Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance

Ο Ρέντσο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα

0

Το εργαστήριο του Ρέντσο Πιάνο δημιούργησε ένα νέο κέντρο τεχνών στη Μόσχα της Ρωσίας, που ονομάζεται «GES-2 house of Culture». Το έργο, το οποίο χρειάστηκε έξι χρόνια για να ολοκληρωθεί, αφορά τη μετατροπή ενός ιστορικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, που κατασκευάστηκε μεταξύ 1904 και 1908 στις όχθες του ποταμού Μόσχοβα, σε χώρο πολιτισμού.

Το κτίριο εκτείνεται σε 20.000 τ.μ. και φιλοξενεί ένα ποικίλο πρόγραμμα, οργανωμένο σε τέσσερις μεγάλους «πόλους» ώστε να είναι αστικό, φιλόξενο, εκθεσιακό και εκπαιδευτικό. Έχει 5.500 τ.μ. εκθεσιακών χώρων, αμφιθέατρο 420 θέσεων, βιβλιοθήκη και κέντρο πολυμέσων, εστιατόριο, 1.000 τ.μ. που διατίθενται για κατοικίες και μια εσωτερική πλατεία.

Τέσσερις νέες χαλύβδινες καμινάδες σε μπλε χρώμα πήραν τη θέση των παλαιών που ήταν χτισμένες με τούβλα. Βγάζουν καθαρό αέρα σε ύψος 70 μέτρων, ενεργοποιώντας τον φυσικό αερισμό και μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας.

Τα «σπίτια πολιτισμού» έγιναν το πρώτο παράδειγμα πολυεπιστημονικών ιδρυμάτων, φέρνοντας κάτω από την ίδια στέγη μια βιβλιοθήκη, μια γκαλερί, ένα θέατρο, ένα δημιουργικό εργαστήριο, μια αίθουσα συναυλιών, ένα μουσείο, έναν κινηματογράφο, ακόμη και ένα σχολείο.

Οι αρχιτέκτονες που συνεργάστηκαν για το έργο θέλησαν να δημιουργήσουν έναν χώρο φιλόξενο, στον οποίο ο επισκέπτης να μη χρειάζεται χάρτη για να καταλάβει πού βρίσκεται, και να μπορεί εύκολα να περιηγηθεί οπτικά στο κτίριο.

 Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance

Ο Πιάνο δημιούργησε έναν ρευστό και ορατό «ιστό κυκλοφορίας» που περιλαμβάνει τις σκάλες, ανελκυστήρες, διαδρόμους, στέγαστρα και πλατφόρμες και συνδέει όλους τους χώρους και τις δραστηριότητες του κέντρου τεχνών. Η δημόσια πλατεία συμπληρώνει το σχέδιο, με το τοπίο να αποκτά άλλη όψη και ένα δάσος από 624 νεοφυτεμένες σημύδες.

Το Ίδρυμα V–A–C, που διαχειρίζεται το κέντρο, εξετάζει εδώ και καιρό τον ρόλο και τη φωνή των θεσμών σύγχρονης τέχνης σήμερα, στρέφοντας το βλέμμα του στην ιστορική σοβιετική πολιτιστική παραγωγή, προκειμένου να αναζητήσει ένα νέο θεσμικό μοντέλο.

Με αφετηρία τα παραδοσιακά ρωσικά «σπίτια πολιτισμού», τα οποία πρωτοεμφανίστηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα και παραμένουν επίκαιρα μέχρι σήμερα, το GES-2 φιλοδοξεί να φανταστεί εκ νέου τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η τέχνη αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής εμπειρίας των ανθρώπων που θα ενθαρρυνθούν για να συμμετάσχουν ενεργά στον πολιτισμό. Ο τρόπος με τον οποίο το GES-2 φιλοδοξεί να γίνει αυτό είναι βάζοντας τον θεατή και όχι το έργο τέχνης στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων του. Ενώ τα παραδοσιακά μουσεία σχεδιάστηκαν σε μεγάλο βαθμό για να εκθέτουν έργα τέχνης και να λένε στους επισκέπτες την ιστορική τους αξία, το «GES-2 House of Culture» βλέπει το κοινό ως σύμμαχό του στη διαδικασία παραγωγής πολιτισμού.

Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance

Τα «σπίτια πολιτισμού» έγιναν το πρώτο παράδειγμα πολυεπιστημονικών ιδρυμάτων, φέρνοντας κάτω από την ίδια στέγη μια βιβλιοθήκη, μια γκαλερί, ένα θέατρο, ένα δημιουργικό εργαστήριο, μια αίθουσα συναυλιών, ένα μουσείο, έναν κινηματογράφο, ακόμη και ένα σχολείο. Μέσω αυτής της προσέγγισης, η πολιτιστική δραστηριότητα έγινε προσιτή σε ευρύτερο κοινό και στο κοινό προσφέρθηκε ένας χώρος για να απελευθερώσει τις δημιουργικές του δυνάμεις. Η τέχνη δεν γινόταν πλέον αντιληπτή μόνο από την ελίτ, αλλά σχεδιάστηκε για να είναι οργανικά περιεκτική.

Το GES-2 προσπαθεί να είναι μια πλατφόρμα χωρίς αποκλεισμούς, όπου εκτιμώνται τόσο οι απόψεις των ειδικών όσο και των μη ειδικών και όπου καλλιτεχνικές και μη καλλιτεχνικές δραστηριότητες συμβαδίζουν. Οι παρωχημένες ιεραρχίες αμφισβητούνται και οι κλάδοι της τέχνης μπορούν να συνυπάρχουν, να αλληλεπιδρούν, να συγκρούονται και να συγχωνεύονται μεταξύ τους, οδηγώντας σε αχαρτογράφητες ακόμη περιοχές. Εργαστήρια, διαλέξεις, παραστάσεις και συμμετοχικά έργα το καθιστούν ένα μέρος όπου οι επισκέπτες δεν λαμβάνουν οδηγίες αλλά μάλλον ενθαρρύνονται να συμβάλουν στη δημιουργία νέας γνώσης.

Το GES-2 είναι ένα κοινό πειραματικό πεδίο, ένα μέρος όπου άνθρωποι από διαφορετικές κοινωνικές ομάδες και κοινότητες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, δίνοντας στον καθένα την ευκαιρία να διαδραματίσει έναν διαρκώς ενεργό ρόλο στη σύγχρονη κουλτούρα.

Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance
Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance
Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance
Ο Ρέντζο Πιάνο μεταμορφώνει σε «σπίτι πολιτισμού» ένα παλιό εργοστάσιο στη Μόσχα Facebook Twitter
© Michel Denance
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ