Τι φοράνε οι σκηνοθέτες και γιατί αυτό έχει σημασία

Τι φοράνε οι σκηνοθέτες και γιατί έχει σημασία Facebook Twitter
O Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το 2014.
0

Μια από τις πιο εντυπωσιακές φωτογραφίες που κοσμούν το λεύκωμα How Directors Dress («Πώς ντύνονται οι σκηνοθέτες»), που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις της Α24, της πιο «ψαγμένης» εταιρείας κινηματογραφικής και τηλεοπτικής παραγωγής και διανομής της τελευταίας δεκαετίας (Moonlight, Τα πάντα όλα, Aftersun, Euphoria, Beef), είναι αυτή του Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ. Είχε τραβηχτεί στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το 2014, όπου ο Καναδός σκηνοθέτης είχε συνδυάσει ένα κατά τα άλλα επίσημο ντύσιμο με ένα ζευγάρι υπερμεγέθη λευκά γυαλιά ηλίου, σχεδιασμένα για ορειβασία.

Έκτοτε αποτελεί χαρακτηριστικό αξεσουάρ για τον σκηνοθέτη, ο οποίος τα έχει φορέσει τόσο συχνά στις Κάννες, ώστε το κοινό εκεί μερικές φορές χειροκροτεί όταν τα φοράει ενώ ο ίδιος μοιάζει με κάποιον που είναι έτοιμος να αποσυρθεί ικανοποιημένος από μια διαφωνία που έχει κερδίσει εύκολα.

Ο αντίκτυπος μιας τέτοιας εμφάνισης θα πρέπει να είναι προφανής σε όποιον είναι εξοικειωμένος με τις αναρτήσεις των σινεφίλ στο διαδίκτυο για διάσημους σκηνοθέτες και τα ρούχα τους: Η εμμονή του Ντέιβιντ Λιντς με «ένα καλό παντελόνι» ή η γοητεία της διαρκούς προσήλωσης του Γουές Άντερσον στα κοτλέ σακάκια, φερ’ ειπείν.

Το γεγονός ότι οι άνθρωποι πίσω από την κάμερα δεν χρειάζεται να φορούν κοστούμι ή στολή ρόλου, ότι δεν χρειάζεται να φανούν οι ίδιοι, κάνει τις ενδυματολογικές τους επιλογές ακόμα πιο ενδιαφέρουσες και, θα μπορούσαμε να πούμε, πιο αποκαλυπτικές. Το ενδιαφέρον μας για τα γυαλιά του Κρόνενμπεργκ έχει να κάνει τόσο με την ταυτότητα όσο και με τη θεωρία του δημιουργού. Η αφοσίωση πολλών δημιουργών σε μια άκρως προσωπική αισθητική –τόσο στη μόδα όπως και στον κινηματογράφο– υποδηλώνει ένα όραμα που υπερβαίνει και τα δύο.

Οι περισσότερες φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στο βιβλίο έχουν τραβηχτεί σε γυρίσματα και αναφέρονται συχνά με τον προσδιορισμό «πίσω από τη σκηνές», ο οποίος τις αδικεί μάλλον, διότι είναι επίσης πάνω, πέρα και ανάμεσα στις σκηνές.

Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ φορούσε τα κοστούμια του σαν να ήταν τσαλακωμένα ρούχα ελεύθερου χρόνου, μερικές φορές χωρίς γραβάτα και συχνά με σκούρα γυαλιά ηλίου. Καθώς τα ανδρικά ρούχα γίνονταν λιγότερο επίσημα, ο Γούντι Άλεν καθιέρωσε το χακί χρώμα και το κοτλέ ύφασμα ως την ανεπίσημη στολή ενός κουλτουριάρη Νεοϋορκέζου. Ο Σπάικ Λι κατασκεύασε μια «μεγαλύτερη από τη ζωή» προσωπικότητα με τα αθλητικά παπούτσια Nike, τις φανέλες του μπάσκετ και καπέλα του μπέιζμπολ.

Ο Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, ο οποίος σκηνοθέτησε περισσότερες από 40 ταινίες πριν πεθάνει από υπερβολική δόση ναρκωτικών σε ηλικία 37 ετών, καλλιέργησε μια εμφάνιση τόσο χαοτική όσο και η σύντομη, εκπληκτικά πολυσχιδής ζωή του, ντύνοντας τον εαυτό του με τα πάντα, από σορτς για τρέξιμο μέχρι δερμάτινα μπουφάν και λεοπάρ κοστούμια. Η στολή στα γυρίσματα της επί μακρόν πρέσβειρας της Chanel, Σοφία Κόπολα, αποτελείται από κομψά τζιν, πουλόβερ και πουκάμισα της παρισινής φίρμας Charvet. Όσο για τον Τζον Γουότερς, παρακολουθώντας τις ταινίες του και τη μοναδική αισθητική του στο ντύσιμο, έχεις την αίσθηση ότι αυτά τα δύο είναι αδιαχώριστα.

Τι φοράνε οι σκηνοθέτες και γιατί έχει σημασία Facebook Twitter
O Ντέιβιντ Λιντς.
Τι φοράνε οι σκηνοθέτες και γιατί έχει σημασία Facebook Twitter
O Στίβεν Σπίλμπεργκ.
Τι φοράνε οι σκηνοθέτες και γιατί έχει σημασία Facebook Twitter
Ο Πολ Τόμας Άντερσον.

Άλλοι σκηνοθέτες υιοθετούν μια στολή τόσο χρηστική και casual –όπως τα μπλου τζιν, τα «φορτηγατζίδικα» καπέλα και τα γιλέκα με τις πολλές τσέπες του Στίβεν Σπίλμπεργκ– που ξεπερνά την πρακτικότητα και φτάνει σε σημείο αυτό-παρωδίας. Ο σκηνοθέτης καταλήγει κάπου μεταξύ πεζοπόρου και οδηγού σαφάρι, ατρόμητος, έτοιμος για τις προκλήσεις κάθε τοποθεσίας, κάθε σκηνικού.

Στο αντίθετο άκρο του φάσματος βρίσκεται ο Κουέντιν Ταραντίνο, ο οποίος τείνει να ντύνεται θεματικά ανά περίσταση, φορώντας τα πάντα, από τζιν και εξωτικά πουκάμισα μέχρι φόρμες και καπέλα Kangol.

Αλλά όσο κλισέ ή εικονοκλαστική κι αν είναι η εμφάνιση ενός σκηνοθέτη ή μιας σκηνοθέτριας, όπως λέει ο διάσημος σχεδιαστής μόδας Γιόζι Γιαμαμότο στον επίλογο του How Directors Dress, οι σκηνοθέτες δεν είναι ποτέ πιο συντονισμένοι με την ενδυματολογική τους αίσθηση από ό,τι σε ένα κινηματογραφικό πλατό, με τα ρούχα που έχουν επιλέξει γι’ αυτό το πλαίσιο. «Κάθε σκηνοθέτης έχει τον δικό του λόγο για να φορέσει κάτι», γράφει. «Όσο γυρίζουν μια ταινία, βρίσκονται στο φυσικό τους περιβάλλον, συνεπώς το ντύσιμό και το στυλ τους είναι απολύτως φυσικά».

Τι φοράνε οι σκηνοθέτες και γιατί έχει σημασία Facebook Twitter
Ο Αντρέι Ταρκόφσκι.

Θα μπορούσαμε να προσθέσουμε ότι η ανάλυση αυτών των ενδυματολογικών επιλογών εκ μέρους του κοινού αποτελεί ένα είδος κινηματογραφικής κριτικής – είναι δηλαδή κάτι ασήμαντο και θεμελιώδες συγχρόνως.

Οι περισσότερες φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στο βιβλίο έχουν τραβηχτεί σε γυρίσματα και αναφέρονται συχνά με τον προσδιορισμό «πίσω από τη σκηνές», ο οποίος τις αδικεί μάλλον, διότι είναι επίσης πάνω, πέρα και ανάμεσα στις σκηνές. Αυτές οι φωτογραφίες μας ελκύουν επειδή παγώνουν τη δημιουργική πράξη. Είναι πάνω απ’ όλα φωτογραφίες ανθρώπων που εργάζονται.

Τι φοράνε οι σκηνοθέτες και γιατί έχει σημασία Facebook Twitter
Ο Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ.
Τι φοράνε οι σκηνοθέτες και γιατί έχει σημασία Facebook Twitter
H Σοφία Κόπολα.

Με στοιχεία από The New York Times και Vanity Fair

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το απαλό σκηνοθετικό άγγιγμα της Σοφία Κόπολα: Ξαναβλέπουμε όλες τις ταινίες της

Οθόνες / Το απαλό σκηνοθετικό άγγιγμα της Σοφία Κόπολα: Ξαναβλέπουμε όλες τις ταινίες της

Από το αξέχαστο ντεμπούτο της με τις «Αυτόχειρες Παρθένους» μέχρι τη νέα της ταινία «On the Rocks», που έκανε μόλις πρεμιέρα στο AppleTV+, ανατρέχουμε στη φιλμογραφία μιας από τις δυνατότερες σύγχρονες γυναικείες φωνές του αμερικανικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Daily / Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Η μεταφορά του στην οθόνη αδυνατεί να συγκρατήσει τον τόνο, το ύφος, την ατμόσφαιρα, τις λεπτές ευαισθησίες και την ουσία εν τέλει του μνημειώδους «προφητικού» βιβλίου του Ντον Ντελίλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Σπίλμπεργκ: «Όχι στην "αναθεώρηση", όχι στην λογοκρισία»

Οθόνες / Σπίλμπεργκ: «Όχι στην "αναθεώρηση", όχι στην λογοκρισία»

Ο σκηνοθέτης είχε μετανιώσει που «έκοψε» τα όπλα από την επετειακή έκδοση του “E.T.” και δηλώνει την έντονη αντίθεσή του σε οποιαδήποτε παρέμβαση και λογοκρισία στην «πολιτιστική μας κληρονομιά».
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ