Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Τοπίο με ποτάμι και δυο μορφές (1625-30): Νέες μελέτες που εκπονήθηκαν από τους επιμελητές του Rijksmuseum στο Άμστερνταμ πιστοποιούν ότι αυτή η τοπιογραφία και άλλα έξι έργα που βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές είναι μέρος της καλλιτεχνικής παραγωγής του Segers. Φωτο: Private Collection, via Rijksmuseum

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers

0

Ο Marc Dreesmann αναφέρει πως ο πατέρας του, ο Anton, τρίτης γενιάς ιδιοκτήτης πολυκαταστημάτων και συλλέκτης έργων τέχνης, είχε κρεμάσει έναν συγκεκριμένο πίνακα σε περίοπτη θέση στην είσοδο του σπιτιού τους στο Άμστερνταμ. Το τοπίο που απεικόνιζε ο πίνακας δεν ήταν παρά άποψη ενός ποταμού. Ο Anton τον είχε αγοράσει το 1987 από έναν Ολλανδό έμπορο τέχνης και αποδιδόταν σε έναν όχι ιδιαίτερα γνωστό, ωστόσο πολύ αγαπητό ζωγράφο στην Ολλανδία του 17ου αιώνα: ο λόγος για τον Hercules Segers. Ο συγκεκριμένος πίνακάς του όμως είχε απαξιωθεί πλήρως από έναν εκτιμητή ο οποίος κατά τη δεκαετία του '70 είχε εκφράσει αμφιβολίες για το κατά πόσο το έργο ήταν αυθεντικό.


Ο Dreesmann θυμάται τον κατηγορηματικό τρόπο με τον οποίο ο πατέρας του πίστευε ότι αυτός ο πίνακας ανήκε στον παραγνωρισμένο ζωγράφο, κάτι που μέσα στα χρόνια ασπάστηκαν και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Το 2002, δύο χρόνια μετά τον θάνατο του πατέρα τους, ο Marc και τα αδέλφια του πούλησαν τη συλλογή με τα έργα τέχνης του σε δημοπρασία του οίκου Christie's. Εκεί ο Marc είχε την ευκαιρία να αποκτήσει, για λογαριασμό του πια, τον πίνακα στην τιμή των 94.000 λιρών, ή 135.000 δολαρίων.

Ο Ολλανδός καλλιτέχνης επέλεξε να ζήσει με ηρεμία στην αφάνεια, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια νέα εικαστική γλώσσα.


Η πίστη του Marc στον πατρικό ισχυρισμό πλέον επιβεβαιώνεται. Νέες μελέτες που εκπονήθηκαν από τους επιμελητές του Rijksmuseum στο Άμστερνταμ πιστοποιούν ότι αυτή η τοπιογραφία και άλλα έξι έργα που βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές είναι μέρος της καλλιτεχνικής παραγωγής του Segers. Για περίπου δύο χρόνια ομάδα ερευνητών του μουσείου εξέταζε και πέρασε από διεξοδικό έλεγχο –και με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών– περίπου 100 αμφισβητούμενα έργα του Segers από όλο τον κόσμο.


Μεταξύ αυτών και το έργο που δεσπόζει πλέον στο σπίτι του Dreesmann, δίπλα σε ένα χάλκινο γλυπτό κάτοπτρο του σπουδαίου Βρετανοϊνδού γλύπτη Ανίς Καπούρ.

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Ορεινή κοιλάδα με περιφραγμένους αγρούς, Hercules Segers, c. 1615 - c. 1630

Καινοτόμος και παραμελημένος

«Είμαι ενθουσιασμένος και επίσης αισθάνομαι δικαιωμένος για την επιμονή του πατέρα μου σε ό,τι αφορά την πατρότητα αλλά και τη γνησιότητα του έργου που είχε στην κατοχή του», δηλώνει ο Dreesmann, ο οποίος πληροφορήθηκε τα καλά νέα πριν από λίγους μήνες από τον Henry Pettifer, τον επικεφαλής του τμήματος παλαιών έργων τέχνης του οίκου Christie's στον Λονδίνο.


Στο μεταξύ, στο Rijksmuseum στην Ολλανδία θα εκτεθούν έξι από δεκαοκτώ έργα του ζωγράφου στο πλαίσιο μιας ρετροσπεκτίβας με άλλα ακόμη καλλιτεχνήματά του. Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 7 Οκτωβρίου έως τις 8 Ιανουαρίου και στη συνέχεια, τον Φεβρουάριο, θα μεταφερθεί στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. Εκεί, υπό τον τίτλο «Τα παράξενα τοπία του Hercules Segers», θα αναγνωριστεί το έργο ενός πραγματικά μεγάλου καλλιτέχνη που θαυμαζόταν από ομοτέχνους του όπως ο Ρέμπραντ και που παράλληλα δέχθηκε επιρροές από αυτούς στη διάρκεια της καλλιτεχνικής του παραγωγής.


«Υπήρξε ένας από τους πλέον καινοτόμους καλλιτέχνες του 17ου αιώνα και διαθέτει εργογραφία λίγο μικρότερη από εκείνη του Βερμεέρ», δήλωσε ενθουσιασμένος από την ταυτοποίηση των έργων ο Taco Dibbits, καλλιτεχνικός διευθυντής του Rijksmuseum. Την ίδια στιγμή, η An Van Camp, προϊσταμένη φύλαξης του τμήματος Βόρειας Ευρωπαϊκής Τέχνης στο Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης –η ίδια που επιμελήθηκε έκθεση με έργα του Segers στο Βρετανικό Μουσείο το 2012–, εξήγησε ότι δεν μπορεί να κάνει κανένα σχόλιο για τα συγκεκριμένα έργα μέχρι να εξετάσει διεξοδικά όλες τις αποδείξεις και τα πειστήρια γνησιότητας. Ωστόσο, και εκείνη δήλωσε εντυπωσιασμένη από το μέγεθος του εγχειρήματος με τη χρήση υπέρυθρων ακτίνων και τεχνολογίας που εντοπίζει ακριβώς τη χρονολογία ακόμη και του ξύλινου καμβά που χρησιμοποιήθηκε για να πλαισιώσει το έργο.


«Είναι εντυπωσιακή η σπουδή με την οποία αντιμετώπισαν την έρευνα τόσο το Rijksmuseum όσο και το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης προκειμένου να αποκαταστήσουν το όνομα ενός καλλιτέχνη άγνωστου μέχρι σήμερα στο ευρύ κοινό», είπε χαρακτηριστικά η Camp.

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Τοπίο με oροπέδιο, ένας ποταμός στο βάθος, Hercules Segers, c. 1615 - c. 1630


Όσο για τον παραμελημένο από την ιστορία Segers, απλώς ας αναφέρουμε ότι ήταν ένας άνθρωπος με το πάθος και το ταλέντο του Vincent van Gogh, γεννημένος τριακόσια χρόνια πριν από εκείνον. Ο Ολλανδός καλλιτέχνης επέλεξε να ζήσει με ηρεμία στην αφάνεια, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια νέα εικαστική γλώσσα, πειραματιζόμενος με νέα υλικά και αφήνοντας εντελώς ελεύθερη τη φαντασία του. Σπάνια πουλούσε κάποιο έργο του και πέθανε πάμφτωχος το 1640 κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες.

Το αφανές μεγαλείο του Hercules Segers Facebook Twitter
Tα δυο δέντρα (An Alder and an Ash), Hercules Segers, c. 1615 - c. 1630

Mε πληροφορίες από τους New York Times

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ