Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
0
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
"Elegy: Explosion Event for the Opening of Cai Guo-Qiang: The Ninth Wave", Σαγκάη, 2014.

 

Στην 48η Μπιενάλε στη Βενετία είχε κερδίσει τον Χρυσό Λέοντα, στους Ολυμπιακούς του Πεκίνου το 2008 ήταν ο μόνος που είχε καταφέρει να ζωγραφίσει το κρυμμένο πάθος του λαού του με πυροτεχνήματα. Ο κινέζος καλλιτέχνης Cai Guo-Qiang είναι ένας ασυνήθιστος άντρας, ένας κατά κυριολεξία φλογερός καλλιτέχνης που πάντα πίστευε ότι η φωτιά όχι μόνο δεν απειλεί τα έργα τέχνης, αλλά μπορεί να τους δώσει νέα ψυχή με εκείνον ως ενδιάμεσο.

Δημιουργώντας τεράστια μονοπάτια, σπαρμένα με μπαρούτι πάνω σε γιγαντιαίους καμβάδες με σχέδια φτιαγμένα από το δικό του χέρι, ο Qiang, ακόμη κι αν δεν διέθετε ίχνος ταλέντου, θα μπορούσε να καυχιέται για την ευρηματικότητα του. Όμως, μόνο ατάλαντος δεν είναι και δεν καυχιέται για τίποτα από τα δύο. Το μόνο που επιθυμεί είναι να δημιουργεί αυτό το εκρηκτικό είδος τέχνης που κάνει τους συνηθισμένους σχηματισμούς πυροτεχνημάτων να μοιάζουν με νηπιακά πειράματα στον αέρα.

Ο Qiang εδώ και χρόνια δούλευε πάνω στο φιλόδοξο πρότζεκτ της κατασκευής μιας σκάλας 1.650 ποδών που θα χανόταν μέσα στον ουρανό, πριν αναφλεγεί, δημιουργώντας ένα φλεγόμενο μονοπάτι προς τα ουράνια.

Ίσως γι’ αυτό και ο σκηνοθέτης Kevin Macdonald's μέσα από το νέο του ντοκιμαντέρ “SkyLadder: TheArtofCaiGuo-Qiang” αποφάσισε να εισδύσει στα βάθη της εκρηκτικής τέχνης του Guo-Qiang, αλλά και να κοιτάξει λίγο πιο παρατηρητικά αυτόν τον επίμονο τεχνίτη της πυρίτιδας. Επίμονος γιατί το κατά το παρελθόν – και παρά τις επιτυχημένες παρουσιάσεις ή τα εντυπωσιακά installation σε συνέδρια και σημαντικές διοργανώσεις – είχε αποτύχει να φτιάξει τη φλεγόμενη σκάλα του προς τον παράδεισο. Ούτε ρομαντικό, ούτε ουτοπικό: ο Qiang εδώ και χρόνια δούλευε πάνω στο φιλόδοξο πρότζεκτ της κατασκευής μιας σκάλας 1.650 ποδών που θα χανόταν μέσα στον ουρανό, πριν αναφλεγεί, δημιουργώντας ένα φλεγόμενο μονοπάτι προς τα ουράνια.

Ο σκηνοθέτης εστιάζει στην επιμονή του Qiang ακριβώς σ’ αυτό το εγχείρημα και μπαίνει στη διαδικασία να θεωρήσει ως δεδομένο ότι πρόκειται για επαναστατική τέχνη, ακριβώς επειδή χρησιμοποιεί την πυρίτιδα, τη φωτιά, την έκρηξη ως συστατικό δημιουργίας σε ένα πεδίο που μέχρι σήμερα όλα αυτά τα στοιχεία θα σήμαιναν απλώς καταστροφή.

Ο Qiang πάλι πιστεύει ότι το ντοκιμαντέρ ίσως αποκαλύψει το ποιος πραγματικά είναι. Ο κόσμος πιστεύει σ’ αυτό που βλέπει, στην ομορφιά και τη δύναμη της εικόνας των πυροτεχνημάτων και των ιδιαίτερων σχηματισμών τους, ωστόσο δεν φαντάζεται ότι ο δημιουργός τους μπορεί να πλάθει την κάθε μία από αυτές τις εικόνες με ευαισθησία, συναισθηματική πίεση και προσοχή σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις του λαού, από τον οποίο προέρχεται και δεν ξεχνά σε κάθε του νέο έργο και σε κάθε φιλόδοξη εγκατάσταση. Τα πυροτεχνήματα και οι πυροτεχνουργοί είναι ταυτισμένοι με τη δύναμη, την ορμή, όμως, ο Qiang είναι μία σπάνια περίπτωση που συνδυάζει τεχνική και ευαισθησία, σεβασμό προς την ομορφιά και την παράδοση. Η δύναμη έρχεται μετά και όχι μέσα από τη φωτιά, αλλά μέσα από την ένταση των εικόνων του.

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Παρά το γεγονός ότι τώρα απολαμβάνει αναγνωρισιμότητα και πολλές επαγγελματικές προτάσεις για αντίστοιχα φιλόδοξα πρότζεκτς, δεν εμφανίζεται πρόθυμος να τα επαναλάβει, μόνο και μόνο για να κερδίσει περισσότερα χρήματα.

Όπως ο ίδιος αποκάλυψε πριν από λίγο καιρό, έχοντας δουλέψει σε μεγάλα πρότζεκτς κατά μήκος του Σινικού Τείχους, αρχικά δεν περίμενε ότι το εγχείρημα της Ουράνιας Σκάλας του, που διοργανώθηκε για πρώτη φορά στο Μπαθ το 1994 θα οδηγείτο σε αποτυχία. Από τη μία οι εγκρίσεις που έπρεπε να πάρει για να προχωρήσει στην υλοποίηση του μεγαλεπήβολου σχεδίου του, από την άλλη ο βροχερός καιρός του Λονδίνου – που τελικά ματαίωσαν τότε την προσπάθεια του– τον είχαν πείσει ότι πρόκειται για κάτι που ξεπερνάει οτιδήποτε άλλο είχε επιχειρήσει στο παρελθόν. Δεν πτοήθηκε τότε, παρά συνέχισε να δουλεύει πάνω σ’ αυτή τη μοναδική –και πανάκριβη – ιδέα.

Όμως, ο ίδιος, παρά το γεγονός ότι τώρα απολαμβάνει αναγνωρισιμότητα και πολλές επαγγελματικές προτάσεις για αντίστοιχα φιλόδοξα πρότζεκτς, δεν εμφανίζεται πρόθυμος να τα επαναλάβει, μόνο και μόνο για να κερδίσει περισσότερα χρήματα. Αντίγραφα της Σκάλας του, όπως αποκάλυψε πρόσφατα, του έχουν ζητηθεί από διάφορες χώρες, όμως, έχει ήδη άλλα στο μυαλό του, εξίσου απαιτητικά και φιλόδοξα εγχειρήματα.

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Η περίφημη Σκάλα του Qiang για την υλοποίηση της οποίας χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες

Όπως παραδέχεται δεν μιλά καλά αγγλικά, ωστόσο μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, θεωρώντας ότι η Αμερική είναι ο τόπος στον οποίο μπορούν να μιλήσουν οι ιδέες του και στον οποίο μπορεί να μιλήσει μέσω των καλλιτεχνικών του εγχειρημάτων. Ο Qiang, άλλωστε, πιστεύει στις ιδέες και τη δύναμη τους, ακριβώς, όσο πιστεύει και στο βασικό συστατικό της τέχνης του: την πυρίτιδα.

Και πού να φανταστεί κανείς ότι αυτός ο ευρηματικός Κινέζος, που κατάγεται από το Quanzhou, μια πόλη στην οποία βασιλεύουν τα εργοστάσια πυρίτιδας, φοβόταν τις εκρήξεις, τις γιορτές με βαρελότα και τα πυροτεχνήματα. Ο ίδιος, λέει, ότι ο φόβος του τον απελευθέρωσε, πίστεψε ότι το μπαρούτι δεν υπάρχει μόνο για να προξενεί τρόμο και καταστροφές. Και τελικά έγινε αυτό που μικρός δεν ονειρευόταν: ένας πυροτεχνουργός – καλλιτέχνης, στα χέρια του οποίου η πυρίτιδα γίνεται ομορφιά.

Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Earth Has Its Black Hole Too: Project for Extraterrestrials No. 16' (1994) - Ένα άλλο μεγάλο πρότζεκτ του ευρηματικού καλλιτέχνη
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Head on, 2006. Φωτογραφία: Hiro Ihara και Mathias Schormann ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Vortex 2006, Συλλογή της Deutsche Bank. Φωτογραφία: Mathias Schormann ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
© Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
© Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Red Flag Paradise. ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
Wateringhole. ©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
Cai Guo-Qiang: σπουδαία τέχνη με εκρήξεις και πυροτεχνήματα Facebook Twitter
©Cai Guo-Qiang
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ