Όλα όσα μου έμαθε η καθηγήτρια Μακγκόναγκαλ

Όλα όσα μου έμαθε η καθηγήτρια Μακγκόναγκαλ Facebook Twitter
Δεν θα μπορούσε να υπάρξει καταλληλότερη για τον ιδιαίτερο ρόλο της Μινέρβα Μακγκόνακαλ, της πιο αγαπητής καθηγήτριας του Wizarding World.
0

ΓIA ΚΑΘΕ ΠΤΥΧΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ, ακόμα και την πιο αμελητέα, είμαι βαθύτατα και παντοτινά ευγνώμων στη μητέρα μου. Ακόμα και εάν δεν της το επικοινωνώ όσο συχνά θα έπρεπε, όσα είμαι οφείλονται σε εκείνη. Όπως και η γνωριμία μου με τη λογοτεχνία του φανταστικού σε πολύ μικρή ηλικία. Είμαι αρκετά σίγουρος πως όταν αποφάσιζε εκείνο το βράδυ να πάμε στην πρώτη προβολή της Φιλοσοφικής Λίθου και την επόμενη ημέρα να μου αγοράσει το βιβλίο, δεν φανταζόταν ούτε στο ελάχιστο ότι θα με σύστηνε σε μια μυθοπλασία που θα αποδεικνυόταν ταυτοτικής σημασίας για μένα και ανεξίτηλο σημείο αναφοράς. 

Ανεξάρτητα από την άποψη που μπορεί να έχει κανείς πλέον για τη δημιουργό του Χάρι Πότερ, το σύμπαν του ανήχθη σε ένα αέναο καταφύγιο οικειότητας και θαλπωρής για εκατομμύρια άτομα παγκοσμίως. Ένα σύμπαν που θα συνεχίσει να ζει πέρα και ανεξάρτητα από τη Ρόουλινγκ. 

Ήταν ο χαρακτήρας που εξαρχής ξεχώρισα τόσο στην ταινία, όσο και στα βιβλία και όταν ήμουν σε θέση να κατανοήσω το υπόβαθρο της ηθοποιού που την ενσάρκωνε, μαγεύτηκα ακόμα περισσότερο.

Είναι μάλιστα κάτι τόσο υπερβατικό πολιτισμικά για την Αγγλία, αλλά και ολόκληρο το νησί, που η μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη μετατράπηκε, εκτός των μικρών –τότε– ηθοποιών που ανέλαβαν τα πρωταγωνιστικά ηνία αλλά και τη στελέχωση της υπόλοιπης χογκουαρτσιανής μαθητείας, σε μια καλλιτεχνική παρέλαση μεγαθηρίων της βρετανικής υποκριτικής, από την οθόνη ως το σανίδι.

Όλα όσα μου έμαθε η καθηγήτρια Μακγκόναγκαλ Facebook Twitter
Η Μάγκι Σμιθ υπήρξε μια ηθοποιός-πολιτιστική κληρονομιά για τη Μεγάλη Βρετανία.

Ανάμεσα στους παρελαύνοντες, σημαιοφόρος σχεδόν, ήταν και η Μάγκι Σμιθ. Μια ηθοποιός-πολιτιστική κληρονομιά για τη Μεγάλη Βρετανία που, από την αυλαία στο πανί, από το Εθνικό Θέατρο στο Broadway, από τον Σαίξπηρ στην ποπ κουλτούρα, από τον πύργο του Χόγκουαρτς στο Downton, αναδείκνυε την κρυστάλλινη γοητεία της τέχνης της υποκριτικής και υπενθύμιζε τη σημασία της προσωπικότητας και του χαρακτήρα του καλλιτέχνη.

Δε θα μπορούσε να υπάρξει καταλληλότερη για τον ιδιαίτερο ρόλο της Μινέρβα Μακγκόναγκαλ, της πιο αγαπητής καθηγήτριας του Wizarding World. Εύγλωττη, ατακαδόρα, σαρδόνια σαρκαστική, μα τρυφερή, προστατευτική και πρότυπο. Ήταν ο χαρακτήρας που εξαρχής ξεχώρισα τόσο στην ταινία, όσο και στα βιβλία και όταν ήμουν σε θέση να κατανοήσω το υπόβαθρο της ηθοποιού που την ενσάρκωνε, μαγεύτηκα ακόμα περισσότερο.

Ως έναν μικρό φόρο τιμής, τώρα που κίνησε για το ισόβιο ταξίδι, ξεχώρισα τρεις στιγμές της που κουβαλάω πάντοτε μαζί μου.

Όλα όσα μου έμαθε η καθηγήτρια Μακγκόναγκαλ Facebook Twitter
Δεν τιμώρησε τον μικρό Χάρι επειδή συμπεριφέρθηκε σαν παιδί, αντιθέτως του προσέφερε μια νέα οπτική.

«Wood, I have found you a Seeker»

Η Μακγκόναγκαλ πάνω απ' όλα είναι καθηγήτρια. Ο ρόλος του καθηγητή είναι το λειτούργημα του παιδαγωγού, όχι ο απρόσωπος μηρυκασμός ενός προγράμματος σπουδών. Οφείλει να βλέπει την προοπτική σε κάθε μαθητή, την κλίση του, να την αναδεικνύει και να γίνεται αρωγός της σφυρηλάτησης της. Δεν τιμώρησε τον μικρό Χάρι επειδή συμπεριφέρθηκε σαν παιδί, αντιθέτως του προσέφερε μια νέα οπτική. 

Μακγκόναγκαλ εναντίον Σνέιπ: Η θυσία είναι πάντα συλλογική

Η τραγικότητα της ιστορίας του Σνέιπ τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο αγαπητούς χαρακτήρες του σύμπαντος. Είναι ένας χαρακτήρας που καθρεφτίζει τα καθημερινά αδιέξοδα, τα ανθρώπινα. Το θύμα του πιο ακατανόητου συναισθήματος της ανθρώπινης εμπειρίας, του έρωτα, δεν μπόρεσε να ξεφύγει ποτέ από όσα ένιωθε για τη Λίλι και την πικρία του για τον αντίζηλο του. Ένας έρωτας που τον οδήγησε στην απόλυτη αυταπάρνηση, για να μην πάει στράφι η θυσία της Λίλι, να γίνει η ανθρώπινη ασπίδα γύρω από τον Χάρι.

Η Μινέρβα, φυσικά, τα γνώριζε όλα αυτά. Γι’ αυτό όταν πολέμησε τον Σέβερους στη μεγάλη αίθουσα του Χόγκουαρτς, μπροστά στους συγκλονισμένους μαθητές, είχε στο βλέμμα της όχι μίσος, ούτε αποστροφή, αλλά τον πόνο του αποχαιρετισμού σε έναν φίλο που η προσφορά του ήταν τόσο καταλυτική όσο και σιωπηρή. Γιατί οι δεσμοί που ενώνουν τους ανθρώπους είναι αγγεία.

«And his name is Voldemort. Filius, you might as well use it. He's going to try to kill you either way»

Θα επιλέξω ακόμα ένα στιγμιότυπο από το κρεσέντο του franchise, καθώς το θεωρώ από τα πιο λαμπρά παραδείγματα της ιδιοφυούς γραφής του έργου. Εξαρχής η Ρόουλινγκ ασχολήθηκε με το ζήτημα του φόβου, καθώς τακτικά –ως και στην αναγέννηση του Βόλντεμορτ– αναφερόταν στο πώς η στρατηγική του, αλλά και ο πυρήνας της δύναμής του, ήταν ο φόβος. Και για να το μεταφέρει αυτό χρησιμοποίησε τη γλωσσολογική τεχνική του ανάλεκτου: Ο «ξέρεις ποιος». Ο Σκοτεινός Άρχοντας. Ποτέ ο Βόλντεμορτ.

Η συσκότιση είναι το εύφορο έδαφος εκκόλαψης του φόβου. Ακόμα κι εμείς, ως λαός, την έχουμε αυτήν τη λογική. «Μην το μελετάς». Έτσι αποκτά δύναμη ο φόβος. Μόνο όταν τον κοιτάξεις κατάματα, θαρρετά, τον κατονομάσεις και τον αντιμετωπίσεις ως αυτό που είναι, τότε χάνει την αξία του. 

Τα παραδείγματα φυσικά είναι πολλά και πληθαίνουν ακόμα περισσότερο αν συμπεριλάβουμε και τα sideplots των βιβλίων. Αυτές όμως είναι για μένα, ίσως, οι στιγμές των στιγμών της Μάγκι Σμιθ ως Μακγκόναγκαλ. 

Καθηγήτρια, σε ευχαριστούμε για όλα. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

MAGGIE SMITH

Απώλειες / Μάγκι Σμιθ (1934-2024): Μια ηθοποιός καθηλωτική στη διακριτική της διαδρομή

Οι κυρίες τη θαύμασαν στο «Downton Abbey», τα παιδιά τη λάτρεψαν στον Χάρι Πότερ, το θέατρο και το σινεμά έχασαν τη βασίλισσα της ένρινης ειρωνείας και έναν εθνικό θησαυρό της Αγγλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ