Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
0
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
"Elegy: Explosion Event for the Opening of Cai Guo-Qiang: The Ninth Wave", Σαγκάη, 2014.

 

Στην 48η Μπιενάλε στη Βενετία είχε κερδίσει τον Χρυσό Λέοντα, στους Ολυμπιακούς του Πεκίνου το 2008 ήταν ο μόνος που είχε καταφέρει να ζωγραφίσει το κρυμμένο πάθος του λαού του με πυροτεχνήματα. Ο κινέζος καλλιτέχνης Cai Guo-Qiang είναι ένας ασυνήθιστος άντρας, ένας κατά κυριολεξία φλογερός καλλιτέχνης που πάντα πίστευε ότι η φωτιά όχι μόνο δεν απειλεί τα έργα τέχνης, αλλά μπορεί να τους δώσει νέα ψυχή με εκείνον ως ενδιάμεσο.

Δημιουργώντας τεράστια μονοπάτια, σπαρμένα με μπαρούτι πάνω σε γιγαντιαίους καμβάδες με σχέδια φτιαγμένα από το δικό του χέρι, ο Qiang, ακόμη κι αν δεν διέθετε ίχνος ταλέντου, θα μπορούσε να καυχιέται για την ευρηματικότητα του. Όμως, μόνο ατάλαντος δεν είναι και δεν καυχιέται για τίποτα από τα δύο. Το μόνο που επιθυμεί είναι να δημιουργεί αυτό το εκρηκτικό είδος τέχνης που κάνει τους συνηθισμένους σχηματισμούς πυροτεχνημάτων να μοιάζουν με νηπιακά πειράματα στον αέρα.

Ο Qiang εδώ και χρόνια δούλευε πάνω στο φιλόδοξο πρότζεκτ της κατασκευής μιας σκάλας 1.650 ποδών που θα χανόταν μέσα στον ουρανό, πριν αναφλεγεί, δημιουργώντας ένα φλεγόμενο μονοπάτι προς τα ουράνια.

Ίσως γι’ αυτό και ο σκηνοθέτης Kevin Macdonald's μέσα από το νέο του ντοκιμαντέρ “SkyLadder: TheArtofCaiGuo-Qiang” αποφάσισε να εισδύσει στα βάθη της εκρηκτικής τέχνης του Guo-Qiang, αλλά και να κοιτάξει λίγο πιο παρατηρητικά αυτόν τον επίμονο τεχνίτη της πυρίτιδας. Επίμονος γιατί το κατά το παρελθόν – και παρά τις επιτυχημένες παρουσιάσεις ή τα εντυπωσιακά installation σε συνέδρια και σημαντικές διοργανώσεις – είχε αποτύχει να φτιάξει τη φλεγόμενη σκάλα του προς τον παράδεισο. Ούτε ρομαντικό, ούτε ουτοπικό: ο Qiang εδώ και χρόνια δούλευε πάνω στο φιλόδοξο πρότζεκτ της κατασκευής μιας σκάλας 1.650 ποδών που θα χανόταν μέσα στον ουρανό, πριν αναφλεγεί, δημιουργώντας ένα φλεγόμενο μονοπάτι προς τα ουράνια.

Ο σκηνοθέτης εστιάζει στην επιμονή του Qiang ακριβώς σ’ αυτό το εγχείρημα και μπαίνει στη διαδικασία να θεωρήσει ως δεδομένο ότι πρόκειται για επαναστατική τέχνη, ακριβώς επειδή χρησιμοποιεί την πυρίτιδα, τη φωτιά, την έκρηξη ως συστατικό δημιουργίας σε ένα πεδίο που μέχρι σήμερα όλα αυτά τα στοιχεία θα σήμαιναν απλώς καταστροφή.

Ο Qiang πάλι πιστεύει ότι το ντοκιμαντέρ ίσως αποκαλύψει το ποιος πραγματικά είναι. Ο κόσμος πιστεύει σ’ αυτό που βλέπει, στην ομορφιά και τη δύναμη της εικόνας των πυροτεχνημάτων και των ιδιαίτερων σχηματισμών τους, ωστόσο δεν φαντάζεται ότι ο δημιουργός τους μπορεί να πλάθει την κάθε μία από αυτές τις εικόνες με ευαισθησία, συναισθηματική πίεση και προσοχή σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις του λαού, από τον οποίο προέρχεται και δεν ξεχνά σε κάθε του νέο έργο και σε κάθε φιλόδοξη εγκατάσταση. Τα πυροτεχνήματα και οι πυροτεχνουργοί είναι ταυτισμένοι με τη δύναμη, την ορμή, όμως, ο Qiang είναι μία σπάνια περίπτωση που συνδυάζει τεχνική και ευαισθησία, σεβασμό προς την ομορφιά και την παράδοση. Η δύναμη έρχεται μετά και όχι μέσα από τη φωτιά, αλλά μέσα από την ένταση των εικόνων του.

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Παρά το γεγονός ότι τώρα απολαμβάνει αναγνωρισιμότητα και πολλές επαγγελματικές προτάσεις για αντίστοιχα φιλόδοξα πρότζεκτς, δεν εμφανίζεται πρόθυμος να τα επαναλάβει, μόνο και μόνο για να κερδίσει περισσότερα χρήματα.

Όπως ο ίδιος αποκάλυψε πριν από λίγο καιρό, έχοντας δουλέψει σε μεγάλα πρότζεκτς κατά μήκος του Σινικού Τείχους, αρχικά δεν περίμενε ότι το εγχείρημα της Ουράνιας Σκάλας του, που διοργανώθηκε για πρώτη φορά στο Μπαθ το 1994 θα οδηγείτο σε αποτυχία. Από τη μία οι εγκρίσεις που έπρεπε να πάρει για να προχωρήσει στην υλοποίηση του μεγαλεπήβολου σχεδίου του, από την άλλη ο βροχερός καιρός του Λονδίνου – που τελικά ματαίωσαν τότε την προσπάθεια του– τον είχαν πείσει ότι πρόκειται για κάτι που ξεπερνάει οτιδήποτε άλλο είχε επιχειρήσει στο παρελθόν. Δεν πτοήθηκε τότε, παρά συνέχισε να δουλεύει πάνω σ’ αυτή τη μοναδική –και πανάκριβη – ιδέα.

Όμως, ο ίδιος, παρά το γεγονός ότι τώρα απολαμβάνει αναγνωρισιμότητα και πολλές επαγγελματικές προτάσεις για αντίστοιχα φιλόδοξα πρότζεκτς, δεν εμφανίζεται πρόθυμος να τα επαναλάβει, μόνο και μόνο για να κερδίσει περισσότερα χρήματα. Αντίγραφα της Σκάλας του, όπως αποκάλυψε πρόσφατα, του έχουν ζητηθεί από διάφορες χώρες, όμως, έχει ήδη άλλα στο μυαλό του, εξίσου απαιτητικά και φιλόδοξα εγχειρήματα.

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Η περίφημη Σκάλα του Qiang για την υλοποίηση της οποίας χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες

Όπως παραδέχεται δεν μιλά καλά αγγλικά, ωστόσο μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, θεωρώντας ότι η Αμερική είναι ο τόπος στον οποίο μπορούν να μιλήσουν οι ιδέες του και στον οποίο μπορεί να μιλήσει μέσω των καλλιτεχνικών του εγχειρημάτων. Ο Qiang, άλλωστε, πιστεύει στις ιδέες και τη δύναμη τους, ακριβώς, όσο πιστεύει και στο βασικό συστατικό της τέχνης του: την πυρίτιδα.

Και πού να φανταστεί κανείς ότι αυτός ο ευρηματικός Κινέζος, που κατάγεται από το Quanzhou, μια πόλη στην οποία βασιλεύουν τα εργοστάσια πυρίτιδας, φοβόταν τις εκρήξεις, τις γιορτές με βαρελότα και τα πυροτεχνήματα. Ο ίδιος, λέει, ότι ο φόβος του τον απελευθέρωσε, πίστεψε ότι το μπαρούτι δεν υπάρχει μόνο για να προξενεί τρόμο και καταστροφές. Και τελικά έγινε αυτό που μικρός δεν ονειρευόταν: ένας πυροτεχνουργός – καλλιτέχνης, στα χέρια του οποίου η πυρίτιδα γίνεται ομορφιά.

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Earth Has Its Black Hole Too: Project for Extraterrestrials No. 16' (1994) - Ένα άλλο μεγάλο πρότζεκτ του ευρηματικού καλλιτέχνη
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Head on, 2006. Φωτογραφία: Hiro Ihara και Mathias Schormann ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Vortex 2006, Συλλογή της Deutsche Bank. Φωτογραφία: Mathias Schormann ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
© Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
© Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Red Flag Paradise. ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Wateringhole. ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ