Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
0

Ο Ernest Howard Shepard (1879-1976) είναι ο άνθρωπος που έχει ζεστάνει τις καρδιές εκατομμυρίων παιδιών με τις υπέροχα τρυφερές εικονογραφήσεις του αγαπημένου χαρακτήρα του παιδικού βιβλίου του A. A. Milne, Winnie the Pooh.

Ο Shepard είναι ένας από τους σημαντικότερους Βρετανούς εικονογράφους που δημοσίευε σκίτσα σε περιοδικά όπως τα Punch, The Tatler και The Sketch.

Το κοινό του House of Illustration στο Λονδινο ωστόσο έχει για πρώτη φορά την ευκαιρία να ανακαλύψει ένα τελείως διαφορετικό κομμάτι του έργου του.

Στην έκθεση E. H. Shepard: An Illustrator's War παρουσιάζονται τα σκίτσα του από την περίοδο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου που σχεδιάστηκαν χρόνια πριν ταυτιστεί το όνομα του με αυτό "το σαχλό παλιοαρκούδι" όπως έλεγε ο ίδιος.

 

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Όπλο σε δράση, Σεπτέμβριος 1917.

 

Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον και ποικιλόμορφο σύνολο πινάκων, σκίτσων και εικονογραφήσεων στα οποία συμπεριλαμβάνεται ακόμα και ένα τοπογραφικό σχέδιο μήκους 1,5 μέτρου που απεικονίζει λεπτομερώς τοποθεσίες μάχης στα Ιταλικά όρη. Η ποικιλία τν έργων αυτής της περιόδου οφείλεται στο γεγονός ότι κατά την διάρκεια του πολέμου ο Shepard για να κερίσει τον επιούσια και να συντηρήσει την οικογένεια του σχεδιάζε εμπορικά καρτούν για περιοδικά στην Αγγλία ενώ έκανε και και τοπογραφικά σχέδια για την στρατιωτική αντικατασκοπεία, προσωπικό ρεπορτάζ, ζωγράφιζε πίνακες, έφτιαχνε γελοιογραφίες για να διασκεδάσει τους συμπολεμιστές του και εικονογραφούσε τα τρυφερα γράμματα που έστελνε στην σύζυγο του Florence από το μέτωπο. Οι διαφορετικές αυτές πτυχές των έργων εκείνης της περιόδου μας προσφέρουν μια σφαιρική εικόνα της σκληρής πραγματικότητας του Μεγάλου Πολέμου χωρίς να απεμπολεί ούτε στιγμή την ανθρωπιά που τον διέκρινε.

 

Παρά τις συνθήκες της καθημερινότητας του πολέμου, το χιούμορ του στα σκίτσα που έστελνε στα περιοδικά για να στηρίξει οικονομικά την οικογένεια του παρέμεινε ελαφρύ και καλόκαρδο.

 

Όταν ξέσπασε ο πόλεμος το 1914, ο Shepard εργαζόταν ως ανεξάρτητος εικονογράφος και δημοσίευε γελοιογραφίες στο Punch. Ο συντάκτης τότε του ζήτησε να μην σατυρίζει τον πόλεμο όμως εκείνος αδυνατούσε να εστιάσει σε κάτι άλλο. Προσπάθησε όμως να διατηρήσει μια ελαφρότητα με το να αστειεύεται με τις προσπάθειες των πολιτών στο "εσωτερικό μέτωπο" να στηρίξουν τους στρατιώτες και με το να παρουσιάζει τους Γερμανούς σε φαρσικές και κωμικές καταστάσεις.

 

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"Ευγενής απόπειρα μέλους της βρετανικής εκστρατευτικής δύναμης να τιμήσει όλα τα πρωτοχρονιάτικα δώρα που έλαβε"
 

Το 1915 όμως αποφάσισε και κατατάχθηκε οικειοθελώς, και έφυγε μετά την εκπαίδευση του ως αξιωματικός του πυροβολικού για να ενταχθεί στις δυνάμεις που πολέμησαν την Μάχη του Somme στην Γαλλία. Στην Αγγλία επέστρεψε το 1919. Ο Shepard πολέμησε σε μερικές από τις σημαντικότερες μάχες στην Γαλλία, την Ιταλία και το Βέλγιο και η έκθεση παρουσιάζει ατμοσφαιρικούς πίνακες και σκίτσα του που αντανακλούν τα βιώματα του ίδιου και τον σπαραγμό του πολέμου. Κάποιες από τις πιο συγκλονιστικές εικόνες του είναι τοπία που σχεδιάστηκαν από παρατηρητήρια της πρώτης γραμμής με σκοπό να βοηθήσουν στην καλύτερη στόχευση των πυροβολητών. Παρά τις συνθήκες της καθημερινότητας του πολέμου, το χιούμορ του στα σκίτσα που έστελνε στα περιοδικά για να στηρίξει οικονομικά την οικογένεια του παρέμεινε ελαφρύ και καλόκαρδο.

  

Αυτή ακριβώς η γλυκύτητα είναι που μας επιτρέπει σήμερα να αναγνωρίσουμε άμεσα στα "πολεμικά" αυτά σχέδια το χέρι του ανθρώπου που αργότερα θα έδινε ζωή σε έναν από τους πιο κοσμαγάπητους αρκούδους του 20ου αιώνα.

 

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Σκίτσο για το βιβλίο του A. A. Milne "Winnie the Pooh"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Στα σκίτσα του Shepard για τον Γουίνι διακρίνονται συνάφειες με τις γραμμές των τοπίων που σχεδίαζε όταν ήταν στο μέτωπο.

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Σκίτσο για το βιβλίο του A. A. Milne "Winnie the Pooh"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"στις 08.00 η παρατήρηση κατέστη αδύνατη λόγω χαμηλής ορατότητας"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"Ο νεοαφιχθείς: Δικό μου είναι το χωριό να υποθέσω;Ο κάτοχος: Λυπάμαι παλιόφιλε, το κατέκτησα εγώ πριν από κανένα μισάωρο"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"Πιο γρήγορα; Δεν υπάρχει πιο γρήγορα ταχύτατε νέε. Έχω μόνο δύο ταχύτητες: αργά και καθόλου."


 

*Η έκθεση στο House of Ilustration στο Λονδίνο θα διαρκέσει ως τις 24 Ιανουαρίου 2016

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM