NEO VIDCAST

Πεθαίνουν οι Δράκουλες έστω και στα 93 τους;

Πεθαίνουν οι Δράκουλες έστω και στα 93 τους; Facebook Twitter
2

Πεθαίνουν οι Δράκουλες έστω και στα 93 τους; Facebook Twitter

 

Τον Κρίστοφερ Λι τον ''πρωτοσυνάντησα'' γύρω στα 1980, στα έξι μου χρόνια. Στην ασπρόμαυρη TV του πατρικού μου, που έμοιαζε με μπαούλο και που πολλές φορές για να παίξει, της βάζαμε οδοντογλυφίδες σε περίεργες οπές της. Σαν όνειρο θυμάμαι την Κέλλυ Σακάκου να προλογίζει το θρίλερ του Σαββάτου: ''Και τώρα θα παρακολουθήσετε την αγγλική ταινία τρόμου Τα σημάδια του Δράκουλα με τον Κρίστοφερ Λι. Η ταινία που θα δείτε είναι ακατάλληλη για τα παιδιά''. Κι όμως, οι δικοί μου, παρ' ότι παιδί, με άφησαν να δω Τα σημάδια του Δράκουλα και έκτοτε να αποκτήσω ένα κανονικό κόλλημα με τον Κρίστοφερ Λι και λίγο αργότερα με τις ταινίες της βρετανικής Hammer.

 

Ομηρικοί καυγάδες στο σπίτι, όποτε είχε ταινία με τον Δράκουλα και ήθελε κάποιος να δει κάτι άλλο - δεν υπήρχαν και πολλές επιλογές - ή ακόμη και όποτε, απλά, η τηλεόραση έπρεπε να κλείσει.

 

Σύντομα είχα μάθει απ' έξω όλους τους τίτλους των ''δρακουλίστικων'' ταινιών του και μάζευα με ευλάβεια τα αποκόμματα και τις φωτογραφίες από τις ''Ραδιοτηλεοράσεις'' που παίρναμε. Τρομερό, συγκριτικά με τη σημερινή υπερπληροφόρηση του internet! Τότε, κάναμε αμάν για να βρούμε έστω και μία photo από κάποια ταινία που μας άρεσε.

 

Διάβασα συνέντευξη της Σωτηρίας Μπέλλου, επίσης, που μιλούσε για τη φιλία τους - εξ αποστάσεως, φαντάζομαι. Ο Κρίστοφερ Λι, λέει, λάτρευε τη Μπέλλου ως την Ελληνίδα Μπίλι Χολιντέι και μάζευε τους δίσκους της από τη δεκαετία του 1950!

 

Πεθαίνουν οι Δράκουλες έστω και στα 93 τους; Facebook Twitter

 

Το 1982 - 83, εφόσον ήμουν κάτω από 10 ετών, είχα σούρει τη μάνα μου μαζί μου για να μ'αφήσουν να μπω στο συνοικιακό σινεμά και να δω το ακατάλληλο για ανηλίκους Δράκουλας, ο Άρχων του Σκότους, εννοείται με τον Κρίστοφερ Λι. Κι όσο ο κόμης Δράκουλας δάγκωνε τρυφερούς λαιμούς κοριτσιών, αλησμόνητη μού έμεινε μέχρι σήμερα της μάνας μου η ατάκα: ''Κοίτα τι κάνει ο άνθρωπος για να βγάλει το ψωμί του''! Το άκρον άωτον της αποστασιοποίησης από μια μάνα που ο γιός της τήν είχε τραβήξει σε ένα ολότελα αδιάφορο γι'αυτήν θέαμα...

 

Δε μπορώ ακόμη να καταλάβω τι με είχε ιντριγκάρει τόσο πολύ ως πιτσιρίκι στο μύθο του αιμοδιψή Κόμη που λάνσαρε ο Κρίστοφερ Λι. Το ό,τι ο ίδιος ήταν ένας τζέντλεμαν, αν και διαβολικός; Το ό,τι πάντα διάλεγε για θύμα του μια ξανθιά πανέμορφη Μαρία; Το ό,τι κάθε δαγκωματιά του ισοδυναμούσε με υπόνοια της άγνωστης στην ηλικία των 10 ετών σεξουαλικής πράξης; Το ό,τι ο πύργος του στο βουνό, το πανδοχείο στο χωριό (στο Κλάινεμπεργκ ή το Κλάουζενμπουργκ και ουδέποτε στην Τρανσυλβανία) έμοιαζαν με σκηνικά μέσα από ένα στυλάτο εφιαλτικό παραμύθι, απ'αυτά που μόνο οι Άγγλοι ξέρουν να φτιάχνουν;

 

Πεθαίνουν οι Δράκουλες έστω και στα 93 τους; Facebook Twitter

 

Κάποια στιγμή, λίγα χρόνια αργότερα, η Κινηματογραφική Λέσχη της ΕΡΤ είχε προβάλλει τον πρώτο Δράκουλα, το γερμανικό βωβό Νοσφεράτου, μια συμφωνία τρόμου του Μουρνάου. Χοντρό ξενέρωμα! Τι σόι Δράκουλας ήταν αυτός; Που πήγε ο ερωτισμός του Κρίστοφερ; Ούτε καν μαύρη μπέρτα δε φόραγε ετούτος ο άνθρωπος - ποντίκι που άπλωνε τις χερούκλες του σα φιγούρα του Καραγκιόζη! Έπρεπε να περάσουν κι άλλα χρόνια, πολλά, για να συνειδητοποιήσω τη σημαντικότητα του, κατά Φρίντριχ Βίλχελμ Μουρνάου, κόμη Δράκουλα - κόμη Όρλοκ, για την ακρίβεια!

 

Μεγαλώνοντας, η συμπάθεια μου παρέμενε ακλόνητη στο πρόσωπο του κινηματογραφικού ήρωα των παιδικών χρόνων. Τον είδα σε ζωντανή μετάδοση, όταν είχε έρθει στην Ελλάδα, να δηλώνει λάτρης των αρχαίων ελληνικών και της ελληνικής κουλτούρας. Διάβασα συνέντευξη της Σωτηρίας Μπέλλου, επίσης, που μιλούσε για τη φιλία τους - εξ αποστάσεως, φαντάζομαι. Ο Κρίστοφερ Λι, λέει, λάτρευε τη Μπέλλου ως την Ελληνίδα Μπίλι Χολιντέι και μάζευε τους δίσκους της από τη δεκαετία του 1950!

 

Κι όταν ''έμπλεξα'' με το ροκ στην εφηβεία, ο Κρίστοφερ Λι είχε κι εκεί θέση! Λίγοι γνωρίζουν τη συμμετοχή του σε άλμπουμ του Screaming Lord Sutch - δεν το έχω, το θυμάμαι που τό'χε ένας φίλος και χάζευα το όνομα του Κρίστοφερ στα credits του CD -, όπως και λίγοι μάλλον θυμούνται τους Stoneground να παίζουν λάιβ στην αρχή της ταινίας Δράκουλας 1972 μ.Χ. του Άλαν Γκίμπσον. Υπέροχο εύρημα! Ο κόμης Δράκουλας δεν κατοικούσε πλέον στον πύργο του, αλλά εμφανιζόταν δια της μαύρης μαγείας στο swinging London τρομοκρατώντας μια ομάδα νεαρών μαστούρηδων χίπηδων. Το απόλυτο cult που έβαλε και την οριστική ταφόπλακα στον κινηματογραφικό άρχοντα των βρυκολάκων!

 

Το συγκρότημα των Stoneground εμφανίστηκε στην ταινία τρόμου Δράκουλας 1972 μ.Χ. με τους Κρίστοφερ Λι - Πίτερ Κάσινγκ (κι ας λέγεται Κούσινγκ ο τελευταίος, εμείς Κάσινγκ τον μάθαμε παιδιόθεν)

 

Διότι, ο Κρίστοφερ αυτοπροσώπως, καθόλου δε γούσταρε που όλοι παγκοσμίως τον είχαν ταυτίσει με τον Δράκουλα. Στο πρόσφατο παρελθόν είχε δηλώσει πως υποδύθηκε τον Δράκουλα αναγκαστικά σχεδόν, για να μη μείνουν άνεργοι οι δεκάδες τεχνικοί που δούλευαν στα στούντιο της Hammer. Λογικά, ωστόσο, θα πρέπει να πλούτισε, αν υποτεθεί πως οι Αμερικανοί διανομείς προαγόραζαν τις ταινίες του με τον όρο να έπαιζε εκείνος το ρόλο του Δράκουλα!

 

Πεθαίνουν οι Δράκουλες έστω και στα 93 τους; Facebook Twitter
Ο Κρίστοφερ Λι στο Il Conte Dracula του Χεσούς Φράνκο

 

Πανω απ' όλα, ο Κρίστοφερ Λι ήταν μεγάλος καλλιτέχνης, σπουδαίος. Μπορούσε να ξεχωρίσει το καλό και ποιοτικό από τον κατιμά. Προτιμούσε έτσι τον Κόμη Δράκουλα που γύρισε το 1970 ο Ισπανός Χεσούς Φράνκο, μια φτηνή συμπαραγωγή Αγγλίας, Ισπανίας, Ιταλίας και Γερμανίας, στην οποία άφησε παχύ μουστάκι για να μοιάζει πιο πολύ στον αυθεντικό ήρωα του Μπραμ Στόοουκερ. Σίγουρα θα του άρεσε που είχε δίπλα του, όχι κάποια ενδεχομένως ατάλαντη ενζενί της βρετανικής βιομηχανίας του θεάματος, αλλά τον κορυφαίο Κλάους Κίνσκι στο ρόλο του σχιζοφρενή Ρένφιλντ, που του ταίριαζε γάντι.

 

Διόλου τυχαίο ακόμη που ανάμεσα στα τόσα φιλμ τρόμου που τον έκαναν διάσημο και κοσμαγάπητο, εκείνος ξεχώριζε ως σημαντικότερο το παγανιστικό λατρεμένο The Wicker Man (1973) του Ρόμπιν Χάρντι σε σενάριο του Άντονι Σάφερ. Η εν λόγω ταινία έγινε και ανόητο ριμέικ προ ετών με τον Νίκολας Κέιτζ, αλλά άμα δεν παίζει ο Κρίστοφερ...

 

Πεθαίνουν οι Δράκουλες έστω και στα 93 τους; Facebook Twitter
Ο Κρίστοφερ Λι ως αρχηγός των σατανικών Παγανιστών στο The Wicker Man, που αγαπούσε περισσότερο απ' όλες τις ταινίες του.

 

Δεν τον παρακολούθησα στις κινηματογραφικές εξορμήσεις των τελευταίων ετών σε αμερικανικά μπλόκμπάστερ. Αυτά είναι για τους νεότερους, τους εικοσάρηδες. Εμείς μεγαλώσαμε με τον κόμη Δράκουλα που δεν καταγόταν από τα Καρπάθια, αλλά ήταν έκπτωτος αριστοκράτης της βικτωριανής Αγγλίας. Ο ωραιότερος ever Δράκουλας, πάντα φρεσκοξυρισμένος που μύριζε after shave και ουχί ταφική μούχλα!

 

Ομολογώ πως δεν περίμενα να πεθάνει ο Κρίστοφερ Λι, έστω και σε τέτοια μεγάλη ηλικία. Νόμισα πως θα περάσει τα 100, όπως αρμόζει σε έναν καθωσπρέπει βρυκόλακα! Ας είναι ελαφρύ το βρετανικό χώμα που θα τον σκεπάσει.

 

Κλείνω το αφιέρωμα, με ένα ιδιαιτέρως γουστόζικο βίντεο και μία άγνωστη πτυχή των δραστηριοτήτων του:

 

Το 1965 στα γυρίσματα της ταινίας Δράκουλας, ο Άρχων του Σκότους βρέθηκε ο αδερφός του Φράνσις Μάθιους, συμπρωταγωνιστή του Κρίστοφερ Λι. Με την 8mm κάμερα του κινηματογράφησε μέρος του backstage, διασώζοντας εν ώρα δουλειάς τις μορφές του κορυφαίου σκηνοθέτη της Hammer, Τέρενς Φίσερ, της υπεύθυνης των κοστουμιών, Ρόζμαρι Μπάροους, των ηθοποιών Σούζαν Φάρμερ, Άντριου Κίερ και φυσικά του Κρίστοφερ. Στο 1.05 του ντοκουμέντου, παρακολουθούμε τον τεχνικό του συνεργείου να φοράει στον Λι τους κόκκινους φακούς επαφής που θα έκαναν τα μάτια του ικανά να υπνωτίσουν τα θύματα του. Δείτε το, αξίζει!

 

 

Είναι γνωστή λίγο - πολύ η ενασχόληση του Κρίστοφερ Λι με τη δισκογραφία. Υπήρξε εξαιρετικός βαρύτονος και, τελευταία, χέβι μέταλ ερμηνευτής. Το 1979, ζώντας πλέον στις ΗΠΑ, ηχογράφησε με τη χαρακτηριστική αλησμόνητη φωνή του, για λογαριασμό μιας καναδικής εταιρείας, τις Ιστορίες Τρόμου του Έντγκαρ Άλαν Πόε, ''Η Πτώση του Οίκου των Άσερ'', ''Το πηγάδι και το εκκρεμές'', ''Το Βαρέλι του Αμοντιλλάδο'' και ''Η Μαύρη Γάτα''. Οι αφηγήσεις του δεν κυκλοφόρησαν ποτέ σε δίσκο, παρά μόνο σε διπλή κασέτα της εποχής. Όποιος τις έχει στο αρχείο του, ας αφήσει εδώ κάποιο μήνυμα.

2

NEO VIDCAST

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Πολύ ωραίο άρθρο. Καταπληκτικος ηθοποιός και πολύ ενδιαφερων άνθρωπος. Σημαντική και η ενασχόληση του με την μέταλ μουσική. Κάπου είχε πάρει το μάτι μου και ενα μεταλ χριστουγεννιάτικο,jingle hell νομιζω!