«Στα Άδυτα»: Έγκλημα στο υποβρύχιο

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
O Πίτερ Μάντσεν φωτογραφίζεται στο υποβρύχιο UC3 Nautilus.
0

Στις 10 Αυγούστου 2017 η δημοσιογράφος Κιμ Βαλ επιβιβάστηκε στο υποβρύχιο «Ναυτίλος» του Πίτερ Μάντσεν, ενός εκκεντρικού, λίγο τρελούτσικου επιστήμονα-εφευρέτη με πάθος για τη μηχανική και την επιστήμη, για να του πάρει συνέντευξη για το «Wired». Το επόμενο πρωί είχε εξαφανιστεί. Το μυστήριο της εξαφάνισης του σκάφους και της Βαλ, τα γεγονότα που ακολούθησαν και η τρομακτική αλήθεια πίσω από αυτό το σύντομο ταξίδι της βραβευμένης δημοσιογράφου και του Μάντσεν αποκαλύπτονται στο ντοκιμαντέρ του Netflix «Into the deep».

Το σκηνοθετεί η Αυστραλή Έμα Σάλιβαν η οποία έναν χρόνο νωρίτερα, το 2016, είχε ξεκινήσει να σκηνοθετεί ένα ντοκιμαντέρ για τον εκκεντρικό Δανό που ήταν κάτι σαν διασημότητα στη χώρα του, γνωστός για την κατασκευή τριών υποβρυχίων. Στα σχέδιά του ήταν και ένας διαστημικός πύραυλος.

Η ταινία υποτίθεται ότι αρχικά θα κατέγραφε το τελευταίο εγχείρημα του larger-than-life Mάντσεν, το οποίο δούλευε στο εργαστήριό του RMC με φοιτητές θετικών επιστημών που είχαν γοητευτεί από την προσωπικότητά του. Τελικά το ντοκιμαντέρ της Σάλιβαν πήρε μια πολύ απροσδόκητη και δυσοίωνη τροπή, αφού κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων συνέβη η εξαφάνιση του υποβρυχίου του.

Η σοκαριστική αποκάλυψη της αλήθειας δεν αφορά μόνο τη δολοφονία της Κιμ Βαλ, τη σκληρότητα μιας αναίτιας πράξης, το κίνητρο που ίσως δεν θα εξιχνιαστεί ποτέ, αλλά και τη συνειδητοποίηση ότι ο Μάντσεν δεν ήταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι, ήταν ο ίδιος άνθρωπος, ένας σαδιστής δολοφόνος που έψαχνε να βρει ένα θύμα για να ικανοποιήσει τις διεστραμμένες επιθυμίες του.

Εν τω μεταξύ, η Σάλιβαν τράβηξε πλάνα με τον Μάντσεν να οδηγεί τη Βαλ σε ένα από τα υποβρύχιά του, τα οποία ήταν και η τελευταία καταγραφή της δημοσιογράφου ζωντανής. Αυτό ήταν ένα μέρος από το ενοχοποιητικό υλικό που βοήθησε στην καταδίκη του Μάντσεν.

Υπάρχει μια δανέζικη σειρά με τίτλο «The Investigation» σε σκηνοθεσία του Tobias Lindholm με το ίδιο θέμα. Ασχολείται με την ιστορία της Κιμ Βαλ και χωρίζεται σε έξι μέρη. Το ντοκιμαντέρ της Σάλιβαν είναι εντελώς διαφορετικό, γυρισμένο στις εγκαταστάσεις των εργαστηρίων του, με πρωταγωνιστές τους στενούς του συνεργάτες, ανθρώπους που τον θαύμαζαν και τον θεωρούσαν διάνοια.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Η δημοσιογράφος Κιμ Βαλ. Φωτο: Benjamin Haas

Την επομένη της εξαφάνισης του υποβρυχίου, ο φίλος της Κιμ Βαλ σήμανε συναγερμό. Ο Μάντσεν δήλωσε τότε λυπημένος που το δεκαοκτώ μέτρων σκάφος του βυθίστηκε και είπε ότι η Κιμ Βαλ είχε αποβιβαστεί πριν από το «ναυάγιο». Ενώ αρχικά υποστήριξε αυτή την εκδοχή, την επόμενη μέρα, όταν βρέθηκε ένας γυναικείος κορμός στο μέρος όπου βυθίστηκε το υποβρύχιο, άλλαξε την κατάθεσή του, λέγοντας ότι η γυναίκα χτύπησε στο πλοίο και ο ίδιος έριξε τη σορό της στη θάλασσα.

Η κάμερα παρακολουθεί τους εμβρόντητους συνεργάτες του να ακούνε την επίσημη εκδοχή της αστυνομίας της Κοπεγχάγης, με τον εκπρόσωπο Τύπου να μιλά για την ταυτοποίηση αλλά και για τραύματα στον κορμό προκειμένου να αφαιρεθούν τα αέρια και τα υγρά από το σώμα ώστε να μη βγει στην επιφάνεια. Στη συνέχεια απαγγέλθηκαν κατηγορίες για φόνο και ακολούθησε η σύλληψη του Μάντσεν.

«Ελπίζω να ήταν ατύχημα, αλλά, σύμφωνα με τα στοιχεία, δεν ήταν», λέει ένας συνεργάτης του. «Ήθελε να το δοκιμάσει. Να δει πώς είναι να αφαιρείς τη ζωή κάποιου», συνεχίζει. Ο νεαρός επιστήμονας είναι εμβρόντητος, σοκαρισμένος, νιώθει προδομένος, δεν μπορεί να συλλάβει ότι αυτός στον οποίο πίστευε σχεδίασε και εκτέλεσε τη δολοφονία της δημοσιογράφου Κιμ Βαλ.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Μία από τις τελευταίες εικόνες της Κιμ που τραβήχτηκαν στο υποβρύχιο UC3 Nautilus με τον Πίτερ Μάντσεν.

Το σημαντικό είναι ότι κανένας από τους συνεργάτες του δεν είχε υποψιαστεί καν την πραγματική φύση του ανθρώπου και όσα τρομερά μπορούσε να διαπράξει. Όταν είπε ότι η Βαλ είχε αποβιβαστεί από το υποβρύχιο, όλη η ομάδα του άρχισε να ψάχνει τις ακτές μήπως τη βρουν τραυματισμένη κάπου. Σκέφτηκαν ακόμα και ότι μπορεί να είχε πέσει θύμα απαγωγής. «Προφανώς ήταν όλα ψέματα», λέει άλλος συνεργάτης και φίλος του επί σειρά ετών, ο ίδιος που θα πει αργότερα: «Ο Πίτερ που γνώριζα για δέκα χρόνια και ο Πίτερ που μπήκε στο υποβρύχιο στις 10 Αυγούστου και στη συνέχεια βγήκε από αυτό είναι δύο διαφορετικοί άνθρωποι». Ομολογεί ότι δεν μετανιώνει που στάθηκε δίπλα του εκείνες τις πρώτες μέρες, αφού ήταν φίλος του, αν και στο δικαστήριο κατέθεσε εναντίον του, όπως οι περισσότεροι συνεργάτες του.

Η σοκαριστική αποκάλυψη της αλήθειας δεν αφορά μόνο τη δολοφονία της Κιμ Βαλ, τη σκληρότητα μιας αναίτιας πράξης, το κίνητρο που ίσως δεν θα εξιχνιαστεί ποτέ, αλλά και τη συνειδητοποίηση ότι ο Μάντσεν δεν ήταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι, ήταν ο ίδιος άνθρωπος, ένας σαδιστής δολοφόνος που έψαχνε να βρει ένα θύμα για να ικανοποιήσει τις διεστραμμένες επιθυμίες του.

Όταν οι συνεργάτες του έδωσαν τις πρώτες τους καταθέσεις, ήλπιζαν ότι η Βαλ θα εμφανιζόταν. Ήταν ζήτημα ωρών να καταλάβουν ότι κάτι τέτοιο δεν θα συνέβαινε, ότι είχε πέσει θύμα ενός ψυχρού δολοφόνου που κατάφερε να την ακρωτηριάσει και να αδειάσει τον αέρα από τα πνευμόνια της.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Ο Πίτερ Μάντσεν.

Μία από τις συνεργάτιδες του Μάντσεν αποκαλύπτει ότι ήταν μία από τις πολλές γυναίκες που προσκλήθηκαν στο μοιραίο ταξίδι με το υποβρύχιο εκείνη την ημέρα. Αυτό σημαίνει ότι ο Μάντσεν είχε οργανώσει το έγκλημα και έψαχνε το θύμα του. Κανείς τους δεν μπορεί να πιστέψει ότι ο φίλος τους, το πρότυπό τους, είναι ένας ψυχρός δολοφόνος.

Οι άνθρωποι που μιλάνε για τον Μάντσεν προσπαθούν να συμπληρώσουν τα κενά, να ενώσουν τις τελείες, να βρουν τα σημάδια που μετά τη δολοφονία παίρνουν άλλο νόημα. Είναι στενόχωρο να τους βλέπεις να προσπαθούν να συμβιβαστούν με την ιδέα ότι δούλευαν, ζούσαν και διασκέδαζαν με έναν άνθρωπο που σαφώς έκρυβε απελπιστικά σκοτεινές πλευρές.

Ενώ μαζεύουν τα πράγματά τους από το εργαστήριο, οι συνεργάτες του μοιάζουν να έχουν καταστραφεί. Πώς θα μπορέσουν να εμπιστευτούν ξανά κάποιον, από τη στιγμή που ο Πίτερ Μάντσεν, ο πιο κουλ και «εναλλακτικός» συνεργάτης, αποδείχθηκε ότι ήταν ένα αρπακτικό, ένας παρανοϊκός σαδιστής;

Στο υλικό που προβάλλεται ο ίδιος ο Μάντσεν μιλάει για αρπακτικά και ψυχοπαθείς που κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Είναι και ο ίδιος ένας από αυτούς. Απλώς ήταν καλός στο να το κρύβει, ένας λευκός άνδρας με βίαιες τάσεις που ήξερε ακριβώς τι έκανε. Επέλεξε το θύμα του στην τύχη.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Ο Πίτερ Μάντσεν απαντά σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Φωτο: EPA

Yπάρχουν πολλές στιγμές στο ντοκιμαντέρ που μας προϊδεάζουν για την πραγματική φύση του Μάντσεν και το επικείμενο βάναυσο εγκλήμά του. Δυστυχώς, όλα βγάζουν νόημα μόνο μετά τη διάπραξή του. Η μοχθηρή πλευρά του θύτη αποκαλύπτεται βήμα-βήμα. Στην αρχή εμφανίζεται ως ένας γοητευτικός, ευγενικός χαρακτήρας και αργότερα ως κάτι διαφορετικό. Η απεικόνιση των πραγματικών γεγονότων βοηθά στην αποκάλυψη μιας άγνωστης μέχρι πρότινος ψυχοπαθούς πλευράς του Δανού εφευρέτη.

Εκτός από το χειροποίητο υποβρύχιό του, ο αδιαμφισβήτητα χαρισματικός αυτός τύπος είχε κατασκευάσει και αρχίσει να δοκιμάζει ένα πυραυλικό σκάφος που είχε σκοπό να κάνει τον σχεδιαστή του τον πρώτο «ερασιτέχνη» αστροναύτη. Παραμένει ασαφές εάν το διαστημόπλοιο είχε πιθανότητα να βγει από την ατμόσφαιρα, κάτι που πίστευαν οι υπάλληλοί του, όλοι κάτω των τριάντα, αρκετά νέοι ώστε να μη ζητούν μεγάλους μισθούς και να κάνουν ό,τι τους έλεγε το εκκεντρικό αφεντικό.

Η Σάλιβαν παραδίδει ένα ντοκιμαντέρ χωρίς προκαταλήψεις, πιθανότατα είχε συμπαθήσει τον Μάντσεν στη διάρκεια της χρονιάς που τον κινηματογραφούσε. Σε μερικές δηλώσεις του διαφαίνεται ότι θεωρούσε τον εαυτό του υπεράνω του νόμου. Δεν υπάρχουν πλάνα του μετά τη σύλληψη, επομένως δεν ξέρουμε τι θα έλεγε τώρα. Ο Μάντσεν ανήκει στην κατηγορία αυτών που θα έβρισκαν τρόπο να δικαιολογήσουν τις ενέργειές τους, ανεξαρτήτως της σοβαρότητάς τους.

Ο άνθρωπος στον οποίο επιβλήθηκε ισόβια ποινή για φόνο εκ προμελέτης είναι προφανώς κάποιου είδους ιδιοφυΐα και ήταν θέμα χρόνου να αποκαλυφθεί η διαβολική φύση του.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Η αστυνομία ετοιμάζεται να συλλάβει τον καταδικασμένο δολοφόνο Πίτερ Μάντσεν μετά την απόπειρά του να αποδράσει από τη φυλακή.
Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Το υποβρύχιο Ναυτίλος.

«Into the deep» | Official Trailer | Netflix

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Δανός εφευρέτης Πίτερ Μάντσεν αρνήθηκε ενώπιον του δικαστηρίου ότι σκότωσε τη δημοσιογράφο Κιμ Βαλ

Διεθνή / Ο Δανός εφευρέτης Πίτερ Μάντσεν αρνήθηκε ενώπιον του δικαστηρίου ότι σκότωσε τη δημοσιογράφο Κιμ Βαλ

Ο Μάντσεν ισχυρίστηκε ότι λόγω τεχνικής βλάβης η Βαλ εγκλωβίστηκε μέσα στο υποβρύχιο το οποίο γέμιζε με μονοξείδιο του άνθρακα ενώ ο ίδιος βρισκόταν στο κατάστρωμα και αδυνατούσε να επέμβει για να την σώσει

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ