Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης

Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
0

Όταν ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ εξελέγη Γενικός Γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος της Σοβιετικής Ένωσης το 1985, μια από τις πρώτες ενέργειές του ήταν η προσπάθειά του να περιορίσει την κατανάλωση αλκοόλ (ενέργεια που είχε απασχολήσει και προηγούμενες εκστρατείες) . Η ντιρεκτίβα για την αντιμετώπιση του αλκοολισμού που εκδόθηκε στις 7 Μαΐου του 1985, υποστηρίχθηκε από μια μαζική εκστρατεία γραφικών, με αφίσες που προειδοποιούσαν για τους κινδύνους που μπορεί να προκαλέσει το αλκοόλ στην υγεία, την εργασία αλλά και στην οικογενειακή ζωή. Τα αποτελέσματα του τεράστιου αυτού εγχειρήματος ήταν απογοητευτικά. Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών στη Ρωσία αυξήθηκε κατά 233% μεταξύ του 1988 και του 1998 και αν ληφθεί υπ' όψιν η κατανάλωση παράνομου αλκοόλ ή υποκατάστατών του, το ποσοστό γίνεται πολύ υψηλότερο.

«Ήταν μια χωρίς επαρκή σχεδιασμό ή προετοιμασία, κυβερνητική προσπάθεια να κόψει τον ιστορικό γόρδιο δεσμό κοινωνικών ζητημάτων με ελάχιστο ενδιαφέρον για τις συνέπειες», γράφει ο Alexei Plutser-Sarno στην εισαγωγή του βιβλίου Alcohol: Soviet Anti-Alcohol Posters, το οποίο εκδίδεται στις 25 Απριλίου από τις εκδόσεις Fuel. Στο βιβλίο παρουσιάζεται μια μεγάλη συλλογή από ανέκδοτες εικόνες από τη δεκαετία του 1960 έως του '80, αλλά επικεντρώνεται κυρίως στην εποχή της εκστρατείας του Γκορμπατσόφ. Σε συνδυασμό με τη δημοσίευση, αφίσες του βιβλίου εκτίθενται μέχρι τις 13 Απριλίου στο Pushkin House στο Λονδίνο.

—Μαρούσα Θωμά

Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
S. Smirnov, “Υπόγεια Διάβαση-στον επόμενο κόσμο”, (1988). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Δεξιά: P. Sabinin, "Τα θορυβώδη πάρτυ τελειώνουν με ένα πικρό hangover,”(1988). Αριστερα: V. O. Pushenko, “Αυτή είναι μια επαίσχυντη ένωση: ένας τεμπέλης και βότκα!!” (Ukrainian SSR, 1980). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
A. E. Bazilevich, εικόνα ενός φιδιού με διάφορες ετικέτες από αλκοολούχα ποτά κολλημένες στο σώμα του. Το κείμενο λέει: “Δεν είναι ανάμεσα σε δέντρα ή χόρτα / / Το φίδι ζεσταίνεται ανάμεσά μας. /Θηλαστκά, μην το αφήσετε να σας ρουφήξει, / Γιατί θα μετατρέψετε τον εαυτό σας σε ερπετό". (Ukrainian SSR, 1972) (courtesy Fuel)©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Άγνωστος καλλιτέχνης, “Σιγά-σιγά, και θα καταλήξετε χούλιγκαν. Η ανοχή της κατανάλωσης είναι επικίνδυνη. Υπάρχει όμως ένα βήμα από την κατανάλωση στο έγκλημα.” (1986) ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
V. Zharinov, “Η μέθη δεν θα γίνει ανεκτή!,” (1977) (courtesy Fuel)
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Αριστερά: M. Maistrovsky, “Μην πίνεις τη ζωή σου” (1977). Δεξιά: P. D. Yegorov, “Ο εσωτερικός του κόσμος” (Ukrainian SSR, 1987). ©Courtesy Fuel.
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
P. Letunov, " Ή αυτό ή βότκα" (1983). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
E. Bor, “Θα το ξεπεράσουμε!,” (1985). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Σπιρτόκουτο με σχέδια που εξυμνούν τις αξίες της οικογενειακής ζωής, Τσεχοσλοβακία, 1986. ©Courtesy Fuel.
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
L. Kuharuk, "Όπου υπάρχει βότκα, υπάρχει έγκλημα,"1988. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
"Ανταλλαγή". 1980. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
M. I. Heifits, "Είναι εγκληματική πράξη να δίνετε σε νεαρό άτομο αλκοόλ," 1970. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
K. Ivanov, "Αυτό δεν είναι πικ-νικ," 1988. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
"Αλκοόλ", 1985. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
I. Fridman, "Η βότκα έφερε μεγάλη συμφορά στην οικογένεια", 1977. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
U. Galkus, "Η μέθη διαφθείρει" 1984. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του βιβλίου. ©Courtesy Fuel
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR