Το πορτραίτο του Γαλιλαίου, ο θόλος της Φλωρεντίας και ο μηχανισμός των Αντικυθήρων

Το πορτραίτο του Γαλιλαίου, ο θόλος της Φλωρεντίας και ο μηχανισμός των Αντικυθήρων Facebook Twitter
0

 

Τα ντοκιμαντέρ που παρακολουθήσαμε στο Ινστιτούτο Θερβάντες την Κυριακή, 3η μέρα του 8ου Διεθνούς Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών της Αθήνας, είχαν ως θέματα τους τον αστρονόμο Γαλιλαίο και δύο θαύματα της ελληνικής αρχαιότητας και της ευρωπαϊκής Αναγέννησης.

 

Aξιοποιώντας τις υπάρχουσες γνώσεις μαθηματικών και αστρονομίας, αποκαλύπτεται πως o μηχανισμός των Αντικυθήρων επρόκειτο για τον πρώτο κομπιούτερ στην ιστορία της ανθρωπότητας, χρήσιμο ως ρολόι και ως οιωνοσκόπιο για τα μελλούμενα βάσει των φάσεων Ήλιου και Σελήνης!

 

 

Στο ελληνικό 40λεπτο Γαλιλαίος: Η Μάχη στην αυγή της Σύγχρονης Επιστήμης, μια παραγωγή του Ιδρύματος Ευγενίδου, παρακολουθήσαμε τη συναρπαστική βιογραφία του μαθηματικού, αστρονόμου και φιλοσόφου Γαλιλαίου Γαλιλέι και κυρίως την πολεμική που του άσκησε η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, αναγκάζοντας τον να αποκηρύξει τις ιδέες του, αλλά ευτυχώς όχι και να σταματήσει τις έρευνες και τα πειράματα του. Τον σκηνοθέτη Πάνο Ανέστη δεν τον γνωρίζω, μαθαίνω όμως ότι δουλειά του έχει διακριθεί σε αμερικανικό φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους. Μπορώ να το καταλάβω αυτό, κρίνοντας από το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ, το οποίο, παρά τη συμβατικότατη τηλεοπτική κατασκευή του, διέθετε καλογυρισμένες και ασυνήθιστες για τα εγχώρια δεδομένα δραματοποιημένες σκηνές ''εποχής'' με τον Αντώνη Βλησίδη στο ρόλο του Γαλιλαίου! Ταιριαστή με το όλο κλίμα και η μουσική του Albinoni. Με δυο λόγια, ένα ντοκιμαντέρ με αρετές που αν δεν καθοδηγούσε τη ''δράση'' ο παρουσιαστής, θα μπορούσε να διαγράψει και αμιγώς κινηματογραφική φεστιβαλική πορεία.

 

 

Στο αμερικανικό ωριαίο Το μεγάλο μυστήριο του Καθεδρικού Ναού (Great Cathedral Mystery), γυρισμένο για το κανάλι της NOVA, γνωρίσαμε το αίνιγμα της κατασκευής του θόλου της Φλωρεντίας και μάθαμε τη λύση του! Ένα από τα μεγαλύτερα κομψοτεχνήματα στην Ιστορία της Τέχνης, κατασκευασμένο από τον χρυσοχόο Brunelleschi, που χωρίς να έχει γνώσεις αρχιτεκτονικής, κατάφερε το ακατόρθωτο! Και για να μη μακρηγορώ, δύο ήταν τα τεχνάσματα του που κατάφεραν να κρατήσουν τον θόλο του Καθεδρικού Ναού ντούρο και ευθυτενή στο πέρασμα των αιώνων: Η τεχνική χτισίματος των τούβλων ''ψαροκόκαλο'' και η αντίστοιχη, ''άνθος'', για τα σχοινιά που μετέφεραν τα υλικά στην κορυφή με ασφάλεια και για την ολοκλήρωση του έργου και για τη ζωή των εργατών. Ωραίο, αλλά φλύαρο, θα μπορούσε να έχει τη μισή διάρκεια.

 

 

Στον, επίσης παραγωγής NOVA, 52λεπτο Αρχαίο Υπολογιστή (Ancient Computer), μαθαίνουμε τι κρύβεται πίσω από τον πανάρχαιο μηχανισμό των Αντικυθήρων και γεμίζουμε εθνική υπερηφάνεια, αφού, σύμφωνα με τους ομιλητές επιστήμονες, η Αθήνα εκτός από λίκνο της δημοκρατίας και των Τεχνών, υπήρξε και λίκνο της τεχνολογικής εξέλιξης. Κάποτε, π.Χ., b.c. που λένε κι οι φίλοι μας οι Άγγλοι, γιατί σήμερα άσ'τα να παν στο διάολο...Τέλος πάντων, με την καταγραφή μιας έρευνας που θυμίζει κινητό χειρουργείο, το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί τους επιστήμονες να μεταφέρουν τα μηχανήματα τους στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, προκειμένου να αποκρυπτογραφήσουν ότι έχει διασωθεί απ' αυτόν τον μικροσκοπικό πολύπλοκο μηχανισμό. Στο τέλος, αξιοποιώντας τις υπάρχουσες γνώσεις μαθηματικών και αστρονομίας, αποκαλύπτεται πως επρόκειτο για τον πρώτο κομπιούτερ στην ιστορία της ανθρωπότητας, χρήσιμο ως ρολόι και ως οιωνοσκόπιο για τα μελλούμενα βάσει των φάσεων Ήλιου και Σελήνης! Ένας μηχανισμός που οι αρχαίοι Έλληνες παρέλαβαν από τους Βαβυλώνιους και που εν συνεχεία παρέδωσαν στους Άραβες για να φτιάξουν τους δικούς τους πρώτους αστρολάβους. Εντυπωσιακό, αλλά ομολογουμένως κουραστικό μέσα στην τόση πληροφορία του...

 

* Σήμερα, Δευτέρα 3/11, το πρόγραμμα ξεκινά στις 19.00 και θα προβληθούν οι ταινίες Κάνοντας τα πράγματα πιο κρύα (ΗΠΑ, 57΄), Διεπαφή εγκεφάλου με τον υπολογιστή (Γερμανία, 9΄), Επανασχεδιάζοντας τον εγκέφαλο μου (Αυστραλία, 57΄), Το άθροισμα του κάθε μέρους (ΗΠΑ, 57΄)

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ