Το δαιμονικό, σατιρικό έργο του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα σε μια έκθεση στην Αθήνα

Το δαιμονικό, σατιρικό έργο του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα σε μια έκθεση στην Αθήνα Facebook Twitter
0
Το δαιμονικό, σατιρικό έργο του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα σε μια έκθεση στην Αθήνα Facebook Twitter
Νεκροκεφαλή Γαρμπανσέρα, Τσιγκογραφία, 11x15,7 εκ., 1912 © Posada Art Foundation


Με την έκθεση «100 χρόνια Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα» ξεκίνησε το Athens Print Fest/Third Edition στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, την οποία παρουσιάζουν ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων και η Ένωση Ελλήνων Χαρακτών, σε συνεργασία με την Πρεσβεία του Μεξικού και την υποστήριξη του υπουργείου Εξωτερικών του Μεξικού, της Μεξικανικής Υπηρεσίας Διεθνούς Συνεργασίας για την Ανάπτυξη και του Ιδρύματος Ποσάδα. Το 2013 συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από τον θάνατο του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα, του Μεξικανού καλλιτέχνη που ξεπέρασε τόσο την εποχή του όσο και τα στενά γεωγραφικά όρια της πατρίδας του και έγινε σημείο αναφοράς για τον παγκόσμιο πολιτισμό. Η επετειακή έκθεση που οργανώθηκε με την υποστήριξη της μεξικανικής κυβέρνησης και συγκεντρώνει αντιπροσωπευτικά έργα της ευρείας και πολυποίκιλης εικαστικής παραγωγής του, αφού περιόδευσε σε πολλές χώρες, κάνει μια στάση στην Αθήνα, όπου θα βρίσκεται μέχρι τις 31 Μαρτίου.


Ο Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα γεννήθηκε το 1852 στο Aguascalientes στο Μεξικό και για πολλούς είναι ο θεμελιωτής της σύγχρονης μεξικανικής τέχνης. Ο Ποσάδα θεωρείται, επίσης, εκείνος που με την πολιτική και κοινωνική κριτική του έργου του στηλίτευσε τις πολιτικές αδικίες της εποχής του, οι οποίες οδήγησαν στη Μεξικανική Επανάσταση του 1910. Το ξεκίνημά του ήταν ταπεινό – ήταν ο έβδομος γιος μιας οικογένειας που ανήκε στην εργατική τάξη, ενώ και οι δύο, ινδικής καταγωγής, γονείς του ήταν αγράμματοι. Γραφή και ανάγνωση έμαθε από τον μεγαλύτερο αδελφό του, Cirilo, ο οποίος ήταν δάσκαλος και, καθώς το ταλέντο του στη ζωγραφική έγινε σύντομα αντιληπτό, στα δεκαέξι του πήγε μαθητευόμενος στο τυπογραφείο του Jose Trinidad Pedroza −ένα από τα καλύτερα της χώρας−, ο οποίος του δίδαξε την τέχνη της τυπογραφίας, με έμφαση στη λιθογραφία και στη χαρακτική σε ξύλο και μέταλλο.

Oι άνθρωποι ανταποκρίθηκαν στον συμβολισμό της «Calavera», δεδομένου ότι ήταν βαθιά ριζωμένη στην κουλτούρα και το υποσυνείδητό τους. Ενώ επιφανειακά ο συμβολισμός της «Calavera» −η οποία είναι στην ουσία ο θάνατος− είναι μακάβριος, ήταν μια υπενθύμιση ότι η φυσική ζωή είναι πεπερασμένη, ενώ το πνεύμα αιώνιο. Επιπλέον, η πρόθεση του Ποσάδα ήταν να δείξει ότι απέναντι στον θάνατο είναι όλοι ίσοι, ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης και οικονομικής επιφάνειας.



Τρία χρόνια αργότερα
ξεκινά την καριέρα του ως πολιτικός γελοιογράφος στην τοπική εφημερίδα «El Jicote» («Η Μέλισσα») που εκδίδει ο Pedroza, η οποία κλείνει έπειτα από 11 τεύχη, επειδή ένα σκίτσο του Ποσάδα ενόχλησε κάποιον ισχυρό πολιτικό παράγοντα. Aναγκάζεται να μετακομίσει στη Leon, όπου με τη βοήθεια του Pedroza ανοίγει ένα τυπογραφείο. Παντρεύεται τη Μaria de Jesús Vela στις 20 Σεπτεμβρίου του1875 και αποκτούν ένα παιδί, το οποίο πεθαίνει σε νεαρή ηλικία. Επικεντρώνεται στις εμπορικές και διαφημιστικές εργασίες, στις εικονογραφήσεις βιβλίων, καθώς και στην εκτύπωση αφισών και άλλων αναπαραστάσεων ιστορικών και θρησκευτικών προσωπικοτήτων. Οι δουλειές του πηγαίνουν πολύ καλά μέχρι που το 1888 μια καταστροφική πλημμύρα τον αναγκάζει να μετακομίσει στην Πόλη του Μεξικού. Ανοίγει δικό του κατάστημα και ξεκινά να συνεργάζεται με πολλούς εκδότες. Η σημαντικότερη συνεργασία του ήταν με τον Antonio Vanegas Arroyo, τον μεγαλύτερο εκδότη της πόλης. Μαζί δημιούργησαν τα «Hojas Volantes» («Ιπτάμενα Φύλλα»), μονοσέλιδα τυπωμένα από τη μία πλευρά, που διανέμονταν στους δρόμους της πόλης για μια δεκάρα το κομμάτι. Αυτές οι σελίδες κάλυπταν μια ολόκληρη σειρά θεμάτων που κυμαίνονταν από ηθικές ιστορίες έως κουτσομπολιά για την υψηλή κοινωνία και τραγούδια, και ήταν εικονογραφημένες. Γι' αυτά τα μονοσέλιδα δημιούργησε το διάσημο έργο του «Calavera de la Catrina», το οποίο είχε ως στόχο να σατιρίσει τη ζωή των ανώτερων τάξεων κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του Πορφίριο Ντίας.

Το δαιμονικό, σατιρικό έργο του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα σε μια έκθεση στην Αθήνα Facebook Twitter
Gran Frandango y francachela de todas las calaveras, Grabado, 10x17,8 cm, ca. 1866-1870 © Posada Art Foundation
Το δαιμονικό, σατιρικό έργο του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα σε μια έκθεση στην Αθήνα Facebook Twitter
Σκελετοί των εφημεριδοπώλων, Χαρακτικό, 15,5x23,5 εκ., π. 1900-1910 © Posada Art Foundation


Όλο και περισσότερο ο Ποσάδα στρεφόταν προς τον συμβολισμό της «Calavera» (κρανίο), με τις εικόνες του να γεμίζουν πολιτική σάτιρα. Η δικτατορία του Πορφίριο Ντίας ήταν σε πλήρη εξέλιξη και οι κοινωνικές αδικίες ανεξέλεγκτες. Η απόφαση να αξιοποιήσει τους σκελετούς στις απεικονίσεις του είχε διττό αποτέλεσμα. Οι εικόνες ήταν τόσο έντονες, που ήταν αδύνατον να αγνοηθούν. Επίσης, οι άνθρωποι ανταποκρίθηκαν στον συμβολισμό της «Calavera», δεδομένου ότι ήταν βαθιά ριζωμένη στην κουλτούρα και το υποσυνείδητό τους. Πολλοί προ-κολομβιανοί πολιτισμοί διακοσμούσαν ναούς με κρανία και γοητεύονταν από τον θάνατο. Ενώ επιφανειακά ο συμβολισμός της «Calavera» −η οποία είναι στην ουσία ο θάνατος− είναι μακάβριος, ήταν μια υπενθύμιση ότι η φυσική ζωή είναι πεπερασμένη, ενώ το πνεύμα αιώνιο. Επιπλέον, η πρόθεση του Ποσάδα ήταν να δείξει ότι απέναντι στον θάνατο είναι όλοι ίσοι, ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης και οικονομικής επιφάνειας.


Όντας εξαιρετικά εργατικός και με τα έργα του να υπολογίζονται σε 20.000, από τα οποία μόνο τα 2.000 έχουν σωθεί, ο Ποσάδα κατάφερε, με μια νέα τεχνική, να αυξήσει την παραγωγή του. Τα φυλλάδια της μιας δεκάρας είχαν κατακλύσει πια την Πόλη του Μεξικού, ευαισθητοποιώντας τους πολίτες απέναντι στις πολιτικές αδικίες και στις ανομίες, συμβάλλοντας σημαντικά στο έργο των Ζαπατίστας που αναζητούσαν δικαιοσύνη απέναντι στα δεινά της δικτατορίας του Πορφίριο Ντίας. Ο ίδιος, αν και επηρέασε καλλιτέχνες όπως ο Ντιέγκο Ριβέρα, που συνήθιζε να τον παρακολουθεί να εργάζεται, έμεινε στην αφάνεια και στη φτώχεια. Πέθανε ήσυχα το έτος 1913, μόνος και αδέκαρος, και θάφτηκε σε έναν κοινό τάφο.

Το δαιμονικό, σατιρικό έργο του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα σε μια έκθεση στην Αθήνα Facebook Twitter
Φωτογραφία του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα με τον γιο του Χουάν Σαβίνο Ποσάδα, 1890


Λίγα χρόνια αργότερα, ο Γάλλος καλλιτέχνης Jean Charlot, ο οποίος συνεργαζόταν σε μια τοιχογραφία στην Πόλη του Μεξικού με τον Ντιέγκο Ριβέρα, είδε ένα έργο του Ποσάδα που εξακολουθούσε να χρησιμοποιείται στην εικονογράφηση των φυλλαδίων της μιας δεκάρας και εντυπωσιάστηκε. Άρχισε να συλλέγει πυρετωδώς τα έργα του και δημοσίευσε ένα άρθρο γι' αυτόν, που δημιούργησε αίσθηση. Η συνεισφορά του Charlot υπήρξε καθοριστική για την αναγνώριση της αξίας του Ποσάδα και βοήθησε στο να πάρει ο Μεξικανός καλλιτέχνης τη θέση που του άξιζε στην Ιστορία της Τέχνης. Δεν πρέπει, εξάλλου, να ξεχνάμε ότι μετά τον θάνατό του το έργο του έχει συνδεθεί άρρηκτα με τη μεξικάνικη Ημέρα των Νεκρών, παραμένοντας ζωντανό. Ο, κατά τον Κάρλος Φουέντες, «καλύτερος χαράκτης της ισπανόφωνης Αμερικής» κατάφερε με το έργο του, που ο Οκτάβιο Πας περιέγραψε ως «ελάχιστων γραμμών και μέγιστης έκφρασης», να νικήσει τον θάνατο τελικά.

Το δαιμονικό, σατιρικό έργο του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα σε μια έκθεση στην Αθήνα Facebook Twitter
Επαναστάτης ή ο αποχαιρετισμός, Τσιγκογραφία, 15x8 εκ, π. 1900-1910 © Posada Art Foundation

Info:

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων:
Γερμανικού & Μυλλέρου, Μεταξουργείο
210 52 02 420 -21

 

Επιμέλεια έκθεσης: Ντένης Ζαχαρόπουλος
Διάρκεια: 1 – 31 Μαρτίου 2016
Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη 10.00 – 21.00, Τετάρτη – Σάββατο 10.00 – 19.00 & Κυριακή 10.00 – 16.00

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM