Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα

Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα Facebook Twitter
Φωτο: Graham Barclay/Bloomberg via Getty Images
0

Μια αναδρομή στο έργο της παγκοσμίου φήμης αρχιτέκτονα Ζάχα Χαντίντ που πέθανε πριν από πέντε χρόνια, στις 31 Μαρτίου 2016, στα 66 της χρόνια από καρδιακή προσβολή, που ονομάζεται ZHA Close Up - Work & Research εκτίθεται στο MAM Shanghai. Η έκθεση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Σαγκάης είναι η πρώτη έκθεση αφιερωμένη στο έργο των της Ζάχα Χαντίντ που πραγματοποιήθηκε στην Κίνα.

Με το θάνατό της ο κόσμος έχασε μια γυναίκα που ενέπνευσε μια ολόκληρη γενιά αρχιτεκτόνων – ανδρών και γυναικών και το ποικιλόμορφο έργο της παρουσιάζεται σε  περισσότερα από 250 αντικείμενα, έργα που δημιουργήθηκαν από το στούντιο από τη στιγμή που ιδρύθηκε από την Χαντίντ το 1979 μέχρι τον θάνατό της το 2016.

Η έκθεση δεν αντιπροσωπεύει μόνο την αρχιτεκτονική, αλλά και σχέδια και έρευνες που σχετίζονται με τη φιλοσοφία, την τέχνη, τη χρήση της τεχνολογίας και τον αντίκτυπο στην κοινωνία με την αισθητική που καθόρισε τη λαμπρή καριέρα της.

Ο Σάι Μπαϊτέλ καλλιτεχνικός διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Σαγκάης δήλωσε ότι η Χαντίντ «έδωσε στον κόσμο της αρχιτεκτονικής μια νέα γλώσσα» και ελπίζει ότι η έκθεση θα δείξει τη μοναδική αισθητική της και το ρόλο που έπαιξε στη διαμόρφωση της αρχιτεκτονικής και των πόλεων τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες.

Καινοτόμος με μια εντελώς νέα γραμμής σκέψης και προσέγγισης στο σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική που έδωσε έμφαση στην φαινομενική κίνηση άψυχων δομών και αντικειμένων, η Χαντίντ έδωσε στον κόσμο της αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού μια νέα γλώσσα και άλλαξε το πεδίο για πάντα.

«Έκανε το αδύνατο ως γυναίκα αρχιτέκτονας και σχεδιάστρια που κυριάρχησε σε έναν κόσμο λευκών ανδρών», δήλωσε ο Μπαϊτέλ. «Και ενώ το έκανε, παρέμεινε πιστή στην αυθεντική φωνή της».

Καινοτόμος με μια εντελώς νέα γραμμής σκέψης και προσέγγισης στο σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική που έδωσε έμφαση στην φαινομενική κίνηση άψυχων δομών και αντικειμένων, η Χαντίντ έδωσε στον κόσμο της αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού μια νέα γλώσσα και άλλαξε το πεδίο για πάντα. Οι αστικές περιοχές σε όλο τον κόσμο έχουν αλλάξει λόγω του μοναδικού αντίκτυπου της αρχιτεκτονικής που εφάρμοσε. Ο Σάι Μπαϊτέλ επέλεξε δέκα μεγάλα έργα της από την έκθεση αντιπροσωπευτικά της σκέψης και της τεχνικής που εφάρμοσε.

Melissa Shoes

Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα Facebook Twitter
Melissa Shoes | Courtesy MAM Shanghai

Τα παπούτσια καθορίζουν την προσωπικότητά σας. Αυτό το ζευγάρι σίγουρα καθορίζει την προσέγγιση της Ζάχα στη ζωή και το σχέδιο. Με μια ματιά, το ζευγάρι εμφανίζεται ως θαλάσσιο πλάσμα, ίσως χταπόδι, που τυλίγει το θήραμά του.

Ωστόσο, ταυτόχρονα, το μαλακό υλικό σιλικόνης του δίνει μια ζεστή ποιότητα και θυμίζει οπτικά ένα επαναλαμβανόμενο στοιχείο σχεδίασης, όπως αυτό που περιλαμβάνεται στο μνημειώδες κτίριο του One Thousand Museum στο κέντρο του Μαϊάμι.

Κέντρο Heydar Aliyev

Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα Facebook Twitter
Η φωτογραφία του Κέντρου Heydar Aliyev, Μπακού, Αζερμπαϊτζάν | Courtesy MAM Shanghai

Ένα από τα πιο σημαντικά έργα της Χαντίντ, είναι το Κέντρο Heydar Aliyev. Η εντυπωσιακή φωτογραφία της Hélène Binet δείχνει σε στενά κομμένα, εστιασμένα πλάνα, το παιχνίδι του φωτός και της σκιάς που δημιουργήθηκε από τις δομές της Χαντίντ. Η Μπινέ κατόρθωσε να αποκρυπτογραφήσει την προκλητική φύση του έργου του Hadid και να μεταφράσει το ενσωματωμένο μήνυμα και την κρυφή ποίηση του έργου. Το αποτέλεσμα δημιουργεί στους θεατές μια εικόνα χωρίς διάσταση.

Peak Leisure Club

Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα Facebook Twitter
Η πρόταση για το Peak Leisure Club, Χονγκ Κονγκ | Courtesy MAM Shanghai

Αυτό το κομμάτι είναι ένα σαφές παράδειγμα της τόλμης και της γενναιότητας στη ζωή και το έργο της Χαντίντ. Η πρόταση του Peak Leisure Club είναι ευρέως γνωστή ως το πρωτοποριακό της έργο, που την οδήγησε σε διεθνή αναγνώριση.

Είναι μια υπενθύμιση σε όλους τους αρχιτέκτονες ότι μερικές φορές το τοπίο πρέπει να αναδιαμορφωθεί σε μια τεχνητή γεωλογική παρέμβαση. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εξέφρασε, με τον δικό της τρόπο, μια πρωτοποριακή προσέγγιση στην ένταση και την πυκνότητα του Χονγκ Κονγκ με αυτό το έργο.

Πυροσβεστικός Σταθμός Vitra, Weil am Rhein

Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα Facebook Twitter
Η φωτογραφία του πυροσβεστικού Σταθμού Vitra, Weil am Rhein, Γερμανία | Courtesy MAM Shanghai

Το φως και η σκιά είναι ευαίσθητα και ασταθή συστατικά αυτής της φωτογραφίας. Όχι μόνο παρουσιάζουν τη δομή με μια μεγαλοπρεπή αύρα, αλλά συγχρονίζουν και γειώνουν το κτίριο σε ένα μόνο επίπεδο. Η δραματική ιδιαιτερότητα του σχήματος είναι μια υπενθύμιση ότι η αρχιτεκτονική αφορά το πεδίο και κενό, αντικείμενο και απουσία.

Μελέτη μοντέλου πάγκων

Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα Facebook Twitter
Μελέτη μοντέλου πάγκων | Courtesy MAM Shanghai

Η Χαντίντ δεν σκέφτηκε ποτέ την άνεση ως προτεραιότητα. Και ενώ εκτιμούσε την τυπική προσέγγιση,-ήξερε σαφώς ότι η κλίση της ήταν προς την τελική καμπύλη. Αυτή η εξέλιξη του εαυτού της, ασυμβίβαστη και πρωτοποριακή, φαίνεται καλύτερα σε αυτό το μοντέλο. Το υλικό έχει τη δική του ευελιξία και ελαστικότητα, αλλά υπάρχουν όρια στην αντίστασή του. Ωστόσο, αυτή η έννοια πρέπει να επανεξεταστεί στην περίπτωση της Ζάχα. Έδωσε ελευθερία σε μορφές και σχήματα ενώ συνέχισε σχολαστικά να ελέγχει την κατεύθυνση και την έκταση κάθε συστροφής και κάμψης.

Νέος τερματικός σταθμός αεροδρομίου στο Πεκίνο

Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα Facebook Twitter
Νέος τερματικός σταθμός αεροδρομίου του Πεκίνου, Κίνα | Courtesy MAM Shanghai

Με πολλούς τρόπους, αυτή η δομή αντιπροσωπεύει την πεμπτουσία της δομικής συμβίωσης μεταξύ μηχανικής και αρχιτεκτονικής, μεταξύ τέχνης και σχεδίου στο έργο της. Είναι συμμετρική στο ένα μέρος αλλά ασύμμετρη σε άλλο.

Η δομή τραβάει την προσοχή κάποιου με τις κεντρικές δυνατές, ζωντανές κίτρινες αποχρώσεις και στη συνέχεια τραβά το μάτι προς την περίμετρο. Το σχήμα της δομής είναι παρόμοιο με ένα χταπόδι που τυλίγει το θήραμά του, τεντώνοντας τις μακριές προεκτάσεις του σε μια δραματική χειρονομία, αλλά επιτρέπει συμμετρικό σχήμα μόνο σε έναν άξονα - τελειοποίηση της ατέλειας, αγκαλιάζοντας την ασάφεια.

Alessi

Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα Facebook Twitter
Ένα κομμάτι για την Alessi | Courtesy MAM Shanghai

Κατά κάποιο τρόπο, αυτό το κομμάτι είναι μια περίληψη της ζωής και του έργου της. Μοιάζει και φαίνεται σαν κάτι που ξεπερνά τον κανόνα ενώ ενσωματώνει έναν ολόκληρο κόσμο.  Έχει κίνηση και χάρη, μυστήριο και αρχοντιά.Το αντικείμενο έχει μια ορισμένη άνοδο και πτώση με τις πολλές καμπύλες και αιχμές του. Είναι τολμηρό αλλά ντροπαλό, γενναίο αλλά συγκρατημένο. Ακόμη και η χρήση μελαμίνης ως υλικό είναι εκλεπτυσμένη. Παρά την απρόσμενη εμφάνιση του, έχει μεταξένια λεία αίσθηση.

24 Cathcart Road 

Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα Facebook Twitter
Ζωγραφική, έργο 24 Cathcart Road | Courtesy MAM Shanghai

Αυτός ο πίνακας περιλαμβάνει πολλές εικόνες που θυμίζουν τον Μιρό, τον Κάλντερ και τον Μαλέβιτς - ο τελευταίος χρησιμεύει ως έμπνευση για τη Χαντίντ για να χρησιμοποιήσει το χρώμα ως εργαλείο για τις αρχιτεκτονικές της σπουδές. Μια εναέρια παρατήρηση θα αποκαλύψει ότι η Ζάχα δεν ενδιαφερόταν πραγματικά επίσης, για το χώρο, εστίασε στη σημασία της τέχνης και του σχεδιασμού στη ζωή μας. Εδώ, διατηρεί στην προοπτική δύο ενίοτε αντιφατικά αλλά κατά την άποψή της συμπληρωματικά στοιχεία: τη φύση, συμπεριλαμβανομένου του φεγγαριού και του εξωτερικού, και την ανθρωπογενή διάσταση στο εσωτερικό.

Μοντέλο μελέτης για σταθμό μετρό

Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα Facebook Twitter
Μοντέλο μελέτης για σταθμό μετρό | Courtesy MAM Shanghai

Ο σχεδιασμός είναι κομψός, καμπύλος και σαγηνευτικός. Υπάρχει κάποια ζεστασιά και μια προφανής ελκυστική φύση. Αυτό το μοντέλο, σε σχήμα τριάδας με αχιβάδες, είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα της τέλειας ασύμμετρης προσέγγισης της Χαντίντ στο σχεδιασμό. Ως γυναίκα που ζούσε στον ανδροκρατούμενο κόσμο της αρχιτεκτονικής, ήταν και έπρεπε να είναι ασυμβίβαστη στην έκφραση της εσωτερικής φωνής και του οράματός της. Και αυτό το έντονο ένστικτο και η επιμονή επέτρεψαν τη δημιουργία της καινοτόμου αρχιτεκτονικής της χρήσης καμπύλων γραμμών και δομικού αισθησιασμού.

Γραφεία της εταιρείας Έδρα OPPO

Μια έκθεση με 250 αντικείμενα - ωδή στο έργο της Ζάχα Χαντίντ και τα πιο αντιπροσωπευτικά της έργα Facebook Twitter
Η έδρα της εταιρείας Έδρα OPPO στην Κίνα | Courtesy MAM Shanghai

Σχεδιασμός για μια επιχείρηση τηλεπικοινωνιών, αυτό το κτίριο έχει να κάνει με την επικοινωνία. Τέσσερις διασυνδεδεμένοι πύργοι γίνονται ένας μοναδικός, με ένα διαφανές κέλυφος που επιτρέπει στους παρατηρητές να δουν τι υπάρχει μέσα. Κάθε όροφος είναι ένας ανοιχτός χώρος, επιτρέποντας σε όλους τους επαγγελματίες να εργάζονται και να αλληλεπιδρούν απεριόριστα και χωρίς διατυπώσεις. Υπάρχει σχεδόν μια ηδονοβλεπτική ποιότητα σε αυτό το κομμάτι. Ο σχεδιασμός του κτιρίου είναι σύμφωνος με μια αυξανόμενη προσέγγιση για συνεργασία και διαφάνεια με γνώμονα την κοινότητα στους χώρους εργασίας.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ