Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter

Η σωτηρία του Εθνικού Θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του

0

Βραβευμένο με το βραβείο καινοτομίας της Βασιλικής Ένωσης Αρχιτεκτόνων του Καναδά για την μπρουταλιστική αρχιτεκτονική του, το Μεγάλο Θέατρο του Κεμπέκ είναι μια εμβληματική πολιτιστική εικόνα της πόλης που συνδέεται με τις παραστατικές τέχνες.

Οι Lemay και Atelier 21 ανέλαβαν την αποκατάσταση και προστασία του θρυμματισμένου εξωτερικού κελύφους του κτιρίου και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Jordi Bonet. Ο Μπονέ μετακόμισε στο Μόντρεαλ το 1954, συνέχισε στη Σχολή Καλών Τεχνών τις σπουδές που είχε κάνει στην Ισπανία και άρχισε να σπουδάζει κεραμικά με τον Jean Cartier. Πειραματίστηκε με αυτό το νέο μέσο αποδεχόμενος όλες τις προσφορές εργασίας και άρχισε να δημιουργεί τις πρώτες του τοιχογραφίες. Ο Τζόρντι Μπονέ εξοργίστηκε από τις παραχωρήσεις που θα έπρεπε να κάνει για να παρουσιάσει το έργο του σε γκαλερί ή μουσεία. Ήθελε να κάνει τέχνη για τους ανθρώπους.

Η δεκαετία του 1960 θα ήταν ένα σημείο καμπής στην καριέρα του. Θα φιλοτεχνούσε περισσότερες από εκατό τοιχογραφίες για να προβληθούν σε όλο τον κόσμο. Τα πρώτα του κομμάτια κατασκευάστηκαν με κεραμικό και μπετόν και μετά άρχισε να χρησιμοποιεί αλουμίνιο και μπρούντζο. Περισσότερα από 100 έργα του υπάρχουν στο Κεμπέκ και θεωρούνται εθνικοί θησαυροί.

Ένα από αυτά βρίσκεται στην πρόσοψη του Grand Théâtre de Québec που περιλαμβάνει δύο αίθουσες παραστάσεων, για θέατρο και όπερα, καθώς και πολλά φουαγιέ.

Με το θέατρο να υφίσταται τη φθορά του χρόνου και το σκυρόδεμα να έχει αλλοιωθεί αρκετά, μετά από εθνικό διαγωνισμό επιλέχθηκε ο αρχιτέκτονας Victor Prus που ανέλαβε το δύσκολο έργο όχι μόνο να ανακαινίσει το κτίριο αλλά και να μην πειράξει τα δομικά του στοιχεία τα οποία θεωρούνται ιστορικά και διατηρητέα.

Με το θέατρο να υφίσταται τη φθορά του χρόνου και το σκυρόδεμα να έχει αλλοιωθεί αρκετά, μετά από εθνικό διαγωνισμό επιλέχθηκε ο αρχιτέκτονας Victor Prus που ανέλαβε το δύσκολο έργο όχι μόνο να ανακαινίσει το κτίριο αλλά και να μην πειράξει τα δομικά του στοιχεία τα οποία θεωρούνται ιστορικά και διατηρητέα.

Το νέο σχέδιο περιβάλλει το ωδείο που υπάρχει στο χώρο από μια αυλή για να περιορίσει την ηχορύπανση από τον περιβάλλοντα θόρυβο, ενώ υπήρχε η ανάγκη να βρεθεί η λύση προστασίας των τριών εξωτερικών τοιχωμάτων με τις ανάγλυφες τοιχογραφίες του Μπονέ που καταλαμβάνουν ανάγλυφο και γλυπτό 3.600 τετραγωνικών μέτρων.

Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau

Όχι μόνο δεν υπήρχε απλή λύση στην επικίνδυνη κατάσταση του Grand Théâtre της πόλης του Κεμπέκ: δεν υπήρχε κανένας που να συντηρούσε τους θρυμματισμένους τοίχους του χωρίς να αλλάξει τις διαστάσεις του, να εισαγάγει νέα υλικά ή να καταστρέψει την ανεκτίμητη ιστορική τοιχογραφία του Μπονέ. Η εργασίες απαιτούσαν μια σε βάθος κατανόηση του έργου του αρχιτέκτονα και μια προσθήκη σεβαστή και σε διάλογο με το αρχικό έργο.

Οι προκατασκευασμένοι μπετόν εσωτερικοί και εξωτερικοί τοίχοι, συνυφασμένοι με την τοιχογραφία, διαλύθηκαν λόγω διείσδυσης υγρασίας. Το ίδιο το κτίριο ήταν πολύ εύθραυστο για να επιτρέψει οτιδήποτε άλλο εκτός από την ελάχιστη άμεση επέμβαση.

Αφού μελετήθηκε μια σειρά από παραδοσιακές λύσεις, η ομάδα των Lemay και Atelier 21 υπέβαλε μια πειστική πρόταση που ανταποκρινόταν στις ανάγκες του έργου ενώ εισήγαγε μια σύγχρονη όψη. Ένα προσαρμοσμένο περίβλημα από γυαλί και μια διακριτική ατσάλινη κατασκευή που διατηρεί την απαραίτητη θερμοκρασία και υγρασία για τη διατήρηση του κτιρίου.

Οι αδρές γραμμές του κτιρίου παρουσιάζονται σήμερα με λεπτότητα με μια οικολογικά βιώσιμη λύση. Το Grand Théâtre de Québec μπορεί να συνεχίσει να είναι η καρδιά της πόλης χωρίς να πειράξει κανένας τίποτα για τα επόμενα πενήντα χρόνια, μετά από πέντε χρόνια έρευνας, ανάπτυξης και σχολαστικής εργασίας.

Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρένα Σακελλαρίδου

Design / Ρένα Σακελλαρίδου: «Όταν έχεις γευτεί τα μεγάλα κτίρια, δύσκολα επιστρέφεις στη μικρή κλίμακα»

Μια συζήτηση με την καθηγήτρια Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού του ΑΠΘ για την πορεία της, τη θέση της γυναίκας στην αρχιτεκτονική και την εικόνα της σύγχρονης Αθήνας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι κρεμαστοί κήποι του Ελληνικού

Design / XOXarchitects: Οι κρεμαστοί κήποι του Ελληνικού

Η ομάδα των XOXarchitects σχεδίασε ένα συγκρότημα κατοικιών που θέλει να αποτελέσει γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το οικιστικό μέλλον της περιοχής, ένα αειφόρο σύνολο που χαλαρώνει και αναζωογονεί με την αισθητική του τον χρήστη.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
LIFO Κυρία Αρχιτέκτων: Μια έκθεση για τις γυναίκες αρχιτεκτόνισσες - Ποιες είναι οι 6 Ελληνίδες και τα έργα τους

Design / Κυρία Αρχιτέκτων: Μια έκθεση για τις γυναίκες αρχιτέκτονες - Ποιες είναι οι 6 Ελληνίδες και τα έργα τους

Η έκθεση αναπτύσσει τη θεματική με 18 πορτρέτα, 12 από τη Γερμανία και 6 από την Ελλάδα. Ξεκινά με τις πρωτοπόρους που γύρω στο 1900 ήταν οι πρώτες γυναίκες που σπούδασαν Αρχιτεκτονική και πρωτοστάτησαν στην προσπάθειά τους να εδραιωθούν σε ένα ανδρικό τότε επάγγελμα.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR