20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter
Olafur Eliasson, The Weather Project, 2003: Μια από τις πιο μνημειώδεις και δημοφιλείς εκθέσεις στην εικοσαετή ιστορία της Tate Modern ήταν το έργο του Δανο-Ισλανδού εικαστικού με τον ανατέλλοντα ήλιο και τον καθρέπτη στην οροφή της αίθουσας. Πάνω από δύο εκατομμύρια έζησαν την εμπειρία του έργου στους έξι μήνες που έμεινε στο μουσείο.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος

0

Μια σειρά από θεαματικές εικαστικές εκδηλώσεις και εγκαίνια εκθέσεων είχαν προγραμματιστεί για αυτή την εβδομάδα με αφορμή την επέτειο των 20 χρόνων από τα εγκαίνια της Tate Modern που άνοιξε για πρώτη φορά επίσημα τις πόρτες της στις 11 Μαΐου του 2000. Ανάμεσα τους η performance του Lee Mingwei με τίτλο 'Our Labyrinth' και τα εγκαίνια μιας έκθεσης που θα ήταν αφιερωμένη στον Yayoi Kusama και θα διαρκούσε ένα χρόνο, παρουσιάζοντας στο κοινό δύο «δωμάτιά» του από την εντυπωσιακή και ιδιαίτερα δημοφιλή σειρά Infinity Mirror Rooms.

Η πανδημία όμως και το lockdown οδήγησαν στην ματαίωση των φετινών εκδηλώσεων, τουλάχιστον προσωρινά. Ανήμερα της επετείου πάντως, δημοσιεύτηκε στους Financial Times άρθρο της διευθύντριας του μουσείου, Frances Morris στο οποίο καλεί τον κόσμο της τέχνης να επαναπροσδιορίσει τις προτεραιότητες και τις αρχές του και να υιοθετήσει ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας.

Καθώς ξεκινάμε τις κινήσεις προς την επαναλειτουργία του χώρου αργότερα το φετινό καλοκαίρι, θεωρούμε, ως εσχάτως ευάλωτος οργανισμός που λειτουργεί πλέον σε συνθήκες εξαιρετικής αστάθειας, ότι τώρα είναι η στιγμή να διασφαλίσουμε τις αξίες μας.

«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει για την αρνητική υποδοχή που επιφυλάχτηκε αρχικά τόσο για το κτίριο όσο και για τα εκθέματα του», υπενθυμίζει στο κείμενό της αναφερόμενη στις πρώτες μέρες της Tate Modern, «τα οποία είχαν χαρακτηριστεί τότε από τον ακαδημαϊκό εικαστικό χώρο αλλά και από τους κριτικούς ως η πιο 'υπερβολικά επιμελημένη' συλλογή τέχνης στον κόσμο».

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter
Υπό φυσιολογικές συνθήκες, αυτές τις μέρες θα εγκαινιαζόταν η παρουσίαση στην Tate Modern του 'Infinity Mirrored Room' του Yayoi Kusama
20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter
Tο performance του Lee Mingwei’ με τίτλο ‘Our Labyrinth' θα παρουσιαζόταν στις επετειακές εκδηλώσεις του μουσείου

«Παρά την κριτική όμως, οι επισκέπτες συνέρρεαν κατά χιλιάδες. Πέντε εκατομμύρια επισκέφτηκαν τον χώρο την πρώτη χρονιά της λειτουργίας της και πάνω από εκατό εκατομμύρια στο διάστημα αυτής της 20ετίας».


«Καθώς ξεκινάμε τις κινήσεις προς την επαναλειτουργία του χώρου αργότερα το φετινό καλοκαίρι, θεωρούμε, ως εσχάτως ευάλωτος οργανισμός που λειτουργεί πλέον σε συνθήκες εξαιρετικής αστάθειας, ότι τώρα είναι η στιγμή να διασφαλίσουμε τις αξίες μας. Είναι πολλές οι φωνές που μας λένε ότι το lockdown μας δείχνει τα πράγματα μπορούν να γίνουν με διαφορετικό τρόπο, σε κοινωνικό, θεσμικό και ατομικό επίπεδο. Καθώς προχωράμε σταδιακά από την επιβίωση σε κάποιου είδους σταθερότητα, έχουμε τη μοναδική ευκαιρία να αλλάξουμε τον τρόπο που δουλεύουμε».

«Τα μουσεία αποτελούν μέρη όπου συχνά μαθαίνουμε για το παρελθόν, μπορούν όμως να μας βοηθήσουν να σκεφτούμε και για το μέλλον. Αποτελούν επίσης σημαντικούς κοινωνικούς χώρους και πλέον μοιάζει ιδιαίτερα πολύτιμη η προοπτική να μπορέσουμε να τους επισκεφτούμε ξανά. Αυτό, ελπίζω, θα είναι το πνεύμα με το οποίο θα γιορτάσουμε την 21η επέτειό μας τον Μάιο του 2021».

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter
Η διευθύντρια της Tate Modern, Frances Morris.

Ας θυμηθούμε όμως μερικές από τις πιο εντυπωσιακές εκθέσεις που παρουσιάστηκαν στα είκοσι χρόνια λειτουργίας του μουσείου στον σπηλαιώδη και αχανή χώρο της αίθουσας Turbine Hall η οποία λειτουργεί τόσο ως είσοδος της γκαλερί όσο και ως ένας από τους πιο ιδιαίτερους εκθεσιακούς χώρους της.

Louise Bourgeois, I Do, I Undo, I Redo, 2000

Η Louise Bourgeois ήταν ήδη 89 ετών αλλά εξαιρετικά δημιουργική και ακμαία όταν παρουσιάστηκε στην Tate το διάσημο γιγαντιαίο αραχνοειδές γλυπτό Maman στο πλαίσιο της εναρκτήριας έκθεσης του μουσείου. Ήταν 99 ετών όταν πέθανε τον Μάιο του 2010 κοντά στην επέτειο των δέκα χρόνων από τα εγκαίνια του μουσείου.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter

Anish Kapoor, Marsyas, 2002

Ο γιγαντιαίος αυλός του Anish Kapoor που κάλυπτε σε μήκος και ύψος ολόκληρη την τεράστια αίθουσα, ήταν εμπνευσμένος από τον μύθο του Απόλλωνα και του σάτυρου Μαρσύα που γδάρθηκε ζωντανός επειδή είχε τολμήσει να συγκρίνει τη μουσική του δεξιότητα με εκείνη του θεού.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter

Ai Weiwei, Sunflower Seeds, 2010

Για την εγκατάστασή του αυτή, ο διάσημος Κινέζος καλλιτέχνης και ακτιβιστής κάλυψε το πάτωμα της αίθουσας με 100 εκατομμύρια ηλιόσπορους από πορσελάνη, μεταφέροντας ιδέες περί μαζικής παραγωγής και ατομικότητας που επικρατούν στα σύγχρονα κοινωνικά συστήματα.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter
Φωτο: Getty Images/Ideal Image

Tacita Dean, FILM, 2011

Το φιλμ της Tacita Dean που έφερε απλά τον τίτλο FILM, ήταν ένα «σουρεαλιστικό οπτικό ποίημα» διάρκειας 11 λεπτών που προβαλλόταν σε έναν επιβλητικό λευκό μονόλιθο ενώ όλος ο υπόλοιπος χώρος ήταν βυθισμένος στο σκοτάδι.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter

Kara Walker, Fons Americanus, 2019

Η τελευταία εικαστικός που γέμισε το Turbine Hall ήταν η Kara Walker με το εντυπωσιακό αυτό γλυπτό – σιντριβάνι ύψους 13 μέτρων, το οποίο δημιούργησε ως απόκριση στο εμβληματικό για το Λονδίνο Μνημείο της βασίλισσας Βικτωρίας στα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ. Το έργο βρισκόταν στην Tate Modern μέχρι και τα μέσα του προηγούμενου μήνα.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter

Με στοιχεία από τους Financial Times και το AnOther

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φθινοπωρινές αποδράσεις στην Ευρώπη; Μη χάσετε αυτές τις εκθέσεις 

Εικαστικά / Ετοιμάζετε ταξίδι στην Ευρώπη; 5 εκθέσεις που πρέπει να δείτε 

Το φθινόπωρο προβλέπεται έντονο καλλιτεχνικά στις ευρωπαϊκές χώρες. Μια επίσκεψη σε Λονδίνο και Λισαβόνα, στο Πράδο στη Μαδρίτη, στο Palazzo Pitti στη Φλωρεντία αλλά και στην τελευταία έκθεση του Πομπιντού στο Παρίσι, που θα μείνει κλειστό μέχρι το 2030, θα σας πείσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ