«Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά Facebook Twitter
Tο «Threads» παρέμεινε σχετικά άγνωστο εκτός βρετανικών συνόρων.
0

ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΙΣΟ ΤΩΝ ’80s o Ψυχρός Πόλεμος είχε αναθερμανθεί (sic), με τον Ρίγκαν να εξαγγέλλει την επιθετική επάνοδο της αμερικανικής υπερδύναμης και να βάζει μπουρλότο στις διεθνείς σχέσεις. Η απειλή μιας παγκόσμιας σύρραξης, αυτήν τη φορά με τη χρήση πυρηνικών όπλων, πυροδότησε τη δημιουργία μιας σειράς από σχετικές ταινίες. Καμία τους δεν κατάφερε να απεικονίσει στην οθόνη τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου με τον τρόπο του βρετανικού «Threads» τότε, αλλά και καμία τους έκτοτε – πιστέψτε μας, η ταινία κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins».  

Το 1983, λοιπόν, και ενώ στην Αμερική ετοίμαζαν μια ταινία για την επόμενη μέρα μιας πυρηνικής επίθεσης με τον εύγλωττο τίτλο «The Day After», στο Ηνωμένο Βασίλειο ο Μικ Τζάκσον, που στη συνέχεια θα υπέγραφε την ταινία που στοίχειωσε τον προγραμματισμό της εγχώριας ιδιωτικής τηλεόρασης, τον «Σωματοφύλακα», και ο συγγραφέας Μπάρι Χάινς, τον οποίο χρειάστηκε ο Κεν Λόουτς στο «Κes», ολοκλήρωναν διεξοδική έρευνα για τον αντίκτυπο που θα είχε μια πυρηνική καταστροφή σε όλα τα επίπεδα. Είχαν μιλήσει με γιατρούς, στρατιωτικούς, διοικητικούς και πάσης φύσεως επιστήμονες, και συγκέντρωσαν άπειρο υλικό, το οποίο ενέπνευσε μια ταινία που θα στοίχειωνε όσους την είδαν στην πρώτη της προβολή στο BBC και εξασφαλίζει (τουλάχιστον) μερικές άγρυπνες νύχτες σε όσους την επισκέπτονται από τότε. 

Η έρευνα των δημιουργών, η ντοκιμαντερίστικη αισθητική και η εφαρμογή μιας ανελέητης kitchen sink mentalite σε ταινία καταστροφής καθιστούν το «Threads» μία από τις σοκαριστικότερες και πιο δυσάρεστες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ, αλλά με τρόπο που δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από την οθόνη.

Η ταινία ήταν το «Threads» και, όπως και το έκτακτο «Ghostwatch», για το οποίο γράψαμε πριν από μερικούς μήνες, παρέμεινε σχετικά άγνωστη εκτός βρετανικών συνόρων. Μια ακόμα ψηφιακή αποκατάσταση, η επέτειος των 40 χρόνων της αλλά και η έκρυθμη πολιτική κατάσταση ήταν αρκετοί λόγοι για να τη θυμηθούμε.

«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά Facebook Twitter
Η έρευνα των δημιουργών, η ντοκιμαντερίστικη αισθητική και η εφαρμογή μιας ανελέητης kitchen sink mentalite σε ταινία καταστροφής καθιστούν το «Threads» μία από τις σοκαριστικότερες και πιο δυσάρεστες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.

Ως τόπος δράσης επιλέχθηκε το Σέφιλντ, μια αγγλική πόλη πενήντα χιλιόμετρα ανατολικά του Μάντσεστερ, γνωστή στους ποδοσφαιρόφιλους λόγω των δύο τοπικών της ομάδων, της United και της Wednesday. Οι Τζάκσον και Χάινς επέλεξαν να παρουσιάσουν τα γεγονότα του δράματος ως… επίκαιρα μελλοντικής εποχής, με αποστασιοποιημένη voice-over αφήγηση, ντοκιμαντερίστικη αισθητική και κάρτες που ενημερώνουν για τις ημερομηνίες και παραθέτουν τεκμήρια. Η επίσημη σύνοψη της ταινίας υποστηρίζει ότι παρακολουθούμε δυο οικογένειες καθώς εξελίσσονται τα γεγονότα, στην πράξη υπάρχει δημοκρατικότητα στην αφήγηση, αλλά με μια προφανή έμφαση στη νεαρή έγκυο Ρουθ, που σχεδιάζει να παντρευτεί τον σύντροφό της, Τζίμι, μετά τη γέννα.

«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά Facebook Twitter
H Karen Meagher και ο Reece Dinsdale υποδύονται τους Ρουθ και Τζίμι που ετοιμάζονται να παντρευτούν.

Ως γνωστόν, όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, ο Θεός του Πολέμου γελά και την ίδια περίοδο η Σοβιετική Ένωση εισβάλλει στο Ιράν, σε απάντηση πραξικοπήματος που οργάνωσαν οι ΗΠΑ. Στο βρετανικό κοινό, αλλά και στον υπόλοιπο Δυτικό κόσμο, υπάρχει γενικευμένη άρνηση ως προς το ενδεχόμενο μιας πιο εκτεταμένης σύρραξης. Όταν η κατάσταση φαίνεται να σοβαρεύει, αρχίζουν οι διαδηλώσεις, οι επελάσεις στα σούπερ μάρκετ, οι εξωφρενικές ανατιμήσεις –σας θυμίζουν κάτι όλα αυτά;− και η κατασκευή αυτοσχέδιων καταφυγίων. 

Τίποτε από όσα συμβαίνουν κατά αυτό το πρώτο ημίωρο δεν μας προετοιμάζει για την κόλαση που θα ακολουθήσει. Όταν το Σέφιλντ γίνεται στόχος πυρηνικού χτυπήματος, κτίρια τυλίγονται στις φλόγες, αντικείμενα, ζώα και άνθρωποι λιώνουν, κραυγές και οδυρμοί κυριεύουν τον ηχητικό σχεδιασμό και η φρίκη αποτυπώνεται με απρόσμενη γλαφυρότητα και έκταση, σε πείσμα όσων πιστέψαμε ότι, λόγω των περιορισμών μιας τηλεοπτικής παραγωγής, είμαστε προστατευμένοι. Προσωπικά, έχω καταναλώσει άπειρες εικόνες χάους και φρίκης στο σινεμά, αλλά λίγα πράγματα με έχουν δυσκολέψει όσο η ενότητα της επίθεσης, που όχι μόνο συνεχίζεται αδυσώπητα, αλλά φυλάει το χειρότερο εκεί που πιστεύεις ότι θα χαλαρώσεις λίγο. Μια επίσκεψη της Ρουθ από το καταφύγιο στον «πάνω κόσμο» συνοδεύεται από εικονογραφία που θα έκανε τον Ιερώνυμο Μπος να δακρύσει.

«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά Facebook Twitter
Ταινίες προειδοποιητικού χαρακτήρα είχαμε και στο παρελθόν. Καμία δεν μοιάζει με το «Threads».

Η έρευνα των δημιουργών, η ντοκιμαντερίστικη αισθητική και η εφαρμογή μιας ανελέητης kitchen sink mentalite σε ταινία καταστροφής καθιστούν το «Threads» μία από τις σοκαριστικότερες και πιο δυσάρεστες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ, αλλά με τρόπο που δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από την οθόνη. Παραδοσιακά, στο τηλεφωνικό κέντρο του BBC γινόταν χαμός μετά το πέρας της προβολής ενός προγράμματος. Μετά το τέλος της πρώτης προβολής του «Threads» ελάχιστα τηλέφωνα χτύπησαν και την επόμενη μέρα οι υπεύθυνοι του καναλιού κατάλαβαν τον λόγο. Οι τηλεθεατές είχαν συγκλονιστεί τόσο που δεν μπορούσαν να μιλήσουν και, παράλληλα, δεν μπορούσαν να σταματήσουν να επεξεργάζονται όσα είχαν μόλις βιώσει.

Ταινίες προειδοποιητικού χαρακτήρα είχαμε και στο παρελθόν, το σινεμά δήλωνε (και εξακολουθεί να δηλώνει) την παρουσία του κάθε φορά που το ρολόι του κόσμου κοντεύει να σημάνει μεσάνυχτα. Καμία δεν μοιάζει με το «Threads». Τόσο σκληρά και τόσο ρεαλιστικά καταγράφει τις επιπτώσεις μιας τέτοιας εξέλιξης που λέγεται ότι έκανε τον Ρίγκαν να βγάλει έναν (για τα δεδομένα του) φιλειρηνικό λόγο λίγες μέρες μετά την προβολή του στις ΗΠΑ. Είναι τέτοιος ο αντίκτυπός του κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης αλλά και μετά την προβολή, που εύλογα αμφιβάλλεις εάν ακόμα κι ο πιο πολεμοχαρής ηγέτης θα τολμούσε ή μάλλον θα μπορούσε να απειλήσει ξανά με το πυρηνικό του οπλοστάσιο, αν το έβλεπε.

«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά Facebook Twitter
Όταν το Σέφιλντ γίνεται στόχος πυρηνικού χτυπήματος, κτίρια τυλίγονται στις φλόγες, αντικείμενα, ζώα και άνθρωποι λιώνουν, κραυγές και οδυρμοί κυριεύουν τον ηχητικό σχεδιασμό και η φρίκη αποτυπώνεται με απρόσμενη γλαφυρότητα και έκταση....

Η τρέχουσα διεθνής συγκυρία καθιστά αυτή την ανατριχιαστική ταινία όχι προϊόν φανταστικού σεναρίου ή υπόθεση εργασίας, αλλά μια πιθανή επιστολή από το μέλλον, ένα ανατριχιαστικό τεκμήριο όσων θα (μπορούσαν να) έρθουν. Πρόκειται για απολύτως απαραίτητη προβολή, αλλά οφείλουμε να προειδοποιήσουμε: εδώ η επανάληψη της φράσης «είναι μόνο μια ταινία» δεν λειτουργεί καταπραϋντικά, εξουδετερώνεται από τον φόβο και τη γνώση της ανθρώπινης φύσης. H οποία, για να παραφράσουμε τον σύντροφο Κάρολο, έχει ενσωματωμένο τον σπόρο της αυτοκαταστροφής της.

Το τρέιλερ της ταινίας.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ