μας. Αυτό με τρελαίνει. Άρχισα να σκέφτομαι για την προέλευση του λογότυπου, και την προέλευση του συμβόλου, η οποία είναι στην πραγματικότητα η μορφή σκέψης. Τι είναι αυτή η μορφή σκέψης που αντιπροσωπεύει, το ραντεβού της Ευρώπης και της Ασίας; Ο Βορράς και ο Νότος; Αυτό αντιπροσωπεύει όλα αυτά τα πράγματα-την Οθωμανική Αυτοκρατορία, και τι είναι μετά; Η θεοσοφική μορφή σκέψης είναι ουσιαστικά μια αισθητική του τι θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε αφηρημένη τέχνη. Νομίζω ότι είναι τέχνη. Είναι απλά ένα από τα πρώτα τους ορισμούς της σύγχρονης τέχνης που υπάρχει. "

Η Christov-Bakargiev συμβουλεύει τους μελλοντικούς επισκέπτες της Μπιενάλε να χρησιμοποιούν τα καραβάκια και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ότι χρειάζονται τρεις μέρες για να καταφέρουν να δουν τα έργα της Μπιενάλε. Σε σύγκριση με την Ντοκουμέντα που είχε διοργανώσει, αυτό φαίνεται παιχνίδι, αφού τότε χρειαζόταν κάποιος τουλάχιστον 4 μέρες και θα ήταν τυχερός αν είχε δει το 75%.

Το αλάτι είναι κάτι που υπάρχει και στον τίτλο της Μπιενάλε και η Christov-Bakargiev, το θεωρεί έναν από τους κώδικες της διοργάνωσης.  "Το αλάτι είναι ολοένα και πιο σημαντικό. Δεν υπάρχουν τόσα πολλά έργα που είναι σχετικά με το αλάτι, επειδή οι καλλιτέχνες δεν έχουν να κάνουν πράγματα για το αλάτι. Το αλάτι είναι κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων. Και αλάτι είναι συνώνυμο της ζωής. Η ύπαρξη του ίδιου του άλατος είναι μια έκφραση της μεταβίβασης της ενέργειας».

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Έργο του Adrián Villar Rojas, από τα ονόματα των συμμετεχόντων, που διέρρευσε στον τύπο

Όποιος επισκεφθεί την Μπιενάλε θα περάσει μεγάλο μέρος του χρόνου του στο νερό γράφει η  Christov-Bakargiev στο site της Μπιενάλε. Θα έχετε την εμπειρία να ταξιδεύετε στο νερό και αυτό είναι πολύ υγιεινό: το αλμυρό νερό βοηθά στη θεραπεία αναπνευστικών προβλημάτων και πολλών άλλων ασθενειών και καταπραΰνει τα νεύρα.

Το SALTWATER πραγματοποιείται σε μουσεία και επίσης σε προσωρινά μέρη στην ξηρά και στη θάλασσα, όπως σκάφη, δωμάτια ξενοδοχείων, πρώην τράπεζες, γκαράζ, κήπους, σχολεία, καταστήματα και ιδιωτικές κατοικίες. Παρά το γεγονός ότι το ταξίδι είναι συνεχές, υπάρχουν έξι βασικοί τομείς: Ο βόρειος Βόσπορος, το Beyoğlu, το Σισλί, η Παλιά Πόλη, το Kadıköy και τα Πριγκιποννήσια. Καθένα από αυτά  μπορεί να αντιστοιχεί σε μια ημέρα στη ζωή σας.

Η συνέντευξη τύπου για την 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης θα γίνει στις 2 Σεπτεμβρίου. Θα ανακοινωθεί ο κατάλογος των καλλιτεχνών και τα έργα τους. Μέχρι τότε... μόνο διαρροές.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ