Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου: Η κλασική κωμωδία με τους αστραπιαίους διαλόγους

Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου Facebook Twitter
Το «Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου» έχει μείνει στην ιστορία ως η ταινία με τους πιο αστραπιαίους διαλόγους.
0

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ Front Page του Λιούις Μάιλστοουν από το 1931 και το άσφαιρο remake του από τον Μπίλι Γουάιλντερ, του 1974, με τον Τζακ Λέμον και τον Γουόλτερ Ματάου, ορθώνεται αγέρωχη και διαχρονική η παραλλαγή του Χάουαρντ Χοκς, ο οποίος πήρε το θεατρικό κείμενο των Μπεν Χεκτ και Τσαρλς Μακάρθουρ και είχε τη φαεινή ιδέα να αντικαταστήσει τον έναν από τους δύο άνδρες δημοσιογράφους, διατηρώντας το ίδιο ακριβώς ονοματεπώνυμο, δηλαδή το «Χίλντι Τζόνσον».

Συνεπώς, στην τραγωδία της επικείμενης εκτέλεσης ενός αθώου υπαλλήλου βιβλιοπωλείου και στην κωμωδία που διαμείβεται ανάμεσα στους εφημεριδανθρώπους προστέθηκε το ρομάντσο μεταξύ του μπαρουτοκαπνισμένου αρχισυντάκτη Γουόλτερ Μπερνς (Κάρι Γκραντ) και της κάποτε, και για σύντομο χρονικό διάστημα, συζύγου του (Ρόζαλιντ Ράσελ), η οποία έρχεται μαζί με τον αρραβωνιαστικό της να του ανακοινώσει πως ξαναπαντρεύεται και παραιτείται οριστικά.

«Ξαναπροδίδω τη γυναίκα μου» θα έπρεπε να είναι η ελληνική απόδοση, διότι τίποτε δεν προδικάζει μια ανθόσπαρτη δεύτερη πράξη στον γάμο τους. Το His Girl Friday, όπως είναι ο τίτλος, που υπονοεί τον σκλάβο Παρασκευά, παραπέμπει στον αφέντη που κινεί τα νήματα, δηλαδή τα ψέματα, και στη σκλάβα του με τον διπλό ρόλο της υφισταμένης και της συζύγου.

Ωστόσο ο Μπερνς, ένας γαλίφης, ένας καταφερτζής, ουσιαστικά ένας ανήθικος εκπρόσωπος της πάση θυσία είδησης, και καταφεύγει σε έμμεσα κόλπα για να κρατήσει την πολύτιμη Χίλντι, την καλύτερη στο να βρίσκει «λαβράκια», πατώντας ακριβώς στο πάθος για την αλήθεια που γνωρίζει πως διαθέτει. Την πιάνει στο φιλότιμο και την τουμπάρει, στέλνοντας τον μέλλοντα γαμπρό, τον ειλικρινή και μπουνταλά Μπρους στο Όλμπανι, με πλαστή επιταγή και την υπόσχεση πως όπου να ’ναι θα καταφθάσει και η αγαπημένη του ‒ η φυλακή τον περιμένει.

Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου Facebook Twitter
Αντιπαρήλθε, όσο ήταν δυνατό, τη θεατρική φύση του έργου με σταθερά πλάνα που καταδείκνυαν τις διαφορές φάσης των χαρακτήρων.

Το «Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου» έχει μείνει στην ιστορία ως η ταινία με τους πιο αστραπιαίους διαλόγους ‒ μάλιστα λέγεται πως ο Αμερικανός σκηνοθέτης έβαζε την πρωτότυπη ηχητική μπάντα ταυτόχρονα με το γύρισμα για να βοηθήσει τους ηθοποιούς να επιταχύνουν το τέμπο τους, ενθαρρύνοντάς τους να καβαλάνε τις ατάκες τους σε ένα overlapping που επηρέασε πολλούς στη συνέχεια, και δεν είχε προηγούμενο. Αντιπαρήλθε, όσο ήταν δυνατό, τη θεατρική φύση του έργου με σταθερά πλάνα που καταδείκνυαν τις διαφορές φάσης των χαρακτήρων. Μια πιο προσεκτική ματιά θα παρατηρούσε τη στάση τους, ανάλογα με τις προθέσεις και τις πράξεις τους, το νοούμενο και τα λεγόμενα.

Σπουδαία σεκάνς είναι η εξομολόγηση του καταδικασμένου σε θάνατο στη Χίλντι μέσα από το κελί του: εκείνη του προσφέρει τσιγάρο, εκείνος θυμάται πως δεν καπνίζει αν και αρχικά το δέχεται, της το δίνει αναμμένο και της αφηγείται τα καθέκαστα και τον πόνο του, ενώ η Χίλντι τον ακούει με προσοχή, σπρώχνοντας ψιθυριστά την αλήθεια να ακουστεί, χωρίς περιττές χειρονομίες. Δυο κόσμοι χωριστοί που συμπίπτουν σχεδόν τρυφερά για να λάμψει το δίκιο, λίγο πριν γίνει ο συνήθης χαμός.

Όπως το συνήθιζε στη θεματική του, ο Χοκς δεν δείχνει καμία συμπάθεια στους κρατούντες: είτε τους γελοιοποιεί είτε τους σκιαγραφεί ως καιροσκόπους, ψυχρούς και στα ίσα διπρόσωπους. Ο Γουόλτερ Μπερνς δεν αποτελεί εξαίρεση. Θεωρεί δεδομένο τον επαγγελματικό του αμοραλισμό, δεν πιστεύει σε κανέναν και σε τίποτε προκειμένου να πουλήσει φύλλα. Για να φτάσει στο πηχυαίο αποκλειστικό πρωτοσέλιδο δεν χρειάζεται να πουλήσει τη μάνα του, γιατί πιάνει σύμμαχο, ξανά, το μεγαλύτερό του εύρημα, τη Χίλντι.

Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου Facebook Twitter
Ο Μπερνς, ένας γαλίφης, ένας καταφερτζής, ουσιαστικά ένας ανήθικος εκπρόσωπος της πάση θυσία είδησης, καταφεύγει σε έμμεσα κόλπα για να κρατήσει την πολύτιμη Χίλντι.

«Ξαναπροδίδω τη γυναίκα μου» θα έπρεπε να είναι η ελληνική απόδοση, διότι τίποτε δεν προδικάζει μια ανθόσπαρτη δεύτερη πράξη στον γάμο τους. Το His Girl Friday, όπως είναι ο τίτλος, που υπονοεί τον σκλάβο Παρασκευά, παραπέμπει στον αφέντη που κινεί τα νήματα, δηλαδή τα ψέματα, και στη σκλάβα του με τον διπλό ρόλο της υφισταμένης και της συζύγου. Μόνο που η Χίλντι Τζόνσον αναδύεται πιο δυναμική από τους περιορισμούς της συνθήκης της. Οι δισταγμοί της και το κλάμα που συνοδεύει την απογοήτευσή της δεν αφορούν μόνο τα καθήκοντα που καλείται να εκπληρώσει αλλά και την ευθύνη απέναντι στο αξιακό σύστημα που έχει ορίσει η ίδια για τον εαυτό της.

Για μια φορά, η «γκόμενα» του φιλμ, εργαζόμενη, ευγενική, κοινωνική, αγέρωχη, αυθεντικά χαμογελαστή και ζεστή, καθόλου πλούσια, όπως οι περισσότερες που προηγήθηκαν τη συγκεκριμένη δεκαετία, δεν είναι απλώς το διακοσμητικό θηλυκό ενός γραφείου που κάποια στιγμή θα καταλήξει οικόσιτη αλλά με την ενσυναίσθησή της αποδεικνύει πως ξέρει να κάνει σωστά τη δουλειά. Η εντυπωσιακή παρουσία (αλλά και η ουσία που βγάζει μέσα από τη Χίλντι) της Ρόζαλιντ Ράσελ κατατάσσει το Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα σε μια κατηγορία πέρα και πάνω από τη σπιρτόζικη, τρελή ομπρέλα του screwball ‒ άλλωστε, ένα ικρίωμα παραμονεύει έξω από τα γραφεία της εφημερίδας, ένας άνθρωπος κινδυνεύει να απαγχονιστεί από στιγμή σε στιγμή.

Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου Facebook Twitter
Όπως το συνήθιζε στη θεματική του, ο Χοκς δεν δείχνει καμία συμπάθεια στους κρατούντες: είτε τους γελοιοποιεί είτε τους σκιαγραφεί ως καιροσκόπους, ψυχρούς και στα ίσα διπρόσωπους.

Από εδώ η αξιοπρεπής και στυλάτη Ράσελ ξεκίνησε μια καριέρα με λαμπερούς σταθμούς και τέσσερις συνολικά υποψηφιότητες για Όσκαρ, αν και για την ταινία παραδόξως δεν προτάθηκε. Στο Sister Kenny και στο My Sister Eileen δεν είχε πιθανότητες, αλλά στο Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα ήταν φαβορί και συζητήθηκε πολύ η ήττα της, ενώ ως Auntie Mame θα μπορούσε κάλλιστα να είναι η νικήτρια έναντι της Σούζαν Χέιγουορντ.

Το ταλέντο της ως κομεντιέν πυροδοτήθηκε από τη γενναιοδωρία του Κάρι Γκραντ, αυτού του κορυφαίου φαρσέρ του παγκόσμιου σινεμά, του καλύτερου ερωτικού παρτενέρ και του ωραιότερου, κομψότερου ηθοποιού που κατάφερε το ακατόρθωτο: να εξοστρακίσει τον ναρκισσισμό στον οποίο εύκολα θα μπορούσαν να υποπίπτουν, σε βαθμό ανίας ή αηδίας, οι χαρακτήρες που υποδύθηκε. Το Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου είναι ένα κλασικό παράδειγμα και το δικό του ξεκίνημα σε ένα μεγάλο πάρτι αμφίσημων ανδρών με χορευτική χάρη και άλυτο μυστήριο.

Η ταινία «Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου» επιστρέφει στα θερινά σινεμά από τις 20 Ιουλίου. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ