ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Μπέλα και Μπάρμπι: Δύο διαφορετικές εκδοχές γυναικείας απελευθέρωσης στα Όσκαρ

Μπέλα και Μπάρμπι: Δύο διαφορετικές εκδοχές γυναικείας απελευθέρωσης στα Όσκαρ Facebook Twitter
Οι υποψήφιες για Όσκαρ ταινίες «Barbie» και «Poor Things» αποτελούν και οι δύο σύγχρονους φεμινιστικούς μύθους για τη δημιουργία μιας γυναίκας.
0

Η μία διαδραματίζεται σε έναν φωτεινό, πλαστικό κόσμο όπου τα πάντα είναι ντυμένα ροζ. Η άλλη σε έναν απομονωμένο ασπρόμαυρο κόσμο που μεταμορφώνεται, σε στυλ «Μάγου του Οζ», σ’ ένα φανταχτερό, steampunk σύμπαν. Αν και είναι πολύ διαφορετικές στυλιστικά, οι υποψήφιες για Όσκαρ ταινίες Barbie και Poor Things αποτελούν και οι δύο σύγχρονους φεμινιστικούς μύθους για τη δημιουργία μιας γυναίκας. Και οι δύο αναδιαμορφώνουν τα στάδια μιας ιστορίας ενηλικίωσης: Οι πρωταγωνίστριες ξεκινούν σε μια κατάσταση παιδικής αθωότητας και στη συνέχεια, η καθεμία με τον δικό της τρόπο, περνούν μέσα από τη μητρότητα, καταλήγοντας σε ένα μέρος όπου δεν είναι ούτε μητέρα ούτε κόρη, αλλά συγχρόνως είναι και τα δύο, δημιουργώντας την αυτονομία τους ανάμεσα σ’ αυτές τις δύο καταστάσεις της γυναικείας φύσης.

Το Poor Things του Γιώργου Λάνθιμου αντλεί την ιδέα του από το «Φρανκενστάιν» της Μέρι Σέλεϊ, στο οποίο ένας ιδιοφυής επιστήμονας συναρμολογεί και δίνει ζωή σε ένα τέρας που σπέρνει τον όλεθρο, ενώ ο ίδιος χάνεται σε μια υπαρξιακή αναζήτηση της γνώσης. Εδώ ο δρ Φρανκενστάιν είναι ο Γκόντγουιν Μπάξτερ (Γουίλεμ Νταφόε) και το τερατώδες δημιούργημά του είναι η Μπέλα (Έμα Στόουν), η γυναίκα που έχει αναστήσει.

Στην αρχή η Μπέλα συμπεριφέρεται σαν νήπιο, μαθαίνοντας να μιλάει και να κινείται μιμούμενη τους ενήλικες γύρω της. Στη συνέχεια, περνάει ένα είδος εφηβείας που αρχίζει από τη στιγμή που ανακαλύπτει τη σεξουαλική απόλαυση. Η σεξουαλική της περιέργεια την ωθεί σε ακόμα μεγαλύτερες περιέργειες για τον κόσμο και τη λειτουργία του.

Τόσο η Μπέλα όσο και η Μπάρμπι είναι σε θέση να οικοδομήσουν και να κατανοήσουν πλήρως την ταυτότητά τους όταν ξεφεύγουν από τους κανόνες και τους κοινωνικούς ρόλους που επιβάλλει η πατριαρχία και αποκτούν πρόσβαση στην εσωτερική τους κόρη και στην εσωτερική τους μητέρα.

Μέσω του σεξ ανακαλύπτει τι θέλει και διεκδικεί την ικανότητά της να το επιδιώκει. Ταξιδεύει τον κόσμο με έναν ερωτύλο, τον Ντάνκαν (Μαρκ Ράφαλο), απολαμβάνοντας το αχαλίνωτο σεξ που κάνουν στην πορεία. Παραμένει αγρίως ανεξάρτητη σε όλη τη διάρκεια, παρόλο που έχει βρεθεί μακριά από τον ζοφερό, απομονωμένο ασπρόμαυρο κόσμο του σπιτιού του Μπάξτερ, όπου ήταν κρυμμένη και πάντα υπό επίβλεψη, σε έναν πολύχρωμο, άγριο κόσμο που φαντάζει τόσο εντυπωσιακός και άγνωστος σε εκείνη όσο και στους θεατές, οι οποίοι ανακαλύπτουν νέες εκδοχές πόλεων όπως η Λισαβόνα και το Παρίσι.

Η Μπέλα βιώνει τη μεγαλύτερη ελευθερία όταν αποφασίζει να εργαστεί σε έναν οίκο ανοχής στο Παρίσι. Πηγαίνει σε διαλέξεις, σε πολιτικές συναντήσεις και διαβάζει αχόρταγα, ενώ κερδίζει τα προς το ζην μέσω του σεξ. Δεν είναι πια η αφελής κόρη, που βλέπει τον κόσμο μέσα από τις προειδοποιήσεις και τις συμβουλές του Γκόντγουιν. Και δεν είναι η σύντροφος του Ντάνκαν, που αναγκάζεται να ανέχεται τα ξεσπάσματα και τις κρίσεις του με αντάλλαγμα την πρόσβαση στον ευρύτερο κόσμο.

Μπέλα και Μπάρμπι: Δύο διαφορετικές εκδοχές γυναικείας απελευθέρωσης στα Όσκαρ Facebook Twitter
Επειδή η Μπέλα ενσαρκώνει μια γυναίκα που απέρριψε τη μητρότητά της, απέρριψε το μελλοντικό της παιδί, κι όμως είναι η ίδια και μητέρα και παιδί, καταλήγει στο τέλος του σεξουαλικού ταξιδιού της σ’ ένα σημείο όπου μπορεί να είναι η μητέρα, χωρίς στην πραγματικότητα να κουβαλά όλες τις κοινωνικές συνέπειες της μητρότητας.

Αν και η Μπέλα δέχεται δύο προτάσεις γάμου στην ταινία, τελικά δεν παντρεύεται ποτέ. Ανακαλύπτει ότι έχει ήδη παίξει τον ρόλο της συζύγου στην προηγούμενη ζωή της – όταν ήταν η Βικτόρια Μπλέσινγκτον, σύζυγος και μέλλουσα μητέρα, η οποία πήδηξε από μια γέφυρα επειδή δεν ήθελε να φέρει στον κόσμο το παιδί στα σπλάχνα της. Το πείραμα του Γκόντγουιν τοποθέτησε τον εγκέφαλο του αγέννητου παιδιού στο κρανίο της νεκρής μητέρας, κάνοντας την Μπέλα μητέρα και κόρη συγχρόνως. Αυτό καθιστά την Μπέλα ένα παράδοξο της γυναικείας φύσης: Αν και ο Γκόντγουιν ήταν ο φορέας της επιστήμης, είναι η ίδια εκείνη που αποτελεί τον δικό της γονέα, τον δικό της δημιουργό. Επειδή η Μπέλα ενσαρκώνει μια γυναίκα που απέρριψε τη μητρότητά της, απέρριψε το μελλοντικό της παιδί, κι όμως είναι η ίδια και μητέρα και παιδί, καταλήγει στο τέλος του σεξουαλικού ταξιδιού της σ’ ένα σημείο όπου μπορεί να είναι η μητέρα, χωρίς στην πραγματικότητα να κουβαλά όλες τις κοινωνικές συνέπειες της μητρότητας.

Όπως η Μπέλα, έτσι και η πρωταγωνίστρια της Barbie (την οποία υποδύεται η Μάργκο Ρόμπι), φαίνεται να είναι μια ενήλικη γυναίκα, αλλά έχει τις ευαισθησίες ενός παιδιού. Ο κόσμος της είναι ένα γιγαντιαίο παιχνίδι που ζωντανεύει. Τα πάντα καθορίζονται από τη φαντασία – από τη θερμοκρασία του νερού στο ντους του σπιτιού των ονείρων της μέχρι το γάλα που προσποιείται ότι υπάρχει σε ένα κουτί. Βρίσκεται σε μια αιώνια κατάσταση παιχνιδιού. Αυτή και οι υπόλοιποι κάτοικοι της παιχνιδούπολης δεν έχουν καμία αντίληψη σεξουαλικότητας. Δεν έχουν καν γεννητικά όργανα, όπως σημειώνει και η ίδια η Μπάρμπι.

Μπέλα και Μπάρμπι: Δύο διαφορετικές εκδοχές γυναικείας απελευθέρωσης στα Όσκαρ Facebook Twitter
Δεν είναι η μητρότητα η λύση για την Μπάρμπι, όμως η ανακάλυψη μιας μητρικής φιγούρας και η σχέση της με την Γκλόρια και τη Σάσα την οδηγούν στην αυτοδιάθεση και στην χειραφέτηση.

Η εξέλιξη της Μπάρμπι είναι πιο αφηρημένη από εκείνη της Μπέλα. Η εφηβεία της Μπάρμπι ξεκινά με αμφιβολίες, ριπές αυτοσυνειδησίας και σκέψεις για τον θάνατο. Το ταξίδι της είναι η μετάβαση από τη φανταστική παιχνιδούπολη στον πραγματικό κόσμο, όπου ελπίζει να βρει τη Σάσα (Αριάνα Γκρίνμπλατ), το κορίτσι που έπαιζε κάποτε μαζί της. Όταν την εντοπίζει όμως, συνειδητοποιεί ότι η Σάσα δεν είναι η αιτία των πρόσφατων δραματικών αλλαγών που βιώνει. Η Μπάρμπι συνδέεται ψυχολογικά με τη μητέρα του κοριτσιού, την Γκλόρια (Αμέρικα Φερέρα), μια υπάλληλο της Mattel της οποίας οι αληθινές αγωνίες μεταμοσχεύτηκαν με κάποιο τρόπο στην Μπάρμπι της παιχνιδούπολης.

Η Μπάρμπι λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ μητέρας και κόρης, ενσαρκώνοντας την εγκαταλελειμμένη παιδική ηλικία της Σάσα και τις ενήλικες σκέψεις της Γκλόρια. Βρίσκεται ανάμεσα σε δύο γενιές γυναικών που στην αρχή νιώθουν ασύνδετες μεταξύ τους, συναισθηματικά και πολιτικά. Τελικά όμως η Σάσα, η Γκλόρια και η Μπάρμπι βρίσκουν κοινό τόπο αντιδρώντας σε όλους τους τρόπους με τους οποίους η κοινωνία καταπιέζει, αποσιωπά και περιορίζει τις γυναίκες.

Δεν είναι η μητρότητα η λύση για την Μπάρμπι, όμως η ανακάλυψη μιας μητρικής φιγούρας και η σχέση της με την Γκλόρια και τη Σάσα την οδηγούν στην αυτοδιάθεση και στη χειραφέτηση. Υπ’ αυτή την έννοια, η μητρότητα δεν έχει να κάνει τόσο με τα παιδιά όσο με το ποιες αντιλήψεις της γυναικείας αυτονομίας περνούν από γενιά σε γενιά και ποιες όχι.

Με άλλα λόγια, και οι δύο ιστορίες έχουν να κάνουν με μια φεμινιστική γενεαλογία. Τόσο η Μπέλα όσο και η Μπάρμπι είναι σε θέση να οικοδομήσουν και να κατανοήσουν πλήρως την ταυτότητά τους όταν ξεφεύγουν από τους κανόνες και τους κοινωνικούς ρόλους που επιβάλλει η πατριαρχία και αποκτούν πρόσβαση στην εσωτερική τους κόρη και στην εσωτερική τους μητέρα. Το να είσαι ελεύθερη γυναίκα, όπως η Μπέλα ή η Μπάρμπι, σημαίνει να είσαι ελεύθερη από ορισμούς – ή, μάλλον, να είσαι ελεύθερη να ορίζεις η ίδια τον εαυτό σου.

Με στοιχεία από The New York Times

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H Barbie φεμινίστρια: το πιο ακριβό ανέκδοτο του κόσμου

Οπτική Γωνία / H Barbie φεμινίστρια: Το πιο ακριβό ανέκδοτο του κόσμου

Τώρα που καταλαγιάζει (κάπως) η λύσσα για τον φεμινιστικό θρίαμβο της Barbie, ας δούμε λίγο γιατί δεν θα συγγενέψουμε ποτέ (ούτε ιδεολογικά) με ένα brand που μπορεί να πουλήσει τα πάντα: ακόμα και φεμινιστική αλληλεγγύη.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Λάνθιμος vs. Hollywood

Οθόνες / Λάνθιμος vs. Hollywood

Κι ενώ το παγκόσμιο fandom –και ειδικά ο Ράιαν Γκόσλινγκ– ωρύεται για την αναπάντεχη απουσία της Γκρέτα Γκέργουιγκ και της Μάργκοτ Ρόμπι από τις πεντάδες τους και το ηχηρό σνομπάρισμα του Λεονάρντο ντι Κάπριο, ο Γιώργος Λάνθιμος κάνει κρουαζιέρα με 11 υποψηφιότητες και το «Poor Things» του βολεύεται αναπαυτικά στη θέση του ενισχυμένου outsider.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ