Το ταξίδι μου στο Βουκουρέστι, να συναντήσω τον Φράνκο Τζεφιρέλι και την Κάλλας του

Το ταξίδι μου στο Βουκουρέστι, να συναντήσω τον Φράνκο Τζεφιρέλι και την Κάλλας του Facebook Twitter
Το πρώτο πράγμα που μου είπε όταν μας σύστησαν στο πλατό, ήταν πόσο μεγάλη απώλεια ήταν ο θάνατος του Γιάννη Τσαρούχη.
0

«Μη φεύγεις», είπε η Μαρία , ανοίγοντας μια μποτίλια σαμπάνια. «Κάτσε να δούμε μαζί την αυγή». Άρχισε να πίνει σιωπηλά για λίγο και μετά έβαλε τα κλάματα, σαν παιδί, με λυγμούς. Μετά ακολούθησε άλλη μια μεγάλη σιωπή. «Μην κάνεις έτσι», της είπα. «Αυτή είναι η μεγαλύτερη στιγμή της ζωής σου. Το αποκορύφωμα της καριέρας σου».

 

Αυτό το μικρό απόσπασμα από την αυτοβιογραφία του Φράνκο Τζεφιρέλι (εκδ. Αστάρτη), μια μικρή ανάμνηση από το μακρινό 1955 μετά την πρεμιέρα της όπερας Sonnambula στην Σκάλα σε σκηνοθεσία Λουκίνο Βισκόντι και μουσική διεύθυνση Λέοναρντ Μπερνστάιν, υπήρξε από τα εναύσματα που ένοιωσε ο σπουδαίος σκηνοθέτης της όπερας, αλλά και του κινηματογράφου, για να αποφασίσει να γυρίσει το 2001, λίγο σαν παρακαταθήκη δικιά του και της γενιάς του, την ταινία Callas Forever με την Φανί Αρντάν στον ρόλο της θρυλικής τραγουδίστριας.

 

Στην σκηνή που περιγράφει ήταν ακόμη ο βοηθός και προστατευόμενος του Βισκόντι. Αργότερα θα ακολουθούσαν οι μεγάλες του επιτυχίες στην Σκάλα και αλλού μαζί της. Ο Φλωρεντίνος Φράνκο Τζεφιρέλι, για τον οποίο η φίλη του Άννα Μανιάνι είπε «είσαι ο πιο φιλόδοξος άνθρωπος που έχω γνωρίσει στη ζωή μου», υπήρξε συνεργάτης και προσωπικός φίλος μερικών από τους πλέον θρυλικούς καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Ένας απίστευτα ικανός και ευφάνταστος σκηνοθέτης, και σκηνογράφος, που μέσα από την όπερα και τη μεταφορά Σαιξπηρικών έργων γυρισμένων στο φυσικό τους περιβάλλον, στην ιταλική ύπαιθρο, με σπουδαίους Βρετανούς ηθοποιούς, ανάμεσα τους ο Ρίτσαρντ Μπάρτον και η Λιζ Τέιλορ, έγινε τρομερά διάσημος κατακτώντας το διαβατήριο για τις μεγαλύτερες σκηνές του κόσμου.

 

Το 2001 ταξίδεψα μέχρι το Βουκουρέστι όπου γύριζε την ταινία του για την Κάλλας στα MediaPro Studios γιατί ήθελα να γνωρίσω από κοντά τον άνθρωπο που κατάφερε να κάνει στυλ τη μεγάλη ιταλική παράδοση στα πέρατα του κόσμου. Δεν είχε μεγάλες συμπάθειες στη διανόηση, τον θεωρούσαν εμπορικό και άνθρωπο της δεξιάς και του Βατικανού. Εν μέρει είχαν δίκιο. Το πρώτο πράγμα που μου είπε όταν μας σύστησαν  στο πλατό, ήταν πόσο μεγάλη απώλεια ήταν ο θάνατος του Γιάννη Τσαρούχη. Υπήρξαν καρδιακοί φίλοι μια εποχή. Μετά μου είπε ότι θα μου μιλήσει γιατί ήμουν ο μόνος Έλληνας που ενδιαφέρθηκε για την ταινία που ετοίμαζε. 

 

Το ταξίδι μου στο Βουκουρέστι, να συναντήσω τον Φράνκο Τζεφιρέλι και την Κάλλας του Facebook Twitter
Ο Τζεφιρέλλι και η Μαρία Κάλλας

 

Το βλέμμα του σπινθηροβόλο, παρόλο που υποβασταζόταν εξαιτίας ενός προβλήματος με το πόδι του, καταλάβαινες ότι όντως αυτός ο άνθρωπος υπήρξε στη ζωή του υπερφιλόδοξος, με απίστευτη αυτοπεποίθηση. Καθώς παρακολουθούσα το γύρισμα, ο Πίπο, ο υιοθετημένος  του γιος, εντυπωσιάστηκε από τα σχόλια μου σχετικά με τα πόσα γνώριζα για τον «Μαέστρο», όπως τον αποκαλούσαν όλοι. Λόγου χάρη ότι ήξερα ποιο ήταν το όνομα του σκύλου τους ή ποια ήταν η  πρώτη -ξεχασμένη- ταινία που γύρισε –μια κωμωδιούλα με τον τίτλο Κάμπινγκ- κι έτσι κέρδισα την εμπιστοσύνη τους. Ήταν τελευταίες μέρες γυρισμάτων, Οκτώβρης του 2001 και ακολούθησε κι ένα πάρτι με την Αρντάν να λάμπει.

 

 

Η ταινία δεν ήταν καλή. Ούτε γύρισε ποτέ ταινία με θέμα ελληνική τραγωδία όπως  μου λέει στην συνέντευξη. Αλλά μερικά χρόνια μετά ήρθε και σκηνοθέτησε στο Ηρώδειο όπερα, και ήταν η τελευταία φορά που συναντηθήκαμε. Για μένα υπήρξε ο πρώτος σκηνοθέτης που έμαθα ως όνομα, όταν δεκάχρονο παιδί είδα ολομόναχος σε μια αίθουσα της Θεσσαλονίκης το Αδελφός ήλιος, αδελφή σελήνη. Ήταν το ωραιότερο πράγμα που είχα δει μέχρι εκείνη τη στιγμή. Μετά βέβαια ακολούθησε η απομυθοποίηση του….

 

O Ωνάσης δεν έδινε δεκάρα για την Κάλλας. Έβλεπα πώς της φερόταν. Είχα βρεθεί πολλές φορές μαζί τους. Αντιθέτως, για εκείνη υπήρξε πατέρας, σύζυγος, εραστής. Ποτέ πριν δεν είχε πραγματική ερωτική ζωή, σεξ, και ο Ωνάσης της το πρόσφερε αυτό απλόχερα. Και ως γυναίκα η Μαρία δεν ήταν έτοιμη για κάτι τέτοιο. Πελάγωσε.

 

Γιατί Callas Forever; Γιατί αυτός ο τίτλος;

Διότι πρέπει να τη μάθει η νέα γενιά και να γνωρίσουν την αληθινή Κάλλας όλοι όσοι την θαυμάζουν. Μια Κάλλας η οποία θα ζει για πάντα, κι ας πέθανε τόσο νωρίς. 

 

Επιλέγετε να αφηγηθείτε τους τελευταίους μήνες της ζωής της και όχι την ιστορία της ζωής της…

Κοίταξε. Δεν νομίζω ότι όλα εκείνα τα ανόητα κουτσομπολιά με τον Ωνάση, η ζωής της ως VIP, αντιπροσωπεύουν την Κάλλας. Αυτό που είναι σημαντικό, αυτό που έχει σημασία είναι να θυμηθούμε το είδος του καλλιτέχνη που υπήρξε η Μαρία. Γιατί και πώς κατέκτησε την ανώτατη θέση στην τέχνη. Η Μαρία υπήρξε εξτρεμίστρια, μια φονταμελίστρια της τέχνης. Γι’ αυτό και την κατατάσσω ανάμεσα στις τρεις σπουδαιότερες γυναίκες του περασμένου αιώνα: οι άλλες δύο είναι η Μητέρα Τερέζα και η Μάργκαρετ Θάτσερ. Η μεν πρώτη θυσίασε τα πάντα γι’αυτό στο οποίο επέλεξε να αφοσιωθεί, η δε δεύτερη, με το που έληξε η πολιτική της καριέρα, είχε μια οικογένεια να την περιμένει, Την Μαρία, όταν έχασε τη φωνή της, δεν την περίμενε κανένας και τίποτα. Πάντοτε αγωνιζόταν να ζήσει τη φυσιολογική ζωή μιας γυναίκας με ένα σύζυγο. Ήλπιζε, προσπαθούσε να βρει έναν άντρα που θα ήταν σωστός γι’αυτήν. Δεν στάθηκε τυχερή. 

 

Αυτή, λοιπόν, ήταν η προσωπική της τραγωδία; 

Όχι. Η τραγωδία είναι ότι καμία γυναίκα αυτού του βεληνεκούς δεν μπορεί να έχει έναν άντρα δίπλα της. Είχε η Γκάρμπο; Είχε η Μανιάνι; Είναι πολύ δύσκολο για οποιονδήποτε άντρα να γίνει ο πιστός σύντροφος τέτοιων γυναικών. Και στην περίπτωση της Μαρίας, η ξεχωριστή της προσωπικότητα καθιστούσε αδύνατον για οποιονδήποτε άντρα να την αγαπήσει με τον τρόπο που με τον οποίο μια γυναίκα θέλει να αγαπηθεί. 

 

Τι ήταν για εσάς ο Ωνάσης ; 

Ένας αδίστακτος άνθρωπος. Ένας οπορτουνιστής όσο λίγοι στην ιστορία. Επιβλητικός. Εκμεταλλευόταν τους πάντες. Άρπαζε ό,τι μπορούσε να του φανεί χρήσιμο. 

 

Δηλαδή, δεν αγάπησε την Κάλλας;

Ούτε κατά διάνοια! Δεν έδινε δεκάρα γι’ αυτήν. Έβλεπα πώς της φερόταν. Είχα βρεθεί πολλές φορές μαζί τους. Αντιθέτως, για εκείνη υπήρξε πατέρας, σύζυγος, εραστής. Ποτέ πριν δεν είχε πραγματική ερωτική ζωή, σεξ, και ο Ωνάσης της το πρόσφερε αυτό απλόχερα. Και ως γυναίκα η Μαρία δεν ήταν έτοιμη για κάτι τέτοιο. Πελάγωσε.

 

Το ταξίδι μου στο Βουκουρέστι, να συναντήσω τον Φράνκο Τζεφιρέλι και την Κάλλας του Facebook Twitter
O Ωνάσης δεν έδινε δεκάρα για την Κάλλας. Έβλεπα πώς της φερόταν. Είχα βρεθεί πολλές φορές μαζί τους. Αντιθέτως, για εκείνη υπήρξε πατέρας, σύζυγος, εραστής. Ποτέ πριν δεν είχε πραγματική ερωτική ζωή, σεξ, και ο Ωνάσης της το πρόσφερε αυτό απλόχερα. Και ως γυναίκα η Μαρία δεν ήταν έτοιμη για κάτι τέτοιο. Πελάγωσε.

 

Μοιάζει να ρίχνετε όλο το φταίξιμο της κατάντιας της στον Ωνάση.

Μα, ήταν καταστροφή. Κοίταξε, αν η Μαρία είχε βρει έναν σύζυγο από την αρχή, αν ο Μενεγκίνι είχε υπάρξει καλύτερος σύζυγος, αν είχαν κάνει παιδιά, όλα θα είχαν εξελιχθεί καλύτερα. Ακόμα και η φωνή της θα διαρκούσε περισσότερο. Και θα ζούσε ακόμα. Αντίθετα, ήταν μονίμως προδομένη. Στην αρχή ήταν η ίδια της η οικογένεια, μια μάνα και μια αδερφή σκέτη καταστροφή. Άρα, καμία οικογενειακή θαλπωρή από εκεί. Έπειτα, ο αποτυχημένος γάμος της με τον Μενεγκίνι. Είχε, βέβαια, το ταλέντο της να τη στηρίζει. Ωστόσο, παγιδεύτηκε τελικά με τον Ωνάση, που την εγκατέλειψε με τον πιο χυδαίο τρόπο, κι εκεί που νόμιζε ότι η φωνή της θα την βοηθούσε να επιβιώσει, την εγκατέλειψε κι αυτή. Έτσι βρέθηκε παντελώς μόνη. Κι αυτό ήταν που την οδήγησε στο θάνατο.

 

Έχετε περιγράψει στην αυτοβιογραφία σας την πλήρη της παραίτηση, την τραγική της απομόνωση. Θα λέγατε ότι επέλεξε να αυτοκτονήσει; 

Εγώ το αποκαλώ «αργή ευθανασία». Αμφεταμίνες το πρωί, υπνωτικά χάπια το βράδυ, για τις αϋπνίες που την ταλαιπωρούσαν. Πόσο θα άντεχε η καρδιά της; Δεν είναι παράξενο το γεγονός ότι όλες οι γυναίκες του Ωνάση πέθαναν από χάπια; Η πρώτη του γυναίκα, η Τίνα Λιβανού, έτσι είχε πεθάνει. Μετά η Μαρία. Τέλος, η αγαπημένη του κόρη Χριστίνα. Κι αυτή από χάπια πήγε!

 

Στα χρόνια της κάμψης της φωνής της αρνιόταν πεισματικά τις διάφορες προτάσεις τις οποίες δεχόταν, ακόμα και δικές σας.

Ούτε να ακούσει δεν ήθελε. Άλλαζε τη συζήτηση. Της έλεγα «πρέπει να σε μάθει η νέα γενιά, ο κόσμος θέλει να σε ξαναδεί στη σκηνή». Μια ιδέα για την Εύθυμη χήρα στο Covent Garden, τη θεωρούσε κατώτερη των έργων που είχε ερμηνεύσει. Και είναι σπουδαία οπερέτα η Εύθυμη χήρα. 

 

Το ταξίδι μου στο Βουκουρέστι, να συναντήσω τον Φράνκο Τζεφιρέλι και την Κάλλας του Facebook Twitter
Το βλέμμα του σπινθηροβόλο, παρόλο που υποβασταζόταν εξαιτίας ενός προβλήματος με το πόδι του, καταλάβαινες ότι όντως αυτός ο άνθρωπος υπήρξε στη ζωή του υπερφιλόδοξος, με απίστευτη αυτοπεποίθηση.

 

Στην ταινία σας ο χαρακτήρας του Τζέρεμι Άιρονς είναι ουσιαστικά εσείς. Ένας παλιός καλός φίλος που προσπαθεί να την ταρακουνήσει, να την σώσει. Νοιώθετε καμία ενοχή που δεν προλάβατε να κάνετε κάτι εγκαίρως;

Μα, πού το φανταζόμασταν ότι θα πέθαινε! Ήταν μόλις 53 χρονών. Κανένας μας δεν το περίμενε. Αλλά το γεγονός ότι δεν δεχόταν καμία πρόταση οφειλόταν στο ότι είχε πλήρη επίγνωση ότι η φωνή της δεν θα ήταν αυτό που ήταν. Δεν ήθελε να εκθέσει μπροστά στο κοινό ούτε τον εαυτό της ούτε και την Μαρία Κάλλας. 

 

Πόσο Ελληνίδα ένοιωθε;

Εντελώς Ελληνίδα. Ήταν η απόλυτη Ελληνίδα! Στο πνεύμα, στη συμπεριφορά, στις συνήθειες. Είχε προσωπικότητα που στηριζόταν ακριβώς στην ελληνική της καταγωγή και παιδεία. Δεν έπαυε να μας το θυμίζει αυτό. Δεν είναι τυχαίο ότι μία από τις σημαντικότερες ερμηνείες της είναι αυτή της Μήδειας. Η Κάλλας αποτελούσε συνέχεια του μεγάλου ελληνικού πολιτισμού. Μια γυναίκα αντάξια των μεγάλων γυναικών του Ευριπίδη  και του Σοφοκλή. Τις κουβαλούσε μέσα της, στην καταγωγή της. Ήταν μεγάλη οραματίστρια. Δεν θα μπορούσε να μην είναι Ελληνίδα! Και ο κυριότερος λόγος που υπήρξε μεγάλη δεν έχει να κάνει μόνο με τη φωνή της αλλά με την ψυχολογία της και με τη φυσιολογία της. Γι’αυτό ήταν Ελληνίδα. Ήταν θέμα ήθους. Είχε μέσα της την αίσθηση του δικαίου, τι είναι σωστό και  τι λάθος. Να ερμηνεύεις το θείο και να το υπηρετείς. Είχε πάντα αυτήν την αίσθηση της άλλης διάστασης. Μιας ξεχωριστής ηθικής. 

 

Εννοείτε αξιοπρέπεια; 

Ακριβώς! Από την άλλη, στην συγκεκριμένη ταινία, βλέπουμε και την ιστορία μιας ενδιαφέρουσας γυναίκας. Τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόταν, τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόταν. Γι’ αυτό ήταν μεγάλο πρόβλημα να βρεθεί η κατάλληλη ηθοποιός. Έπρεπε να μοιάζει την Κάλλας και συγχρόνως να είναι πολύ καλή ηθοποιός. Ο ρόλος είναι τιτάνιος. Είναι για ηθοποιούς του βεληνεκούς της Μπέτυ Ντέιβις. 

 

Αρχικά είχατε επιλέξει μια Ελληνίδα να την υποδυθεί, την Τερέζα Στράτας. 

Πράγματι. Η Στράτας, εκτός από σπουδαία σοπράνο, είναι και σπουδαία ηθοποιός, Ελληνίδα, και πίστευε και η ίδια σε μια ταινία – φόρο τιμής στη Μαρία. Ότι έπρεπε να εξηγήσουμε στον κόσμο το μέγεθος της καλλιτέχνιδας που υπήρξε η Κάλλας και ότι δεν ήταν μόνο φωνή. Στην πορεία η Στράτας συνειδητοποίησε το μέγεθος του ρόλου και πολύ κομψά αποσύρθηκε. Συμπέρανε μόνη της ότι χρειαζόταν μια ηθοποιός με μεγάλη κινηματογραφική πείρα για να ανταπεξέλθει. 

 

Το ταξίδι μου στο Βουκουρέστι, να συναντήσω τον Φράνκο Τζεφιρέλι και την Κάλλας του Facebook Twitter
Η Φανί Αρντάν στο Callas forever

 

Κι έτσι δώσατε το ρόλο στην Φανί Αρντάν…

Η οποία είναι εξαιρετική.

 

Έχω μια απορία εδώ και χρόνια. Έχετε σκηνοθετήσει τα πάντα στο θέατρο αλλά ποτέ ελληνική τραγωδία. Γιατί;

Είναι πολύ δύσκολο είδος. Αλλά θα το κάνω τώρα. 

 

Στο θέατρο; 

Όχι, στον κινηματογράφο. Είναι το πιο φιλόδοξο σχέδιο μου, αλλά θα το κάνω. Γι’αυτό και δεν θα σου πω τίποτα αυτή τη στιγμή. 

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Daily / Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Το ντοκιμαντέρ «In Restless Dreams: The Music of Paul Simon» αποτελεί μια συναρπαστική αναδρομή στη μακρά πορεία του σπουδαίου δημιουργού, από τους Simon and Garfunkel μέχρι σήμερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Οθόνες / Έρωτας και μνήμη: Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Η δημοφιλής ρομαντική ταινία με τον Τζιμ Κάρεϊ και την Κέιτ Γουίνσλετ συμπλήρωσε μια εικοσαετία από την αμερικανική της πρεμιέρα. Με αφορμή αυτή την επέτειο, την επισκεπτόμαστε ξανά και εξετάζουμε γιατί παραμένει αγαπητή μέχρι σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε

Οθόνες / Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τα πολυσυζητημένα «Αδέσποτα Κορμιά», ένα ερωτικό προσκύνημα στη Σαπφώ και ένα στοιχειωμένο σκακιστικό καφενείο στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου: Τρεις ταινίες που ξεχώρισαν στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

The Review / Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Ναταλία Πετρίτη συζητούν για τα συν και τα πλην της παραγωγής του Netflix, για τους λόγους που δέθηκαν οι θεατές μαζί της και για άλλες πρόσφατες παραγωγές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ»

Οθόνες / Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

To τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά και το Χόλιγουντ κατέστρεψε χωρίς αιτία βρίσκεται πια στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους (σε ηλικία) εν ζωή σκηνοθέτες. Η ιστορία της ζωής και της καριέρας του κοριτσιού με την κλεμμένη νεότητα είναι συγκλονιστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sopranos: Ο εθισμός του Τζέιμς Γκαντολφίνι στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά και το χάος στα γυρίσματα της κορυφαίας σειράς

Οθόνες / The Sopranos: Ο εθισμός του Τζέιμς Γκαντολφίνι στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά και το χάος στα γυρίσματα της κορυφαίας σειράς

Σ’ ένα νέο βιβλίο αποκαλύπτεται το μέγεθος των προβλημάτων που συχνά προκαλούσε η κατάσταση που βρισκόταν ο πρωταγωνιστής της εμβληματικής σειράς του HBO
THE LIFO TEAM
Μίσα Ντεφονσέκα: Η αληθινή ιστορία της γυναίκας που «έζησε με τους λύκους» και εξαπάτησε τους πάντες

Οθόνες / Μίσα Ντεφονσέκα: Η αληθινή ιστορία της γυναίκας που «έζησε με τους λύκους» και εξαπάτησε τους πάντες

Η ιστορία της τα είχε όλα. Ήταν δραματική, συγκινητική, μια ιστορία επιβίωσης ενός παιδιού, είχε αθωότητα, πίστη και το πιο δραματικό φόντο της πιο σκοτεινής περιόδου της ευρωπαϊκής ιστορίας, τις διώξεις και την εξόντωση των Εβραίων και το Ολοκαύτωμα. H απίστευτη αυτή ιστορία είναι τώρα ένα ντοκιμαντέρ που προβάλλεται στο Netflix.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές

Οθόνες / Δέκα γυναικείες οσκαρικές πρωτιές που έγραψαν ιστορία

Η πρώτη μαύρη ηθοποιός, η πρώτη αυτόχθονας Αμερικανίδα, η πρώτη ΛΟΑΤΚΙ+ γυναίκα, η πρώτη που πήρε βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας ανταγωνιζόμενη τον πρώην σύζυγό της, η πρώτη zoomer και ως τώρα η μοναδική γεννηθείσα τον 21ο αιώνα με Όσκαρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αν μια ταινία δεν είναι στη συλλογή της Criterion, δεν μετράει, όσα βραβεία κι αν έχει πάρει

Οθόνες / Αν μια ταινία δεν είναι στη συλλογή της Criterion, δεν μετράει, όσα βραβεία κι αν έχει πάρει

Έχει διαμορφώσει γενιές κινηματογραφιστών που μεγάλωσαν υπό την επιρροή της, για την πλειονότητα των κινηματογραφόφιλων είναι κάτι σαν το Λούβρο, αλλά «με μια χιπ αύρα». Για πολλούς, η γνώμη της εταιρείας που επιλέγει 50 με 60 νέες ταινίες κάθε χρόνο μετράει περισσότερο από οποιαδήποτε τελετή απονομής βραβείων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Οθόνες / «Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

25 χρόνια συμπληρώνονται από τον θάνατο του σπουδαίου σκηνοθέτη, λίγους μήνες πριν από την πρεμιέρα του αριστουργηματικού, πολυδαίδαλου επιλόγου της ασυναγώνιστης φιλμογραφίας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ