20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter
Olafur Eliasson, The Weather Project, 2003: Μια από τις πιο μνημειώδεις και δημοφιλείς εκθέσεις στην εικοσαετή ιστορία της Tate Modern ήταν το έργο του Δανο-Ισλανδού εικαστικού με τον ανατέλλοντα ήλιο και τον καθρέπτη στην οροφή της αίθουσας. Πάνω από δύο εκατομμύρια έζησαν την εμπειρία του έργου στους έξι μήνες που έμεινε στο μουσείο.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος

0

Μια σειρά από θεαματικές εικαστικές εκδηλώσεις και εγκαίνια εκθέσεων είχαν προγραμματιστεί για αυτή την εβδομάδα με αφορμή την επέτειο των 20 χρόνων από τα εγκαίνια της Tate Modern που άνοιξε για πρώτη φορά επίσημα τις πόρτες της στις 11 Μαΐου του 2000. Ανάμεσα τους η performance του Lee Mingwei με τίτλο 'Our Labyrinth' και τα εγκαίνια μιας έκθεσης που θα ήταν αφιερωμένη στον Yayoi Kusama και θα διαρκούσε ένα χρόνο, παρουσιάζοντας στο κοινό δύο «δωμάτιά» του από την εντυπωσιακή και ιδιαίτερα δημοφιλή σειρά Infinity Mirror Rooms.

Η πανδημία όμως και το lockdown οδήγησαν στην ματαίωση των φετινών εκδηλώσεων, τουλάχιστον προσωρινά. Ανήμερα της επετείου πάντως, δημοσιεύτηκε στους Financial Times άρθρο της διευθύντριας του μουσείου, Frances Morris στο οποίο καλεί τον κόσμο της τέχνης να επαναπροσδιορίσει τις προτεραιότητες και τις αρχές του και να υιοθετήσει ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας.

Καθώς ξεκινάμε τις κινήσεις προς την επαναλειτουργία του χώρου αργότερα το φετινό καλοκαίρι, θεωρούμε, ως εσχάτως ευάλωτος οργανισμός που λειτουργεί πλέον σε συνθήκες εξαιρετικής αστάθειας, ότι τώρα είναι η στιγμή να διασφαλίσουμε τις αξίες μας.

«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει για την αρνητική υποδοχή που επιφυλάχτηκε αρχικά τόσο για το κτίριο όσο και για τα εκθέματα του», υπενθυμίζει στο κείμενό της αναφερόμενη στις πρώτες μέρες της Tate Modern, «τα οποία είχαν χαρακτηριστεί τότε από τον ακαδημαϊκό εικαστικό χώρο αλλά και από τους κριτικούς ως η πιο 'υπερβολικά επιμελημένη' συλλογή τέχνης στον κόσμο».

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter
Υπό φυσιολογικές συνθήκες, αυτές τις μέρες θα εγκαινιαζόταν η παρουσίαση στην Tate Modern του 'Infinity Mirrored Room' του Yayoi Kusama
20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter
Tο performance του Lee Mingwei’ με τίτλο ‘Our Labyrinth' θα παρουσιαζόταν στις επετειακές εκδηλώσεις του μουσείου

«Παρά την κριτική όμως, οι επισκέπτες συνέρρεαν κατά χιλιάδες. Πέντε εκατομμύρια επισκέφτηκαν τον χώρο την πρώτη χρονιά της λειτουργίας της και πάνω από εκατό εκατομμύρια στο διάστημα αυτής της 20ετίας».


«Καθώς ξεκινάμε τις κινήσεις προς την επαναλειτουργία του χώρου αργότερα το φετινό καλοκαίρι, θεωρούμε, ως εσχάτως ευάλωτος οργανισμός που λειτουργεί πλέον σε συνθήκες εξαιρετικής αστάθειας, ότι τώρα είναι η στιγμή να διασφαλίσουμε τις αξίες μας. Είναι πολλές οι φωνές που μας λένε ότι το lockdown μας δείχνει τα πράγματα μπορούν να γίνουν με διαφορετικό τρόπο, σε κοινωνικό, θεσμικό και ατομικό επίπεδο. Καθώς προχωράμε σταδιακά από την επιβίωση σε κάποιου είδους σταθερότητα, έχουμε τη μοναδική ευκαιρία να αλλάξουμε τον τρόπο που δουλεύουμε».

«Τα μουσεία αποτελούν μέρη όπου συχνά μαθαίνουμε για το παρελθόν, μπορούν όμως να μας βοηθήσουν να σκεφτούμε και για το μέλλον. Αποτελούν επίσης σημαντικούς κοινωνικούς χώρους και πλέον μοιάζει ιδιαίτερα πολύτιμη η προοπτική να μπορέσουμε να τους επισκεφτούμε ξανά. Αυτό, ελπίζω, θα είναι το πνεύμα με το οποίο θα γιορτάσουμε την 21η επέτειό μας τον Μάιο του 2021».

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter
Η διευθύντρια της Tate Modern, Frances Morris.

Ας θυμηθούμε όμως μερικές από τις πιο εντυπωσιακές εκθέσεις που παρουσιάστηκαν στα είκοσι χρόνια λειτουργίας του μουσείου στον σπηλαιώδη και αχανή χώρο της αίθουσας Turbine Hall η οποία λειτουργεί τόσο ως είσοδος της γκαλερί όσο και ως ένας από τους πιο ιδιαίτερους εκθεσιακούς χώρους της.

Louise Bourgeois, I Do, I Undo, I Redo, 2000

Η Louise Bourgeois ήταν ήδη 89 ετών αλλά εξαιρετικά δημιουργική και ακμαία όταν παρουσιάστηκε στην Tate το διάσημο γιγαντιαίο αραχνοειδές γλυπτό Maman στο πλαίσιο της εναρκτήριας έκθεσης του μουσείου. Ήταν 99 ετών όταν πέθανε τον Μάιο του 2010 κοντά στην επέτειο των δέκα χρόνων από τα εγκαίνια του μουσείου.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter

Anish Kapoor, Marsyas, 2002

Ο γιγαντιαίος αυλός του Anish Kapoor που κάλυπτε σε μήκος και ύψος ολόκληρη την τεράστια αίθουσα, ήταν εμπνευσμένος από τον μύθο του Απόλλωνα και του σάτυρου Μαρσύα που γδάρθηκε ζωντανός επειδή είχε τολμήσει να συγκρίνει τη μουσική του δεξιότητα με εκείνη του θεού.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter

Ai Weiwei, Sunflower Seeds, 2010

Για την εγκατάστασή του αυτή, ο διάσημος Κινέζος καλλιτέχνης και ακτιβιστής κάλυψε το πάτωμα της αίθουσας με 100 εκατομμύρια ηλιόσπορους από πορσελάνη, μεταφέροντας ιδέες περί μαζικής παραγωγής και ατομικότητας που επικρατούν στα σύγχρονα κοινωνικά συστήματα.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter
Φωτο: Getty Images/Ideal Image

Tacita Dean, FILM, 2011

Το φιλμ της Tacita Dean που έφερε απλά τον τίτλο FILM, ήταν ένα «σουρεαλιστικό οπτικό ποίημα» διάρκειας 11 λεπτών που προβαλλόταν σε έναν επιβλητικό λευκό μονόλιθο ενώ όλος ο υπόλοιπος χώρος ήταν βυθισμένος στο σκοτάδι.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter

Kara Walker, Fons Americanus, 2019

Η τελευταία εικαστικός που γέμισε το Turbine Hall ήταν η Kara Walker με το εντυπωσιακό αυτό γλυπτό – σιντριβάνι ύψους 13 μέτρων, το οποίο δημιούργησε ως απόκριση στο εμβληματικό για το Λονδίνο Μνημείο της βασίλισσας Βικτωρίας στα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ. Το έργο βρισκόταν στην Tate Modern μέχρι και τα μέσα του προηγούμενου μήνα.

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος Facebook Twitter

Με στοιχεία από τους Financial Times και το AnOther

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ