Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Τοπίο με ποτάμι και δυο μορφές (1625-30): Νέες μελέτες που εκπονήθηκαν από τους επιμελητές του Rijksmuseum στο Άμστερνταμ πιστοποιούν ότι αυτή η τοπιογραφία και άλλα έξι έργα που βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές είναι μέρος της καλλιτεχνικής παραγωγής του Segers. Φωτο: Private Collection, via Rijksmuseum

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers

0

Ο Marc Dreesmann αναφέρει πως ο πατέρας του, ο Anton, τρίτης γενιάς ιδιοκτήτης πολυκαταστημάτων και συλλέκτης έργων τέχνης, είχε κρεμάσει έναν συγκεκριμένο πίνακα σε περίοπτη θέση στην είσοδο του σπιτιού τους στο Άμστερνταμ. Το τοπίο που απεικόνιζε ο πίνακας δεν ήταν παρά άποψη ενός ποταμού. Ο Anton τον είχε αγοράσει το 1987 από έναν Ολλανδό έμπορο τέχνης και αποδιδόταν σε έναν όχι ιδιαίτερα γνωστό, ωστόσο πολύ αγαπητό ζωγράφο στην Ολλανδία του 17ου αιώνα: ο λόγος για τον Hercules Segers. Ο συγκεκριμένος πίνακάς του όμως είχε απαξιωθεί πλήρως από έναν εκτιμητή ο οποίος κατά τη δεκαετία του '70 είχε εκφράσει αμφιβολίες για το κατά πόσο το έργο ήταν αυθεντικό.


Ο Dreesmann θυμάται τον κατηγορηματικό τρόπο με τον οποίο ο πατέρας του πίστευε ότι αυτός ο πίνακας ανήκε στον παραγνωρισμένο ζωγράφο, κάτι που μέσα στα χρόνια ασπάστηκαν και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Το 2002, δύο χρόνια μετά τον θάνατο του πατέρα τους, ο Marc και τα αδέλφια του πούλησαν τη συλλογή με τα έργα τέχνης του σε δημοπρασία του οίκου Christie's. Εκεί ο Marc είχε την ευκαιρία να αποκτήσει, για λογαριασμό του πια, τον πίνακα στην τιμή των 94.000 λιρών, ή 135.000 δολαρίων.

Ο Ολλανδός καλλιτέχνης επέλεξε να ζήσει με ηρεμία στην αφάνεια, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια νέα εικαστική γλώσσα.


Η πίστη του Marc στον πατρικό ισχυρισμό πλέον επιβεβαιώνεται. Νέες μελέτες που εκπονήθηκαν από τους επιμελητές του Rijksmuseum στο Άμστερνταμ πιστοποιούν ότι αυτή η τοπιογραφία και άλλα έξι έργα που βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές είναι μέρος της καλλιτεχνικής παραγωγής του Segers. Για περίπου δύο χρόνια ομάδα ερευνητών του μουσείου εξέταζε και πέρασε από διεξοδικό έλεγχο –και με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών– περίπου 100 αμφισβητούμενα έργα του Segers από όλο τον κόσμο.


Μεταξύ αυτών και το έργο που δεσπόζει πλέον στο σπίτι του Dreesmann, δίπλα σε ένα χάλκινο γλυπτό κάτοπτρο του σπουδαίου Βρετανοϊνδού γλύπτη Ανίς Καπούρ.

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Ορεινή κοιλάδα με περιφραγμένους αγρούς, Hercules Segers, c. 1615 - c. 1630

Καινοτόμος και παραμελημένος

«Είμαι ενθουσιασμένος και επίσης αισθάνομαι δικαιωμένος για την επιμονή του πατέρα μου σε ό,τι αφορά την πατρότητα αλλά και τη γνησιότητα του έργου που είχε στην κατοχή του», δηλώνει ο Dreesmann, ο οποίος πληροφορήθηκε τα καλά νέα πριν από λίγους μήνες από τον Henry Pettifer, τον επικεφαλής του τμήματος παλαιών έργων τέχνης του οίκου Christie's στον Λονδίνο.


Στο μεταξύ, στο Rijksmuseum στην Ολλανδία θα εκτεθούν έξι από δεκαοκτώ έργα του ζωγράφου στο πλαίσιο μιας ρετροσπεκτίβας με άλλα ακόμη καλλιτεχνήματά του. Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 7 Οκτωβρίου έως τις 8 Ιανουαρίου και στη συνέχεια, τον Φεβρουάριο, θα μεταφερθεί στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. Εκεί, υπό τον τίτλο «Τα παράξενα τοπία του Hercules Segers», θα αναγνωριστεί το έργο ενός πραγματικά μεγάλου καλλιτέχνη που θαυμαζόταν από ομοτέχνους του όπως ο Ρέμπραντ και που παράλληλα δέχθηκε επιρροές από αυτούς στη διάρκεια της καλλιτεχνικής του παραγωγής.


«Υπήρξε ένας από τους πλέον καινοτόμους καλλιτέχνες του 17ου αιώνα και διαθέτει εργογραφία λίγο μικρότερη από εκείνη του Βερμεέρ», δήλωσε ενθουσιασμένος από την ταυτοποίηση των έργων ο Taco Dibbits, καλλιτεχνικός διευθυντής του Rijksmuseum. Την ίδια στιγμή, η An Van Camp, προϊσταμένη φύλαξης του τμήματος Βόρειας Ευρωπαϊκής Τέχνης στο Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης –η ίδια που επιμελήθηκε έκθεση με έργα του Segers στο Βρετανικό Μουσείο το 2012–, εξήγησε ότι δεν μπορεί να κάνει κανένα σχόλιο για τα συγκεκριμένα έργα μέχρι να εξετάσει διεξοδικά όλες τις αποδείξεις και τα πειστήρια γνησιότητας. Ωστόσο, και εκείνη δήλωσε εντυπωσιασμένη από το μέγεθος του εγχειρήματος με τη χρήση υπέρυθρων ακτίνων και τεχνολογίας που εντοπίζει ακριβώς τη χρονολογία ακόμη και του ξύλινου καμβά που χρησιμοποιήθηκε για να πλαισιώσει το έργο.


«Είναι εντυπωσιακή η σπουδή με την οποία αντιμετώπισαν την έρευνα τόσο το Rijksmuseum όσο και το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης προκειμένου να αποκαταστήσουν το όνομα ενός καλλιτέχνη άγνωστου μέχρι σήμερα στο ευρύ κοινό», είπε χαρακτηριστικά η Camp.

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Τοπίο με oροπέδιο, ένας ποταμός στο βάθος, Hercules Segers, c. 1615 - c. 1630


Όσο για τον παραμελημένο από την ιστορία Segers, απλώς ας αναφέρουμε ότι ήταν ένας άνθρωπος με το πάθος και το ταλέντο του Vincent van Gogh, γεννημένος τριακόσια χρόνια πριν από εκείνον. Ο Ολλανδός καλλιτέχνης επέλεξε να ζήσει με ηρεμία στην αφάνεια, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια νέα εικαστική γλώσσα, πειραματιζόμενος με νέα υλικά και αφήνοντας εντελώς ελεύθερη τη φαντασία του. Σπάνια πουλούσε κάποιο έργο του και πέθανε πάμφτωχος το 1640 κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες.

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Tα δυο δέντρα (An Alder and an Ash), Hercules Segers, c. 1615 - c. 1630

Mε πληροφορίες από τους New York Times

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ