Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
1

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του LIFE, που κυκλοφόρησε στις 5 Ιανουαρίου 1959, με έγχρωμη φωτογραφία από τον Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν. Μάλιστα, το όνομα του θρυλικού φωτογράφου δεν φαίνεται πουθενά στο εξώφυλλο.

 

[Επιμέλεια: Αλέξανδρος Διακοσάββας]

Ο Γάλλος φωτογράφος Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν (1908-2004) ήταν από τους πιο επιδραστικούς στην ιστορία της όγδοης τέχνης. Το φωτορεπορτάζ, έτσι όπως το γνωρίζουμε σήμερα, χρωστάει πολλά από τα χαρακτηριστικά του στη δουλειά του Καρτιέ Μπρεσόν τη δεκαετία του '30 και ειδικότερα στη μεθοδολογία που ανέπτυξε μαζί με τους Ρόμπερτ Κάπα και Ντέβιντ Σίμουρ («Chim»): ατέλειωτα ταξίδια πάντα με την κάμερα ανά χείρας, η αναζήτηση νοήματος τόσο σε στιγμές αναταραχής όσο και στην καθημερινή ηρεμία και ένα αδιάκοπο κυνήγι για στιγμιότυπα που δεν επαναλαμβάνονται, ενσταντανέ και κινήσεις που λένε απλά μία ιστορία την οποία καμία κινούμενη εικόνα ή γραπτό κείμενο δεν μπορεί να περιγράψει καλύτερα. Η λεγόμενη «αποφασιστική στιγμή», εκείνο το κλάσμα του δευτερολέπτου όπου μια ζωντανή σκηνή παρουσιάζεται στον φωτογράφο και αυτός βασίζεται στο ένστικτο και την εμπειρία του για να ξέρει πότε πρέπει να πατήσει το κλικ.

Μάλιστα, ο Καρτιέ Μπρεσόν σπάνια τραβούσε φωτογραφίες σε έγχρωμο φορμά, ενώ φρόντιζε να καταστρέφει όλα τα έγχρωμα αρνητικά του, αφήνοντας πίσω του μια σχεδόν αποκλειστικά ασπρόμαυρη κληρονομιά σε όλους τους επιγόνους του. Η αποκάλυψη ότι υπήρχαν και έγχρωμες επαγγελματικές δουλειές του λοιπόν έχει τεράστια σημασία. 

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Το άρθρο «Η Κόκκινη Κίνα στοιχηματίζει για ένα μέλλον», με φωτογραφίες από τον Καρτιέ Μπρεσόν
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter

Ένα από τα σημαντικότερα έγχρωμα πρότζεκτ του καλλιτέχνη είναι μία ανάθεση του 1958 από το περιοδικό LIFE. Ένα τετράμηνο ταξίδι 7.000 μιλίων μέσα στην αχανή κομμουνιστική Κίνα, την περίοδο που η χώρα έκανε σπασμωδικά όσο και αποφασιστικά βήματα μπροστά, καθώς εισαγόταν στη βιομηχανοποίηση και τον κολεκτιβισμό υπό την ηγεσία του Μάο. «Με τη διορατικότητα που τον έκανε διάσημο, ο Καρτιέ Μπρεσόν παρουσιάζει πώς οι Κινέζοι δρουν και ζουν σε ατομικό επίπεδο, μέσα στο καταπιεστικό καθεστώς που τους έχει επιβληθεί», εξηγούσε το συνοδευτικό κείμενο του LIFE.

Το μήνυμα του περιοδικού προς τους αναγνώστες του στις αρχές του 1959 είναι σαφές: Οι φωτογραφίες του Καρτιέ Μπρεσόν, έγχρωμες ή ασπρόμαυρες, αποδεικνύουν ότι ο καλλιτέχνης στη μακρόχρονη καριέρα του πάντα έψαχνε και πάντα έβρισκε εκείνες τις ανεπανάληπτες «αποφασιστικές στιγμές».

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Εορτασμοί για την ολοκλήρωση του φράγματος στους τάφους των Μινγκ. Η φωτογραφία τραβήχτηκε από τον ίδιο τον Καρτιέ Μπρεσόν, από την κορυφή του φράγματος.
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
(Αριστερά:) Βουδιστές με άνθη λωτού γιορτάζουν την ένατη επέτειο από την ίδρυση της Κομμουνιστικής Κίνας, σε παρέλαση στο Πεκίνο
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter

[via]

Design
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Ένα σπίτι που λέει «ευχαριστώ»

Design / Ένα σπίτι που δίνει χαρά στον πεσιμιστή καλλιτέχνη που κρύβεις μέσα σου

Στο διαμέρισμα του Νίκου Τσιαπάρα στη Θεσσαλονίκη συνυπάρχουν το αρ νουβό, το αρ ντεκό, η ποπ αρτ και το τρας με τους πίνακες του ιδιοκτήτη και τα πορτρέτα των τέως βασιλιάδων, έτσι, για το κιτς του πράγματος.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ανοίγει στη Νάουσα η πρώτη Βιβλιοθήκη Οίνου της χώρας μας στη μνήμη του Γιάννη Μπουτάρη

Design / Η πρώτη βιβλιοθήκη για το κρασί στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μπουτάρης θα ήταν περήφανος

Ένας ιδιότυπος πολυχώρος που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του ντόπιου πληθυσμού σε ό,τι αφορά το κρασί, τη γαστρονομία και τη βιωσιμότητα, ξεκινά τη λειτουργία του στη Νάουσα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο μάγος της οικειότητας

Design / Μιχάλης Αναστασιάδης: «Υπάρχει φλυαρία στο design, λείπει η αυθεντικότητα»

Σε μια καριέρα 30 σχεδόν χρόνων σχεδίασε φωτιστικά, έπιπλα και αντικείμενα που μαρτυρούν έναν αναγεννησιακό δημιουργό, ο οποίος καταπιάνεται με τα υλικά, τη λειτουργικότητα και την τεχνολογία, σχεδιάζοντας την ποίηση τού καθημερινού. Με αφορμή την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα που μόλις εγκαινιάστηκε, ο Μιχάλης Αναστασιάδης μίλησε στη LifO.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ

σχόλια

1 σχόλια