Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024): Ο ταπεινότερος και πιο αξιαγάπητος Αμερικανός κωμικός

Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024) Facebook Twitter
Ο Νιούχαρτ ανήκε στη σκηνή, στο μικρόφωνο και κυρίως στην τηλεόραση, το μέσο που αγκάλιασε ιδανικά τη ζεστασιά των αδέξιων, επίμονων παραλλαγών του αληθινού, αξιαγάπητου Μπομπ. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΜΟΥΣΗ περιέργεια και ιστορικό ενδιαφέρον τις κορυφαίες επιτυχίες στα charts του Billboard από τα '60s, εξοικειώθηκα από πολύ μικρός με τη μοναδική περίπτωση του Μπομπ Νιούχαρτ: το άλμπουμ του «The Button Down Mind of Bob Newhart», μια συλλογή από σκετς που στην πλειοψηφία τους ήταν επινοημένες τηλεφωνικές συνομιλίες με αληθινά ή φανταστικά πρόσωπα, κάτι που συνήθιζε να προβάρει με ένα φιλαράκι του για να καταπολεμήσει την επαγγελματική του ανία, έμεινε στο νούμερο ένα του εγκυρότερου καταλόγου επιτυχιών των ΗΠΑ σχεδόν ολόκληρο το καλοκαίρι του 1960, απτόητο από την πίεση των rock 'n' roll συγκροτημάτων τριγύρω του, καταλήγοντας να κερδίσει το περίοπτο Άλμπουμ της Χρονιάς στα βραβεία Grammy, με τον κωμικό να αποσπά εκείνο του Καλύτερου Νέου Καλλιτέχνη, επίτευγμα που κανείς συνάδελφός του δεν έχει επαναλάβει έκτοτε.

Ο Νιούχαρτ είχε εξασφαλίσει τη θέση του στην καρδιά των θεατών και ακροατών του, αντιπροσωπεύοντας έναν βασικά ηθικό και φιλήσυχο άνδρα με απροσδόκητα λοξή συμπεριφορά, 85% ο εαυτός του και 15% προϊόν ενός αρρωστημένου μυαλού, όπως υποστήριζε ο ίδιος.

Ελάχιστοι μπορούσαν να προβλέψουν τη μετεωρική επιτυχία του πρώην λογιστή από το Σικάγο, ο οποίος ξεκίνησε από το ραδιόφωνο και συνέχισε στα κλαμπ, εκφράζοντας τις παρατηρήσεις του με ένα αργό, σπαστό κωμικό τέμπο, περίπου όπως μιλούσε στους φίλους και τους γνωστούς του, χωρίς να φαίνεται πως προσπαθεί να γίνει αστείος ή να επιδίδεται σε υπερβολές για να προκαλέσει το γέλιο. Μετά από δύο ακόμη δίσκους, με αξιοπρόσεκτες αν και φθίνουσες πωλήσεις, κι ένα αναπόφευκτο break στην τηλεόραση, απέρριψε πολλές προτάσεις για δική του σειρά, απλώς γιατί δεν έκρινε ότι του ταίριαζαν, ώσπου ήρθε ο πρώτος του θρίαμβος, με το «The Bob Newhart Show», που έσκισε από το 1972 ως το 1978.

Bob Newhart (1929-2024) Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την πρώτη σεζόν του «The Bob Newhart Show». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Ο κλινικός ψυχολόγος που υποδύθηκε επί 143 επεισόδια παραχώρησε τη θέση του στον ξενοδόχο Ντικ Λούντον για το δεύτερο μεγάλο show του, με τίτλο «Newhart», που κυριάρχησε στη δεκαετία του '80 και έκλεισε εμβληματικά, με τον χαρακτήρα του να υπονοεί πως ό,τι συνέβη στη διάρκεια της οκταετίας ήταν ένα όνειρο από την προηγούμενη σειρά!

Παραδόξως χωρίς Emmy για τόσες σεζόν με σταθερές πρωτιές (κέρδισε για πρώτη φορά ως guest στο «Big Bang Theory» πολύ αργότερα, το 2013), ο Νιούχαρτ αποπειράθηκε να εξελίξει τον τύπο που επικοινώνησε με τεράστια ανταπόκριση κυρίως στο αμερικανικό κοινό, αν και οι επόμενες σειρές του δεν βρήκαν πρόθυμο κοινό. Ωστόσο, είχε εξασφαλίσει τη θέση του στην καρδιά των θεατών και ακροατών του, αντιπροσωπεύοντας έναν βασικά ηθικό και φιλήσυχο άνδρα με απροσδόκητα λοξή συμπεριφορά, 85% ο εαυτός του και 15% προϊόν ενός αρρωστημένου μυαλού, όπως υποστήριζε ο ίδιος.

Ο άνθρωπος που ανέδειξε το ιδιαίτερο χιούμορ του ήταν ο επιστήθιος φίλος του, ο ογκόλιθος του επιθετικού χιούμορ στα παλιά σαλούν και τα καζίνο του Βέγκας, ο Ντον Ρικλς.

Θορυβώδης και ορμητικός, «επιστημονικά» οργανωμένος στο αυτοσχεδιαστικό του στυλ και πρωτοπόρος της προσβλητικής κωμωδίας, ο μικρόσωμος, πληθωρικός Ρικλς της παράδοσης της νεοϋορκέζικης εβραϊκής comedy ήταν το ονειρεμένο αντίβαρο στον αιωνίως ντροπαλό λευκό καθολικό που τραύλιζε και κόμπιαζε στο χαμηλόφωνο delivery των αστείων του, και δεν παρέλειπε να τον ρεζιλεύει με αγάπη σε κάθε ευκαιρία, σημειώνοντας πάντα πόσο τον θαυμάζει και τον λατρεύει – με τις συζύγους τους, Τζίνι και Μπάρμπαρα, έκαναν διακοπές και γιορτές μαζί ανελλιπώς, και η διαχρονική τους φιλία απαθανατίστηκε ανεκδοτολογικά και σπαρταριστά με τις κοινές ή χωριστές εμφανίσεις τους στα talk shows του Τζόνι Κάρσον, του Λένο, του Λέτερμαν και του Φιλ Ντόναχιου, αποτελώντας και θέμα ενός σχετικού πρόσφατου ντοκιμαντέρ σε σκηνοθεσία Τζαντ Άπατοου.

Bob Newhart (1929-2024) Facebook Twitter
Στο σινεμά τον είδαμε σποραδικά σε ταινίες των '70s, όπως το «Catch-22». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Στον επικήδειο του Ρικλς, ο Νιούχαρτ είπε «ήταν μεγάλη μου τιμή που με ξεφτίλισε ο Ντον», παρότι ο φίλος του επαναλάμβανε συνεχώς σε συνεντεύξεις πως η γυναίκα του, η ανύποπτη και πάντα γελαστή Τζίνι, η οποία απεβίωσε πέρυσι, ήταν παλιά του φίλη και πρώην πόρνη για λογαριασμό του FBI!

Ο μετρ των κενών διαστημάτων ανάμεσα στον λόγο Νιούχαρτ μετέδιδε με ευθύτητα και μετριοφροσύνη μια αίσθηση οικειότητας που έλειπε από το στακάτο ντουέτο των Νίκολς - Μέι και από την αναπάντεχα παγκόσμιας ανταπόκρισης, υπολογισμένη οικογενειακή υπερβολή του Μπιλ Κόσμπι, με sitcoms που έστησε με ακρίβεια και πολύ μεράκι ο ίδιος, δουλεύοντας ασταμάτητα για να πετύχει κάθε λεπτομέρεια και απόχρωση των χαρακτήρων. Όταν η κωμωδία αγρίεψε, με τον Λένι Μπρους να βρίζει, τον Μορτ Σαλ να προβληματίζει και τον Άντι Κάουφμαν να προκαλεί εσκεμμένα δυσφορία, ο Νιούχαρτ παρέμεινε ατάραχος και πιστός στον ευγενικό σχολιασμό της κοινωνίας που άλλαζε ερήμην του.

Στο σινεμά τον είδαμε σποραδικά σε ταινίες των '70s, όπως το «Catch-22», και πολύ αργότερα στο «Elf» του Γουίλ Φερέλ, τη μόνη που συνέλαβε μια πλευρά του ύφους του. Ο Νιούχαρτ ανήκε στη σκηνή, στο μικρόφωνο και κυρίως στην τηλεόραση, το μέσο που αγκάλιασε ιδανικά τη ζεστασιά των αδέξιων, επίμονων παραλλαγών του αληθινού, αξιαγάπητου Μπομπ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ