Marc Newson: Επιπλα με χρώματα και μοτίβα της Ελλάδας στην γκαλερί Gagosian

Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Lounge, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian
0

Στην πρώτη ατομική έκθεση του Marc Newson στην γκαλερί Gagosian στην Αθήνα παρουσιάζονται σε περιορισμένη έκδοση τα νέα του έπιπλα που είναι εμπνευσμένα από τα παραδοσιακά χρώματα της Ελλάδας, το γαλάζιο και το λευκό, και από κομμάτια φτιαγμένα από μάρμαρο που συνδυάζουν τα κλασικά υλικά με την προηγμένη τεχνολογία.

Ο γεννημένος στο Σίδνεϊ καλλιτέχνης, που ζει και εργάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, λέει: «Πάντα ένιωθα κοντά στην Ελλάδα και στην ελληνική κουλτούρα και είναι τιμή μου που παρουσιάζονται τα έργα αυτά στην Αθήνα».

Στο προσκήνιο του σύγχρονου ντιζάιν επί τέσσερις δεκαετίες, ο Newson έγινε για πρώτη φορά γνωστός το 1988, όταν σχεδίασε ένα ανάκλιντρο από φύλλα αλουμινίου καρφωμένα το ένα πάνω στο άλλο και το ονόμασε Lockheed Lounge. Από τότε εξακολουθεί να σχεδιάζει αντικείμενα για μαζική κατανάλωση αλλά και ειδικές παραγγελίες, ενώ είναι διάσημος για την καινοτόμο προσέγγισή του και συνεργάζεται με ορισμένες από τις καλύτερες εταιρείες του κόσμου σε διάφορους τομείς.

Στην έκθεση στην Αθήνα παρουσιάζονται δύο έργα του 2022, μια νέα κλουαζονέ καρέκλα και ένα ανάκλιντρο. Το χάλκινο σώμα τους είναι διακοσμημένο σε όλη τους την επιφάνεια με κύκλους σε περίτεχνη διάταξη και μοριακά μοτίβα «οργόνης». Ο Newson χρησιμοποιεί το κλουαζονέ, μια αρχαία τεχνική περίκλειστης σμάλτωσης που παραδοσιακά εφαρμόζεται σε μικρά διακοσμητικά αντικείμενα, επιστρατεύοντας τις γνώσεις του ως κοσμηματοποιού και αργυροχόου.

Ο Newson χρησιμοποιεί το κλουαζονέ, μια αρχαία τεχνική περίκλειστης σμάλτωσης που παραδοσιακά εφαρμόζεται σε μικρά διακοσμητικά αντικείμενα, επιστρατεύοντας τις γνώσεις του ως κοσμηματοποιού και αργυροχόου.

Η απόφασή του να εντάξει το σμάλτο σε έπιπλα μεγάλης κλίμακας γέννησε την ανάγκη ανάπτυξης νέων μορφών παραγωγής. Τεχνίτες στο Πεκίνο προσαρμόζουν τα cloisons, τα διαχωριστικά από χάλκινο σύρμα, στη φόρμα του επίπλου, ενθέτουν το σμάλτο στους σαφώς περιγεγραμμένους χώρους που δημιουργούνται και στη συνέχεια ψήνουν τα κομμάτια μέχρι και δώδεκα φορές σε τεράστιους, ειδικά διαμορφωμένους κλιβάνους. Σε αντίστοιχο πλαίσιο αναζήτησης των ορίων των υλικών κινούνται και τα έργα του Newson από χυτό γυαλί και μουράνο.

Η τεχνική αυτή μας έδωσε το Blue Glass Coffee Table (2022) και το Blue Glass Chair (2017), φόρμες από συμπαγές γυαλί σε λαμπερά χρώματα, με το κάτω τμήμα που τις στηρίζει να είναι φτιαγμένο από γυαλί χωρίς χρώμα. Όσον αφορά τα κλουαζονέ, ο Newson προσαρμόζει την τεχνική αυτή των μικρών αντικειμένων σε μια κλίμακα πρωτοφανή με το Murrina White and Blue Table (2022).

Παράλληλα, σε μια σύγχρονη προσαρμογή της παραδοσιακής τεχνικής μουράνο, η οποία έχει τις απαρχές της στη Μεσόγειο των αρχαίων χρόνων και τελειοποιήθηκε στη Βενετία του δέκατου έκτου αιώνα, ράβδοι από πολύχρωμο γυαλί κόβονται και στη συνέχεια συγκολλώνται για να αποκαλύψουν διατομές με πυκνή διακόσμηση. Τα μικρά αυτά κομμάτια τοποθετούνται σε καλούπια και ξαναψήνονται για να πάρουν το τελικό τους σχήμα.

Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Blue Glass Coffee Table, 2022. Edition of 3 + 2 AP. © Marc Newson Φωτο: Jaroslav Kviz. Courtesy Gagosian

Καθένα από τα extruded (τραβηγμένα), όπως τα ονομάζει, τραπέζια, καρέκλες και κονσόλες του Newson είναι σκαλισμένο σε ένα ενιαίο κομμάτι λευκό μάρμαρο Καρράρας ή γκρίζο μάρμαρο Μπαρντίλιο (2006).

Η αρχική σύλληψη αφορά δισδιάστατες καμπυλόγραμμες φόρμες που στη συνέχεια προεκτείνονται στην τρίτη διάσταση, δημιουργώντας δυναμικά και συνεχή σχήματα. Τα συμπληρώνουν μαρμάρινα τραπέζια που έχει διαμορφώσει η περιστρεφόμενη κεφαλή κοπής από ένα ενιαίο κομμάτι μαρμάρου. Προέκταση αυτών των έργων είναι το Extruded Ribbon Console (2022), μια νέα φόρμα κατασκευασμένη από πέτρα Αθούλ Μακάουμπας με τους ιδιαίτερους μπλε τόνους της.

Η έκθεση στην Αθήνα περιλαμβάνει και σανίδες κυματοδρομίας σε μπλε (2015-16) και σε μη επιχρωματισμένο αλουμίνιο (2017), με high tech ντιζάιν, που ξεκίνησαν ως πρωτότυπα για τον σέρφερ Garrett McNamara. Αυτήν τη συνδιαλλαγή μεταξύ της ιστορίας και της καινοτομίας έρχεται να συμπληρώσει, δένοντας την έκθεση, η γλυπτική κλεψύδρα Blue Hourglass (2022) που έχει κατασκευαστεί στη Βασιλεία. Χειροποίητη, φυσητή από ένα μόνο κομμάτι βοριοπυριτικό γυαλί, περιέχει εκατομμύρια νανοσφαιρίδια από μπλε ατσάλι που έχουν κατασκευαστεί με μεγάλη ακρίβεια μέσω ειδικής θερμικής επεξεργασίας σε συνεργασία με τον Ελβετό ωρολογοποιό De Bethune. Κομψά και τολμηρά, τα σχέδια του Newson απηχούν τόσο το παρελθόν όσο και το παρόν, δημιουργώντας αντικείμενα που είναι ταυτόχρονα σύγχρονα και άχρονα.

Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Lounge, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian
Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Lounge, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian
Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Lounge, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian

Έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του και με την υποτροφία από το Australian Crafts Council, διοργάνωσε την πρώτη του ατομική έκθεση, «Seating for Six», στο Roslyn Oxley9 στο Σίδνεϊ, όταν ήταν μόλις είκοσι τριών ετών. Μέχρι την ηλικία των είκοσι πέντε είχε κατασκευάσει το χειροποίητο Lockheed Lounge, μια πολυθρόνα που πήρε το όνομά της από την ομοιότητα των καρφωμένων πάνελ αλουμινίου της με τα αεροσκάφη που κατασκευάζει η Lockheed Martin.

Αφού έζησε και εργάστηκε στο Σίδνεϊ, στο Τόκιο και στο Παρίσι, μετακόμισε στο Λονδίνο, όπου η εταιρεία του, η Marc Newson Limited, εδρεύει από το 1997. Παράλληλα, ο Newson έχει αναλάβει υψηλόβαθμες θέσεις σε εταιρείες και ήταν δημιουργικός διευθυντής της Qantas Airways από το 2005 έως το 2015, ενώ από το 2014 είναι σχεδιαστής ειδικών έργων στην Apple. Το 2019, ο Marc και ο sir Jonathan Ive ίδρυσαν τη δημιουργική κολεκτίβα LoveFrom.

Ο Newson συνεχίζει να ερευνά, να επανεξετάζει και να ανακατασκευάζει αντικείμενα που ταυτίζονται με μια μεγάλη ποικιλία πολιτιστικών πλαισίων. Μετά την παραγωγή μιας σανίδας από νικέλιο για τον Αμερικανό σέρφερ Garrett McNamara, η οποία παρουσιάστηκε στο Gagosian της Νέας Υόρκης το 2007, παρήγαγε μια σειρά τέτοιων σανίδων. Επίσης, έχει εκθέσει ένα σπαθί Aikuchi που κατασκεύασε ο ξιφομάχος Saburo Nobufusa Hokke, ένας εν ζωή εθνικός θησαυρός στην Ιαπωνία. Ανάγοντας αυτά τα αντικείμενα στη σφαίρα των καλών τεχνών, ο Newson υπογραμμίζει την ευρύτερη σημασία τους, δείχνοντας ότι η αξία της τεχνικής ακρίβειας αποτελεί λειτουργικό και αισθητικό μέλημα.

Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Extruded Ribbon Console, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian

Εκτός από το γεγονός ότι το έργο του βρίσκεται σε πολλές σημαντικές μουσειακές και ιδιωτικές συλλογές τέχνης και σχεδιασμού και ότι εκθέτει διεθνώς, έχει συμπεριληφθεί στη λίστα του περιοδικού «Time» με τους 100 πιο επιδραστικούς ανθρώπους και έχει λάβει πολλά βραβεία και διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένων τιμητικών διδακτορικών τίτλων από το Royal College of Art του Λονδίνου και το Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ. Έγινε Βασιλικός Σχεδιαστής για τη Βιομηχανία (RDI) από τη Βασιλική Εταιρεία Τεχνών το 2006 και διορίστηκε διοικητής του Εξαιρετικού Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας (CBE) το 2012 από την Αυτής Μεγαλειότητα Βασίλισσα Ελισάβετ Β'.

Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές του Μουσείου V&A στο Λονδίνο, στο Κέντρου Πομπιντού στο Παρίσι, στο Angewandte στη Φρανκφούρτη, στο Boijmans Van Beuningen στο Ρότερνταμ, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο και στην Εθνική Πινακοθήκης της Βικτόρια στη Μελβούρνη.

Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Chair, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian
Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Chair, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian
Τα design έπιπλα του Marc Newson με έμπνευση από την Ελλάδα Facebook Twitter
Marc Newson, Cloisonné White and Blue Chair, 2022. © Marc Newson Φωτο: Paris Tavitian. Courtesy Gagosian

Marc Newson
Gagosian, Αναπήρων Πολέμου 25, Αθήνα
Έως 7 Ιανουαρίου 2023

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

39’ λεπτά με το δίδυμο του Myran

Design / Myran: Το δίδυμο που σύστησε το σκανδιναβικό design στην Αθήνα

Ο Σουηδός Martin Olofsson εγκαταστάθηκε στην Αθήνα όταν η πόλη αναγνώριζε μόνο το ιταλικό design. Μαζί με την Αγγελική Παπαβασιλείου είδαν μέσα στα χρόνια της πανδημίας τους Αθηναίους να ανακαλύπτουν μερικά από τα πιο εμβληματικά αντικείμενα του σκανδιναβικού design και να ανανεώνουν τους καναπέδες τους μαζικά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η Αθήνα αγαπά το design

Design / Η Αθήνα αγαπά το design

Σε μερικούς από τους νέους χώρους που επισκεπτόμαστε καθημερινά στην Αθήνα, οι υφές, τα φώτα, το πάτωμα, τα υλικά, η χρωματική παλέτα, κάθε στοιχείο του σχεδιασμού επιλέχθηκε με προσοχή. Από έναν φούρνο μέχρι ένα νυχάδικο, ο σύγχρονος αρχιτεκτονικός σχεδιασμός καλείται να αφηγηθεί ιστορίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Vera Lutter - Η διάσημη καλλιτέχνις επιστρέφει στην Αθήνα με μια δουλειά για την Αθήνα

Εικαστικά / Vera Lutter: Η διάσημη καλλιτέχνις επιστρέφει με μια δουλειά για την Αθήνα

Όλες οι φωτογραφίες που δημιούργησε πέρσι για τους «New York Times» μαζί με πρόσφατα έργα της σε μια έκθεση που προσφέρει μια ευπρόσδεκτη, μεστή εποπτεία του καλλιτεχνικού της αντικειμένου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: The Urban Issue / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR