«Στα Άδυτα»: Έγκλημα στο υποβρύχιο

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
O Πίτερ Μάντσεν φωτογραφίζεται στο υποβρύχιο UC3 Nautilus.
0

Στις 10 Αυγούστου 2017 η δημοσιογράφος Κιμ Βαλ επιβιβάστηκε στο υποβρύχιο «Ναυτίλος» του Πίτερ Μάντσεν, ενός εκκεντρικού, λίγο τρελούτσικου επιστήμονα-εφευρέτη με πάθος για τη μηχανική και την επιστήμη, για να του πάρει συνέντευξη για το «Wired». Το επόμενο πρωί είχε εξαφανιστεί. Το μυστήριο της εξαφάνισης του σκάφους και της Βαλ, τα γεγονότα που ακολούθησαν και η τρομακτική αλήθεια πίσω από αυτό το σύντομο ταξίδι της βραβευμένης δημοσιογράφου και του Μάντσεν αποκαλύπτονται στο ντοκιμαντέρ του Netflix «Into the deep».

Το σκηνοθετεί η Αυστραλή Έμα Σάλιβαν η οποία έναν χρόνο νωρίτερα, το 2016, είχε ξεκινήσει να σκηνοθετεί ένα ντοκιμαντέρ για τον εκκεντρικό Δανό που ήταν κάτι σαν διασημότητα στη χώρα του, γνωστός για την κατασκευή τριών υποβρυχίων. Στα σχέδιά του ήταν και ένας διαστημικός πύραυλος.

Η ταινία υποτίθεται ότι αρχικά θα κατέγραφε το τελευταίο εγχείρημα του larger-than-life Mάντσεν, το οποίο δούλευε στο εργαστήριό του RMC με φοιτητές θετικών επιστημών που είχαν γοητευτεί από την προσωπικότητά του. Τελικά το ντοκιμαντέρ της Σάλιβαν πήρε μια πολύ απροσδόκητη και δυσοίωνη τροπή, αφού κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων συνέβη η εξαφάνιση του υποβρυχίου του.

Η σοκαριστική αποκάλυψη της αλήθειας δεν αφορά μόνο τη δολοφονία της Κιμ Βαλ, τη σκληρότητα μιας αναίτιας πράξης, το κίνητρο που ίσως δεν θα εξιχνιαστεί ποτέ, αλλά και τη συνειδητοποίηση ότι ο Μάντσεν δεν ήταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι, ήταν ο ίδιος άνθρωπος, ένας σαδιστής δολοφόνος που έψαχνε να βρει ένα θύμα για να ικανοποιήσει τις διεστραμμένες επιθυμίες του.

Εν τω μεταξύ, η Σάλιβαν τράβηξε πλάνα με τον Μάντσεν να οδηγεί τη Βαλ σε ένα από τα υποβρύχιά του, τα οποία ήταν και η τελευταία καταγραφή της δημοσιογράφου ζωντανής. Αυτό ήταν ένα μέρος από το ενοχοποιητικό υλικό που βοήθησε στην καταδίκη του Μάντσεν.

Υπάρχει μια δανέζικη σειρά με τίτλο «The Investigation» σε σκηνοθεσία του Tobias Lindholm με το ίδιο θέμα. Ασχολείται με την ιστορία της Κιμ Βαλ και χωρίζεται σε έξι μέρη. Το ντοκιμαντέρ της Σάλιβαν είναι εντελώς διαφορετικό, γυρισμένο στις εγκαταστάσεις των εργαστηρίων του, με πρωταγωνιστές τους στενούς του συνεργάτες, ανθρώπους που τον θαύμαζαν και τον θεωρούσαν διάνοια.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Η δημοσιογράφος Κιμ Βαλ. Φωτο: Benjamin Haas

Την επομένη της εξαφάνισης του υποβρυχίου, ο φίλος της Κιμ Βαλ σήμανε συναγερμό. Ο Μάντσεν δήλωσε τότε λυπημένος που το δεκαοκτώ μέτρων σκάφος του βυθίστηκε και είπε ότι η Κιμ Βαλ είχε αποβιβαστεί πριν από το «ναυάγιο». Ενώ αρχικά υποστήριξε αυτή την εκδοχή, την επόμενη μέρα, όταν βρέθηκε ένας γυναικείος κορμός στο μέρος όπου βυθίστηκε το υποβρύχιο, άλλαξε την κατάθεσή του, λέγοντας ότι η γυναίκα χτύπησε στο πλοίο και ο ίδιος έριξε τη σορό της στη θάλασσα.

Η κάμερα παρακολουθεί τους εμβρόντητους συνεργάτες του να ακούνε την επίσημη εκδοχή της αστυνομίας της Κοπεγχάγης, με τον εκπρόσωπο Τύπου να μιλά για την ταυτοποίηση αλλά και για τραύματα στον κορμό προκειμένου να αφαιρεθούν τα αέρια και τα υγρά από το σώμα ώστε να μη βγει στην επιφάνεια. Στη συνέχεια απαγγέλθηκαν κατηγορίες για φόνο και ακολούθησε η σύλληψη του Μάντσεν.

«Ελπίζω να ήταν ατύχημα, αλλά, σύμφωνα με τα στοιχεία, δεν ήταν», λέει ένας συνεργάτης του. «Ήθελε να το δοκιμάσει. Να δει πώς είναι να αφαιρείς τη ζωή κάποιου», συνεχίζει. Ο νεαρός επιστήμονας είναι εμβρόντητος, σοκαρισμένος, νιώθει προδομένος, δεν μπορεί να συλλάβει ότι αυτός στον οποίο πίστευε σχεδίασε και εκτέλεσε τη δολοφονία της δημοσιογράφου Κιμ Βαλ.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Μία από τις τελευταίες εικόνες της Κιμ που τραβήχτηκαν στο υποβρύχιο UC3 Nautilus με τον Πίτερ Μάντσεν.

Το σημαντικό είναι ότι κανένας από τους συνεργάτες του δεν είχε υποψιαστεί καν την πραγματική φύση του ανθρώπου και όσα τρομερά μπορούσε να διαπράξει. Όταν είπε ότι η Βαλ είχε αποβιβαστεί από το υποβρύχιο, όλη η ομάδα του άρχισε να ψάχνει τις ακτές μήπως τη βρουν τραυματισμένη κάπου. Σκέφτηκαν ακόμα και ότι μπορεί να είχε πέσει θύμα απαγωγής. «Προφανώς ήταν όλα ψέματα», λέει άλλος συνεργάτης και φίλος του επί σειρά ετών, ο ίδιος που θα πει αργότερα: «Ο Πίτερ που γνώριζα για δέκα χρόνια και ο Πίτερ που μπήκε στο υποβρύχιο στις 10 Αυγούστου και στη συνέχεια βγήκε από αυτό είναι δύο διαφορετικοί άνθρωποι». Ομολογεί ότι δεν μετανιώνει που στάθηκε δίπλα του εκείνες τις πρώτες μέρες, αφού ήταν φίλος του, αν και στο δικαστήριο κατέθεσε εναντίον του, όπως οι περισσότεροι συνεργάτες του.

Η σοκαριστική αποκάλυψη της αλήθειας δεν αφορά μόνο τη δολοφονία της Κιμ Βαλ, τη σκληρότητα μιας αναίτιας πράξης, το κίνητρο που ίσως δεν θα εξιχνιαστεί ποτέ, αλλά και τη συνειδητοποίηση ότι ο Μάντσεν δεν ήταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι, ήταν ο ίδιος άνθρωπος, ένας σαδιστής δολοφόνος που έψαχνε να βρει ένα θύμα για να ικανοποιήσει τις διεστραμμένες επιθυμίες του.

Όταν οι συνεργάτες του έδωσαν τις πρώτες τους καταθέσεις, ήλπιζαν ότι η Βαλ θα εμφανιζόταν. Ήταν ζήτημα ωρών να καταλάβουν ότι κάτι τέτοιο δεν θα συνέβαινε, ότι είχε πέσει θύμα ενός ψυχρού δολοφόνου που κατάφερε να την ακρωτηριάσει και να αδειάσει τον αέρα από τα πνευμόνια της.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Ο Πίτερ Μάντσεν.

Μία από τις συνεργάτιδες του Μάντσεν αποκαλύπτει ότι ήταν μία από τις πολλές γυναίκες που προσκλήθηκαν στο μοιραίο ταξίδι με το υποβρύχιο εκείνη την ημέρα. Αυτό σημαίνει ότι ο Μάντσεν είχε οργανώσει το έγκλημα και έψαχνε το θύμα του. Κανείς τους δεν μπορεί να πιστέψει ότι ο φίλος τους, το πρότυπό τους, είναι ένας ψυχρός δολοφόνος.

Οι άνθρωποι που μιλάνε για τον Μάντσεν προσπαθούν να συμπληρώσουν τα κενά, να ενώσουν τις τελείες, να βρουν τα σημάδια που μετά τη δολοφονία παίρνουν άλλο νόημα. Είναι στενόχωρο να τους βλέπεις να προσπαθούν να συμβιβαστούν με την ιδέα ότι δούλευαν, ζούσαν και διασκέδαζαν με έναν άνθρωπο που σαφώς έκρυβε απελπιστικά σκοτεινές πλευρές.

Ενώ μαζεύουν τα πράγματά τους από το εργαστήριο, οι συνεργάτες του μοιάζουν να έχουν καταστραφεί. Πώς θα μπορέσουν να εμπιστευτούν ξανά κάποιον, από τη στιγμή που ο Πίτερ Μάντσεν, ο πιο κουλ και «εναλλακτικός» συνεργάτης, αποδείχθηκε ότι ήταν ένα αρπακτικό, ένας παρανοϊκός σαδιστής;

Στο υλικό που προβάλλεται ο ίδιος ο Μάντσεν μιλάει για αρπακτικά και ψυχοπαθείς που κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Είναι και ο ίδιος ένας από αυτούς. Απλώς ήταν καλός στο να το κρύβει, ένας λευκός άνδρας με βίαιες τάσεις που ήξερε ακριβώς τι έκανε. Επέλεξε το θύμα του στην τύχη.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Ο Πίτερ Μάντσεν απαντά σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Φωτο: EPA

Yπάρχουν πολλές στιγμές στο ντοκιμαντέρ που μας προϊδεάζουν για την πραγματική φύση του Μάντσεν και το επικείμενο βάναυσο εγκλήμά του. Δυστυχώς, όλα βγάζουν νόημα μόνο μετά τη διάπραξή του. Η μοχθηρή πλευρά του θύτη αποκαλύπτεται βήμα-βήμα. Στην αρχή εμφανίζεται ως ένας γοητευτικός, ευγενικός χαρακτήρας και αργότερα ως κάτι διαφορετικό. Η απεικόνιση των πραγματικών γεγονότων βοηθά στην αποκάλυψη μιας άγνωστης μέχρι πρότινος ψυχοπαθούς πλευράς του Δανού εφευρέτη.

Εκτός από το χειροποίητο υποβρύχιό του, ο αδιαμφισβήτητα χαρισματικός αυτός τύπος είχε κατασκευάσει και αρχίσει να δοκιμάζει ένα πυραυλικό σκάφος που είχε σκοπό να κάνει τον σχεδιαστή του τον πρώτο «ερασιτέχνη» αστροναύτη. Παραμένει ασαφές εάν το διαστημόπλοιο είχε πιθανότητα να βγει από την ατμόσφαιρα, κάτι που πίστευαν οι υπάλληλοί του, όλοι κάτω των τριάντα, αρκετά νέοι ώστε να μη ζητούν μεγάλους μισθούς και να κάνουν ό,τι τους έλεγε το εκκεντρικό αφεντικό.

Η Σάλιβαν παραδίδει ένα ντοκιμαντέρ χωρίς προκαταλήψεις, πιθανότατα είχε συμπαθήσει τον Μάντσεν στη διάρκεια της χρονιάς που τον κινηματογραφούσε. Σε μερικές δηλώσεις του διαφαίνεται ότι θεωρούσε τον εαυτό του υπεράνω του νόμου. Δεν υπάρχουν πλάνα του μετά τη σύλληψη, επομένως δεν ξέρουμε τι θα έλεγε τώρα. Ο Μάντσεν ανήκει στην κατηγορία αυτών που θα έβρισκαν τρόπο να δικαιολογήσουν τις ενέργειές τους, ανεξαρτήτως της σοβαρότητάς τους.

Ο άνθρωπος στον οποίο επιβλήθηκε ισόβια ποινή για φόνο εκ προμελέτης είναι προφανώς κάποιου είδους ιδιοφυΐα και ήταν θέμα χρόνου να αποκαλυφθεί η διαβολική φύση του.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Η αστυνομία ετοιμάζεται να συλλάβει τον καταδικασμένο δολοφόνο Πίτερ Μάντσεν μετά την απόπειρά του να αποδράσει από τη φυλακή.
Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Το υποβρύχιο Ναυτίλος.

«Into the deep» | Official Trailer | Netflix

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Δανός εφευρέτης Πίτερ Μάντσεν αρνήθηκε ενώπιον του δικαστηρίου ότι σκότωσε τη δημοσιογράφο Κιμ Βαλ

Διεθνή / Ο Δανός εφευρέτης Πίτερ Μάντσεν αρνήθηκε ενώπιον του δικαστηρίου ότι σκότωσε τη δημοσιογράφο Κιμ Βαλ

Ο Μάντσεν ισχυρίστηκε ότι λόγω τεχνικής βλάβης η Βαλ εγκλωβίστηκε μέσα στο υποβρύχιο το οποίο γέμιζε με μονοξείδιο του άνθρακα ενώ ο ίδιος βρισκόταν στο κατάστρωμα και αδυνατούσε να επέμβει για να την σώσει

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ