«The Swimmers» στο Netflix: Κολύμπα γι’ αυτούς που δεν τα κατάφεραν!

«The Swimmers» στο Netflix: Κολύμπα γι’ αυτούς που δεν τα κατάφεραν! Facebook Twitter
Η ιστορία της 17χρονης Yusra Mardini και της 20χρονης αδερφής της Sara.
0

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για μια ταινία που θέλει να αφηγηθεί τις δυσκολίες μιας διαδρομής, και μάλιστα προσφυγικής, είναι να καταλήξει δακρύβρεχτη. Να υπερβάλει εκεί που η πιο απλή περιγραφή είναι τελικά και η πιο συγκλονιστική.

Τον κίνδυνο αυτόν η ταινία τον αποφεύγει εξαιρετικά επιδέξια. Μας συστήνει μια καθημερινή οικογένεια στη Συρία που, λόγω του εμφυλίου, συνειδητοποιεί σταδιακά ότι πρέπει να βοηθήσει τα παιδιά της να διαφύγουν στο εξωτερικό με κάθε κόστος.

Η κινηματογραφική αφήγηση πετυχαίνει να μας φέρει κοντά στις πρωταγωνίστριες, τη 17χρονη Yusra Mardini και την 20χρονη αδελφή της Sara, που ασχολούνται με την κολύμβηση. Μοιραζόμαστε την αγωνία τους, βουτάμε κι εμείς μαζί τους στα ανοιχτά της Λέσβου, απ’ όπου προσπαθούν να περάσουν για να καταλήξουν στη Γερμανία, τον αρχικό προορισμό τους.

Η ταινία επιμένει να ασχολείται με τις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινής τους ζωής και να χρησιμοποιεί τη μεγάλη Ιστορία μόνο ως φόντο. Για παράδειγμα, από την αρχή βλέπουμε τις πρωταγωνίστριες να χορεύουν σε κάποια ταράτσα της Συρίας, ενώ στο βάθος πέφτουν ρουκέτες.

Τα κλειστά σύνορα δημιουργούν τελικά «επενδυτικές» ευκαιρίες και η παρανομία αυξάνει τον κίνδυνο για τη σωματική ακεραιότητα και την ίδια τη ζωή των απλών, καθημερινών ανθρώπων. Οι δυο κοπέλες πέφτουν θύματα σεξουαλικών παρενοχλήσεων και μιας απόπειρας βιασμού.

Βλέπουμε τις νεαρές να αστειεύονται ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές. «Είδα ένα πεφταστέρι» λέει σε κάποια φάση η μία, για να της απαντήσει η άλλη: «Ήταν ένας άγγελος που πέταξε το τσιγάρο του για να μην τον πιάσει ο Αλλάχ να καπνίζει».

Η ιστορία δεν αποκρύβει το πώς κερδοσκοπούν διάφοροι εκμεταλλευόμενοι την ανάγκη των ανθρώπων να περάσουν από τη μια χώρα στην άλλη. Παντού υπάρχει κάποιος ή κάποια για να τους προσφέρει «βοήθεια», στο υπερδεκαπλάσιο πάντα της τιμής που θα κόστιζε σε κανονικές συνθήκες.

«The Swimmers» στο Netflix: Κολύμπα γι’ αυτούς που δεν τα κατάφεραν! Facebook Twitter
Η Manal Issa υποδύεται την Sara Mardini.

Τα κλειστά σύνορα δημιουργούν τελικά «επενδυτικές» ευκαιρίες και η παρανομία αυξάνει τον κίνδυνο για τη σωματική ακεραιότητα και την ίδια τη ζωή απλών, καθημερινών ανθρώπων. Οι δυο κοπέλες πέφτουν θύματα σεξουαλικών παρενοχλήσεων και μιας απόπειρας βιασμού.

Το ζήτημα των κλειστών συνόρων υποχωρεί γρήγορα στο παρασκήνιο –για να μη μετατραπεί η ταινία σε ντοκιμαντέρ– και η κεντρική ιστορία συνεχίζει να περιγράφει γενικότερα τη ζωή προσφύγων που προσπαθούν, άλλοτε με επιτυχία άλλοτε όχι, να επιβιώσουν. Εδώ η σκηνοθέτις Sally El Hosaini θα μπορούσε να αφήσει να διαφανεί η σχέση των δύο κοριτσιών περισσότερο μέσα από τις κινήσεις τους παρά μέσα από τις λέξεις, αλλά αυτό είναι υποκειμενικό.

Η Yusra, φτάνοντας στη Γερμανία, αρχίζει να ασχολείται εκ νέου με το κολύμπι. Βρίσκει έναν Γερμανό προπονητή, διεκδικεί και πετυχαίνει να ξεκινήσει προπονήσεις μαζί του. Οι επιδόσεις της όμως δεν αρκούν για να συμμετάσχει στους Ολυμπιακούς Αγώνες με την εθνική ομάδα της Συρίας.

Ενημερώνεται ότι θα κατέβει στους αγώνες μια Εθνική Προσφύγων. Εκεί αμφιταλαντεύεται για το τι πρέπει να κάνει. «Αν είχες την ευκαιρία, θα ήθελες να συμμετάσχεις στην Ολυμπιάδα επειδή είσαι ικανός ή επειδή σε λυπούνται;» λέει στον προπονητή της.

Στο μεταξύ, η αδερφή της, η Sara, αποφασίζει να επιστρέψει στη Λέσβο για να βοηθήσει τους πρόσφυγες που κατέφθαναν αγεληδόν εκείνα τα χρόνια (2015-2016). Υπολογίζεται ότι από το 2011 5,7 εκατομμύρια Σύριοι έγιναν πρόσφυγες, ενώ πλήθος άλλων εθνικοτήτων μετακινούνταν παράλληλα μαζί τους.

Ίσως όμως, βλέποντας κανείς την ταινία, που προσπαθεί να δει ακριβοδίκαια το προσφυγικό ζήτημα, σκεφτεί ότι μια οικογένεια που στέλνει το ανήλικο παιδί της σε μια ξένη χώρα το κάνει εκ του πονηρού, για να μπορέσει μετά να επανενωθεί νόμιμα μαζί του, εκμεταλλευόμενη τη σχετική νομοθεσία της Γερμανίας. Σε αυτή την περίπτωση, όμως, θα έπρεπε να αναρωτηθεί και αν τους έχει απομείνει άλλος τρόπος.

Άλλωστε, οι μη έχοντες δύναμη δεν προσεύχονται ποτέ σε κάποιον θεό σαν τον Θορ, μάλλον ζητούν βοήθεια απ’ τον αδερφό του, τον Λόκι, τον θεό της πονηριάς.

The Swimmers Official Teaser

Τι γίνεται όμως όταν και η πονηριά τίθεται στην υπηρεσία των ισχυρών;

Μετά το τέλος της ταινίας κάποιες πληροφορίες περνούν από την οθόνη μας. Μερικές από αυτές μας αφορούν:

Το 2018 η Σάρα και οι συνεργάτες της συνελήφθησαν από τις ελληνικές αρχές, κατηγορούμενοι για «διακίνηση μεταναστών», επειδή βοηθούσαν πρόσφυγες στη Λέσβο.

Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων χαρακτήρισε τις κατηγορίες ως «πολιτικά υποκινούμενες» και η Διεθνής Αμνηστία είπε ότι είναι «άδικες και αβάσιμες».

Η Σάρα θα βρεθεί αντιμέτωπη με 20 χρόνια φυλάκισης αν καταδικαστεί.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ