Ανακαλύφθηκε η ακριβής τοποθεσία για το "Δρομάκι" του Vermeer

Ανακαλύφθηκε η ακριβής τοποθεσία για το "Δρομάκι" του Vermeer Facebook Twitter
0
Ανακαλύφθηκε η ακριβής τοποθεσία για το "Δρομάκι" του Vermeer Facebook Twitter
Το σπίτι που ζωγράφισε ο Vermeer – αρ. 42 σήμερα – επιβίωσε μιας πυρκαγιάς του 1536 η οποία έκαψε σχεδόν όλα τα κτίσματα της πόλης.

Το Rijksmuseum ανακοίνωσε ότι ερευνητές στο Άμστερνταμ ταυτοποίησαν την τοποθεσία που απεικονίζεται στον πίνακα του Vermeer "Το δρομάκι" κάνοντας χρήση αρχείων του 17ου αιώνα και της εφαρμογής Google Maps. Η ακριβής διεύθυνση της ήσυχης αυτής σκηνής βρίσκεται στην γενέτειρα του καλλιτέχνη Delft, οδός Vlamingstraat 40-42. Τελικά πρόκειται για έναν δρόμο παράλληλο με ένα από τα κανάλια της πόλης παρότι μια προγενέστερη εκτενής μελέτη είχε αποφανθεί ότι επρόκειτο για την οδό Nieuwe Langendijk 22-26.

Ο πίνακας, ο οποίος χρονολογείται από το 1658, εκτίθεται στο Rijksmuseum το οποίο αφιέρωσε μια έκθεση σχετικά με την ταυτοποίηση. Ο επιμελητής  των έργων τέχνης του 17ου αιώνα του μουσείου, Pieter Roelofs, σε σχετική δήλωση του είπε πως «η απάντηση σχετικά με την τοποθεσία του δρομίσκου του Vermeer είναι σπουδαίας σημασίας, και για την άποψη μας για τον συγκεκριμένο πίνακα του Vermeer και για την εικόνα που έχουμε για τον Vermeer ως καλλιτέχνη».

Ο πίνακας «Το δρομάκι» απεικονίζει μια ιδιαίτερης πολεοδομίας αστική εικόνα με δύο στενάκια (πύλες) στον ακόλουθο ρυθμό: από αριστερά προς τα δεξιά σπίτι-στενό-στενό-σπίτι. Απαιτήθηκε πολύς χρόνος για να ξετρυπωθεί το σημείο με την συγκεκριμενη τυπολογία στον κατάλογο τελών δεδομένου ότι τα Ολλανδικά χειρόγραφα του τέλους του 17ου αιώνα είναι διαβόητα ως δυσανάγνωστα.

Προκειμένου να τεκμηριώσει αυτή την οριστική θέση ο Frans Grizenhout, καθηγητής της ιστορίας της τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, ερεύνησε έγγραφα που δημοσιεύθηκαν όσο ζούσε ο καλλιτέχνης. Μια σημαντική πηγή ήταν ένας κατάλογος του 1667 που κατέγραφε τα τέλη που κατέβαλλαν οι κάτοικοι πέριξ των καναλιών για την βυθοκόρηση και την διατήρηση των υδάτινων οδών, ποσά που καθορίζονταν από το πλάτος των κατοικιών. Οι μετρήσεις των κατοικιών και των εφαπτόμενων διόδων με απόκλιση ως 15 εκατοστά είχαν καταγραφεί λεπτομερώσ οπότε ο Grizenhout έπρεπε απλά να αναζητήσει μια πρόσοψη που να αντιστοιχεί στα κτήρια και τα δρομάκια που απαθανάτισε ο Vermeer συγκρίνοντας τα με λεπτομέρειες από τον κατάλογο και κατόψεις από το Google Maps.

Ο πίνακας «Το δρομάκι» απεικονίζει μια ιδιαίτερης πολεοδομίας αστική εικόνα με δύο στενάκια (πύλες) στον ακόλουθο ρυθμό: από αριστερά προς τα δεξιά σπίτι-στενό-στενό-σπίτι. Απαιτήθηκε πολύς χρόνος για να ξετρυπωθεί το σημείο με την συγκεκριμενη τυπολογία στον κατάλογο τελών δεδομένου ότι τα Ολλανδικά χειρόγραφα του τέλους του 17ου αιώνα είναι διαβόητα ως δυσανάγνωστα. Σύμφωνα με το Rijksmuseum κάθε ιδιοκτησία καταλάμβανε περίπου 6,3 μέτρα κατά μήκους του καναλιού και χωρίζονταν από στενάκια πλάτους περίπου 1,2 μέτρων. Οι θέσεις μικρών κήπων πίσω από τα σπίτια επίσης επιβεβαίωσαν την τοποθεσία καθώς σύμφωνα με το μουσείο δεν υπήρχε την περίοδο εκείνη άλλο σημείο στο Delft  που να εμφανίζει τέτοια κτηριακή διαρρύθμιση.

 

Από τις αρχικές κατοικίες, οι οποίες θεωρείται ότι είχαν χτιστεί μετά το 1500 αν λάβουμε υπόψιν την λεπτομερή απόδοση των ρωγμών από τον Vermeer, δεν διασώζονται πολλά στοιχεία. Αφού συμβουλεύτηκε έναν παλαιό χάρτη στο Μουσείο Prinsenhof ο Grizenhout ανακάλυψε ότι το σπίτι που ζωγράφισε ο Vermeer – αρ. 42 σήμερα – επιβίωσε μιας πυρκαγιάς του 1536 η οποία έκαψε σχεδόν όλα τα κτίσματα της πόλης. Τα τρέχοντα κτήρια σύμφωνα με το Rijksmuseum χτίστηκαν την τελευταία εικοσιπενταετία του 19ου αιώνα.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης ότι η κατοικία προς τα δεξιά του πίνακα ανήκε στην χήρα θεία του Vermeer, Ariaentgen Claes van der Minne η οποία πουλούσε εντόσθια στην γειτονιά και το στενάκι που απεικονίζεται ήταν γνωστό στους ντόπιους ως Penspoort "Η πύλη των εντοσθίων". Η μητέρα και η αδελφή του Vermeer επίσης ζούσαν κοντά στο κανάλι απέναντι από τα εικονιζόμενα σπίτια και οι ερευνητές πιστεύουν πως ο ζωγράφος ήταν εξοικειωμένος με το θέμα που επέλεξε.

Για να εορτασθεί η ανακάλυψη αυτή το μουσείο δημιούργησε ένα διαδραστικό Google Art Project που επιτρέπει στους θεατές να μάθουν περσσότερα για την έρευνα και να εξερευνήσουν την Vlamingstraat. Η έκθεση Vermeer's The Little Street discovered θα διαρκέσει στο Rijksmuseum μέχρι τον Μάρτιο του 2016 πριν μεταφερθεί στο Μουσείο Prinsenhof στο Delft. Ο πίνακας, ο οποίος αποτελεί μέρος της έκθεσης, σπάνια απομακρύνεται από το μουσείο.

Ανακαλύφθηκε η ακριβής τοποθεσία για το "Δρομάκι" του Vermeer Facebook Twitter
Johannes Vermeer, "Το δρομάκι" 1658.
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ