«Στα Άδυτα»: Έγκλημα στο υποβρύχιο

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
O Πίτερ Μάντσεν φωτογραφίζεται στο υποβρύχιο UC3 Nautilus.
0

Στις 10 Αυγούστου 2017 η δημοσιογράφος Κιμ Βαλ επιβιβάστηκε στο υποβρύχιο «Ναυτίλος» του Πίτερ Μάντσεν, ενός εκκεντρικού, λίγο τρελούτσικου επιστήμονα-εφευρέτη με πάθος για τη μηχανική και την επιστήμη, για να του πάρει συνέντευξη για το «Wired». Το επόμενο πρωί είχε εξαφανιστεί. Το μυστήριο της εξαφάνισης του σκάφους και της Βαλ, τα γεγονότα που ακολούθησαν και η τρομακτική αλήθεια πίσω από αυτό το σύντομο ταξίδι της βραβευμένης δημοσιογράφου και του Μάντσεν αποκαλύπτονται στο ντοκιμαντέρ του Netflix «Into the deep».

Το σκηνοθετεί η Αυστραλή Έμα Σάλιβαν η οποία έναν χρόνο νωρίτερα, το 2016, είχε ξεκινήσει να σκηνοθετεί ένα ντοκιμαντέρ για τον εκκεντρικό Δανό που ήταν κάτι σαν διασημότητα στη χώρα του, γνωστός για την κατασκευή τριών υποβρυχίων. Στα σχέδιά του ήταν και ένας διαστημικός πύραυλος.

Η ταινία υποτίθεται ότι αρχικά θα κατέγραφε το τελευταίο εγχείρημα του larger-than-life Mάντσεν, το οποίο δούλευε στο εργαστήριό του RMC με φοιτητές θετικών επιστημών που είχαν γοητευτεί από την προσωπικότητά του. Τελικά το ντοκιμαντέρ της Σάλιβαν πήρε μια πολύ απροσδόκητη και δυσοίωνη τροπή, αφού κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων συνέβη η εξαφάνιση του υποβρυχίου του.

Η σοκαριστική αποκάλυψη της αλήθειας δεν αφορά μόνο τη δολοφονία της Κιμ Βαλ, τη σκληρότητα μιας αναίτιας πράξης, το κίνητρο που ίσως δεν θα εξιχνιαστεί ποτέ, αλλά και τη συνειδητοποίηση ότι ο Μάντσεν δεν ήταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι, ήταν ο ίδιος άνθρωπος, ένας σαδιστής δολοφόνος που έψαχνε να βρει ένα θύμα για να ικανοποιήσει τις διεστραμμένες επιθυμίες του.

Εν τω μεταξύ, η Σάλιβαν τράβηξε πλάνα με τον Μάντσεν να οδηγεί τη Βαλ σε ένα από τα υποβρύχιά του, τα οποία ήταν και η τελευταία καταγραφή της δημοσιογράφου ζωντανής. Αυτό ήταν ένα μέρος από το ενοχοποιητικό υλικό που βοήθησε στην καταδίκη του Μάντσεν.

Υπάρχει μια δανέζικη σειρά με τίτλο «The Investigation» σε σκηνοθεσία του Tobias Lindholm με το ίδιο θέμα. Ασχολείται με την ιστορία της Κιμ Βαλ και χωρίζεται σε έξι μέρη. Το ντοκιμαντέρ της Σάλιβαν είναι εντελώς διαφορετικό, γυρισμένο στις εγκαταστάσεις των εργαστηρίων του, με πρωταγωνιστές τους στενούς του συνεργάτες, ανθρώπους που τον θαύμαζαν και τον θεωρούσαν διάνοια.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Η δημοσιογράφος Κιμ Βαλ. Φωτο: Benjamin Haas

Την επομένη της εξαφάνισης του υποβρυχίου, ο φίλος της Κιμ Βαλ σήμανε συναγερμό. Ο Μάντσεν δήλωσε τότε λυπημένος που το δεκαοκτώ μέτρων σκάφος του βυθίστηκε και είπε ότι η Κιμ Βαλ είχε αποβιβαστεί πριν από το «ναυάγιο». Ενώ αρχικά υποστήριξε αυτή την εκδοχή, την επόμενη μέρα, όταν βρέθηκε ένας γυναικείος κορμός στο μέρος όπου βυθίστηκε το υποβρύχιο, άλλαξε την κατάθεσή του, λέγοντας ότι η γυναίκα χτύπησε στο πλοίο και ο ίδιος έριξε τη σορό της στη θάλασσα.

Η κάμερα παρακολουθεί τους εμβρόντητους συνεργάτες του να ακούνε την επίσημη εκδοχή της αστυνομίας της Κοπεγχάγης, με τον εκπρόσωπο Τύπου να μιλά για την ταυτοποίηση αλλά και για τραύματα στον κορμό προκειμένου να αφαιρεθούν τα αέρια και τα υγρά από το σώμα ώστε να μη βγει στην επιφάνεια. Στη συνέχεια απαγγέλθηκαν κατηγορίες για φόνο και ακολούθησε η σύλληψη του Μάντσεν.

«Ελπίζω να ήταν ατύχημα, αλλά, σύμφωνα με τα στοιχεία, δεν ήταν», λέει ένας συνεργάτης του. «Ήθελε να το δοκιμάσει. Να δει πώς είναι να αφαιρείς τη ζωή κάποιου», συνεχίζει. Ο νεαρός επιστήμονας είναι εμβρόντητος, σοκαρισμένος, νιώθει προδομένος, δεν μπορεί να συλλάβει ότι αυτός στον οποίο πίστευε σχεδίασε και εκτέλεσε τη δολοφονία της δημοσιογράφου Κιμ Βαλ.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Μία από τις τελευταίες εικόνες της Κιμ που τραβήχτηκαν στο υποβρύχιο UC3 Nautilus με τον Πίτερ Μάντσεν.

Το σημαντικό είναι ότι κανένας από τους συνεργάτες του δεν είχε υποψιαστεί καν την πραγματική φύση του ανθρώπου και όσα τρομερά μπορούσε να διαπράξει. Όταν είπε ότι η Βαλ είχε αποβιβαστεί από το υποβρύχιο, όλη η ομάδα του άρχισε να ψάχνει τις ακτές μήπως τη βρουν τραυματισμένη κάπου. Σκέφτηκαν ακόμα και ότι μπορεί να είχε πέσει θύμα απαγωγής. «Προφανώς ήταν όλα ψέματα», λέει άλλος συνεργάτης και φίλος του επί σειρά ετών, ο ίδιος που θα πει αργότερα: «Ο Πίτερ που γνώριζα για δέκα χρόνια και ο Πίτερ που μπήκε στο υποβρύχιο στις 10 Αυγούστου και στη συνέχεια βγήκε από αυτό είναι δύο διαφορετικοί άνθρωποι». Ομολογεί ότι δεν μετανιώνει που στάθηκε δίπλα του εκείνες τις πρώτες μέρες, αφού ήταν φίλος του, αν και στο δικαστήριο κατέθεσε εναντίον του, όπως οι περισσότεροι συνεργάτες του.

Η σοκαριστική αποκάλυψη της αλήθειας δεν αφορά μόνο τη δολοφονία της Κιμ Βαλ, τη σκληρότητα μιας αναίτιας πράξης, το κίνητρο που ίσως δεν θα εξιχνιαστεί ποτέ, αλλά και τη συνειδητοποίηση ότι ο Μάντσεν δεν ήταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι, ήταν ο ίδιος άνθρωπος, ένας σαδιστής δολοφόνος που έψαχνε να βρει ένα θύμα για να ικανοποιήσει τις διεστραμμένες επιθυμίες του.

Όταν οι συνεργάτες του έδωσαν τις πρώτες τους καταθέσεις, ήλπιζαν ότι η Βαλ θα εμφανιζόταν. Ήταν ζήτημα ωρών να καταλάβουν ότι κάτι τέτοιο δεν θα συνέβαινε, ότι είχε πέσει θύμα ενός ψυχρού δολοφόνου που κατάφερε να την ακρωτηριάσει και να αδειάσει τον αέρα από τα πνευμόνια της.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Ο Πίτερ Μάντσεν.

Μία από τις συνεργάτιδες του Μάντσεν αποκαλύπτει ότι ήταν μία από τις πολλές γυναίκες που προσκλήθηκαν στο μοιραίο ταξίδι με το υποβρύχιο εκείνη την ημέρα. Αυτό σημαίνει ότι ο Μάντσεν είχε οργανώσει το έγκλημα και έψαχνε το θύμα του. Κανείς τους δεν μπορεί να πιστέψει ότι ο φίλος τους, το πρότυπό τους, είναι ένας ψυχρός δολοφόνος.

Οι άνθρωποι που μιλάνε για τον Μάντσεν προσπαθούν να συμπληρώσουν τα κενά, να ενώσουν τις τελείες, να βρουν τα σημάδια που μετά τη δολοφονία παίρνουν άλλο νόημα. Είναι στενόχωρο να τους βλέπεις να προσπαθούν να συμβιβαστούν με την ιδέα ότι δούλευαν, ζούσαν και διασκέδαζαν με έναν άνθρωπο που σαφώς έκρυβε απελπιστικά σκοτεινές πλευρές.

Ενώ μαζεύουν τα πράγματά τους από το εργαστήριο, οι συνεργάτες του μοιάζουν να έχουν καταστραφεί. Πώς θα μπορέσουν να εμπιστευτούν ξανά κάποιον, από τη στιγμή που ο Πίτερ Μάντσεν, ο πιο κουλ και «εναλλακτικός» συνεργάτης, αποδείχθηκε ότι ήταν ένα αρπακτικό, ένας παρανοϊκός σαδιστής;

Στο υλικό που προβάλλεται ο ίδιος ο Μάντσεν μιλάει για αρπακτικά και ψυχοπαθείς που κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Είναι και ο ίδιος ένας από αυτούς. Απλώς ήταν καλός στο να το κρύβει, ένας λευκός άνδρας με βίαιες τάσεις που ήξερε ακριβώς τι έκανε. Επέλεξε το θύμα του στην τύχη.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Ο Πίτερ Μάντσεν απαντά σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Φωτο: EPA

Yπάρχουν πολλές στιγμές στο ντοκιμαντέρ που μας προϊδεάζουν για την πραγματική φύση του Μάντσεν και το επικείμενο βάναυσο εγκλήμά του. Δυστυχώς, όλα βγάζουν νόημα μόνο μετά τη διάπραξή του. Η μοχθηρή πλευρά του θύτη αποκαλύπτεται βήμα-βήμα. Στην αρχή εμφανίζεται ως ένας γοητευτικός, ευγενικός χαρακτήρας και αργότερα ως κάτι διαφορετικό. Η απεικόνιση των πραγματικών γεγονότων βοηθά στην αποκάλυψη μιας άγνωστης μέχρι πρότινος ψυχοπαθούς πλευράς του Δανού εφευρέτη.

Εκτός από το χειροποίητο υποβρύχιό του, ο αδιαμφισβήτητα χαρισματικός αυτός τύπος είχε κατασκευάσει και αρχίσει να δοκιμάζει ένα πυραυλικό σκάφος που είχε σκοπό να κάνει τον σχεδιαστή του τον πρώτο «ερασιτέχνη» αστροναύτη. Παραμένει ασαφές εάν το διαστημόπλοιο είχε πιθανότητα να βγει από την ατμόσφαιρα, κάτι που πίστευαν οι υπάλληλοί του, όλοι κάτω των τριάντα, αρκετά νέοι ώστε να μη ζητούν μεγάλους μισθούς και να κάνουν ό,τι τους έλεγε το εκκεντρικό αφεντικό.

Η Σάλιβαν παραδίδει ένα ντοκιμαντέρ χωρίς προκαταλήψεις, πιθανότατα είχε συμπαθήσει τον Μάντσεν στη διάρκεια της χρονιάς που τον κινηματογραφούσε. Σε μερικές δηλώσεις του διαφαίνεται ότι θεωρούσε τον εαυτό του υπεράνω του νόμου. Δεν υπάρχουν πλάνα του μετά τη σύλληψη, επομένως δεν ξέρουμε τι θα έλεγε τώρα. Ο Μάντσεν ανήκει στην κατηγορία αυτών που θα έβρισκαν τρόπο να δικαιολογήσουν τις ενέργειές τους, ανεξαρτήτως της σοβαρότητάς τους.

Ο άνθρωπος στον οποίο επιβλήθηκε ισόβια ποινή για φόνο εκ προμελέτης είναι προφανώς κάποιου είδους ιδιοφυΐα και ήταν θέμα χρόνου να αποκαλυφθεί η διαβολική φύση του.

Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Η αστυνομία ετοιμάζεται να συλλάβει τον καταδικασμένο δολοφόνο Πίτερ Μάντσεν μετά την απόπειρά του να αποδράσει από τη φυλακή.
Στα Άδυτα: Φόνος στο Υποβρύχιο Facebook Twitter
Το υποβρύχιο Ναυτίλος.

«Into the deep» | Official Trailer | Netflix

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Δανός εφευρέτης Πίτερ Μάντσεν αρνήθηκε ενώπιον του δικαστηρίου ότι σκότωσε τη δημοσιογράφο Κιμ Βαλ

Διεθνή / Ο Δανός εφευρέτης Πίτερ Μάντσεν αρνήθηκε ενώπιον του δικαστηρίου ότι σκότωσε τη δημοσιογράφο Κιμ Βαλ

Ο Μάντσεν ισχυρίστηκε ότι λόγω τεχνικής βλάβης η Βαλ εγκλωβίστηκε μέσα στο υποβρύχιο το οποίο γέμιζε με μονοξείδιο του άνθρακα ενώ ο ίδιος βρισκόταν στο κατάστρωμα και αδυνατούσε να επέμβει για να την σώσει

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ