Ο Χιλιανός Alejandro Aravena κέρδισε το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker

Ο Χιλιανός Alejandro Aravena κέρδισε το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker Facebook Twitter
3
Ο Χιλιανός Alejandro Aravena κέρδισε το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker Facebook Twitter
Ο 48χρονος Alejandro Aravena, ο οποίος φέτος είναι επιμελητής της Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, έχει καταφέρει να ξεχωρίσει την τελευταία δεκαετία με τα έργα του. Ο Alejandro Aravena κατάφερε να πάρει χαμηλού κόστους πρότζεκτς κοινωνικής στέγασης και με τη συμμετοχή των κατοίκων να δημιουργήσει μια νέα τάση. Η επιλογή του για το φετινό βραβείο Pritzker που συνήθως απονέμεται σε μεγαλεπήβολα έργα πολιτιστικής σημασίας και κληρονομιάς σχολιάζεται θετικά από τον Guardian.

Ένας Χιλιανός αρχιτέκτονας που έχει εστιάσει την καριέρα του στο σχεδιασμό και την οικοδόμηση κοινωνικών κατοικιών χαμηλού κόστους και στην ανακατασκευή πόλεων που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, είναι ο νικητής του φετινού βραβείου Pritzker, της υψηλότερης διάκρισης στον κόσμο, στον τομέα της αρχιτεκτονικής.

Ο 48χρονος αρχιτέκτονας Alejandro Aravena από το Σαντιάγο, τιμήθηκε με το φημισμένο βραβείο σε μία εποχή που οι Χιλιανοί αρχιτέκτονες έχουν αναγνωριστεί διεθνώς για την κατασκευή χαρακτηριστικών, ιδιαίτερων κτιρίων με χρήση ντόπιων υλικών. Σ' αυτούς περιλαμβάνονται αρχιτέκτονες όπως ο Pedro Alonso και ο Hugo Palmarola, o οποίος βραβεύθηκε με τον «Ασημένιο Λέοντα» στην 14η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας.

Ο Χιλιανός Alejandro Aravena κέρδισε το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker Facebook Twitter
Το κέντρο καινοτομίας στο Universidad Católica στο Σαντιάγο

Το έργο του Aravena «προσφέρει οικονομικές ευκαιρίες στους λιγότερο προνομιούχους, μετριάζει τις επιπτώσεις που προκαλούν οι φυσικές καταστροφές, μειώνει την κατανάλωση ενέργειας και δημιουργεί ένα φιλόξενο δημόσιο χώρο», υποστηρίζει με δήλωση του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ιδρύματος Hyatt (που είναι και ο σπόνσορας του βραβείου) Tom Pritzker και προσθέτει: «Καινοτόμος και οραματιστής, δείχνει πως η αρχιτεκτονική στην καλύτερη εκδοχή της μπορεί να βελτιώσει τη ζωή των ανθρώπων».

Αν και δεν συγκαταλέγεται στις διάσημες, αρχιτεκτονικές φίρμες, το όνομα του είναι γνωστό στο χώρο της αρχιτεκτονικής. Είναι ο επιμελητής της φετινής Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στη Βενετία, ενώ στο παρελθόν έχει διατελέσει και μέλος της κριτικής επιτροπής του βραβείου Pritzker.

Η εταιρεία «Elemental» του Aravena που έχει επίσης έδρα στο Σαντιάγο, έγινε γνωστή για την κατασκευή κοινωνικών κατοικιών καθώς και για τη συμμετοχή της σε ένα κατασκευαστικό πρότζεκτ με τίτλο «το ήμισυ ενός καλού σπιτιού». Το πρότζεκτ αυτό επιτρέπει στους κατοίκους μίας κοινότητας να ολοκληρώσουν την κατασκευή τους σπιτιού τους μόνοι τους, αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο το δικό τους βιοτικό επίπεδο και δίνοντας τους τον τελευταίο λόγο στο τελικό αποτέλεσμα.

Ο Χιλιανός Alejandro Aravena κέρδισε το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker Facebook Twitter
Οι μεζονέτες στο Iquique της Χιλής, ολοκληρώθηκαν με βασικό σκελετό από μπετόν, πλήρη κουζίνα, μπάνιο και οροφή, επιτρέποντας στις οικογένειες να καλύψουν τα κενά, και να σφραγίσουν με τη δική τους ταυτότητα τα σπίτια τους συνεχίζοντας τη διαδικασία. Το αποτέλεσμα ήταν τόσο που διαφορετικό από τα έως τότε κλασικά μπλοκ κοινωνικής στέγασης που η αξία των ακινήτων έχει έκτοτε αυξηθεί πέντε φορές, ενώ το μοντέλο έγινε πρότυπο που χρησιμοποιήθηκε στη Χιλή και το Μεξικό σε πρότζεκτς με τη συμμετοχή 2.500 επιπλέον σπιτιών.

«Μετατρέπουμε την έλλειψη πόρων στην αρχή της συμμετοχικότητας. Ας κάνουμε εμείς το πιο δύσκολο κομμάτι και ας αφήσουμε τις οικογένειες να αναλάβουν τα υπόλοιπα με τα δικά τους μέσα», λέει ο Aravena.

Το γραφείο του ανέπτυξε για πρώτη φορά το καινοτόμο πρότζεκτ στη βόρεια Χιλή το 2003, χτίζοντας κατοικίες για 100 οικογένειες, με μπάτζετ μόλις 7.500 δολαρίων σε κρατικές επιδοτήσεις για αγορά γης και στέγαση, ανά οικογένεια. Για έμπνευση, μελέτησε τις φαβέλες και τα σπίτια των μεγάλων παραγκουπόλεων και συνεργάστηκε με τις οικογένειες για να χτίσει μικρότερα σπίτια που θα μπορούσαν αργότερα να επεκταθούν.

Ο Χιλιανός Alejandro Aravena κέρδισε το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker Facebook Twitter
Ένα από τα διαμερίσματα του Iquique όπως παραδόθηκε, και μετά την εγκατάσταση μιας οικογένειας

Το 2010 εφάρμοσε την ίδια τακτική, αμέσως μετά το μεγάλο σεισμό και το τσουνάμι που σημειώθηκαν στη Χιλή, όταν και δόθηκε στην «Elementa» ένα διάστημα 100 ημερών για να καταλήξει σε ένα μεγάλο σχέδιο για την πόλη Κονστιτουσιόν – συμπεριλαμβανομένων των υποδόμων, των δημόσιων χώρων και των κτιρίων – και να συνεργαστεί απευθείας με τους κατοίκους της πόλης για το πως το σχέδιο αυτό θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους. «Ζητήσαμε από την κοινότητα να μην σκεφτεί την απάντηση στο πρόβλημα, αλλά ποιο ήταν το ερώτημα», λέει ο Aravena. Το πρόβλημα που προέκυψε ήταν το πώς θα μπορούσαμε να διαχειριστούμε τις βροχοπτώσεις, οπότε η φίρμα αποφάσισε να σχεδιάσει ένα δάσος που θα μπορούσε να αποτρέψει τις πλημμύρες».

Ο Χιλιανός Alejandro Aravena κέρδισε το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker Facebook Twitter
Συγκρότημα διαμερισμάτων κοινωνικής στέγασης στο Μεξικό
Ο Χιλιανός Alejandro Aravena κέρδισε το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker Facebook Twitter
Οι εγκαταστάσεις της ιατρικής σχολής στο Universidad Católica του Σαντιάγο
Ο Χιλιανός Alejandro Aravena κέρδισε το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker Facebook Twitter
Το Universidad Católica στο Σαντιάγο
Ο Χιλιανός Alejandro Aravena κέρδισε το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker Facebook Twitter
Οι εγκαταστάσεις της φοιτητικής εστίας στο πανεπιστήμιο St Edward’s στο Τέξας
Ο Χιλιανός Alejandro Aravena κέρδισε το φετινό βραβείο αρχιτεκτονικής Pritzker Facebook Twitter
Οι “Siamese Towers” που στεγάζουν αίθουσες και γραφεία στο πανεπιστήμιο του Σαντιάγο
Design
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ