Serpentine Pavilion: Μια μαύρη εκκλησία-κλίβανος είναι το πιο κατάλληλο θερινό περίπτερο;

Serpentine Pavilion: Μια μαύρη εκκλησία - κλίβανος είναι το πιο κατάλληλο θερινό περίπτερο; Facebook Twitter
Όπως συμβαίνει με πολλά από τα έργα του Gates, την έμπνευση για το περίπτερο του την έδωσε η κεραμική. Φωτο: Iwan Baan. Courtesy Serpentine
0

Το Black Chapel του Theaster Gates άνοιξε στις 10 Ιουνίου και η κατασκευή θα παραμείνει στους κήπους του Κένσινγκτον έως τις 16 Οκτωβρίου, δημιουργώντας έναν θρησκευτικό χώρο, με την καμπάνα να χτυπά και να συνοδεύει τους ήχους της πόλης και της φύσης. Ο Theaster Gates, του οποίου τα κεραμικά μεγάλης κλίμακας είδαμε πριν από λίγους μήνες στις αίθουσες των προϊστορικών, κλασικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων του Μουσείου Ελληνικού Πολιτισμού του Μουσείου Μπενάκη, επιχειρεί εκ νέου έναν διάλογο πάνω στο υλικό, την ιστορία, τη χρήση και την έννοιά του.

Το φετινό περίπτερο Serpentine, ένας μαύρος περίκλειστος κύλινδρος, από τις πιο «εσωστρεφείς» εγκαταστάσεις που έχουν τοποθετηθεί ποτέ σε αυτούς τους δημοφιλείς χώρους του Λονδίνου, σχεδιάστηκε ως χώρος για περισυλλογή και διαλογισμό. Αποτελεί φόρο τιμής στην αγγειοπλαστική. Ο Theaster Gates είναι ο πρώτος μη αρχιτέκτονας που υπογράφει το περίπτερο στην ιστορία του θεσμού και το έργο αποτελεί μια υπενθύμιση του Stoke-on-Trent, του τέως κραταιού κέντρου της βιομηχανίας αγγειοπλαστικής στην Αγγλία, γνωστού και ως Potteries – οι ντόπιοι είναι γνωστοί ως Potters. Το ονομάζει Black Chapel τιμώντας τη βρετανική τέχνη και τη «σημασία των μεγάλων κλιβάνων που χρησιμοποιήθηκαν για το ψήσιμο αγγείων».

Υπάρχει πάντα η αίσθηση της ιερότητας στο έργο του Gates, είτε πρόκειται για εγκατάσταση ή για έργα από πηλό, είτε για ακτιβιστική δράση, μελέτη συλλογών, αναβάθμιση περιοχών, κατάρτιση αρχείων.

Όπως συμβαίνει με πολλά από τα έργα του Gates, την έμπνευση για το περίπτερο του την έδωσε η κεραμική. Η υλοποίησή του καθυστέρησε έναν χρόνο, ώστε να συμπέσει με το ευρύτερο πρότζεκτ του «The question of clay» που θα πραγματοποιηθεί στο V&A, στη Whitechapel Gallery και στο White Cube και διερευνά την ιστορία, την τέχνη και τη φυλετική διάσταση της κεραμικής. Ο ίδιος βλέπει το περίπτερο ως σκεύος από το οποίο προέκυψαν τα υπόλοιπα: «Σκέφτηκα τι θα γινόταν αν μπορούσα να κάνω ένα μικρό δοχείο μεγαλύτερο», είπε.

Ο Gates φαντάστηκε αρχικά μια μεγάλη θολωτή κατασκευή από τούβλα, αλλά ο προσωρινός χαρακτήρας του έργου απέκλεισε αυτή την εκδοχή. Στη συνέχεια εξετάστηκε το ενδεχόμενο του χάλυβα, αλλά απορρίφθηκε επίσης λόγω του ενσωματωμένου άνθρακα και της ταχύτητας που απαιτούσε η κατασκευή.

Υπάρχει πάντα η αίσθηση της ιερότητας στο έργο του Gates, είτε πρόκειται για εγκατάσταση ή έργα από πηλό, είτε για ακτιβιστική δράση, μελέτη συλλογών, αναβάθμιση περιοχών, κατάρτιση αρχείων. Ο πηλός και η θρησκεία είναι θεμελιώδεις στην καλλιτεχνική του πρακτική, η σχέση μεταξύ Θεού και ανθρωπότητας είναι ανάλογη με αυτήν του αγγειοπλάστη με τα πήλινα που φτιάχνει και αυτό το συνειδητοποίησε όταν έκανε τις πρώτες του γλάστρες. Η χρήση του πηλού τον αφορά και σε φυλετικό επίπεδο, κυρίως η οικοδόμηση κοινοτήτων γνώσης,  όπως και ο ρόλος του στην αποικιοκρατία και το παγκόσμιο εμπόριο. «Ως αγγειοπλάστης μαθαίνεις πολύ γρήγορα πώς να φτιάχνεις σπουδαία πράγματα από το τίποτα. Σαν να μαθαίνεις πώς να διαμορφώνεις τον κόσμο», λέει.

Serpentine Pavilion: Μια μαύρη εκκλησία - κλίβανος είναι το πιο κατάλληλο θερινό περίπτερο; Facebook Twitter
Ο Theaster Gates.

Ο στενός διάδρομος επάνω στο γκαζόν των κήπων οδηγεί στην κατασκευή, ενώ μια χάλκινη καμπάνα που βρίσκεται απ' έξω και τη βρήκε σε μια μάντρα στο Σικάγο, έχει στηθεί δίπλα στο περίπτερο και χτυπά, προσκαλώντας τους επισκέπτες-πιστούς, ενώ το φως μπαίνει από μια τρύπα στην οροφή, έναν ομφαλό, δημιουργώντας ένα τοπίο βιομηχανικό και απόκοσμο. Η κατασκευή είναι από κόντρα πλακέ, αφού ο Gates δεν μπόρεσε τελικά να χρησιμοποιήσει τούβλα σε αυτή την προσωρινή εγκατάσταση. Η τελευταία προσθήκη που έκανε ήταν μερικοί πίνακες από πίσσα, ένα υλικό που χρησιμοποιείται για να μονώσει στέγες, αποτίνοντας φόρο τιμής στον πατέρα του που ήταν «στεγάς» και έφυγε από τη ζωή πριν από λίγο καιρό.

Ο καλλιτέχνης είπε ότι το περίπτερο είναι ουσιαστικά μια μεγάλη στέγη και ότι σήμερα αισθάνεται τυχερός που μπορεί να χρησιμοποιεί στη δουλειά του τις τεχνικές που έμαθε από τον πατέρα του όταν ήταν μικρός και δούλευε μαζί του.

Serpentine Pavilion: Μια μαύρη εκκλησία - κλίβανος είναι το πιο κατάλληλο θερινό περίπτερο; Facebook Twitter
Φωτο: Iwan Baan. Courtesy Serpentine
Serpentine Pavilion: Μια μαύρη εκκλησία - κλίβανος είναι το πιο κατάλληλο θερινό περίπτερο; Facebook Twitter
Φωτο: Iwan Baan. Courtesy Serpentine

Ο Gates δημιούργησε μια απλή κατασκευή, την οποία εκτέλεσαν οι αρχιτέκτονες του γραφείου του βραβευμένου Ντέιβιντ Ατζάγιε. Τα έργα του, π.χ. τα κτίρια που έχει επανασχεδιάσει στη νότια πλευρά του Σικάγου ή ο χώρος Sanctum που συν-σχεδίασε στο Μπρίστολ το 2015 και είναι κατασκευασμένος από ανακυκλωμένα υλικά που βρέθηκαν σε χώρους εργασίας και θρησκευτικής πρακτικής, συνήθως έχουν υλικά λιγότερο επεξεργασμένα. Εν προκειμένω, βέβαια, ήταν δύσκολο να βρει ανακυκλωμένα υλικά στις διαστάσεις του περιπτέρου στο Κένσιγκτον. Υπήρχε και ένα τεχνικό πρόβλημα, γιατί κανένα περίπτερο δεν κατασκευάζεται in situ, όλα δημιουργούνται στο Γιορκσάιρ από τους κατασκευαστές σκηνικών Stage One και μεταφέρονται στο Serpentine, υπακούοντας στην πρακτική και τους κανόνες του Serpentine. Όσο για την πιθανότητα επιτυχίας του περιπτέρου και της απήχησής του στο κοινό, ο Oliver Wainright γράφει στην «Guardian» ότι δύσκολα θα συναγωνιστεί το περσινό περίπτερο της νεότερης αρχιτέκτονος που έχει πάρει ποτέ μέρος στην ανάθεση αυτή, της Sumayya Vally του Counterspace, σημειώνοντας ότι το Serpentine καλά θα έκανε να αναζητήσει λιγότερο γνωστούς και πολυάσχολους σούπερ σταρ εικαστικούς ή αρχιτέκτονες, για τους οποίους το pop-up περίπτερο δεν είναι προτεραιότητα.

Serpentine Pavilion: Μια μαύρη εκκλησία - κλίβανος είναι το πιο κατάλληλο θερινό περίπτερο; Facebook Twitter
Φωτο: Iwan Baan. Courtesy Serpentine
Serpentine Pavilion: Μια μαύρη εκκλησία - κλίβανος είναι το πιο κατάλληλο θερινό περίπτερο; Facebook Twitter
Φωτο: Iwan Baan. Courtesy Serpentine
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανοίγει στη Νάουσα η πρώτη Βιβλιοθήκη Οίνου της χώρας μας στη μνήμη του Γιάννη Μπουτάρη

Design / Η πρώτη βιβλιοθήκη για το κρασί στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μπουτάρης θα ήταν περήφανος.

Ένας ιδιότυπος πολυχώρος που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του ντόπιου πληθυσμού σε ό,τι αφορά το κρασί, τη γαστρονομία και τη βιωσιμότητα, ξεκινά τη λειτουργία του στη Νάουσα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο μάγος της οικειότητας

Design / Μιχάλης Αναστασιάδης: «Υπάρχει φλυαρία στο design, λείπει η αυθεντικότητα»

Σε μια καριέρα 30 σχεδόν χρόνων σχεδίασε φωτιστικά, έπιπλα και αντικείμενα που μαρτυρούν έναν αναγεννησιακό δημιουργό, ο οποίος καταπιάνεται με τα υλικά, τη λειτουργικότητα και την τεχνολογία, σχεδιάζοντας την ποίηση τού καθημερινού. Με αφορμή την έκθεση με έργα του που μόλις ξεκίνησε, ο Μιχάλης Αναστασιάδης μίλησε στη LifO.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ