Ποδήλατα από ξύλο και μπαμπού

Ποδήλατα από ξύλο και μπαμπού Facebook Twitter
Σε σχέση με ποιοτικά ποδήλατα μέσης κατηγορίας, είναι στα ίδια πάνω-κάτω επίπεδα, αν σκεφτεί κανείς οτι οι τιμές για τα ξύλινα ξεκινούν από 1.000 ευρώ και για τα μπαμπού από τα 500 ευρώ
0

Η ομάδα πίσω από το bikeart.gr μόλις κυκλοφόρησε ένα λεύκωμα με τίτλο «The Wooden Bicycle». Διαβάζοντάς το, μπορείς να μάθεις τα πάντα για το ξύλινο ποδήλατο. Εκτός από το πληροφοριακό κομμάτι όμως, το αντιμετωπίζει ως έργο τέχνης και παρουσιάζει σχεδιαστές, κατασκευαστές και εταιρείες που χρησιμοποιούν το ξύλο και το μπαμπού για την κατασκευή ενός ποδηλάτου, αλλά με ιδιαίτερο γούστο και φιλοσοφία.

Το ξύλινο ποδήλατο δεν έχει να κάνει με κάποια πρόσφατη μόδα. Αν και τελευταία, όπως μας λέει ο συγγραφέας και επιμελητής της έκδοσης Κυριάκος Ιωσηφίδης, υπάρχει μια τάση για εμπορική διάδοση του ξύλινου ποδηλάτου και αμερικανικές εταιρείες, όπως η Renovo, έχουν μπει σε διαδικασία παραγωγής του.

«Βέβαια, δεν έχει καμία σχέση με τη βιομηχανική παραγωγή των συμβατικών ποδηλάτων» αναφέρει. «Είναι περιορισμένης παραγωγής, από κατασκευαστές που βγάζουν συλλεκτικά κομμάτια, προσαρμοσμένα στις ανάγκες και στις προδιαγραφές του εκάστοτε πελάτη, ακόμα και με γλυπτικές λεπτομέρειες. Εκεί όπου υπάρχει μεγάλη ζήτηση είναι στο ποδήλατο με πλαίσιο από μπαμπού. Συναντάμε ακόμα και φορείς-ΜΚΟ που προσπαθούν να εκπαιδεύσουν πολίτες, κυρίως σε αφρικανικές χώρες, ώστε να κατασκευάζουν μόνοι τους μπαμπού ποδήλατα, μια και πρόκειται για μια σχετικά εύκολη διαδικασία, με ένα εύκολο, ανθεκτικό και φτηνό υλικό ως πρώτη ύλη».

Για έναν ξυλουργό που έχει τεχνογνωσία και ποδηλατικές γνώσεις είναι σχετικά εύκολο να φτιάξει ένα ξύλινο ποδήλατο. Για όλους τους άλλους έχει πολλές βαθμίδες δυσκολίας, αλλά δεν είναι ακατόρθωτο.

Το ξύλο, όπως και το μπαμπού, ήταν από τα πρώτα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του ποδηλάτου όταν εφευρέθηκε, πριν από 110 χρόνια. Τα πρώτα ποδήλατα που φτιάχτηκαν στην Αμερική και στη Βρετανία ήταν από μπαμπού. Ξύλινα ποδήλατα κατασκευάζονταν μέχρι τη δεκαετία του '50. Οι ξύλινοι τροχοί χρησιμοποιούνταν ακόμα και στους ποδηλατικούς αγώνες, πριν αντικατασταθούν από χάλυβα, αλουμίνιο και, πιο πρόσφατα, carbon. Αντίθετα, τα παιδικά ποδήλατα ακόμα γίνονται με ξύλο.

«Σε σύγκριση με τα "χύμα" ποδήλατα που πωλούνται στα μεγάλα καταστήματα είναι, φυσικά, πιο ακριβό. Σε σχέση με ποιοτικά ποδήλατα μέσης κατηγορίας, είναι στα ίδια πάνω-κάτω επίπεδα, αν σκεφτεί κανείς ότι οι τιμές για τα ξύλινα ξεκινούν από 1.000 ευρώ και για τα μπαμπού από τα 500 ευρώ» λέει ο Κυριάκος, που τρέχει το bikeart.gr μαζί με τους γνωστούς graffiti artists Same84 και Kez. Το λεύκωμα το έβγαλαν σε συνεργασία με τον αυστραλέζικο εκδοτικό οίκο Images Publishing.

Ποδήλατα από ξύλο και μπαμπού Facebook Twitter
To ξύλο είναι υλικό που απορροφά πολύ καλύτερα τους κραδασμούς κατά τη διάρκεια της κίνησης και δίνει μια μοναδική αίσθηση οδήγησης, σχεδόν βελούδινη. Επίσης, είναι ανθεκτικό.

— Γιατί όμως τέτοια εμμονή με τα ξύλινα ποδήλατα;

Οι απαντήσεις είναι πολλές. Αρχικά, το ξύλο αποτελεί ένα μοναδικό υλικό που με τη σημερινή τεχνολογία (CNC μηχανήματα, κόλλες κ.ά.) σου δίνει πλέον τη δυνατότητα να δημιουργήσεις πλαίσιο ποδηλάτου με ελευθερία στη μορφή και στο σχήμα, κάτι που με τα παραδοσιακά υλικά είναι αδύνατο. Είναι υλικό που απορροφά πολύ καλύτερα τους κραδασμούς κατά τη διάρκεια της κίνησης και δίνει μια μοναδική αίσθηση οδήγησης, σχεδόν βελούδινη. Επίσης, είναι ανθεκτικό. Δεν είναι τυχαίο ότι μέχρι το 1950 στους αγώνες ποδηλασίας τα στεφάνια αρκετών ποδηλάτων ήταν ξύλινα. Είναι, στα μέτρα του δυνατού, ένα οικολογικό όχημα το οποίο μπορεί να ενταχθεί και στη λογική του DIY. Τέλος, για μένα είναι ένα έργο τέχνης που σε γυρνάει στην εποχή των πρώτων ποδηλάτων.

— Στην Ελλάδα υπάρχουν κατασκευαστές;

Ναι, υπάρχουν. Εξ όσων γνωρίζω, στο πλαίσιο παραγωγής-πώλησης υπάρχει η εταιρεία Castor Bikes των αδελφών Λεκοβίτση στη Θεσσαλονίκη και κάποιες μεμονωμένες, αλλά αισιόδοξες προσπάθειες, όπως αυτές του Τσιούτσια από τη Λάρισα (Wbl), της Frb Custom στην Τρίπολη, του Airwoodbikes του Κωνσταντίνου Κουτράκη, του Άγγελου Πατσιαντζή στα Τρίκαλα, της Cocomat και της G.P. Βicycles στην Αθήνα.

— Αναφέρουμε το DIY, αλλά είναι εύκολο να κατασκευάσεις ένα ξύλινο ποδήλατο μόνος σου;

Για έναν ξυλουργό που έχει τεχνογνωσία και ποδηλατικές γνώσεις είναι σχετικά εύκολο, εφόσον κάνει δοκιμές επί δοκιμών κ.λπ. Για όλους τους άλλους έχει πολλές βαθμίδες δυσκολίας, αλλά δεν είναι ακατόρθωτο.

Ποδήλατα από ξύλο και μπαμπού Facebook Twitter
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

yf

Design / Potiropoulos+Partners: Πώς «γεννήθηκε» το νέο ερευνητικό κέντρο και ποια είναι η φιλοσοφία της καινοτομίας αυτής

Το διακεκριμένο αρχιτεκτονικό γραφείο παρουσίασε τη δική του in house Research+Design «ομάδα» με την ονομασία «p+R+D», κατά τα πρότυπα των διεθνών αρχιτεκτονικών γραφείων.
THE LIFO TEAM
Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας το φετινό περίπτερο Serpentine

Design / Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας: Αυτό είναι το περίπτερο Serpentine για το 2025

Η πρωτοποριακή αυτή ανάθεση, που ξεκίνησε το 2000 με τη Ζάχα Χαντίντ και παρουσίασε μέσα από τα pavilions μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς αρχιτεκτονικής, γιορτάζει τα 25 της χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ώρα για Comicdom CΟΝ 2025 / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Design / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Το μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικς στην Ελλάδα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, από 16 έως 18 Μαΐου, φιλοξενώντας 180 Έλληνες και ξένους καταξιωμένους δημιουργούς. Δείτε όλα τα highlights του φετινού προγράμματος.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM