Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920

0

Μια επιλογή 250 κινηματογραφικών αφισών αποτυπώνει την πολιτιστική δραστηριότητας της προ-Στάλιν εποχής. Η επιλογή προέρχεται από την ιδιωτική συλλογή της ειδήμονος Susan Pack και περιλαμβάνει έργα 27 διαφορετικών καλλιτεχνών. Το βιβλίο «Film Posters of the Russian Avant-Garde» (Κινηματογραφικές αφίσες της ρωσικής πρωτοπορίας) κυκλοφορεί από την Taschen. 

Οι αφίσες της ρωσικής πρωτοποριακής κινηματογραφικής τέχνης των μέσων της δεκαετίας του 1920 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1930 δεν μοιάζουν με καμία άλλη αφίσα που δημιουργήθηκε ποτέ. Παρόλο που αυτή η περίοδος καλλιτεχνικής ελευθερίας στη Σοβιετική Ένωση ήταν σύντομη, αυτές οι ισχυρές, εντυπωσιακές εικόνες παραμένουν μεταξύ των πιο λαμπρών και ευφάνταστων αφισών που δημιουργήθηκαν ποτέ.

Οι καλλιτέχνες πειραματίστηκαν με τις ίδιες καινοτόμες κινηματογραφικές τεχνικές που χρησιμοποιούνταν στις ταινίες που διαφήμιζαν, όπως ακραία κοντινά πλάνα, ασυνήθιστες γωνίες και δραματικές αναλογίες.

Από τις αφηγηματικές πτυχές των ταινιών προκύπτει το υποβόσκον άγχος που απεικονίζεται σε πολλά από τα φοβισμένα γυναικεία πρόσωπα, καθώς και μια συχνά φανερή σεξουαλικότητα που δεν είναι χαρακτηριστική για τις διαφημίσεις της εποχής.

Από τολμηρές αναπαραστάσεις μέχρι αρχιτεκτονικά στοιχεία, κάθε καλλιτέχνης παρουσιάζει ένα ξεχωριστό στυλ και αισθητική. Ωστόσο, συλλογικά αποφεύγουν την αίγλη του Χόλιγουντ και προτιμούν τις πιο σκληρές, εντυπωσιακές, ακόμη και προκλητικές εικόνες.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Aνώνυμος, αφίσα της ταινίας Ester iz Solema, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Στον πρόλογο, ο Christopher W Mount, επιμελητής στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, γράφει: «Ο κινηματογράφος - μια σχετικά νέα μορφή τέχνης τη δεκαετία του 1920 - είχε προφανείς κοινωνικές εφαρμογές για χρήση ως προπαγάνδα λόγω του βασικού αφηγηματικού χαρακτήρα του, και η ανάπτυξη και ο πειραματισμός του ενθαρρύνθηκαν σε ολόκληρη τη Σοβιετική Ένωση. Κατά συνέπεια, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί από τους πιο επιφανείς καλλιτέχνες της εποχής δούλεψαν στην παραγωγή κινηματογραφικών διαφημίσεων και αφισών».

Γεμάτα τολμηρά χρώματα, δραματικές γωνίες και εντυπωσιακή τυπογραφία, αυτά τα εκπληκτικά σχέδια μαρτυρούν την πειραματική πρωτοπορία εκείνων των ημερών, πριν ο σοβιετικός ρεαλισμός γίνει το επίσημο δόγμα της τέχνης. Η αντιπαράθεση της κλίμακας είναι υπεύθυνη για μεγάλο μέρος του δυναμισμού και της πρωτοτυπίας της σύνθεσης στις αφίσες. Η αίσθηση της κίνησης και του ιλίγγου, καθώς και η χρήση της επανάληψης, που είναι τόσο εμφανείς στο έργο των Stenbergs, θυμίζουν τις κινηματογραφικές τέχνες.

Από τις αφηγηματικές πτυχές των ταινιών προκύπτει το υποβόσκον άγχος που απεικονίζεται σε πολλά από τα φοβισμένα γυναικεία πρόσωπα, καθώς και μια συχνά φανερή σεξουαλικότητα που δεν είναι χαρακτηριστική για τις διαφημίσεις της εποχής.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anatoly Belsky, The Private Life of Peter Vinograd, 1934. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Ο συχνά ασυνήθιστος χρωματισμός των αφισών και η προτίμηση στους αντίθετους τόνους σηματοδοτούν μια απομάκρυνση από τον προηγούμενο ρεαλισμό προς μια πιο αφηρημένη σύνθεση και έκφραση.

Η επανάσταση του 1917 άλλαξε τη ζωή στη Ρωσία πολιτικά, κοινωνικά και καλλιτεχνικά. Η τέχνη θεωρήθηκε σημαντική δύναμη για τη διαμόρφωση του μέλλοντος του νέου κράτους. Συνθήματα όπως «Η τέχνη στη ζωή» και «Η τέχνη στην τεχνολογία» εξέφραζαν τη λαϊκή πεποίθηση ότι η τέχνη είχε τη δύναμη να μεταμορφώσει τη ζωή σε κάθε επίπεδο.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov και Grigori Borisov, αφίσα για την ταινία Puteshestvie na Mars, περ. 1926. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anton Lavinsky, Miss Mend, 1927. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
ZIM, Spartakiada, 1927. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Mikhail Dlugach, Yego Kariera, 1928. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov, Pervy Kornet Streshnev, 1928. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anatoly Belsky, Trubka Kommunard, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov, Pyat Minut, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Smolyakovsky, Konveier Smerti, 1933. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection


 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT