Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920

0

Μια επιλογή 250 κινηματογραφικών αφισών αποτυπώνει την πολιτιστική δραστηριότητας της προ-Στάλιν εποχής. Η επιλογή προέρχεται από την ιδιωτική συλλογή της ειδήμονος Susan Pack και περιλαμβάνει έργα 27 διαφορετικών καλλιτεχνών. Το βιβλίο «Film Posters of the Russian Avant-Garde» (Κινηματογραφικές αφίσες της ρωσικής πρωτοπορίας) κυκλοφορεί από την Taschen. 

Οι αφίσες της ρωσικής πρωτοποριακής κινηματογραφικής τέχνης των μέσων της δεκαετίας του 1920 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1930 δεν μοιάζουν με καμία άλλη αφίσα που δημιουργήθηκε ποτέ. Παρόλο που αυτή η περίοδος καλλιτεχνικής ελευθερίας στη Σοβιετική Ένωση ήταν σύντομη, αυτές οι ισχυρές, εντυπωσιακές εικόνες παραμένουν μεταξύ των πιο λαμπρών και ευφάνταστων αφισών που δημιουργήθηκαν ποτέ.

Οι καλλιτέχνες πειραματίστηκαν με τις ίδιες καινοτόμες κινηματογραφικές τεχνικές που χρησιμοποιούνταν στις ταινίες που διαφήμιζαν, όπως ακραία κοντινά πλάνα, ασυνήθιστες γωνίες και δραματικές αναλογίες.

Από τις αφηγηματικές πτυχές των ταινιών προκύπτει το υποβόσκον άγχος που απεικονίζεται σε πολλά από τα φοβισμένα γυναικεία πρόσωπα, καθώς και μια συχνά φανερή σεξουαλικότητα που δεν είναι χαρακτηριστική για τις διαφημίσεις της εποχής.

Από τολμηρές αναπαραστάσεις μέχρι αρχιτεκτονικά στοιχεία, κάθε καλλιτέχνης παρουσιάζει ένα ξεχωριστό στυλ και αισθητική. Ωστόσο, συλλογικά αποφεύγουν την αίγλη του Χόλιγουντ και προτιμούν τις πιο σκληρές, εντυπωσιακές, ακόμη και προκλητικές εικόνες.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Aνώνυμος, αφίσα της ταινίας Ester iz Solema, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Στον πρόλογο, ο Christopher W Mount, επιμελητής στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, γράφει: «Ο κινηματογράφος - μια σχετικά νέα μορφή τέχνης τη δεκαετία του 1920 - είχε προφανείς κοινωνικές εφαρμογές για χρήση ως προπαγάνδα λόγω του βασικού αφηγηματικού χαρακτήρα του, και η ανάπτυξη και ο πειραματισμός του ενθαρρύνθηκαν σε ολόκληρη τη Σοβιετική Ένωση. Κατά συνέπεια, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί από τους πιο επιφανείς καλλιτέχνες της εποχής δούλεψαν στην παραγωγή κινηματογραφικών διαφημίσεων και αφισών».

Γεμάτα τολμηρά χρώματα, δραματικές γωνίες και εντυπωσιακή τυπογραφία, αυτά τα εκπληκτικά σχέδια μαρτυρούν την πειραματική πρωτοπορία εκείνων των ημερών, πριν ο σοβιετικός ρεαλισμός γίνει το επίσημο δόγμα της τέχνης. Η αντιπαράθεση της κλίμακας είναι υπεύθυνη για μεγάλο μέρος του δυναμισμού και της πρωτοτυπίας της σύνθεσης στις αφίσες. Η αίσθηση της κίνησης και του ιλίγγου, καθώς και η χρήση της επανάληψης, που είναι τόσο εμφανείς στο έργο των Stenbergs, θυμίζουν τις κινηματογραφικές τέχνες.

Από τις αφηγηματικές πτυχές των ταινιών προκύπτει το υποβόσκον άγχος που απεικονίζεται σε πολλά από τα φοβισμένα γυναικεία πρόσωπα, καθώς και μια συχνά φανερή σεξουαλικότητα που δεν είναι χαρακτηριστική για τις διαφημίσεις της εποχής.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anatoly Belsky, The Private Life of Peter Vinograd, 1934. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Ο συχνά ασυνήθιστος χρωματισμός των αφισών και η προτίμηση στους αντίθετους τόνους σηματοδοτούν μια απομάκρυνση από τον προηγούμενο ρεαλισμό προς μια πιο αφηρημένη σύνθεση και έκφραση.

Η επανάσταση του 1917 άλλαξε τη ζωή στη Ρωσία πολιτικά, κοινωνικά και καλλιτεχνικά. Η τέχνη θεωρήθηκε σημαντική δύναμη για τη διαμόρφωση του μέλλοντος του νέου κράτους. Συνθήματα όπως «Η τέχνη στη ζωή» και «Η τέχνη στην τεχνολογία» εξέφραζαν τη λαϊκή πεποίθηση ότι η τέχνη είχε τη δύναμη να μεταμορφώσει τη ζωή σε κάθε επίπεδο.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov και Grigori Borisov, αφίσα για την ταινία Puteshestvie na Mars, περ. 1926. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anton Lavinsky, Miss Mend, 1927. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
ZIM, Spartakiada, 1927. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Mikhail Dlugach, Yego Kariera, 1928. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov, Pervy Kornet Streshnev, 1928. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anatoly Belsky, Trubka Kommunard, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov, Pyat Minut, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Smolyakovsky, Konveier Smerti, 1933. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection


 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Ellinikon Park: To πάρκο που θα αλλάξει το «πράσινο» μέλλον

ADM 5 - The Green Issue / The Ellinikon Park: To πάρκο που θα αλλάξει το «πράσινο» μέλλον

Στα νότια της πρωτεύουσας περισσότεροι από 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες έχουν πάρει ήδη μια πρώτη γεύση για το πώς η LAMDA Development δημιουργεί μια πόλη-πρότυπο μέσα από την κατασκευή ενός καινοτόμου πάρκου.
THE LIFO TEAM
ADM 2023 - THE GREEN ISSUE

Αφιερώματα / ADM5/23: THE GREEN ISSUE

Το δεύτερο «Green Issue» της σειράς ADM, της συνεργασίας της LiFO με το archisearch.gr και την Design Ambassador, καταπιάνεται ξανά με το σημαντικό ζήτημα της βιωσιμότητας, μας συστήνει κορυφαίους εκπροσώπους της αρχιτεκτονικής σκηνής στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ανακαλύπτει νέα υλικά, εξερευνά πράσινους πύργους, νέα μουσεία και οικείους αστικούς πνεύμονες, προβληματίζεται γύρω από το ενεργειακό ζήτημα και παρουσιάζει τις καλές πρακτικές της ελληνικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής.
THE LIFO TEAM
Η «εξωτική» πλευρά της Ερμού

ADM 5 - The Green Issue / Έτσι θα γίνει η Οδός Ερμού - Τα νέα σχέδια για τον πιο εμπορικό δρόμο της Αθήνας

Ο Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος και το γραφείο Tense Architecture Network αλλάζουν τον πιο πολυσύχναστο δρόμο του ιστορικού κέντρου. Με συνέπεια απέναντι στην Ιστορία, στο παρόν και στο μέλλον της Αθήνας, πραγματοποιούν μια αισθητική αλλά και λειτουργική παρέμβαση από την Καπνικαρέα έως τον σταθμό του Θησείου. Η ευρύτερη πρόταση του γραφείου για την πόλη διεγείρει τη φαντασία, δείχνοντας νέους τρόπους βίωσής της.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΜΑΡΙΝΟΣ
Φτιαγμένη από πράσινο μέταλλο

ADM 5 - The Green Issue / Φτιαγμένη από πράσινο μέταλλο

Σε μια εποχή που η υψηλή αισθητική πρέπει να είναι ταυτόσημη της ηθικής, η Aluminco συνεχίζει να δημιουργεί καινοτομώντας, μαθαίνοντάς μας από την αρχή πως το αλουμίνιο δεν είναι απλώς φιλικό προς το περιβάλλον αλλά πλέον οφείλει και να αγαπάει τον πλανήτη.
ΝΤΟΓΙΑ ΚΑΡΟΛΙΝΗ
EUROPA ELEMENT: Συνδυασμός ανώτερης αισθητικής για πολλαπλές χρήσεις σε κάθε κατασκευή

ADM 5 - The Green Issue / EUROPA ELEMENT: Συνδυασμός ανώτερης αισθητικής για πολλαπλές χρήσεις σε κάθε κατασκευή

Ως μία από τις πιο πρόσφατες προσθήκες στην προϊοντική βεντάλια της Europa, το σύστημα καθιερώνεται ως κορυφαία επιλογή όσων επιθυμούν υλικά και λύσεις που ξεπερνάνε κάθε περιορισμό σχεδιασμού και πρωτοτυπίας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Ποτηρόπουλος: «Η Αθήνα είναι μια πόλη που δεν μπορείς εύκολα να τη θεραπεύσεις»

ADM 5 - The Green Issue / Δημήτρης Ποτηρόπουλος: «Η Αθήνα είναι μια πόλη που δεν μπορείς εύκολα να τη θεραπεύσεις»

Ο επικεφαλής του γραφείου Potiropoulos+Partners μιλά για τις σύγχρονες προκλήσεις στον σχεδιασμό και τα νέα παραδείγματα που μπορούν να δημιουργήσουν οι αρχιτέκτονες, όταν τους απασχολούν η αειφορία και ο ανασχηματισμός των τόπων όπου ζούμε, με γνώμονα τη φύση.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πέντε σπουδαίοι μέντορες αρχιτεκτονικής, οι μαθητές και τα έργα τους στο Μουσείο Μπενάκη

Design / Πέντε σπουδαίοι μέντορες αρχιτεκτονικής, οι μαθητές και τα έργα τους στο Μουσείο Μπενάκη

Μια ομαδική έκθεση των πέντε υποτρόφων αρχιτεκτονικής της Rolex μάς ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο, από την Κίνα στην Ιορδανία και τον Νίγηρα, από την Ελβετία στην Παραγουάη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τους ανεκμετάλλευτους χώρους της Αθήνας;

Αρχιτεκτονική / Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τους ανεκμετάλλευτους χώρους της Αθήνας;

Μιλούν στη LiFO οι καταξιωμένοι αρχιτέκτονες Anne Lacaton, Gloria Gabral και Ηλίας Παπαγεωργίου με αφορμή τη συζήτησή τους στο Μουσείο Μπενάκη την ερχόμενη Πέμπτη για την αρχιτεκτονική στον δημόσιο χώρο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Δικαιοσύνη στην πένα - η τέχνη του σκιτσορεπορτάζ»

Design / «Δικαιοσύνη στην πένα»: Η τέχνη του δικαστικού σκιτσορεπορτάζ

Ο ρόλος του σκιτσογράφου στη δικαστική αίθουσα και η πολύτιμη συνεισφορά του στην κάλυψη πολύκροτων δικών, ειδικά όταν τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα έχουν αποκλειστεί, είναι το θέμα ενός από τα πιο ενδιαφέροντα πάνελ του 27ου ComicDom Con (Τεχνόπολη 12-14/5).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ