Σίρλεϊ Αν Φιλντ: Αν το Βρετανικό Νέο Κύμα είχε πρόσωπο

Σίρλεϊ Αν Φιλντ: Αν το Βρετανικό Νέο Κύμα είχε πρόσωπο Facebook Twitter
Με στον Άλμπερτ Φίνεϊ στο εμβληματικό «Σάββατο βράδυ, Κυριακή πρωί» (1960) του Κάρελ Ράις από το ομώνυμο βιβλίο του Άλαν Σίλιτο.
0

Η ΣΙΡΛΕΪ ΑΝ ΦΙΛΝΤ διέθετε το είδος της φρεσκάδας και της ομορφιάς που λάτρευε ο βρετανικός κινηματογράφος στις δεκαετίες του '50 και του '60 – είχε κάτι το αιλουροειδές, ένα είδος μοιραίας αθωότητας. Ανήκε στην ίδια γενιά με πανέμορφες ερμηνεύτριες της βρετανικής οθόνης όπως η Τζούλι Κρίστι, η Σίλβια Σιμς και η Σίρλεϊ Ίτον.

Εμφανίστηκε για λίγο το 1960 στο σκανδαλώδες τότε αλλά κατοχυρωμένο αριστούργημα σήμερα Peeping Tom («Ο ηδονοβλεψίας») του Μάικλ Πάουελ το 1960 ως μια οξύθυμη ντίβα του σινεμά (κάτι που δεν είχε καμία σχέση με τον πραγματικό της εαυτό), αλλά το μεγάλο breakthrough της έγινε πλάι στον Λόρενς Ολίβιε στο The Entertainer («Ο γελωτοποιός») του Τόνι Ρίτσαρντσον αργότερα την ίδια χρονιά, βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Τζον Όσμπορν. Συγχρόνως έπαιξε στο νεανικό Beat Girl, χαρακτηριστικό δείγμα της ποπ κουλτούρας που αναδυόταν εκείνη την εποχή.

Η κορυφαία ερμηνεία της όμως είναι σε μια άγνωστη ίσως σε πολλούς ταινία, το Lunch Hour του 1962, που διαρκεί περίπου μία ώρα και βασίζεται σε ένα μονόπρακτο του Τζον Μόρτιμερ. Η Φιλντ είναι εξαιρετική: έξυπνη, σαγηνευτική, αλλά επίσης γλυκιά, ευάλωτη και συνάμα αποφασισμένη.

Την ίδια χρονιά ανέλαβε και πάλι τον ρόλο του ελαφρώς καταπιεστικού «καλού» κοριτσιού πλάι στον Άλμπερτ Φίνεϊ στο εμβληματικό για την περίοδο «Σάββατο βράδυ, Κυριακή πρωί» του Κάρελ Ράις από το ομώνυμο βιβλίο του Άλαν Σίλιτο.

Δύο χρόνια αργότερα, στην πρωτοποριακή ταινία επιστημονικής φαντασίας The Damned («Οι καταραμένοι») του Τζόζεφ Λόουζι, αναδεικνύει την πιο απειλητική πλευρά της και το 1966 εμφανίζεται ως σέξι νοσοκόμα πλάι στον Μάικλ Κέιν στο Alfie.

Σίρλεϊ Αν Φιλντ: Αν το Βρετανικό Νέο Κύμα είχε πρόσωπο Facebook Twitter
Πλάι στον Λόρενς Ολίβιε στο «The Entertainer» (1960) του Τόνι Ρίτσαρντσον, βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Τζον Όσμπορν.

Η κορυφαία ερμηνεία της όμως σ’ εκείνη την ένδοξη περίοδο του Βρετανικού Νέου Κύματος είναι σε μια άγνωστη ίσως σε πολλούς ταινία, το Lunch Hour του 1962, που διαρκεί περίπου μία ώρα και βασίζεται σε ένα μονόπρακτο του Τζον Μόρτιμερ. Η Φιλντ είναι εξαιρετική: έξυπνη, σαγηνευτική, αλλά επίσης γλυκιά, ευάλωτη και συνάμα αποφασισμένη.

Σίρλεϊ Αν Φιλντ: Αν το Βρετανικό Νέο Κύμα είχε πρόσωπο Facebook Twitter
"Οι Καταραμένοι" (1962) του Τζόζεφ Λοούζι. Δίπλα της ο Όλιβερ Ριντ.
Σίρλεϊ Αν Φιλντ: Αν το Βρετανικό Νέο Κύμα είχε πρόσωπο Facebook Twitter
Με τον Μάικλ Κέιν στο «Alfie» (1966)

Η Σίρλεϊ Αν Φιλντ εξακολούθησε να δουλεύει και τις επόμενες δεκαετίες στο σινεμά ως μια εξαιρετική ηθοποιός χαρακτήρων με πιο χαρακτηριστικό ρόλο της ίσως αυτόν της Ρέιτσελ, στο «Ωραίο μου πλυντήριο» του Στίβεν Φρίαρς το 1985. Η παρουσία της όμως στον αφρό του Βρετανικού Νέου Κύματος, ήταν η επιτομή ενός συγκεκριμένου είδους «αγγλικότητας».

Με στοιχεία από The Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δέκα κοντινά πλάνα της Τζούλι Κρίστι που έκλεισε τα 80

Δ. Πολιτάκης / Δέκα κοντινά πλάνα της Τζούλι Κρίστι που έκλεισε τα 80

Ήταν το ιδανικό έμβλημα της νέας ελευθεριότητας των ‘60s, το χρυσό κορίτσι με το αστραφτερό πρόσωπο και την προσμονή στο βλέμμα. Έφτασε όμως να εκπροσωπεί πολλά περισσότερα από αυτή την εικόνα στην μακρόχρονη καριέρα της, κυρίως όμως μια μόνιμη επιθυμία συναισθηματικής υπέρβασης.
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΟΛΙΤΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ