Oι 7 μάχες που χάθηκαν στα φετινά Όσκαρ

Oι 7 μάχες που χάθηκαν στα φετινά Όσκαρ Facebook Twitter
Ο λόγος που ο Νόλαν ξεσπιτώθηκε μετά από μια τρομερή, πολυετή συνεργασία με το στούντιο των μεγάλων επιτυχιών του είναι η απογοήτευσή του από την περιφρονητική στάση που τήρησε η Warner απέναντι στις αίθουσες. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

• Ένας από τους πρώτους ανθρώπους που ευχαρίστησε ο Κρίστοφερν Νόλαν ήταν η Ντόνα Λάνγκλεϊ, η γυναίκα που τον δελέασε προς τη μεριά της Universal, μετά την πικρία και την οργή που προκάλεσε στον Βρετανό σκηνοθέτη η Warner. Ο λόγος που ο Νόλαν ξεσπιτώθηκε μετά από μια τρομερή, πολυετή συνεργασία με το στούντιο των μεγάλων επιτυχιών του είναι η απογοήτευσή του από την περιφρονητική στάση που τήρησε απέναντι στις αίθουσες, τις οποίες ο ίδιος θεωρεί ακρογωνιαίο λίθο όχι μόνο της πορείας του αλλά και του σινεμά. «Ό,τι θέλεις» του είπε μάλλον η Universal και έριξε όλο της το βάρος στην προώθηση του «Οπενχάιμερ», καταφέρνοντας παράλληλα να στηρίξει και τα «Παιδιά του Χειμώνα» για τις υποψηφιότητες που τους αναλογούσαν. Η Warner δεν έχασε ακριβώς χρήματα, αλλά να που στερήθηκε τον πρώτο του, μέχρι στιγμής, οσκαρικό θρίαμβο.

Από τις σατιρικές/δηκτικές/με κλείσιμο ματιού/και λοξό βλέμμα ταινίες προτιμήθηκε σαφώς το «Poor Things» που κέρδισε στα ίσα την πλαστική κούκλα η οποία έγινε γυναίκα στα χωράφια της, δηλαδή τα κοστούμια και τα σκηνικά. 

• Μπορεί η Μπάρμπι, της Warner βεβαίως, να πότισε με ροζ κάθε σπιθαμή της υδρογείου την προηγούμενη χρονιά, αλλά το promo για το concept μιας ταινίας δεν ταυτίζεται πάντα με το πώς η Ακαδημία αντιλαμβάνεται τη σπουδαιότητα, την ιδιαιτερότητα και ίσως τη σοβαρότητα μιας ταινίας από εκείνες που φέρουν την ταμπέλα «for your consideration» για να αλιεύσουν Όσκαρ. Γέρνοντας περισσότερο προς την κατηγορία του μιούζικαλ και της κωμωδίας (φέτος δεν ήταν η χρονιά τους, το «Color Purple» σχεδόν αποκλείστηκε, πλην της Ντανιέλ Μπρουκς, υποψήφιας στον β’ ρόλο), η Μπάρμπι εκτιμήθηκε μεν, αν και όχι αρκετά, με γκρίνια από το ξεκίνημα των Όσκαρ, ελλείψει Ρόμπι στον α’ ρόλο και Γκέργουιγκ στη σκηνοθεσία. Και όπως διαφάνηκε στις Χρυσές Σφαίρες, από τις σατιρικές/δηκτικές/με κλείσιμο ματιού/και λοξό βλέμμα ταινίες προτιμήθηκε σαφώς το «Poor Things» που κέρδισε στα ίσα την πλαστική κούκλα η οποία έγινε γυναίκα στα χωράφια της, δηλαδή τα κοστούμια και τα σκηνικά. 

• Στην αρχή της σεζόν των βραβείων δεν ήταν βέβαιο αν η Λίλι Γκλάντστοουν θα προκρινόταν για α’ ή β’ ρόλο. Η διάρκεια της ερμηνείας της ήταν στο ενδιάμεσο μεταξύ μιας κλασικής δευτεραγωνίστριας και ενός σαφώς καθορισμένου κυριαρχικού ρόλου. Και μία από τις αρετές που επισημάνθηκαν στη μεγαλειώδη παράστασή της στους «Δολοφόνους» ήταν η «παλικαρίσια στάση» της απέναντι στους πιο επιδεικτικούς μανιερισμούς του Λιονάρντο ντι Κάπριο. Ωστόσο αποδείχθηκε αδύναμη μπροστά στη μεταμόρφωση της «πιο πρώτος ρόλος δεν πάει» Μπέλα Μπάξτερ από την Έμα Στόουν. Αν είχε υποβληθεί ή θεωρηθεί από την Ακαδημία ως β’ γυναικείος ρόλος, η Ντέιβαϊν Τζόι Ράντολφ θα αντιμετώπιζε έναν ισάξιο ως και επικίνδυνο αντίπαλο σε μια κούρσα που κέρδισε από τα αποδυτήρια. Δεν είναι κάθε μέρα του… Άντονι Χόπκινς: την οκτάλεπτη ερμηνεία του Βρετανού στη «Σιωπή των Αμνών» που ανταμείφθηκε με Όσκαρ α’ ρόλου αντί για β’, που είχε κερδίσει από Ενώσεις Κριτικών, μόνο συγκρατημένη δεν τη λες…

Oι 7 μάχες που χάθηκαν στα φετινά Όσκαρ Facebook Twitter
H Ζιστίν Τριέ και ο Άρθουρ Χαράρι κέρδισαν το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

• Η «Ανατομία μιας πτώσης» δεν υποβλήθηκε από τη Γαλλία ως επίσημη συμμετοχή της χώρας στην κατηγορία της Διεθνούς Ταινίας. Κάποιοι υποστηρίζουν πως αποκλείστηκε γιατί η Ζιστίν Τριέ τα «έχωσε» στην κυβέρνηση στον ευχαριστήριο λόγος της για τον Χρυσό Φοίνικα. Το «Στη Φωτιά», που εκπροσώπησε τη χώρα, ήταν μια υπέροχη επιλογή, που ωστόσο ατύχησε – συμβαίνουν αυτά. Κανείς δεν γνωρίζει αν η «Ζώνη Ενδιαφέροντος», φαβορί και μάλιστα ακλόνητο από τις πρώτες προβλέψεις, θα τα είχε καταφέρει απέναντι στην ταινία που την είχε κερδίσει ήδη στις Κάννες.

• Εφαλτήριο λανσαρίσματος εκτός των μεγάλων φεστιβάλ, τουλάχιστον για φέτος, αποδείχθηκε αδύναμο, ενδεχομένως διότι πολλοί ψηφοφόροι ταυτίζονται με τη λογική και το πνεύμα των ταινιών που προέρχονται από τις Κάννες («Ζώνη», «Ανατομία», «Δολοφόνοι»), τη Βενετία («Poor Things», «Society of the Snow»), ακόμη και Βερολίνο («Περασμένες Ζωές»). Ειδικά το γαλλικό φεστιβάλ υπερηφανεύεται για τα πλασαρίσματα και τις νίκες του και δεν είναι τυχαίο πως εδώ και κάποια χρόνια η διεύθυνσή του αποστέλλει αυτοσυγχαρητήριες επιστολές στον Τύπο, υπενθυμίζοντας στους ενδιαφερόμενους πως όσοι επιδιώκουν οσκαρική δόξα, καλό είναι να περάσουν μια βόλτα από την Κρουαζέτ. 

Oι 7 μάχες που χάθηκαν στα φετινά Όσκαρ Facebook Twitter
Ο Μάρτιν Σκορσέζε, για δεύτερη φορά μετά τον «Ιρλανδό», προτείνεται για 10 Όσκαρ και φεύγει χωρίς βραβείο. Φωτ.: EPA

• Αντίθετα, οι μεγάλες πλατφόρμες βασικά ηττήθηκαν. «Μαέστρο» και «Δολοφόνοι» τερμάτισαν τη βραδιά με μηδέν Όσκαρ. Ο Μάρτιν Σκορσέζε, για δεύτερη φορά μετά τον «Ιρλανδό», προτείνεται για 10 Όσκαρ και φεύγει χωρίς βραβείο, σε πείσμα της πιο ακριβής καμπάνιας που εξαπέλυσε στη βραχεία ιστορία της η AppleTV+ και της παραδοχής του θρυλικού σκηνοθέτη πως δεν ένιωσε ποτέ στούντιο να τον στηρίζει τόσο πολύ όσο το φετινό του σπιτικό. Ενδεχομένως οι ψηφοφόροι να θεώρησαν πως η στρατηγική υπήρξε πολύ επιθετική, ίσως επίσης να θέλησαν να αποφύγουν τη συνεχόμενη απόπειρα των γιγάντων του streaming να εξαγοράσουν μια κινηματογραφικότερη συνείδηση, ειδικά τη χρονιά που αντιπαρατέθηκαν με τα σωματεία ηθοποιών και σεναριογράφων για τα επιβλαβή συμβόλαια που τους πρότειναν πριν από τη λύση που τελικά βρέθηκε. 

Oι 7 μάχες που χάθηκαν στα φετινά Όσκαρ Facebook Twitter
Η Έμα Στόουν με το Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

• Με τις νίκες του Χαγιάο Μιγιαζάκι, του Τζόναθαν Γκλέιζερ, της Ζιστίν Τριέ, του Χόιτε βον Χόιτεμα στη φωτογραφία, αλλά και των Βρετανών συντελεστών του «Poor Things», η Ακαδημία συστήνεται δυναμικότερα ως διεθνής οργανισμός, αποποιούμενη τις «εθνικιστικές» τάσεις του παρελθόντος, όσο της επιτρέπει η νέα σύσταση του σώματος των ψηφοφόρων. Με μέλη από πάρα πολλές χώρες, οι ψήφοι ευνοούν άρωμα Ευρώπης και Ασίας ή σκηνοθέτες, όπως ο Γουές Άντερσον και ο Κρίστοφερ Νόλαν, με στίγμα auteur και προσωπικότητα πίσω από το έργο τους. Αυτός, ο Νόλαν και το σινεμά του δηλαδή, είναι και ο κύριος λόγος που μια τόσο μεγάλη εμπορική επιτυχία της τάξης του ενός δισεκατομμυρίου εισπράξεων παγκοσμίως, όπως το «Οπενχάιμερ», έσπασε την εικοσαετή αλλεργία των Όσκαρ στα καθαρόαιμα blockbusters – από τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» είχαμε να δούμε ένα πιστοποιημένα mega hit να σαρώνει στις μεγάλες κατηγορίες.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ