ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης

Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
0

Όταν ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ εξελέγη Γενικός Γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος της Σοβιετικής Ένωσης το 1985, μια από τις πρώτες ενέργειές του ήταν η προσπάθειά του να περιορίσει την κατανάλωση αλκοόλ (ενέργεια που είχε απασχολήσει και προηγούμενες εκστρατείες) . Η ντιρεκτίβα για την αντιμετώπιση του αλκοολισμού που εκδόθηκε στις 7 Μαΐου του 1985, υποστηρίχθηκε από μια μαζική εκστρατεία γραφικών, με αφίσες που προειδοποιούσαν για τους κινδύνους που μπορεί να προκαλέσει το αλκοόλ στην υγεία, την εργασία αλλά και στην οικογενειακή ζωή. Τα αποτελέσματα του τεράστιου αυτού εγχειρήματος ήταν απογοητευτικά. Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών στη Ρωσία αυξήθηκε κατά 233% μεταξύ του 1988 και του 1998 και αν ληφθεί υπ' όψιν η κατανάλωση παράνομου αλκοόλ ή υποκατάστατών του, το ποσοστό γίνεται πολύ υψηλότερο.

«Ήταν μια χωρίς επαρκή σχεδιασμό ή προετοιμασία, κυβερνητική προσπάθεια να κόψει τον ιστορικό γόρδιο δεσμό κοινωνικών ζητημάτων με ελάχιστο ενδιαφέρον για τις συνέπειες», γράφει ο Alexei Plutser-Sarno στην εισαγωγή του βιβλίου Alcohol: Soviet Anti-Alcohol Posters, το οποίο εκδίδεται στις 25 Απριλίου από τις εκδόσεις Fuel. Στο βιβλίο παρουσιάζεται μια μεγάλη συλλογή από ανέκδοτες εικόνες από τη δεκαετία του 1960 έως του '80, αλλά επικεντρώνεται κυρίως στην εποχή της εκστρατείας του Γκορμπατσόφ. Σε συνδυασμό με τη δημοσίευση, αφίσες του βιβλίου εκτίθενται μέχρι τις 13 Απριλίου στο Pushkin House στο Λονδίνο.

—Μαρούσα Θωμά

Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
S. Smirnov, “Υπόγεια Διάβαση-στον επόμενο κόσμο”, (1988). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Δεξιά: P. Sabinin, "Τα θορυβώδη πάρτυ τελειώνουν με ένα πικρό hangover,”(1988). Αριστερα: V. O. Pushenko, “Αυτή είναι μια επαίσχυντη ένωση: ένας τεμπέλης και βότκα!!” (Ukrainian SSR, 1980). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
A. E. Bazilevich, εικόνα ενός φιδιού με διάφορες ετικέτες από αλκοολούχα ποτά κολλημένες στο σώμα του. Το κείμενο λέει: “Δεν είναι ανάμεσα σε δέντρα ή χόρτα / / Το φίδι ζεσταίνεται ανάμεσά μας. /Θηλαστκά, μην το αφήσετε να σας ρουφήξει, / Γιατί θα μετατρέψετε τον εαυτό σας σε ερπετό". (Ukrainian SSR, 1972) (courtesy Fuel)©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Άγνωστος καλλιτέχνης, “Σιγά-σιγά, και θα καταλήξετε χούλιγκαν. Η ανοχή της κατανάλωσης είναι επικίνδυνη. Υπάρχει όμως ένα βήμα από την κατανάλωση στο έγκλημα.” (1986) ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
V. Zharinov, “Η μέθη δεν θα γίνει ανεκτή!,” (1977) (courtesy Fuel)
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Αριστερά: M. Maistrovsky, “Μην πίνεις τη ζωή σου” (1977). Δεξιά: P. D. Yegorov, “Ο εσωτερικός του κόσμος” (Ukrainian SSR, 1987). ©Courtesy Fuel.
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
P. Letunov, " Ή αυτό ή βότκα" (1983). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
E. Bor, “Θα το ξεπεράσουμε!,” (1985). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Σπιρτόκουτο με σχέδια που εξυμνούν τις αξίες της οικογενειακής ζωής, Τσεχοσλοβακία, 1986. ©Courtesy Fuel.
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
L. Kuharuk, "Όπου υπάρχει βότκα, υπάρχει έγκλημα,"1988. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
"Ανταλλαγή". 1980. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
M. I. Heifits, "Είναι εγκληματική πράξη να δίνετε σε νεαρό άτομο αλκοόλ," 1970. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
K. Ivanov, "Αυτό δεν είναι πικ-νικ," 1988. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
"Αλκοόλ", 1985. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
I. Fridman, "Η βότκα έφερε μεγάλη συμφορά στην οικογένεια", 1977. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
U. Galkus, "Η μέθη διαφθείρει" 1984. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του βιβλίου. ©Courtesy Fuel
Design
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: The Urban Issue / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

ADM 2025: The Urban Issue / Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

Το Sunset Groves, ένα συγκρότημα κατοικιών και μεικτής χρήσης που σχεδιάστηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο A&M Architects σε συνεργασία με το Petras Architecture, προτείνει ένα διαφορετικό αφήγημα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Γιώργος Τσολάκης: «Ο χώρος-κλειδί μιας πόλης είναι τα πεζοδρόμιά της»

ADM 2025: The Urban Issue / Γιώργος Τσολάκης: «Ο χώρος-κλειδί μιας πόλης είναι τα πεζοδρόμιά της»

"Μεγαλύτερη σημασία έχει να είναι μια πόλη ζωντανή παρά όμορφη": Ο γνωστός αρχιτέκτονας μιλά για την πόλη όχι ως μια απλή κατασκευή, αλλά ως έναν ζωντανό οργανισμό που οφείλει να λειτουργεί για όλους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι στα Εξάρχεια με έναν extreme πίνακα για καλωσόρισμα

Design / Ένα σπίτι όπου «welcome» σου λέει ένας καθόλου σοβαροφανής πίνακας

Όλα ξεκίνησαν με έναν μπουφέ που δεν ήταν καν προς πώληση. Η Τζάσμιν τον διεκδίκησε με πείσμα και τελικά τον απέκτησε. Από τότε, έβαλε στόχο να προσθέτει κάθε χρόνο ένα διαχρονικό κομμάτι design στη συλλογή της. Και τα κατάφερε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ