Poor Things; Έχω πάει! 

Poor Things; Έχω πάει!  Facebook Twitter
Ο Γιώργος Λάνθιμος και η Έμα Στόουν στα γυρίσματα της ταινίας. Φωτ.: Atsushi_Nishijima/COURTESY OF SEARCHLIGHT PICTURES
0

ΜΟΙΑΖΕΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΣΤΟΧΟΣ ΚΑΙ παρωχημένος στη σύγχρονη οθόνη –μικρή και μεγάλη–, όπου τα όρια ανάμεσα στα παραδοσιακά είδη μυθοπλασίας έχουν θολώσει μέχρι εξαφάνισης, ο διαχωρισμός στις «Χρυσές Σφαίρες» ανάμεσα σε δράματα και σε κωμωδίες / μιούζικαλ.

Η βράβευση του Poor Things στη χαμηλότερου κύρους δεύτερη κατηγορία μοιάζει εκ πρώτης όψεως –και ειδικά για όσους και όσες έχουν τρομοκρατηθεί στο παρελθόν από το δυστοπικό κινηματογραφικό όραμα του Γιώργου Λάνθιμου– αλλοπρόσαλλη (σα να χρίστηκε με κάποιον παράδοξο τρόπο, ως ο αναπάντεχος σύγχρονος διάδοχος του Γιάννη Δαλιανίδη), βλέποντας όμως επιτέλους την ταινία, πριν χαθεί στη χιονοστιβάδα αναλύσεων και αντιπαραθέσεων των social media, διαπιστώνει κανείς πόσο ταιριαστή είναι.

Δεν το βλέπεις να επισημαίνεται και πολύ, αλλά το παραισθητικά εξπρεσιονιστικό Poor Things είναι όχι μόνο πολύ αστείο κατά τόπους, αλλά και εξαιρετικά ανάλαφρο, παρά το ψυχοσεξουαλικό, γκροτέσκο, γκραν γκινιόλ ύφασμά του.

Περισσότερο από κάθε άλλη φορά πάντως, ο Έλληνας σκηνοθέτης φαίνεται να είναι πραγματικά σίγουρος για το δημιούργημά του και αυτή η σιγουριά μετατρέπεται σε ανεμελιά που είναι μεταδοτική.

Αδίκως λοιπόν νομίζω γίνεται τόση φασαρία και τόση ανάλυση για τις υποτιθέμενες ιδεολογικές προθέσεις του δημιουργού, ο οποίος δεν είναι η πρώτη φορά στο έργο του που μοιάζει να προσεγγίζει τους χαρακτήρες του με τον κλινικό αλλά και συγχρόνως ξέγνοιαστο τρόπο ενός φιλοπερίεργου κι εστέτ ερευνητή που διεξάγει ως χόμπι μια σειρά από περίεργα ανθρωπολογικά πειράματα.

Περισσότερο από κάθε άλλη φορά πάντως (και ομολογώ ότι δεν είμαι ο πιο φανατικός υποστηρικτής των ταινιών του πριν από το The Favourite), ο Έλληνας σκηνοθέτης φαίνεται να είναι πραγματικά σίγουρος για το δημιούργημά του και αυτή η σιγουριά μετατρέπεται σε ανεμελιά που είναι μεταδοτική.

Όπως λέει και ο πανδαμάτωρ –πλην όμως θνητός τελικά– επιστήμονας που υποδύεται ο Γουίλεμ Νταφόε στην ταινία, στα τελευταία του λόγια: «Είναι πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά που συμβαίνουν».  

«Ποιος είναι ο επόμενος σταθμός;» ρωτάει ένα μέλος του πληρώματος στο πλοίο που έχει επιβιβαστεί, η Μπέλα της Έμα Στόουν. «Αθήνα» απαντά εκείνος, αλλά στην ταινία δεν εμφανίζεται ποτέ η γενέτειρα του σκηνοθέτη, έστω και σε μια ρετροφουτουριστική ή «steampunk» εκδοχή της όπως το Λονδίνο, η Λισαβόνα, το Παρίσι ή η Αλεξάνδρεια που συναποτελούν το ευφάνταστο σκηνικό του Poor Things. Κρίμα. Μια άλλη φορά ίσως θα μας θυμηθεί κι εμάς το χαρισματικό παιδί που γλίτωσε από δω και πήγε έξω για να «προκόψει», όπως λένε διάφοροι.

Μου φαίνεται μάλλον ταιριαστό με το βαρύ κι αγιάτρευτο εθνικό σύμπλεγμα κατωτερότητας που μας διακρίνει, το γεγονός ότι οι πιο διάσημοι σύγχρονοι «εκπρόσωποί» μας στο διεθνές στερέωμα, ο Yorgos του σινεμά και ο Giannis του πρωταθλητισμού, αποτελούν τόσο ιδιάζουσες περιπτώσεις που διαρκώς ξεγλιστράνε από την επίμονη τάση μας να τους στριμώξουμε στα μέτρα και στις αγκυλώσεις μας.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι σημαίνει η Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Κωμωδίας στο «Poor Things»

Οθόνες / Τι σημαίνει η Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Κωμωδίας στο «Poor Things»

Το Barbenheimer δεν συνέβη ακριβώς, το «Poor Things» αναστάτωσε τις Σφαίρες με μια νίκη-έκπληξη, ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Κρίστοφερ Νόλαν ανεβαίνουν στην κούρσα των βραβείων και η Έμα Στόουν με τη Λίλι Γκλάντστοουν θα πρέπει να λύσουν τις «διαφορές» τους στα Όσκαρ, όπως και ο Κίλιαν Μέρφι με τον Πολ Τζιαμάτι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ