Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
©GANP/DIMITRIOS PANAGOS
0

Δεν υπάρχει πιο εύστοχη επιλογή από τη Νέα Υόρκη για να οργανώσει κάποιος ένα φεστιβάλ για τον Νάρκισσο. Είναι η πόλη που λατρεύει τον εαυτό της μέσα από τον αντικατοπτρισμό και τα είδωλα. Καμία άλλη πόλη στον κόσμο δεν καθρεφτίζεται τόσο πολύ, τόσο έντονα και τόσο βίαια σε έναν ανταγωνισμό δύναμης, μεγέθους και ομορφιάς. Η Νέα Υόρκη είναι η πόλη που σε κάνει να κοιτάς ψηλά, στις κορφές των κτιρίων που σκίζουν τον ουρανό και στέκονται σαν νέες εκκλησίες μέσα στις οποίες λατρεύονται άλλοι θεοί. Η πόλη που σε κάνει να καθρεφτίζεσαι διαρκώς, βλέποντας το είδωλό σου να εμφανίζεται παντού, σε κάθε γωνιά, κάθε βιτρίνα, κάθε βήμα.

Στη Νέα Υόρκη φτάσαμε για να ξαναφανταστούμε τον Νάρκισσο, σε ένα φεστιβάλ που με τη σειρά του αντικατοπτρίζει τον αληθινό και τον φανταστικό καθρέφτη του μύθου, σήμερα, στην εικόνα της τέχνης, της μόδας, της μουσικής, της φιλοσοφίας. Κάθε φορά που σηκώνουμε το κινητό για μια σέλφι, ζούμε κλεφτά αυτό το μύθο. Ποιοί είμαστε; πως φαινόμαστε στον εαυτό μας; Τι βλέπουν οι άλλοι από αυτό;

Η δική μας επιθυμία είναι να παρουσιάσουμε τη σύγχρονη Ελλάδα. Ξέρουμε ότι όλοι μιλούν για την αρχαιότητα, οπότε ας τη χρησιμοποιήσουμε για να την συνδέσουμε με τους πολύ καλούς Έλληνες καλλιτέχνες που έχουμε, τους οποίους γιατί να μη φέρουμε στο εξωτερικό; Δε τους λείπει τίποτα.

Οι τέχνες και οι ιδέες πάνω σε αυτό το θέμα συναντήθηκαν στην καρδιά του Ωνάσειου Πολιτιστικού Κέντρου της Νέας Υόρκης, που οργάνωσε μια από τις πιο τολμηρές εκθέσεις-φεστιβάλ στην ιστορία του. Και στον πρόσφατα ανακαινισμένο Ολυμπιακό Πύργο της Νέας Υόρκης, το φεστιβάλ Νάρκισσος Τώρα, περιλαμβάνει μια καλειδοσκοπική άποψη του μύθου του Νάρκισσου μέσα από τη μουσική, τις εικαστικές τέχνες, τον κινηματογράφο, την επιστήμη, τη λογοτεχνία, τη χορογραφία, την μαγειρική, τη μόδα και τα ψηφιακά μέσα με περισσότερες από 40 εκδηλώσεις για το κοινό όλων των ηλικιών, αρχάριους και μελετητές.

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
NARCISSUS NOW. Ο μύθος του έρωτα για την εικόνα μας και η καθοριστική του αλληγορία στη ζωή και την τέχνη στην καρδιά της Νέας Υόρκης. Το εικαστικό του Κωνσταντίνου Κακανιά στην 5th Avenue.© Photograph by Beowulf Sheehan

Αν ο μύθος του Νάρκισσου έχει συναρπάσει την ανθρώπινη φαντασία μέσα στο χρόνο και τους πολιτισμούς, εμπνέοντας πολλούς μύθους και παραδόσεις, σήμερα επανέρχεται για να καταλάβει ένα δικό του, εξίσου προκλητικό και καθοριστικό ρόλο. Και η διερεύνησή του πνευματικού βάθους του μύθου απαιτεί σοβαρότητα αλλά και χιούμορ μας λένε όλοι οι εμπλεκόμενοι.

«Το φεστιβάλ», μας λέει ο πρόεδρος του ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου, «γίνεται για πρώτη φορά με αυτό τον τρόπο. Ξεκινήσαμε πριν από 15 χρόνια  με μικρές φιλοδοξίες και βρήκαμε το βηματισμό μας μέσα από αλλαγές. Με την ύπαρξη της Στέγης που ήδη μετρά 5 χρόνια, σκεφτήκαμε και αποφασίσαμε να δέσουμε όλα τα κομμάτια μας σε Ελλάδα και Αμερική, να λειτουργήσουμε σαν μια μεγάλη ομάδα  και να επιχειρήσουμε να συνδέσουμε την αρχαιότητα με την σύγχρονη Ελλάδα.

Έτσι, σήμερα προχωρούμε πιο δυναμικά, στοχεύοντας και σε ένα μεγαλύτερο κοινό, Αμερικανών και Ελλήνων. Η δική μας επιθυμία είναι να παρουσιάσουμε τη σύγχρονη Ελλάδα. Ξέρουμε ότι όλοι μιλούν για την αρχαιότητα, οπότε ας τη χρησιμοποιήσουμε για να την συνδέσουμε με τους πολύ καλούς Έλληνες καλλιτέχνες που έχουμε, τους οποίους γιατί να μη φέρουμε στο εξωτερικό; Δε τους λείπει τίποτα.

Εμάς εξάλλου δε μας ενδιαφέρει να είμαστε μόνο χορηγοί αλλά συμπαραγωγοί και με αυτό τον τρόπο αρχίσαμε τη συνεργασία μας με την New York Public Library, το ΒΑΜ, το Barbican, το Almeida. Έτσι δουλεύουμε σήμερα. Αυτή την έκθεση την προετοιμάζαμε δυο χρόνια και σήμερα είναι ήδη αποφασισμένη και οργανωμένη η επόμενη έκθεση, αυτή του 2017».

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
TRIPLE ECHO. O Jonah Bokaer χορογραφεί, ο Σταύρος Γασπαράτος συνθέτει. Ένα νέο έργο που παρουσιάστηκε την πρώτη βραδιά του φεστιβάλ σε τρεις διαφορετικούς χώρους μέσα στο Olympic Tower. Mε τα κοστούμια του Narcisso Rodriguez, τρεις χορεύτριες, η Ηristoula Harakas, Sara Procopio και Mata Sakka αναβιώνουν την λατρεία της εικόνας του εαυτού μας. © Photograph by Beowulf Sheehan

Ο άνεμος αλλαγής που πνέει συμπεριλαμβάνει ονόματα όπως της Caren Brooks Hopkins, του Simon Chritchley, στο διοικητικό συμβούλιο του τμήματος της Νέας Υόρκης και της Eleanor Goldhar ως διευθύντριας επικοινωνίας και μάρκετινγκ.

 
Όταν μετά από 36 χρόνια, η Caren Brooks Hopkins, ένα πρόσωπο συνώνυμο του ΒΑΜ, του πολιτιστικού οργανισμού που τάραξε τα νερά της Νέας Υόρκης, μεταφέροντας ένα σοβαρό κομμάτι της πολιτιστικής παραγωγής στη μεριά του Μπρούκλιν, άφησε το ΒΑΜ, μερικοί από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες σήμερα όπως ο John Turturro, ο Alan Rickman και ο Rufus  Wainwright, την τίμησαν λέγοντας ότι ήταν η προσωπικότητα που κατόρθωσε μέσω του  fundraising να διαμορφώσει την οργάνωση των τεχνών ως παράδειγμα σε όλο τον κόσμο. Σήμερα το Ίδρυμα Ωνάση είναι συμπαραγωγός του ΒΑΜ σε εκδηλώσεις που σχετίζονται με τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό.

Tα ίδια ισχύουν και για την μικροκαμωμένη και αεικίνητη Eleanor Goldhar. Μετά από 15 χρόνια επιτυχημένης καριέρας στο Guggenheim, συμπράττει στις νέες προκλήσεις του Ωνάσειου.  

 

Η έκθεση – φεστιβάλ για τον νάρκισσο αντανακλά μια καινούργια αντίληψη και εισάγει ένα νέο λεξιλόγιο. Η πολυπλοκότητα της προσέγγισης της αρχαιότητας, έρχεται μέσα από την ερμηνεία των επιστημών και της τέχνης με τον πιο εύληπτο τρόπο. Με τον τρόπο που επιδρά ακόμα και αδιόρατα και δημιουργικά στην καθημερινή μας ζωή.

«Επειδή εκ των πραγμάτων», λέει η αναπληρώτρια διευθύντρια της Στέγης Αφροδίτη Παναγιωτάκου, «το κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι το κλειδί σε αυτή την πλευρά του ατλαντικού το θέμα είναι να σπάσει το ακαδημαϊκό σύνδρομο στην αντιμετώπιση του παρελθόντος.

 

Δηλαδή να πάρουμε τα κομμάτια του πολιτισμού με μεγαλύτερη τόλμη και να τα διερευνήσουμε σφαιρικά, αναδεικνύοντας πτυχές και περιοχές της σύγχρονης ζωής και δημιουργίας. Το στοίχημα είναι να κατορθώσουμε να αφηγηθούμε μια ιστορία και όχι να στήσουμε μόνο μια έκθεση με το σκεπτικό των υπέροχων αντικειμένων που εκτίθενται σε βιτρίνες. Να υπάρχει συνάφεια με ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή ακόμα και ένα application, διαφορετικά δεν αφορά κανέναν. Αναφερόμαστε σε διαφορετικές ομάδες κοινού και σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να κάνουμε κάτι τρέντι.

Όλη η δουλειά που έχει γίνει επί 40 χρόνια στο ίδρυμα έχει δημιουργήσει το θεωρητικό υπόβαθρο ώστε να δεθεί η πληροφορία, να μετασχηματιστεί, να ερευνηθεί και όταν δένονται όλα αυτά μαζί μεγαλώνει η οπτική γωνία μέσα από την οποία προσεγγίζεις ένα θέμα σε ένα εξόχως φιλικό και ελκυστικό περιβάλλον. Εμείς αντιμετωπίζουμε την παιδεία ως όχημα κοινωνικής συνοχής, απελευθέρωσης των δυνάμεων των καλλιτεχνών και των διανοουμένων αλλά σε καμία περίπτωση με το παράσημο της εθνικής ιδιότητας. Και πάνω από όλα θέλουμε να καλλιεργήσουμε τη νοοτροπία με την οποία προσεγγίζουμε την τέχνη, τον πολιτισμό και τις επιστήμες».

Περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες παίρνουν μέρος στο φεστιβάλ. Πρόσωπα από ένα ποικίλο φάσμα, τον πολιτισμό, την τέχνη, τη μόδα, την επιστήμη, όλοι οι εκπρόσωποι των αμερικανικών μέσων ενημέρωσης, Νεοϋορκέζοι και Έλληνες γέμισαν όλους τους χώρους του Ωνάσειου Πολιτιστικού Κέντρου. Στις δεκάδες εκδηλώσεις έρχονται να προστεθούν το Συμπόσιο World Citizens, στις 23 Οκτωβρίου, Rebetika, the blues of Greece,  τον Νοέμβριο με τον Κυριάκο Καλαϊτζίδη και τη Λένα Κιτσοπούλου, η παγκόσμια πρεμιέρα της νέας δουλειάς του Πέτρου Κλαμπάνη Chroma, και η έκθεση Dion: Where Gods and mortals meet, με επιμελητή τον Δημήτρη Παντερμαλή.

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
TRIPLE ECHO. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το ίδρυμα Ωνάση κλείνει φέτος 40 χρόνια και αλλάζει σελίδα. Η Νέα Υόρκη, σε σύνδεση με την Αθήνα και τη Στέγη μπαίνει ξεκινά τον νέο του κύκλο με στόχο να συνδέσει την αρχαιότητα με το σήμερα, την ακαδημία με την τέχνη.Και με σκοπό να κάνει τους Έλληνες καλλιτέχνες συνομιλητές τστον παγκόσμιο πολιτιστικό διάλογο, ανοίγοντας συνεργασίες με τα μεγάλα κέντρα τέχνης παγκοσμίως. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Παιχνίδι με τον αντικατοπτρισμό ενός φωτεινού νάρκισσου στο λόμπι του Ολυμπιακού Πύργου της Νέας Υόρκης. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Matt Postal μας κάνει ένας αρχιτεκτονικό περίπατο στο Μανχάτταν. Απέναντι από ένα χαμηλό κτίριο από τούβλα, ένα από τα ελάχιστα που έχουν απομείνει μας ξεναγεί σε μια ιστορία ανταγωνισμού προς την κορυφή, προς τον ουρανό. "Η Νέα Υόρκη, δεν ήταν πάντα έτσι. καταστράφηκαν πολλά κτίρια". Σταματάμε μπροστά στον ουρανοξύστη Seagrams. Τον θεωρεί έναν από τους χειρότερους. Ένα καθαρό δείγμα αρχιτεκτονικού ναρκισσιμού. Για την ιστορία το κτίριο Seagram είναι ένας ουρανοξύστης, βρίσκεται στην 375 Park Avenue, μεταξύ της 52 και 53ης οδού. Είναι έργο του Γερμανού αρχιτέκτονα Mies van der Rohe και σε συνεργασία με την Φίλις Λαμπέρ, στην οποία απονεμήθηκε το χρυσό λιοντάρι αρχιτεκτονικής της Βενετίας το 2014. Μέσα σε αυτό το κτίριο βρίσκεται και το περίφημο Four Seasons. Χτίστηκε το 1958 και έχει 38 ορόφους. Σχεδιάστηκε ως έδρα των επιχειρήσεων ποτών του Καναδού Joseph E. Seagram. Η επιρροή που άσκησε στην αμερικανική αρχιτεκτονική εκείνης της περιόδου ήταν τεράστια, γιατί τα δομικά του στοιχεία είναι ορατά. Το κτίριο Seagram, όπως και σχεδόν όλα τα μεγάλα κτίρια της εποχής, χτίστηκε με χαλύβδινο πλαίσιο από το οποίο κρέμονται οι γυάλινοι τοίχοι του. Χρησιμοποιήθηκαν 1.500 τόνοι χαλκού στην κατασκευή του. Ήταν ο πιο ακριβός ουρανοξύστης που κατασκευάστηκε εκείνη την εποχή. Το εσωτερικό ακολουθεί τη χρήση χαλκού και γυαλιού και έτσι είναι κατασκευασμένα όλα τα διακοσμητικά του στοιχεία. Καθώς ο Mies van der Rohe σιχαινόταν ότι δεν ήταν ομοιόμορφο, οι περσίδες, παράθυρα ανοίγουν μόνο με τρεις συγκεκριμένες θέσεις. Επίσης είναι ένας ουρανοξύστης, ο πρώτος που έχει μεγάλο χώρο συντριβάνια και πεζούλια για δημόσια χρήση. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Η κολεκτίβα από το Ίδρυμα Μπρούκλιν The Bruce High Quality παρουσιάζει την δική της εκδοχή για το μύθο του Νάρκισσου στον κόσμο της τέχνης μέσα από μια πρωτότυπη διάλεξη.© Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Νάρκισσος και μόδα. Η Sara Lewis, ο Κωνσταντίνος Κακανιάς και η Mary Katranzos σε μια συζήτηση για το μεγάλo "εγώ" της μόδας. "Ο κόσμος της μόδας" λέει η Κατράντζος, "είναι γεμάτος εγώ. Καθώς η ανταπόκριση έρχεται άμεσα από τα reviews και τις πωλήσεις, ο καθένας διαμορφώνει το δικό του στιλ. Για παράδειγμα η Ντονατέλα, η Νταϊάν φον Φύρστενμπεργκ και η Καρολίνα Χερέρα ζουν το στιλ που παράγουν. Και ο κόσμος αγοράζει την ταυτότητα που πουλάς. Εγώ σε αυτό το περιβάλλον δεν ένιωσα ποτέ ιδιαίτερη αυτοπεποίθηση, γιατί προσπαθούσα να τα κάνω όλα μαζί, να σχεδιάζω , να φροντίζω για την προβολή και συγχρόνως να προσπαθώ να αποκτήσω τη δική μου ταυτότητα. Τα άτομα που είναι λιγότερο ταλαντούχα έχουν περισσότερη αυτοπεποίθηση, αυτό διαπιστώνω στον κόσμο της μόδας. Μια γυναίκα θέλει να προβάλει ένα τύπο ταυτότητας όταν φοράει ένα φόρεμα, όπως όταν διακοσμεί το σπίτι της. Έτσι, η ταυτότητα στην ουσία αναπτύσσεται από τον κόσμο που αγοράζει. Με ρωτούν σε κάθε σχεδόν συνέντευξη γιατί φορώ μαύρα ρούχα. Είναι κάτι σαν στολή εργασίας, είναι το ρούχο με το οποίο με βλέπουν, αλλά ο κόσμος μου είναι πολύχρωμος". © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μακρυγιάννης στο Σταθάκειο Κέντρο της Αστόρια © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Νάρκισσος στην Αστόρια. Υπό το βλέμμα του Κωνσταντίνου Κανάρη, ποίηση και μουσική σε μια αίθουσα γεμάτη Έλληνες, στο Σταθάκειο Κέντρο. Μια βουτιά στο χρόνο, μια σύνδεση με το τώρα μέσα από έναν ελληνικό μύθο. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Η εκτελεστική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση στη Νέα Υόρκη, Αμαλία Κοσμετάτου, ο ηθοποιός Paul Giamatti και η δημοσιογράφος Vanessa Grigoriadis λίγο πριν ξεκινήσει η συζήτηση για την περίπλοκη σχέση του ερμηνευτή και του κοινού. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Giamatti ήταν απολαυστικός, αλλά κανείς μας δεν πίστεψε ότι οι ηθοποιοί αντιμετωπίζουν τον καθρέφτη μόνο όταν προβάρουν τους ρόλους τους. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μπροστά στο έργο του Άγγελου Πλέσσα I Amness ένα εργαστήριο χειροτεχνίας. Η Jen Kelly μας εκπαίδευσε να φτιάχνουμε νάρκισσους. Ταξίδεψαν μαζί μας μέχρι την Ελλάδα. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Και εδώ η προσπάθεια με μεγάλη περίσκεψη και σοβαρότητα. Με λίγη βοήθεια τα κατάφερε και περιφερόταν με το λουλούδι του. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
The True Mirror. Μια εγκατάσταση της Danelle Marqui Brown. Πρώτα καθρεφτίζεσαι στο νερό. Στη συνέχεια κοιτάς τον εαυτό σου. Και στο τελευταίο βήμα βλέπεις σε έναν ανάποδο καθρέφτη το πως σε βλέπουν οι άλλοι. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Νάρκισσοι Μασκώτ. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Hello, it's nice to meet me © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Νάρκισσος και χορός. Η Ελληνίδα χορεύτρια των New York City Ballet, Ελένη Αλεξόπουλος, μιλά για την κατανόηση του μύθου του Νάρκισσου σε σχέση με το επάγγελμα του χορευτή. " Ο χορευτής περνά ένα μεγάλο μέρος της ζωής του μπροστά σε έναν καθρέφτη. Ο καθρέφτης είναι αυτός που του δείχνει την δυνατότητά του, αλλά και τον βελτιώνει. Ο χορευτής είναι απέναντι σε έναν καθρέφτη, όταν κάνει πρόβες όταν βάφεται. Είναι απέναντι σε έναν καθρέφτη όταν χορεύει και αυτός είναι το κοινό". © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μια από τις πολλές στρογγυλές τράπεζες για τον Νάρκισσσο και την τέχνη © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Νάρκισσος, ως γλυπτό πρωταγωνιστής σε κάθε εκδήλωση © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το βιβλιοπωλείο στο χώρο του αίθριου © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μια νύχτα στο Μπρούκλιν, στο ΒΑΜ, στο πολιτιστικό κέντρο που αναμόρφωσε όλο το Μπρούκλιν. Το ΒΑΜ έκανε τους κατοίκους της Νέας Υόρκης να περνάνε τη γέφυρα και να φτάνουν στα πιο ανοιχτά, πρωτοποριακά θεάματα. Εδώ στο καφέ του, στον πρώτο όροφο, σε ένα απίθανο περιβάλλον και μια κατάμεστη αίθουσα, σε συμπαραγωγή με το Ίδρυμα Ωνάση μια βραδιά για τον Νάρκισσο και το τραγούδι. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Η Eleanor Friedberg, τραγουδίστρια και συνθέτης πολύ γνωστή από τους Fiery Furnaces στην ανεξάρτητη μουσική σκηνή του Μπρούκλιν, σε μια βραδιά με επιλογές από την τελευταία της δουλειά "Personal Record", στη σκηνή του ΒΑΜ. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το έργο του Άγγελου Πλέσσα
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το έργο του Ανδρέα Αγγελιδάκη
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Moon Mirrors, μια ταινία μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων από τους Sharon Shattuck και Ian Cheney
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
O αστροναύτης και καθηγητής στο ΜΙΤ Jeffrey Hoffman με τους μικρούς μου φίλους Αλέξης Πόλλαρντ και Ελίνα Πόλλαρντ. Από τα πιο απολαυστικά κομμάτια του φεστιβάλ. Τα παιδιά όπως σοφά έλεγε ο Εξιπερί έχουν πάντα τις σωστές ερωτήσεις. Όλα όσα θέλετε να μάθετε για το φεγγάρι και δεν ξέρατε πως να ρωτήσετε.
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Family Day, την Κυριακή στο φεστιβάλ. Χαμός!
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM