«Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ»: Το λιτό αριστούργημα του Μπρεσόν επιστρέφει στις αίθουσες

Στην τύχη ο Μπαλταζάρ Facebook Twitter
Είναι μία από τις πιο συγκινητικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ, δίχως να μεταχειρίζεται τους μηχανισμούς και τα τεχνάσματα του μελοδράματος ούτε να επιχειρεί συναισθηματικές επικλήσεις στα φιλοζωικά μας ένστικτα.
0


ΤΟ ΕΟ ΤΟΥ του Γέρζι Σκολιμόφσκι, ως μια υποκειμενική και –ας μας επιτραπεί καταχρηστικά ο όρος‒ ιμπρεσιονιστική παραλλαγή του Au hasard Balthazar, αναθέρμανε το ενδιαφέρον για την ταινία του Ρομπέρ Μπρεσόν. Το σινεμά του τελευταίου μοιάζει, χρόνο με τον χρόνο, να απομακρύνεται από το σινεφιλικό μας διαιτολόγιο, ίσως γιατί ο ρυθμός του δοκιμάζει περισσότερο το ολοένα μειούμενο attention span μας, ίσως και επειδή κάποιες ταινίες του έχουν θρησκευτικές απολήξεις και η διερεύνηση της θρησκευτικότητας –προσοχή, όχι η θρησκευτική ταυτότητα που επανέρχεται δυναμικά (και, ενίοτε, άκρως συντηρητικά) ως στοιχείο αυτοπροσδιορισμού‒ δεν αφορά πολλούς.

Στο φιλμ λειτουργεί ως δραματουργικό όχημα για να δούμε τα έργα των ανθρώπων και, ταυτόχρονα, ως σύμβολο, ίσως όχι απαραίτητα της αγιοσύνης –αν θες να αγιάσεις, πρέπει να αμαρτήσεις, λέει ο ποιητής‒, μα σίγουρα της καλοσύνης.

Κι όμως, ο Μπαλταζάρ θα κέρδιζε και θεατές ελάχιστα εξοικειωμένους με ένα σινεμά που σήμερα αποκαλούμε arthouse, αν του έδιναν μια ευκαιρία. Είναι, βλέπεις, μία από τις πιο συγκινητικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ, δίχως να μεταχειρίζεται τους μηχανισμούς και τα τεχνάσματα του μελοδράματος ούτε να επιχειρεί συναισθηματικές επικλήσεις στα φιλοζωικά μας ένστικτα, εστιάζοντας στη (δεδομένη) χαριτωμενιά του γλυκύτατου γαϊδαράκου που φέρει το όνομα του τίτλου. Τα περισσότερα κείμενα για την ταινία τη διαβάζουν ως χριστιανική παραβολή και επόμενο είναι, καθώς η χριστιανική σημειολογία είναι έκδηλη. Θα δούμε, για παράδειγμα, τον Μπαλταζάρ να φορά στεφάνι, θα τον δούμε να μοιράζει και τον άρτο.

«Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ»: Το λιτό αριστούργημα του Μπρεσόν επιστρέφει στις αίθουσες Facebook Twitter
Η διαδρομή του Μπαλταζάρ αποτελεί αφορμή για την ανάδειξη της ανθρώπινης εμπειρίας.

Ο Μπαλταζάρ, βέβαια, δεν είναι ακριβώς χαρακτήρας, τουλάχιστον όχι με την έννοια του ανθρώπου, είναι ένα πλάσμα πέρα από τα ανθρώπινα, ένα ον αν-ήθικο, μα όχι ανήθικο. Στο φιλμ λειτουργεί ως δραματουργικό όχημα για να δούμε τα έργα των ανθρώπων και, ταυτόχρονα, ως σύμβολο, ίσως όχι απαραίτητα της αγιοσύνης –αν θες να αγιάσεις, πρέπει να αμαρτήσεις, λέει ο ποιητής‒, μα σίγουρα της καλοσύνης. Σε νεαρή ηλικία, όταν δυο παιδάκια θα τον επιλέξουν και θα τον λατρέψουν, θα γνωρίσει την άδολη αγάπη.

Στη συνέχεια, καθώς αλλάζει ιδιοκτήτες, θα γίνει στωικός αποδέκτης εκτόνωσης των χειρότερων ανθρώπινων συμπεριφορών και ενστίκτων, της ερωτικής ζήλιας, της κτητικότητας, της υστεροβουλίας, της κακοποίησης. Κάθε φορά που ένας άνθρωπος υποκύπτει σε αυτά τα ένστικτα, την πληρώνει ο Μπαλταζάρ, δηλαδή η αθωότητα στην πιο αγνή, καθαρή μορφή της, η καλοσύνη μας.

Η διαδρομή του Μπαλταζάρ αποτελεί αφορμή για την ανάδειξη της ανθρώπινης εμπειρίας και, για όσους ερμηνεύσουν το ζώο (και) ως συμβολικό φορέα αυτής, και αποτύπωσή της, με την ταινία να μετατρέπεται σε υπαρξιακό αδελφάκι της έτερης μπρεσονικής αναγωγής της λιτότητας στην υψηλότερη μορφή κινηματογραφικής τέχνης, του Α man escaped.

Το τέλος θα έρθει γι’ αυτόν αναπόφευκτα, σε ανύποπτο χρόνο και με απρόβλεπτο τρόπο, όπως για όλους μας. Θα φύγει μεταξύ αμνών, οι οποίοι θα του γυρίσουν την πλάτη καθώς αφήνει την τελευταία του πνοή. Έπειτα, θα ρίξουν ένα βλέφαρο στο κουφάρι του και θα προχωρήσουν, σαν να μη συνέβη τίποτα, αντί να τον περιτριγυρίσουν και να τον «κρύψουν» μέσα τους.

Στην τύχη ο Μπαλταζάρ Facebook Twitter
Το τέλος θα έρθει γι’ αυτόν αναπόφευκτα, σε ανύποπτο χρόνο και με απρόβλεπτο τρόπο, όπως για όλους μας. Θα φύγει μεταξύ αμνών, οι οποίοι θα του γυρίσουν την πλάτη καθώς αφήνει την τελευταία του πνοή.

Ίσως, τελικά, ως «αμνοί» κι εμείς κατά τις χριστιανικές διδαχές, απλώς να μην έχουμε τα εργαλεία για να οικειοποιηθούμε την καλοσύνη. Ίσως να είχε δίκιο ο Καρδινάλιος Λαμπέρτο στον Νονό 3 και, παρά τους αιώνες που περιβαλλόμαστε από τη χριστιανοσύνη, ο «Χριστός» να μην εισχώρησε ποτέ μέσα μας, η χριστιανική μας ταυτότητα να είναι απλώς το ηθικό πλεονέκτημα απέναντι στην εγγενή αδυναμία μας να τηρήσουμε τη θεμελιώδη εντολή της διδασκαλίας του, εκείνη που (υποτίθεται ότι) κατάργησε όλες τις προηγούμενες.

Γι’ αυτό κάθε φορά το τέλος θα γράφεται με τον ίδιο τρόπο, με τον Μπαλταζάρ άψυχο σε ένα λιβάδι, μόνο και ξεχασμένο, δίχως βοήθεια από τους λίγους που προσπάθησαν να τον προσεγγίσουν τρυφερά και ματαιώθηκαν βάναυσα από τους πολλούς, οι οποίοι τον βασάνισαν και τον εκμεταλλεύτηκαν, καταναλώνοντας λίγο λίγο την ανθρώπινή τους φύση. 

Η ταινία «Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ» θα προβάλλεται στον κινηματογράφο Άστυ από την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ