Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
0
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
"Elegy: Explosion Event for the Opening of Cai Guo-Qiang: The Ninth Wave", Σαγκάη, 2014.

 

Στην 48η Μπιενάλε στη Βενετία είχε κερδίσει τον Χρυσό Λέοντα, στους Ολυμπιακούς του Πεκίνου το 2008 ήταν ο μόνος που είχε καταφέρει να ζωγραφίσει το κρυμμένο πάθος του λαού του με πυροτεχνήματα. Ο κινέζος καλλιτέχνης Cai Guo-Qiang είναι ένας ασυνήθιστος άντρας, ένας κατά κυριολεξία φλογερός καλλιτέχνης που πάντα πίστευε ότι η φωτιά όχι μόνο δεν απειλεί τα έργα τέχνης, αλλά μπορεί να τους δώσει νέα ψυχή με εκείνον ως ενδιάμεσο.

Δημιουργώντας τεράστια μονοπάτια, σπαρμένα με μπαρούτι πάνω σε γιγαντιαίους καμβάδες με σχέδια φτιαγμένα από το δικό του χέρι, ο Qiang, ακόμη κι αν δεν διέθετε ίχνος ταλέντου, θα μπορούσε να καυχιέται για την ευρηματικότητα του. Όμως, μόνο ατάλαντος δεν είναι και δεν καυχιέται για τίποτα από τα δύο. Το μόνο που επιθυμεί είναι να δημιουργεί αυτό το εκρηκτικό είδος τέχνης που κάνει τους συνηθισμένους σχηματισμούς πυροτεχνημάτων να μοιάζουν με νηπιακά πειράματα στον αέρα.

Ο Qiang εδώ και χρόνια δούλευε πάνω στο φιλόδοξο πρότζεκτ της κατασκευής μιας σκάλας 1.650 ποδών που θα χανόταν μέσα στον ουρανό, πριν αναφλεγεί, δημιουργώντας ένα φλεγόμενο μονοπάτι προς τα ουράνια.

Ίσως γι’ αυτό και ο σκηνοθέτης Kevin Macdonald's μέσα από το νέο του ντοκιμαντέρ “SkyLadder: TheArtofCaiGuo-Qiang” αποφάσισε να εισδύσει στα βάθη της εκρηκτικής τέχνης του Guo-Qiang, αλλά και να κοιτάξει λίγο πιο παρατηρητικά αυτόν τον επίμονο τεχνίτη της πυρίτιδας. Επίμονος γιατί το κατά το παρελθόν – και παρά τις επιτυχημένες παρουσιάσεις ή τα εντυπωσιακά installation σε συνέδρια και σημαντικές διοργανώσεις – είχε αποτύχει να φτιάξει τη φλεγόμενη σκάλα του προς τον παράδεισο. Ούτε ρομαντικό, ούτε ουτοπικό: ο Qiang εδώ και χρόνια δούλευε πάνω στο φιλόδοξο πρότζεκτ της κατασκευής μιας σκάλας 1.650 ποδών που θα χανόταν μέσα στον ουρανό, πριν αναφλεγεί, δημιουργώντας ένα φλεγόμενο μονοπάτι προς τα ουράνια.

Ο σκηνοθέτης εστιάζει στην επιμονή του Qiang ακριβώς σ’ αυτό το εγχείρημα και μπαίνει στη διαδικασία να θεωρήσει ως δεδομένο ότι πρόκειται για επαναστατική τέχνη, ακριβώς επειδή χρησιμοποιεί την πυρίτιδα, τη φωτιά, την έκρηξη ως συστατικό δημιουργίας σε ένα πεδίο που μέχρι σήμερα όλα αυτά τα στοιχεία θα σήμαιναν απλώς καταστροφή.

Ο Qiang πάλι πιστεύει ότι το ντοκιμαντέρ ίσως αποκαλύψει το ποιος πραγματικά είναι. Ο κόσμος πιστεύει σ’ αυτό που βλέπει, στην ομορφιά και τη δύναμη της εικόνας των πυροτεχνημάτων και των ιδιαίτερων σχηματισμών τους, ωστόσο δεν φαντάζεται ότι ο δημιουργός τους μπορεί να πλάθει την κάθε μία από αυτές τις εικόνες με ευαισθησία, συναισθηματική πίεση και προσοχή σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις του λαού, από τον οποίο προέρχεται και δεν ξεχνά σε κάθε του νέο έργο και σε κάθε φιλόδοξη εγκατάσταση. Τα πυροτεχνήματα και οι πυροτεχνουργοί είναι ταυτισμένοι με τη δύναμη, την ορμή, όμως, ο Qiang είναι μία σπάνια περίπτωση που συνδυάζει τεχνική και ευαισθησία, σεβασμό προς την ομορφιά και την παράδοση. Η δύναμη έρχεται μετά και όχι μέσα από τη φωτιά, αλλά μέσα από την ένταση των εικόνων του.

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Παρά το γεγονός ότι τώρα απολαμβάνει αναγνωρισιμότητα και πολλές επαγγελματικές προτάσεις για αντίστοιχα φιλόδοξα πρότζεκτς, δεν εμφανίζεται πρόθυμος να τα επαναλάβει, μόνο και μόνο για να κερδίσει περισσότερα χρήματα.

Όπως ο ίδιος αποκάλυψε πριν από λίγο καιρό, έχοντας δουλέψει σε μεγάλα πρότζεκτς κατά μήκος του Σινικού Τείχους, αρχικά δεν περίμενε ότι το εγχείρημα της Ουράνιας Σκάλας του, που διοργανώθηκε για πρώτη φορά στο Μπαθ το 1994 θα οδηγείτο σε αποτυχία. Από τη μία οι εγκρίσεις που έπρεπε να πάρει για να προχωρήσει στην υλοποίηση του μεγαλεπήβολου σχεδίου του, από την άλλη ο βροχερός καιρός του Λονδίνου – που τελικά ματαίωσαν τότε την προσπάθεια του– τον είχαν πείσει ότι πρόκειται για κάτι που ξεπερνάει οτιδήποτε άλλο είχε επιχειρήσει στο παρελθόν. Δεν πτοήθηκε τότε, παρά συνέχισε να δουλεύει πάνω σ’ αυτή τη μοναδική –και πανάκριβη – ιδέα.

Όμως, ο ίδιος, παρά το γεγονός ότι τώρα απολαμβάνει αναγνωρισιμότητα και πολλές επαγγελματικές προτάσεις για αντίστοιχα φιλόδοξα πρότζεκτς, δεν εμφανίζεται πρόθυμος να τα επαναλάβει, μόνο και μόνο για να κερδίσει περισσότερα χρήματα. Αντίγραφα της Σκάλας του, όπως αποκάλυψε πρόσφατα, του έχουν ζητηθεί από διάφορες χώρες, όμως, έχει ήδη άλλα στο μυαλό του, εξίσου απαιτητικά και φιλόδοξα εγχειρήματα.

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Η περίφημη Σκάλα του Qiang για την υλοποίηση της οποίας χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες

Όπως παραδέχεται δεν μιλά καλά αγγλικά, ωστόσο μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, θεωρώντας ότι η Αμερική είναι ο τόπος στον οποίο μπορούν να μιλήσουν οι ιδέες του και στον οποίο μπορεί να μιλήσει μέσω των καλλιτεχνικών του εγχειρημάτων. Ο Qiang, άλλωστε, πιστεύει στις ιδέες και τη δύναμη τους, ακριβώς, όσο πιστεύει και στο βασικό συστατικό της τέχνης του: την πυρίτιδα.

Και πού να φανταστεί κανείς ότι αυτός ο ευρηματικός Κινέζος, που κατάγεται από το Quanzhou, μια πόλη στην οποία βασιλεύουν τα εργοστάσια πυρίτιδας, φοβόταν τις εκρήξεις, τις γιορτές με βαρελότα και τα πυροτεχνήματα. Ο ίδιος, λέει, ότι ο φόβος του τον απελευθέρωσε, πίστεψε ότι το μπαρούτι δεν υπάρχει μόνο για να προξενεί τρόμο και καταστροφές. Και τελικά έγινε αυτό που μικρός δεν ονειρευόταν: ένας πυροτεχνουργός – καλλιτέχνης, στα χέρια του οποίου η πυρίτιδα γίνεται ομορφιά.

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Earth Has Its Black Hole Too: Project for Extraterrestrials No. 16' (1994) - Ένα άλλο μεγάλο πρότζεκτ του ευρηματικού καλλιτέχνη
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Head on, 2006. Φωτογραφία: Hiro Ihara και Mathias Schormann ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Vortex 2006, Συλλογή της Deutsche Bank. Φωτογραφία: Mathias Schormann ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
© Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
© Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Red Flag Paradise. ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Wateringhole. ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM