Φρανκ Άουερμπαχ, ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες σήμερα στην Tate

Φρανκ Άουερμπαχ, ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες σήμερα στην Tate Facebook Twitter
Frank Auerbach, Hampstead Road, High Summer (2010) © Frank Auerbach, courtesy Marlborough Fine Art
0

 

Φρανκ Άουερμπαχ, ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες σήμερα στην Tate Facebook Twitter
Frank Auerbach, Head of William Feaver (2003). Collection of Gina and Stuart Peterson © Frank Auerbach, courtesy Marlborough Fine

Σε όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα η εβραϊκή μετανάστευση έφερε στην Βρετανία μεγάλα ταλέντα. Τον Λούσιαν Φρόιντ, τους γονείς του Λέον Κοσοφ , τον Άουερμπαχ. Ο Φρανκ Άουερμπαχ γεννήθηκε στο Βερολίνο, το 1931 και οι γονείς του τον έστειλαν στην Βρετανία το 1939 για να γλυτώσει από τις διώξεις των ναζί. Οι γονείς του πέθαναν αργότερα, το 1942 σε στρατόπεδο συγκέντρωσης.

Στην τέχνη του διατήρησε την ωμότητα και τον ρεαλισμό του κεντροευρωπαϊκού μοντερνισμού, ενώ η ένταση του εξπρεσιονισμού ανιχνεύεται και σε άλλους Γερμανούς καλλιτέχνες όπως ο  Κίρχνερ ή ο αυστριακός Κοκόσκα. Αν και ο Άουερμπαχ έφτασε στην Βρετανία σε παιδική ηλικία, οι μορφές των έργων του έχουν πολύ μεγαλύτερη σχέση με την γερμανική τέχνη παρά με την ομάδα π.χ. του Bloomsbury.

Η έκθεση στην Tate Britain, περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής και σχέδια από το 1950 έως σήμερα. Το βάθος, η υφή και η αίσθηση του χώρου σε έναν πίνακα ζωγραφικής του Auerbach κάνει τον θεατή να στέκεται μπροστά σε μια μοναδική και αξέχαστη εμπειρία.

Στο σχολείο ο Άουερμπαχ ασχολήθηκε με την τέχνη αλλά και με την υποκριτική. Έγινε «σχεδόν» ηθοποιός αλλά το ενδιαφέρον του για την τέχνη επικράτησε και έτσι σπούδασε στο St Martin του School of Art 1948 - 1952, και στο Royal College of Art από το 1952 έως το 1955. Μόλις τελείωσε τις σπιυδές του άρχισε να διδάσκει στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ ένα χρόνο αργότερα κάνει την πρώτη ατομική του έκθεση στην Beaux Arts Gallery του Λονδίνου. Ακολουθούν εκατοντάδες ατομικές εκθέσεις.

Φρανκ Άουερμπαχ, ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες σήμερα στην Tate Facebook Twitter
Frank Auerbach, Mornington Crescent (1965). Private collection © Frank Auerbach, courtesy Marlborough Fine Art

Η ένταση με την οποία χειρίζεται τα θέματά του διαπερνά τον θεατή. Η Tate σε μια μοναδική έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι τις 13 Μαρτίου 2016 τους αφιερώνει τόσες αίθουσες όσες σχεδόν και οι δεκαετίες της δημιουργικής ζωής του. Ο ισχυρός και επαναστατικός χαρακτήρας των έργων του, οι απεικονίσεις των ανθρώπων και των αστικών τοπίων κοντά στο στούντιό του στο Λονδίνο, τον καθιστούν έναν από τους μεγαλύτερους εν ζωή ζωγράφους σήμερα.

Η έκθεση στην Tate Britain, περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής και σχέδια από το 1950 έως σήμερα. Το βάθος, η υφή και η αίσθηση του χώρου σε έναν πίνακα ζωγραφικής του Auerbach κάνει τον θεατή να στέκεται μπροστά σε μια μοναδική και αξέχαστη εμπειρία.

Για μισό αιώνα ο Auerbach έχει ζήσει και εργαστεί στο ίδιο μέρος του Λονδίνου, στο Camden Town, και αυτό αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα θέματα του έργου του. «Αυτό που ήθελα να κάνω ήταν να καταγράψω τη ζωή που μου φαινόταν παθιασμένη και συναρπαστική και εξαφανιζόταν διαρκώς» λέει ο Άουερμπαχ. Ζωγράφιζε 365 ημέρες το χρόνο, αδιάκοπα, τον κόσμο του με λαμπρό και συγκλονιστικό τρόπο δίνοντας μια καθημερινή μάχη με το χρόνο, το χρώμα και την πραγματικότητα. Είναι αναμφίβολα ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους του κόσμου γιατί αποτυπώνει τη δύναμη της ζωής με μια ωμή δύναμη, δραματοποιημένη δύναμη, με τη δύναμη της ίδιας του της ψυχής.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ