Ψίθυροι προσμονής: Ένα αριστούργημα του λιβανέζικου σινεμά από το 1980 στο Netflix

Ψίθυροι προσμονής: Ένα αριστούργημα του λιβανέζικου σινεμά από το 1980 στο Netflix Facebook Twitter
H Λιβανέζα ποιήτρια Νάντια Τουένι αναπολεί την Βηρυτό της νιότης της.
0



OΠΩΣ ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ΙΣΩΣ έχουν πάρει χαμπάρι –εξαιτίας της πάγιας τακτικής της πλατφόρμας να κρατά στο σκοτάδι τους συνδρομητές της όσον αφορά στο ευρύτερο περιεχόμενό της– εδώ και λίγο καιρό έχουν εμφανιστεί στο Netflix καμιά εικοσαριά και πλέον ταινίες από την κινηματογραφική ιστορία του κοντινού μας Λιβάνου και της χιλιοτραγουδισμένης και χιλιοβασανισμένης Βηρυτού.

Ταινίες κάθε είδους, σύγχρονες και παλιότερες, ανάμεσά τους και καναδυό (τουλάχιστον) αριστουργήματα που σπανίως πετυχαίνει κανείς σε μη εξειδικευμένη πλατφόρμα, βρέθηκαν μαζεμένες στο θερμοκήπιο του Netflix, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της κινηματογραφικής βιομηχανίας του Λιβάνου (η οποία δοκιμάζεται ιδιαιτέρως, όπως κι η οικονομία της πολύπαθης χώρας) από τον γίγαντα του streaming.


Είναι σα να βρίσκεσαι ξαφνικά αλλού (σε κάποιο παλιότερο φεστιβάλ κινηματογράφου) όταν πετυχαίνεις ανάμεσα στα διεγερτικά και εφήμερα σπαράγματα του Netflix, μια ταινία σαν το Whispers (αφήνω τον αγγλικό τίτλο για πιο εύκολη πλοήγηση, προσοχή όμως: δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την ομώνυμη σαουδαραβική σειρά παραγωγής 2020 που επίσης βρίσκεται στην πλατφόρμα). Πρόκειται για ένα ατμοσφαιρικό, υποβλητικό, ευαίσθητο, διαφωτιστικό ντοκιμαντέρ - ταξίδι στον Λίβανο του 1980, και ενώ είχαν ήδη συμπληρωθεί πέντε χρόνια από την έναρξη του εμφυλίου που ήδη είχε ρημάξει τη χώρα και θα βαστούσε για μια δεκαετία ακόμα.

«Ο πυρετός που συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο το σαββατόβραδο, στην Βηρυτό συμβαίνει κάθε νύχτα. Ο πυρετός όταν νιώθεις ότι γερνάς, όταν φοβάσαι ότι ο χρόνος χάνεται, ο πυρετός του να κυνηγάς την ζωή και να μην την φτάνεις, ούτε για μια στιγμή έστω, ο πυρετός του φόβου για το αύριο...»


Την ταινία είχε σκηνοθετήσει ο γνωστός ανά τα ευρωπαϊκά φεστιβάλ εκείνα τα χρόνια, Μαρούν Μπαγκνταντί, χρησιμοποιώντας ως ιδανική ξεναγό-αφηγήτρια σ' αυτό το ταξίδι ανάμεσα στα συντρίμμια και στις ελπίδες, με στάσεις σε διάφορα σημεία της χώρας, από την Τύρο στα νότια μέχρι τη Βηρυτό, την κοιλάδα Μπεκαά και την Ερμέλ στα βόρεια, τη γαλλοτραφή (μέρος των σπουδών της μάλιστα έγινε στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Αθήνας) Λιβανέζα ποιήτρια Νάντια Τουένι (σύζυγός της ήταν ο «πρύτανης της λιβανέζικης δημοσιογραφίας» Γκασάν Τουένι).

Μέσα από τους στίχους και τους μελαγχολικούς αναστοχασμούς της, που όμως δεν αντηχούν πεσιμισμό αλλά μια κρυστάλλινη καθαρότητα, η ποιήτρια αναπολεί τη Βηρυτό της νιότης της («Ο Λίβανος ήταν σαν μια γροθιά, μέσα σ' ένα μερόνυχτο τον είχαμε γυρίσει, ήταν το σπίτι μας») και συνομιλεί με μια σειρά από συμπατριώτες της που εκπροσωπούν ένα ευρύτατο κοινωνικό και πολιτισμικό φάσμα: καλλιτέχνες, αγρότες, δημοσιογράφους, πολιτευτές, αρχιτέκτονες, ψαράδες, μουσικούς. Όλων αυτών τα μουρμουρητά, οι ψίθυροι και οι προσδοκίες σκεπάζουν έστω και προσωρινά, τον θόρυβο και την ανείπωτη αγριότητα του πολέμου.

Ψίθυροι προσμονής: Ένα αριστούργημα του λιβανέζικου σινεμά από το 1980 στο Netflix Facebook Twitter
Φοιτητές του Αμερικανικού Πανεπιστημίου της Βηρυτού που παρευρέθηκαν σε μια συναυλία στο Green Field του AUB, 1980. Από το «Whispers» του Μαρούν Μπαγκνταντί.


«Μου λείπουν οι μέρες που μαλώναμε και μετά τα ξαναβρίσκαμε» ακούγεται να λέει κάποια στιγμή. «Ακόμα και τα μαλώματα ήταν όμορφα επειδή είχαμε την ελευθερία να φιλιώσουμε ξανά». «Κάθε φορά που αντικρίζουμε το φως, κάποιος έρχεται και το σβήνει» λέει αλλού στην ταινία, επιτρέποντας να ξεχυθεί το παράπονο πριν αντλήσει ξανά αυτοπεποίθηση από την παροιμιώδη ικανότητα των συμπατριωτών της να αντέχουν τα χτυπήματα, ξανά και ξανά.

Σε μια άλλη σκηνή, την ώρα που η κάμερα δείχνει σκηνές από την νυχτερινή ζωή της Βηρυτού, που δεν σταματά ακόμα κι όταν πέφτουν οι βόμβες, εκφράζει την αγωνία που κρύβει η λαχτάρα και η προσμονή: «Ο πυρετός που συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο το σαββατόβραδο, στη Βηρυτό συμβαίνει κάθε νύχτα. Ο πυρετός όταν νιώθεις ότι γερνάς, όταν φοβάσαι ότι ο χρόνος χάνεται, ο πυρετός τού να κυνηγάς τη ζωή και να μην τη φτάνεις, ούτε για μια στιγμή έστω, ο πυρετός του φόβου για το αύριο...».

Η Νάντια Τουένι δεν πρόλαβε να δει το τέλος του πολέμου. Τρία χρόνια αργότερα, το 1983, υπέκυψε τελικά σε ηλικία 47 ετών, στον καρκίνο που την ταλαιπωρούσε πολλά χρόνια.

Ο σκηνοθέτης των «Ψιθύρων» πέθανε το 1993, στα 43 του μόλις. Εκτός από το «Whispers», το Netflix φιλοξενεί άλλες δύο πολύ αξιόλογες ταινίες του, μυθοπλασίας αμφότερες, το Beirut Oh Beirut με το οποίο έκανε το ντεμπούτο του το 1975, λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος, τον οποίον η ταινία μοιάζει απόκοσμα να προβλέπει με κάθε λεπτομέρεια, και το The Little Wars, μια δραματική περιπέτεια που γυρίστηκε το 1982, η υπόθεση όμως εκτυλίσσεται στις αρχές της εμφύλιας σύρραξης.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κάπως έτσι, ο Σωτήρης Τσαφούλιας άνοιξε τον δρόμο των ελληνικών παραγωγών προς το Netflix

Οι Αθηναίοι / Κάπως έτσι, ο Σωτήρης Τσαφούλιας άνοιξε τον δρόμο των ελληνικών παραγωγών προς το Netflix

O σεναριογράφος και σκηνοθέτης του «Έτερος Εγώ» μεγάλωσε στον Πειραιά, ζει στη Βάρκιζα και αν όλα πάνε καλά, θα γίνει ο πρώτος Έλληνας δημιουργός που θα σκηνοθετήσει για το Netflix.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ντιόρ, Γουέστγουντ, Μαρτζελά: Τρεις πρωτοπόροι της μόδας σε τρία αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ντιόρ, Γουέστγουντ, Μαρτζελά: Τρεις πρωτοπόροι της μόδας σε τρία αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ

«Σινεμά και Μόδα: πίσω από τον καθρέφτη» έχει τίτλο το νέο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης που πραγματοποιείται στην online πλατφόρμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης από τις 15 έως τις 17/2.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ