«The Whale»: Μια σπουδή στην αυτοκαταστροφή και το μεγάλο comeback του Μπρένταν Φρέιζερ

ΤΡΙΤΗ «The Whale»: Μια σπουδή στην αυτοκαταστροφή και ένα χολιγουντιανό comeback Facebook Twitter
Οι αδροί και αξέχαστοι χαρακτήρες του Αρονόφσκι συνοδεύονται από ισάξια εκπληκτικές ερμηνείες. Όλο το έργο, όμως, είναι ο Μπρένταν Φρέιζερ.
0

Το ταξίδι χωρίς επιστροφή του καθηλωμένου στον καναπέ, και λίγο αργότερα σε αμαξίδιο, υπέρ το δέον παχύσαρκου καθηγητή αγγλικών Τσάρλι –που λόγω της αναγκαστικής ακινησίας του παραδίδει διαδικτυακά μαθήματα δοκιμιογραφίας χωρίς να αποκαλύπτει το πρησμένο πρόσωπό του– διαρκεί κάτι λιγότερο από μια εβδομάδα, και είναι μια επώδυνη, ενοχική, απρόθυμη άσκηση επιβίωσης στην καθημερινότητα μιας τραγικής φιγούρας. 

Η αδελφή του άνδρα, για τον οποίο παράτησε τη σύζυγο και την κόρη του, τον φροντίζει, ένας πιτσαδόρος τον προμηθεύει κάθε βράδυ με ένα από τα πολλά λιπαρά γεύματα που συντηρούν τα 250 και πλέον κιλά του, ένας ευγενικός νεαρός διάκονος μιας χριστιανικής αίρεσης εμφανίζεται ξαφνικά στο κατώφλι του προαστιακού διαμερίσματός του, «απειλώντας» τον φορτικά με σίγουρη σωτηρία. 

Αλλά το μόνο μέλημα του Τσάρλι, που αρνείται να πάει στο νοσοκομείο για να βελτιώσει την επιβαρυμένη κατάστασή του, είναι να επανασυνδεθεί με την αποστασιοποιημένη, μονίμως τσαντισμένη 17χρονη κόρη του. Για να το κάνει, της υπόσχεται χρήματα από τις αποταμιεύσεις του και βοήθεια στις εργασίες της που πάνε χάλια, και το αντάλλαγμα που ζητά από εκείνην είναι να γράψει τις δικές της σκέψεις, πρώτα πάνω σε ένα ποίημα του Γουίτμαν, και αργότερα, όταν βλέπει πως η Έλι είναι αρνητική σε οτιδήποτε, σε ελεύθερο θέμα.

Όλα αυτά κρυφά από την πικρά απογοητευμένη πρώην σύζυγό του Μέρι (άλλη μια πονεμένη Παναγιά στο φιλμογραφία του Αρονόφσκι…), η οποία έχει ξεκόψει μαχαίρι τον Τσάρλι μετά την προδοσία της οικογένειας.

Διασκευάζοντας το δικό του θεατρικό, ο Σάμιουελ Χάντερ αμέσως βάζει το κοινό να σκεφθεί την οφθαλμοφανή εξίσωση της φάλαινας με τον χαρακτήρα. Ωστόσο, ο τίτλος απορρέει από τον «Μόμπι Ντικ» του Χέρμαν Μέλβιλ, και πιο συγκεκριμένα, από μια εργασία που ο Τσάρλι ζητά επίμονα να του διαβάσουν για να ανακουφιστεί, στην ανταριασμένη αρχή και το σπαρακτικό φινάλε του έργου.

Οι λιγοστοί συμπαραστάτες και επισκέπτες προσπαθούν να σώσουν, ιατρικά, θρησκευτικά, ψυχολογικά, τον Τσάρλι από την ασφυξία που επιτείνει με βουλιμικές επιδρομές στο ψυγείο και τα συρτάρια, χρόνια καταρρακωμένος από τον αργό θάνατο του εραστή του.

Η αλήθεια της ταινίας, που τα βάζει με την ελεημοσύνη και προβοκάρει με έναν εξοργιστικά αποφασισμένο αυτοκαταστροφικό άνθρωπο στο επίκεντρο του δράματος, είναι πως κανείς δεν μπορεί να σώσει κανέναν (παρά μόνο με προσωρινά τσιρότα που δικαιώνουν τις ίδιες προθέσεις), αν το θύμα στα μάτια των άλλων δεν βρει το κίνητρο να αναρριχηθεί από τα σκοτάδια του.

Η αλήθεια της ταινίας, που τα βάζει με την ελεημοσύνη και προβοκάρει με έναν εξοργιστικά αποφασισμένο αυτοκαταστροφικό άνθρωπο στο επίκεντρο του δράματος, είναι πως κανείς δεν μπορεί να σώσει κανέναν (παρά μόνο με προσωρινά τσιρότα που δικαιώνουν τις ίδιες προθέσεις), αν το θύμα στα μάτια των άλλων δεν βρει το κίνητρο να αναρριχηθεί από τα σκοτάδια του.

Σε ένα στενό διαμέρισμα, που φαντάζει ακόμη μικρότερο εξαιτίας της τρομακτικής διάστασης του πρωταγωνιστή, ο δημιουργός του «Μαύρου Κύκνου» (μιας παρεμφερούς, αν και θεαματικότερης και πιο φανταχτερής, ιστορίας μυθιστορηματικής πτώσης) συνθέτει μια συγκινητική διαδρομή λύτρωσης, με χαρακτήρες αδρούς και αξέχαστους, που συνοδεύονται από ισάξια εκπληκτικές ερμηνείες: από τη Σαμάνθα Μόρτον (που της έχω ιδιαίτερη αδυναμία, είχα να τη δω από τη «Συνεκδοχή» του Τσάρλι Κάουφμαν, και ακόμη δεν μπορώ να ξεπεράσω τη γλυκιά απελπισία στο βλέμμα της απέναντι στον Σον Πεν στο «Sweet and Lowdown» του Γούντι Άλεν, κάτι που ευτυχώς δεν έχει ξεχάσει πώς να εκφράζει) και την αποκάλυψη που ακούει στο όνομα Σέιντι Σινκ, και φυσικά όλοι γνωρίζουν από την Kate Bush ενισυχυμένη απογείωσή της στο «Stranger Things», ως τη Χονγκ Τσάου, εκπληκτική στο «Downsizing», και τον νεαρό και πολλά υποσχόμενο Τάι Σίμπκινς, που μέχρι πρόσφατα τον κυνηγούσαν οι δεινόσαυροι στο «Jurassic World».

THE WHALE Facebook Twitter
Η 20χρονη Σέϊντι Σινκ ενσαρκώνει την κυνική, μονίμως τσαντισμένη κόρη του πρωταγωνιστή.

Όλο το έργο, όμως, είναι ο Μπρένταν Φρέιζερ. Ο Ντάρεν Αρονόφσκι αναζήτησε έναν ηθοποιό για να τον ξανασυστήσει στο κοινό, περίπου όπως τον Μίκι Ρουρκ στον «Παλαιστή». Ο παραγκωνισμένος, λόγω προσωπικών προβλημάτων και μια καταγγελίας για σεξουαλική επίθεση προς τον ίδιο, που του γύρισε μπούμερανγκ, σταρ, πάλαι ποτέ μακρυμάλλικο ομορφόπαιδο στο «George of the Jungle» και παλιομοδίτικος ζεν πρεμιέ στη σινε-σειρά της «Μούμιας», θα μπορούσε να είχε πετύχει την ομαλή μετάβαση σε ρόλους χαρακτήρων με το υπέροχο «Gods and Monsters» (εκεί όλα τα βλέμματα ήταν δικαίως στραμμένα στον Ίαν Μακέλεν), αλλά όλα πήγαν εντελώς στραβά για εκείνον και εγκατέλειψε άδοξα το σπορ του Χόλιγουντ.

Τώρα είναι η στιγμή, από εκείνες που το Χόλιγουντ τρελαίνεται να διαφημίζει ως comeback stories, αλλά με ένα twist: η εμφάνισή του στην ταινία, μια παραλλαγή προς το χειρότερο, με προσθετικό και βαρύ μακιγιάζ, στρέφει έναν καθρέφτη στον θεατή και σίγουρα παίζει σε διπλό ταμπλό, όταν προσκαλεί όποιον τον βλέπει να ομολογήσει πόσο τον σιχαίνεται, ζητώντας στη συνέχεια να εξηγήσει και τους λόγους, πέρα από τους προφανείς.

Η ερμηνεία του, κάτω από τη μάσκα, ξεφλουδίζει με κόπο και αγωνία, έναν άνδρα κυριολεκτικά θαμμένο στον εαυτό του, στις τύψεις και την παρεξηγημένη θετικότητα που επιζητά.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Bones and All»: Ένα αιματοβαμμένο ρομάντζο με τον Τιμοτέ Σαλαμέ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Bones and All»: Ένα αιματοβαμμένο ρομάντζο με τον Τιμοτέ Σαλαμέ

Αγάπη μέχρι το κόκκαλο ορκίζονται ο Τιμοτέ Σαλαμέ και η αποκάλυψη Τέιλορ Ράσελ στο αισθητικά απολαυστικό «Bones and All», που ο Λούκα Γκουαντανίνο σκηνοθετεί με ίσες αποστάσεις, ευτυχώς χωρίς ίχνος δισταγμού, από την εφηβεία και το κανιβαλισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«TÁR»: Ακόμα μια ανατριχιαστική ερμηνεία από την Κέιτ Μπλάνσετ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «TÁR»: Άλλη μία ανατριχιαστική ερμηνεία από την Κέιτ Μπλάνσετ

Με αφορμή αλλά όχι αποκλειστικό επίκεντρο το #metoo, το «TÁR» εξερευνά καθηλωτικά την αλαζονεία της εξουσίας και τη λεπτή δυναμική των σχέσεων. Άξιζε η αναμονή 16 χρόνων για την επιστροφή του Τοντ Φιλντ!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ