Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
2

 

Η RAAAF (Rietveld-Architecture-Art-Affordances) είναι μια ομάδα Ολλανδών αρχιτεκτόνων, που ιδρύθηκε το 2006 και τα τελευταία χρόνια έχει ξεχωρίσει με τη δουλειά της, η οποία συνδυάζει τον σχεδιασμό, με μια φιλοσοφία που αναδεικνύει τα φλέγοντα κοινωνικά και πολιτιστικά θέματα. Σύμφωνα με την ομάδα, που αποτελείται από  τους αδελφούς Ronald και Erik Rietveld και την Arna Mačkić, «Για τη RAAAF κάθε έργο είναι μανιφέστο από μόνο του. Οι παρεμβάσεις μας είναι αποτέλεσμα μιας ανεξάρτητης στάσης κι ενός ερευνητικού προγράμματος, που ξεκινούν από αυτά που μας γοητεύουν, καθώς τα φέρνουμε αντιμέτωπα με επείγοντα κοινωνικά ζητήματα. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το πώς θα ήταν ο κόσμος αν ήμασταν ελεύθεροι από τα συμβατικά όρια. Πώς θα ήταν τα νέα μοντέλα σκέψης, αν ζούσαμε με ένα διαφορετικό σύνολο κανόνων. Το να δείξουμε αυτά τα οράματα, είναι ο στόχος του κάθε έργου».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Η υπεύθυνη των πρότζεκτ της RAAAF Arna Mačkić και οι ιδρυτές της (και αδέρφια) Erik και Ronald Rietveld

 

Χαρακτηριστική αυτής της αντίληψης είναι η εγκατάσταση The End of Sitting για την οποία η ομάδα κέρδισε το Great Indoor Award 2015. Πρόκειται για μια διαδραστική εγκατάσταση που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την καλλιτέχνη Barbara Visser και έρχεται να επανασχεδιάσει το εργασιακό περιβάλλον. Είναι μία πρόταση και ένα μοντέλο σκέψης που αμφισβητεί την αναγκαιότητα της καθιστικής κοινωνίας, στην οποία εξακολουθούμε να ζούμε, παρόλο που η ιατρική έρευνα υποστηρίζει ότι η καθιστική ζωή είναι ανθυγιεινή. Οι επισκέπτες καλούνται να εξερευνήσουν διαφορετικές θέσεις και στάσεις σε ένα πειραματικό εργασιακό τοπίο, με κεκλιμένες και ανώμαλες επιφάνειες. Σύμφωνα με τον Ronald Rietveld, η ιδέα ήταν «να προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία από επιλογές, ώστε να ενεργοποιούνται οι άνθρωποι από τις πολλαπλές δυνατότητες να εργαστούν σε διάφορες στάσεις, ιδανικά παρακινώντας τους να αλλάζουν στάση κάθε τριάντα λεπτά».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Στο Bunker 599, μια τσιμεντένια κατασκευή του 19ου αιώνα χωρίστηκε στη μέση, "σχολιάζοντας" έτσι τις πολιτικές της Ολλανδίας και της UNESCO για τα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς, ωθώντας τους επισκέπτες να δουν με άλλο μάτι ό,τι υπάρχει γύρω τους.

 

Ενώ το σύγχρονο αστικό περιβάλλον είναι γεμάτο με εγκαταλελειμμένα χωράφια και κτίρια, χωματερές και σκουπίδια, καθώς και ψυχοφθόρα γραφεία, σχολεία και εμπορικά κέντρα, αυτό ακριβώς το μεταβιομηχανικό τοπίο είναι που χρησιμεύει ως σημείο εκκίνησης για τα έργα της RAAAF, αφού δεν το βλέπει ως τόπο τραγωδίας αλλά ως πιθανή πηγή ενέργειας, παραγωγικότητας και απόλαυσης. Το υπόβαθρο της ομάδας συντελεί προς αυτήν την κατεύθυνση: Ο Ronald είχε εργαστεί στο παρελθόν ως αρχιτέκτονας τοπίου, ο Erik μελέτησε σε βάθος τη φιλοσοφία της εφαρμοσμένης γνωσιακής επιστήμης, παίρνοντας τελικά διδακτορικό, ενώ η Mačkić, που συμπλήρωσε την ομάδα το 2009, έχει ολοκληρώσει εκτεταμένη έρευνα σχετικά με την αστική καταστροφή στην πρώην Γιουγκοσλαβία.

 

Το έργο της RAAAF έχει δημοσιευθεί σε παγκόσμια κλίμακα και έχει πάρει μέρος σε κορυφαίες Μπιενάλε τέχνης και αρχιτεκτονικής, όπως αυτές του Σάο Πάολο, της Κωνσταντινούπολης και της Βενετίας. Έχει κερδίσει πολλά βραβεία, ανάμεσά τους το Prix de Rome Architecture 2006, το Rotterdam Design Prize 2011 και το Architectural Review Award 2013. Το 2013 η ομάδα κέρδισε το βραβείο του Νέου Ριζοσπάστη και Ολλανδού Αρχιτέκτονα της Χρονιάς. 

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Για το έργο Secret Operation 610 "μεταμόρφωσαν" ένα καταφύγιο αεροπορικής βάσης του ΝΑΤΟ σε πειραματικό χώρο εργασίας. Η αρχιτεκτονική γλώσσα αναβιώνει τη μυστηριώδη ατμόσφαιρα του ψυχρού πολέμου.

 

Γράφει για την RAAAF ο Aaron Betsky (Η Εφημερίδα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτόνων, 2013): «Αυτό που με ενδιαφέρει ιδιαίτερα σχετικά με το έργο της εταιρείας είναι ότι έχει επιλέξει να κάνει ή να προτείνει, ακριβώς το είδος των έργων που νομίζω ότι είναι τόσο ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του δομημένου περιβάλλοντος μας. Σε όλες τους τις εργασίες οι αδελφοί Rietveld και η Mačkić χρησιμοποιούν τη δύναμη που έχει ό,τι είναι κενό, αχρησιμοποίητο ή απόν. Ίσως είναι εξαιτίας της προοπτικής του τοπίου του Ronald, αλλά αυτό που προσφέρουν είναι απλό αλλά ανεκτίμητο.[…] Στα κενά, μετατρέποντάς τα σε προσωρινά αντικείμενα ή σημειώνοντάς τα, μπορούμε να βρούμε τι θα μπορούσε να λείπει, σε έναν κόσμο τόσο γεμάτο με πράγματα και εικόνες. Η RAAAF φέρνει μια αναγκαία ποίηση της απουσίας, σε έναν κόσμο γεμάτο με οικοδομημένα κλισέ και περιττά αντικείμενα».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Η διαδραστική εγκατάσταση The End of Sitting θέτει ερωτήματα για την "καθιστική κοινωνία μας"στην οποία εξακολουθούμε να ζούμε, παρόλο που η ιατρική έρευνα υποστηρίζει ότι η καθιστική ζωή είναι ανθυγιεινή.

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
To "After Image" δείχνει τι υπάρχει κάτω απ' το έδαφος της Ολλανδίας, και κατασκευάστηκε με εκατομμύρια πυλώνες. Η παρέμβαση της RAAAF αποκαλύπτει μέρος του εντυπωσιακού "κάτω κόσμου".

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Το "Pretty Vacant", βρίσκεται σε ένα εγκαταλελειμμένο ναό στο Κεντρικό Μουσείο της Ουτρέχτης. Βασίζεται στον "αρνητικό χώρο" προηγούμενης εγκατάστασης της RAAAF Vacant NL, που είχε εκπροσωπήσει την Ολλανδία στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας το 2010.

 

 

 

 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ