Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
2

 

Η RAAAF (Rietveld-Architecture-Art-Affordances) είναι μια ομάδα Ολλανδών αρχιτεκτόνων, που ιδρύθηκε το 2006 και τα τελευταία χρόνια έχει ξεχωρίσει με τη δουλειά της, η οποία συνδυάζει τον σχεδιασμό, με μια φιλοσοφία που αναδεικνύει τα φλέγοντα κοινωνικά και πολιτιστικά θέματα. Σύμφωνα με την ομάδα, που αποτελείται από  τους αδελφούς Ronald και Erik Rietveld και την Arna Mačkić, «Για τη RAAAF κάθε έργο είναι μανιφέστο από μόνο του. Οι παρεμβάσεις μας είναι αποτέλεσμα μιας ανεξάρτητης στάσης κι ενός ερευνητικού προγράμματος, που ξεκινούν από αυτά που μας γοητεύουν, καθώς τα φέρνουμε αντιμέτωπα με επείγοντα κοινωνικά ζητήματα. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το πώς θα ήταν ο κόσμος αν ήμασταν ελεύθεροι από τα συμβατικά όρια. Πώς θα ήταν τα νέα μοντέλα σκέψης, αν ζούσαμε με ένα διαφορετικό σύνολο κανόνων. Το να δείξουμε αυτά τα οράματα, είναι ο στόχος του κάθε έργου».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Η υπεύθυνη των πρότζεκτ της RAAAF Arna Mačkić και οι ιδρυτές της (και αδέρφια) Erik και Ronald Rietveld

 

Χαρακτηριστική αυτής της αντίληψης είναι η εγκατάσταση The End of Sitting για την οποία η ομάδα κέρδισε το Great Indoor Award 2015. Πρόκειται για μια διαδραστική εγκατάσταση που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την καλλιτέχνη Barbara Visser και έρχεται να επανασχεδιάσει το εργασιακό περιβάλλον. Είναι μία πρόταση και ένα μοντέλο σκέψης που αμφισβητεί την αναγκαιότητα της καθιστικής κοινωνίας, στην οποία εξακολουθούμε να ζούμε, παρόλο που η ιατρική έρευνα υποστηρίζει ότι η καθιστική ζωή είναι ανθυγιεινή. Οι επισκέπτες καλούνται να εξερευνήσουν διαφορετικές θέσεις και στάσεις σε ένα πειραματικό εργασιακό τοπίο, με κεκλιμένες και ανώμαλες επιφάνειες. Σύμφωνα με τον Ronald Rietveld, η ιδέα ήταν «να προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία από επιλογές, ώστε να ενεργοποιούνται οι άνθρωποι από τις πολλαπλές δυνατότητες να εργαστούν σε διάφορες στάσεις, ιδανικά παρακινώντας τους να αλλάζουν στάση κάθε τριάντα λεπτά».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Στο Bunker 599, μια τσιμεντένια κατασκευή του 19ου αιώνα χωρίστηκε στη μέση, "σχολιάζοντας" έτσι τις πολιτικές της Ολλανδίας και της UNESCO για τα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς, ωθώντας τους επισκέπτες να δουν με άλλο μάτι ό,τι υπάρχει γύρω τους.

 

Ενώ το σύγχρονο αστικό περιβάλλον είναι γεμάτο με εγκαταλελειμμένα χωράφια και κτίρια, χωματερές και σκουπίδια, καθώς και ψυχοφθόρα γραφεία, σχολεία και εμπορικά κέντρα, αυτό ακριβώς το μεταβιομηχανικό τοπίο είναι που χρησιμεύει ως σημείο εκκίνησης για τα έργα της RAAAF, αφού δεν το βλέπει ως τόπο τραγωδίας αλλά ως πιθανή πηγή ενέργειας, παραγωγικότητας και απόλαυσης. Το υπόβαθρο της ομάδας συντελεί προς αυτήν την κατεύθυνση: Ο Ronald είχε εργαστεί στο παρελθόν ως αρχιτέκτονας τοπίου, ο Erik μελέτησε σε βάθος τη φιλοσοφία της εφαρμοσμένης γνωσιακής επιστήμης, παίρνοντας τελικά διδακτορικό, ενώ η Mačkić, που συμπλήρωσε την ομάδα το 2009, έχει ολοκληρώσει εκτεταμένη έρευνα σχετικά με την αστική καταστροφή στην πρώην Γιουγκοσλαβία.

 

Το έργο της RAAAF έχει δημοσιευθεί σε παγκόσμια κλίμακα και έχει πάρει μέρος σε κορυφαίες Μπιενάλε τέχνης και αρχιτεκτονικής, όπως αυτές του Σάο Πάολο, της Κωνσταντινούπολης και της Βενετίας. Έχει κερδίσει πολλά βραβεία, ανάμεσά τους το Prix de Rome Architecture 2006, το Rotterdam Design Prize 2011 και το Architectural Review Award 2013. Το 2013 η ομάδα κέρδισε το βραβείο του Νέου Ριζοσπάστη και Ολλανδού Αρχιτέκτονα της Χρονιάς. 

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Για το έργο Secret Operation 610 "μεταμόρφωσαν" ένα καταφύγιο αεροπορικής βάσης του ΝΑΤΟ σε πειραματικό χώρο εργασίας. Η αρχιτεκτονική γλώσσα αναβιώνει τη μυστηριώδη ατμόσφαιρα του ψυχρού πολέμου.

 

Γράφει για την RAAAF ο Aaron Betsky (Η Εφημερίδα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτόνων, 2013): «Αυτό που με ενδιαφέρει ιδιαίτερα σχετικά με το έργο της εταιρείας είναι ότι έχει επιλέξει να κάνει ή να προτείνει, ακριβώς το είδος των έργων που νομίζω ότι είναι τόσο ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του δομημένου περιβάλλοντος μας. Σε όλες τους τις εργασίες οι αδελφοί Rietveld και η Mačkić χρησιμοποιούν τη δύναμη που έχει ό,τι είναι κενό, αχρησιμοποίητο ή απόν. Ίσως είναι εξαιτίας της προοπτικής του τοπίου του Ronald, αλλά αυτό που προσφέρουν είναι απλό αλλά ανεκτίμητο.[…] Στα κενά, μετατρέποντάς τα σε προσωρινά αντικείμενα ή σημειώνοντάς τα, μπορούμε να βρούμε τι θα μπορούσε να λείπει, σε έναν κόσμο τόσο γεμάτο με πράγματα και εικόνες. Η RAAAF φέρνει μια αναγκαία ποίηση της απουσίας, σε έναν κόσμο γεμάτο με οικοδομημένα κλισέ και περιττά αντικείμενα».

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Η διαδραστική εγκατάσταση The End of Sitting θέτει ερωτήματα για την "καθιστική κοινωνία μας"στην οποία εξακολουθούμε να ζούμε, παρόλο που η ιατρική έρευνα υποστηρίζει ότι η καθιστική ζωή είναι ανθυγιεινή.

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
To "After Image" δείχνει τι υπάρχει κάτω απ' το έδαφος της Ολλανδίας, και κατασκευάστηκε με εκατομμύρια πυλώνες. Η παρέμβαση της RAAAF αποκαλύπτει μέρος του εντυπωσιακού "κάτω κόσμου".

 

Το τέλος του καθίσματος: Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κάθεσαι, όχι μόνο οι καρέκλες Facebook Twitter
Το "Pretty Vacant", βρίσκεται σε ένα εγκαταλελειμμένο ναό στο Κεντρικό Μουσείο της Ουτρέχτης. Βασίζεται στον "αρνητικό χώρο" προηγούμενης εγκατάστασης της RAAAF Vacant NL, που είχε εκπροσωπήσει την Ολλανδία στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας το 2010.

 

 

 

 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR