Σπάνιες Γαίες, Κβαντική Μηχανική και Κάνοντας τα πράγματα πιο άγρια

Σπάνιες Γαίες, Κβαντική Μηχανική και Κάνοντας τα πράγματα πιο άγρια Facebook Twitter
0
Σπάνιες Γαίες, Κβαντική Μηχανική και Κάνοντας τα πράγματα πιο άγρια Facebook Twitter
Σπάνιες Γαίες (Rare Earths): To ντοκιμαντέρ που γύρισε ο Christian Shidlowski ερευνά την ύπαρξη μιας μορφής ορυκτών με την ονομασία Σπάνιες Γαίες

Συγχρόνως με τα μπαράκια, τα καφέ και τα φαγάδικα πέριξ της Μητροπόλεως, που ήταν γεμάτα από τους εξοδούχους νεολαίους του Σαββατόβραδου, κάποιοι άλλοι νεολαίοι ήταν κλεισμένοι για ένα τρίωρο στο μικρό κομψό κινηματοθέατρο του Ινστιτούτου Θερβάντες και παρακολουθούσαν ταινίες επιστημονικού ενδιαφέροντος. Αυτό κι αν έχει ενδιαφέρον από στατιστικής άποψης, αν υποτεθεί πως το κοινό απαρτίζεται από φοιτητές θετικών επιστημών και γενικώς φοιτητές ή μεγάλες προσωπικότητες σαν τη συγγραφέα Ζυράνα Ζατέλη, η οποία - μαθαίνω - έδωσε το παρών και τις δύο πρώτες μέρες του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών της Αθήνας. Ποιες ήταν όμως οι ταινίες που είχαμε την ευκαιρία να δούμε;

Σήμερα όλες οι επιστημονικές προσπάθειες εστιάζουν στην κατασκευή ενός κβαντικού υπολογιστή, ικανού να επιλύσει τρομερά ζητήματα στις ανθρώπινες τηλεπικοινωνίες και όχι μόνο! Εντυπωσιάστηκα, δε μπορώ να πω, αν και...στούρνος παιδιόθεν στα φυσικομαθηματικά!

 

Το 47λεπτο ντοκιμαντέρ Εξημερώνοντας τον κόσμο της Κβαντικής Μηχανικής (Taming the Quantum World) από τη Δανία διέθετε κινηματογραφικότητα, χιούμορ και μέσα από τη χρήση του animation επιχειρούσε να κάνει προσβάσιμο το, ομολογουμένως δύσκολο για τον μέσο θεατή, θέμα του. Σε δραματοποιημένες σκηνές γυρίσαμε στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αι., τότε που ο Δανός φυσικός Νιλς Μπορ και ο Άλμπερτ Αϊνστάιν διαφωνούσαν για την εξέλιξη και τη χρησιμότητα της Κβαντικής Μηχανικής στην οικουμένη. Τελικά, σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ ή, σωστότερα, με τις μαρτυρίες των κορυφαίων επιστημόνων, ο Νιλς Μπορ είχε δίκιο, αφού σήμερα όλες οι επιστημονικές προσπάθειες εστιάζουν στην κατασκευή ενός κβαντικού υπολογιστή, ικανού να επιλύσει τρομερά ζητήματα στις ανθρώπινες τηλεπικοινωνίες και όχι μόνο! Εντυπωσιάστηκα, δε μπορώ να πω, αν και...στούρνος παιδιόθεν στα φυσικομαθηματικά!

 

Σπάνιες Γαίες, Κβαντική Μηχανική και Κάνοντας τα πράγματα πιο άγρια Facebook Twitter

 

Το θέμα του 52λεπτου γερμανικού ντοκιμαντέρ Σπάνιες Γαίες (Rare Earths), που γύρισε ο Christian Shidlowski, μου ήταν λίγο-πολύ γνωστό, αφού είχα παρακολουθήσει κάτι ανάλογο στο βρετανικό BBC. Συγκεκριμένα, την ύπαρξη μιας μορφής ορυκτών με την ονομασία Σπάνιες Γαίες, πρωτάκουστα σε πολλούς, μα στην πραγματικότητα απαραίτητα στην καθημερινότητα όλων μας, αφού μ' αυτά κατασκευάζονται κινητά τηλέφωνα και απλές μπαταρίες μέχρι ανεμογεννήτριες! Κι ενώ η Ευρώπη και οι ΗΠΑ εξάντλησαν τους πόρους τους, το μονοπώλιο φαίνεται να έχουν οι Κινέζοι με το φτηνό εργατικό δυναμικό τους, κάτι που σίγουρα θα εκτοξεύσει στο μέλλον την Κίνα ως μοναδική και αδιαφιλονίκητη υπερδύναμη! Παρά τις τεκμηριωμένες καταθέσεις στην κάμερα πολλών αρμόδιων επιστημόνων, έχω την αίσθηση πως το ντοκιμαντέρ ξέφυγε από τη βασική αρχή Η επιστήμη στην υπηρεσία της ανθρωπότητας και αναλώθηκε σε μία κινδυνολογία ''δυτικού τύπου'' για την επικράτηση των Κινέζων, λες και διανύουμε την εποχή ενός σύγχρονου ψυχρού πολέμου!

 

 

Τελευταία ταινία της δεύτερης μέρας προβολών του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών της Αθήνας ήταν το 57λεπτο τηλεοπτικό Κάνοντας τα πράγματα πιο άγρια (Making stuff wilder) από τις ΗΠΑ. Σ' αυτό, το λιγότερο κινηματογραφικό από τα δύο προηγούμενα, αλλά με το περισσότερο χιούμορ λόγω της περσόνας του χαρισματικού παρουσιαστή του, μάθαμε πως η βλέννα ενός πετρόχελου, η προβοσκίδα ενός ελέφαντα, το σώμα ενός βοδιού, η φονική μέθοδος συντήρησης ενός σαρκοβόρου φυτού και τέλος οι θαλάσσιοι ιοί μπορούν να οδηγήσουν στη δημιουργία μηχανών ρομπότ, συσκευών και πρώτων υλών χρήσιμων για τον άνθρωπο! Όταν ο άνθρωπος εν ολίγοις εμπνέεται από τη φύση και αξιοποιεί τις γνώσεις του για το κοινό όφελος. Εξ αιτίας της ''καταγωγής'' του - τηλεοπτικό προϊόν, άρα προορισμένο για ένα πιο λαϊκό κοινό -, οι θεματικές ενότητες του ντοκιμαντέρ παρουσιάζονται εύληπτες και κατανοητές, κάτι που ανήκει στα θετικά του και κάνει τη θέαση του πραγματικά απολαυστική.

 

* Σήμερα, Κυριακή 2/11, το πρόγραμμα ξεκινά στις 19.00 και θα προβληθούν οι ταινίες Γαλιλαίος: Η Μάχη στην αυγή της σύγχρονης επιστήμης (Ελλάδα, 40΄), Το μεγάλο μυστήριο του Καθεδρικού Ναού (ΗΠΑ, 57΄) και Αρχαίος Υπολογιστής (ΗΠΑ, 52΄)

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ