Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Τοπίο με ποτάμι και δυο μορφές (1625-30): Νέες μελέτες που εκπονήθηκαν από τους επιμελητές του Rijksmuseum στο Άμστερνταμ πιστοποιούν ότι αυτή η τοπιογραφία και άλλα έξι έργα που βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές είναι μέρος της καλλιτεχνικής παραγωγής του Segers. Φωτο: Private Collection, via Rijksmuseum

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers

0

Ο Marc Dreesmann αναφέρει πως ο πατέρας του, ο Anton, τρίτης γενιάς ιδιοκτήτης πολυκαταστημάτων και συλλέκτης έργων τέχνης, είχε κρεμάσει έναν συγκεκριμένο πίνακα σε περίοπτη θέση στην είσοδο του σπιτιού τους στο Άμστερνταμ. Το τοπίο που απεικόνιζε ο πίνακας δεν ήταν παρά άποψη ενός ποταμού. Ο Anton τον είχε αγοράσει το 1987 από έναν Ολλανδό έμπορο τέχνης και αποδιδόταν σε έναν όχι ιδιαίτερα γνωστό, ωστόσο πολύ αγαπητό ζωγράφο στην Ολλανδία του 17ου αιώνα: ο λόγος για τον Hercules Segers. Ο συγκεκριμένος πίνακάς του όμως είχε απαξιωθεί πλήρως από έναν εκτιμητή ο οποίος κατά τη δεκαετία του '70 είχε εκφράσει αμφιβολίες για το κατά πόσο το έργο ήταν αυθεντικό.


Ο Dreesmann θυμάται τον κατηγορηματικό τρόπο με τον οποίο ο πατέρας του πίστευε ότι αυτός ο πίνακας ανήκε στον παραγνωρισμένο ζωγράφο, κάτι που μέσα στα χρόνια ασπάστηκαν και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Το 2002, δύο χρόνια μετά τον θάνατο του πατέρα τους, ο Marc και τα αδέλφια του πούλησαν τη συλλογή με τα έργα τέχνης του σε δημοπρασία του οίκου Christie's. Εκεί ο Marc είχε την ευκαιρία να αποκτήσει, για λογαριασμό του πια, τον πίνακα στην τιμή των 94.000 λιρών, ή 135.000 δολαρίων.

Ο Ολλανδός καλλιτέχνης επέλεξε να ζήσει με ηρεμία στην αφάνεια, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια νέα εικαστική γλώσσα.


Η πίστη του Marc στον πατρικό ισχυρισμό πλέον επιβεβαιώνεται. Νέες μελέτες που εκπονήθηκαν από τους επιμελητές του Rijksmuseum στο Άμστερνταμ πιστοποιούν ότι αυτή η τοπιογραφία και άλλα έξι έργα που βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές είναι μέρος της καλλιτεχνικής παραγωγής του Segers. Για περίπου δύο χρόνια ομάδα ερευνητών του μουσείου εξέταζε και πέρασε από διεξοδικό έλεγχο –και με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών– περίπου 100 αμφισβητούμενα έργα του Segers από όλο τον κόσμο.


Μεταξύ αυτών και το έργο που δεσπόζει πλέον στο σπίτι του Dreesmann, δίπλα σε ένα χάλκινο γλυπτό κάτοπτρο του σπουδαίου Βρετανοϊνδού γλύπτη Ανίς Καπούρ.

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Ορεινή κοιλάδα με περιφραγμένους αγρούς, Hercules Segers, c. 1615 - c. 1630

Καινοτόμος και παραμελημένος

«Είμαι ενθουσιασμένος και επίσης αισθάνομαι δικαιωμένος για την επιμονή του πατέρα μου σε ό,τι αφορά την πατρότητα αλλά και τη γνησιότητα του έργου που είχε στην κατοχή του», δηλώνει ο Dreesmann, ο οποίος πληροφορήθηκε τα καλά νέα πριν από λίγους μήνες από τον Henry Pettifer, τον επικεφαλής του τμήματος παλαιών έργων τέχνης του οίκου Christie's στον Λονδίνο.


Στο μεταξύ, στο Rijksmuseum στην Ολλανδία θα εκτεθούν έξι από δεκαοκτώ έργα του ζωγράφου στο πλαίσιο μιας ρετροσπεκτίβας με άλλα ακόμη καλλιτεχνήματά του. Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 7 Οκτωβρίου έως τις 8 Ιανουαρίου και στη συνέχεια, τον Φεβρουάριο, θα μεταφερθεί στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. Εκεί, υπό τον τίτλο «Τα παράξενα τοπία του Hercules Segers», θα αναγνωριστεί το έργο ενός πραγματικά μεγάλου καλλιτέχνη που θαυμαζόταν από ομοτέχνους του όπως ο Ρέμπραντ και που παράλληλα δέχθηκε επιρροές από αυτούς στη διάρκεια της καλλιτεχνικής του παραγωγής.


«Υπήρξε ένας από τους πλέον καινοτόμους καλλιτέχνες του 17ου αιώνα και διαθέτει εργογραφία λίγο μικρότερη από εκείνη του Βερμεέρ», δήλωσε ενθουσιασμένος από την ταυτοποίηση των έργων ο Taco Dibbits, καλλιτεχνικός διευθυντής του Rijksmuseum. Την ίδια στιγμή, η An Van Camp, προϊσταμένη φύλαξης του τμήματος Βόρειας Ευρωπαϊκής Τέχνης στο Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης –η ίδια που επιμελήθηκε έκθεση με έργα του Segers στο Βρετανικό Μουσείο το 2012–, εξήγησε ότι δεν μπορεί να κάνει κανένα σχόλιο για τα συγκεκριμένα έργα μέχρι να εξετάσει διεξοδικά όλες τις αποδείξεις και τα πειστήρια γνησιότητας. Ωστόσο, και εκείνη δήλωσε εντυπωσιασμένη από το μέγεθος του εγχειρήματος με τη χρήση υπέρυθρων ακτίνων και τεχνολογίας που εντοπίζει ακριβώς τη χρονολογία ακόμη και του ξύλινου καμβά που χρησιμοποιήθηκε για να πλαισιώσει το έργο.


«Είναι εντυπωσιακή η σπουδή με την οποία αντιμετώπισαν την έρευνα τόσο το Rijksmuseum όσο και το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης προκειμένου να αποκαταστήσουν το όνομα ενός καλλιτέχνη άγνωστου μέχρι σήμερα στο ευρύ κοινό», είπε χαρακτηριστικά η Camp.

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Τοπίο με oροπέδιο, ένας ποταμός στο βάθος, Hercules Segers, c. 1615 - c. 1630


Όσο για τον παραμελημένο από την ιστορία Segers, απλώς ας αναφέρουμε ότι ήταν ένας άνθρωπος με το πάθος και το ταλέντο του Vincent van Gogh, γεννημένος τριακόσια χρόνια πριν από εκείνον. Ο Ολλανδός καλλιτέχνης επέλεξε να ζήσει με ηρεμία στην αφάνεια, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια νέα εικαστική γλώσσα, πειραματιζόμενος με νέα υλικά και αφήνοντας εντελώς ελεύθερη τη φαντασία του. Σπάνια πουλούσε κάποιο έργο του και πέθανε πάμφτωχος το 1640 κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες.

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Tα δυο δέντρα (An Alder and an Ash), Hercules Segers, c. 1615 - c. 1630

Mε πληροφορίες από τους New York Times

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ