Poor Things; Έχω πάει! 

Poor Things; Έχω πάει!  Facebook Twitter
Ο Γιώργος Λάνθιμος και η Έμα Στόουν στα γυρίσματα της ταινίας. Φωτ.: Atsushi_Nishijima/COURTESY OF SEARCHLIGHT PICTURES
0

ΜΟΙΑΖΕΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΣΤΟΧΟΣ ΚΑΙ παρωχημένος στη σύγχρονη οθόνη –μικρή και μεγάλη–, όπου τα όρια ανάμεσα στα παραδοσιακά είδη μυθοπλασίας έχουν θολώσει μέχρι εξαφάνισης, ο διαχωρισμός στις «Χρυσές Σφαίρες» ανάμεσα σε δράματα και σε κωμωδίες / μιούζικαλ.

Η βράβευση του Poor Things στη χαμηλότερου κύρους δεύτερη κατηγορία μοιάζει εκ πρώτης όψεως –και ειδικά για όσους και όσες έχουν τρομοκρατηθεί στο παρελθόν από το δυστοπικό κινηματογραφικό όραμα του Γιώργου Λάνθιμου– αλλοπρόσαλλη (σα να χρίστηκε με κάποιον παράδοξο τρόπο, ως ο αναπάντεχος σύγχρονος διάδοχος του Γιάννη Δαλιανίδη), βλέποντας όμως επιτέλους την ταινία, πριν χαθεί στη χιονοστιβάδα αναλύσεων και αντιπαραθέσεων των social media, διαπιστώνει κανείς πόσο ταιριαστή είναι.

Δεν το βλέπεις να επισημαίνεται και πολύ, αλλά το παραισθητικά εξπρεσιονιστικό Poor Things είναι όχι μόνο πολύ αστείο κατά τόπους, αλλά και εξαιρετικά ανάλαφρο, παρά το ψυχοσεξουαλικό, γκροτέσκο, γκραν γκινιόλ ύφασμά του.

Περισσότερο από κάθε άλλη φορά πάντως, ο Έλληνας σκηνοθέτης φαίνεται να είναι πραγματικά σίγουρος για το δημιούργημά του και αυτή η σιγουριά μετατρέπεται σε ανεμελιά που είναι μεταδοτική.

Αδίκως λοιπόν νομίζω γίνεται τόση φασαρία και τόση ανάλυση για τις υποτιθέμενες ιδεολογικές προθέσεις του δημιουργού, ο οποίος δεν είναι η πρώτη φορά στο έργο του που μοιάζει να προσεγγίζει τους χαρακτήρες του με τον κλινικό αλλά και συγχρόνως ξέγνοιαστο τρόπο ενός φιλοπερίεργου κι εστέτ ερευνητή που διεξάγει ως χόμπι μια σειρά από περίεργα ανθρωπολογικά πειράματα.

Περισσότερο από κάθε άλλη φορά πάντως (και ομολογώ ότι δεν είμαι ο πιο φανατικός υποστηρικτής των ταινιών του πριν από το The Favourite), ο Έλληνας σκηνοθέτης φαίνεται να είναι πραγματικά σίγουρος για το δημιούργημά του και αυτή η σιγουριά μετατρέπεται σε ανεμελιά που είναι μεταδοτική.

Όπως λέει και ο πανδαμάτωρ –πλην όμως θνητός τελικά– επιστήμονας που υποδύεται ο Γουίλεμ Νταφόε στην ταινία, στα τελευταία του λόγια: «Είναι πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά που συμβαίνουν».  

«Ποιος είναι ο επόμενος σταθμός;» ρωτάει ένα μέλος του πληρώματος στο πλοίο που έχει επιβιβαστεί, η Μπέλα της Έμα Στόουν. «Αθήνα» απαντά εκείνος, αλλά στην ταινία δεν εμφανίζεται ποτέ η γενέτειρα του σκηνοθέτη, έστω και σε μια ρετροφουτουριστική ή «steampunk» εκδοχή της όπως το Λονδίνο, η Λισαβόνα, το Παρίσι ή η Αλεξάνδρεια που συναποτελούν το ευφάνταστο σκηνικό του Poor Things. Κρίμα. Μια άλλη φορά ίσως θα μας θυμηθεί κι εμάς το χαρισματικό παιδί που γλίτωσε από δω και πήγε έξω για να «προκόψει», όπως λένε διάφοροι.

Μου φαίνεται μάλλον ταιριαστό με το βαρύ κι αγιάτρευτο εθνικό σύμπλεγμα κατωτερότητας που μας διακρίνει, το γεγονός ότι οι πιο διάσημοι σύγχρονοι «εκπρόσωποί» μας στο διεθνές στερέωμα, ο Yorgos του σινεμά και ο Giannis του πρωταθλητισμού, αποτελούν τόσο ιδιάζουσες περιπτώσεις που διαρκώς ξεγλιστράνε από την επίμονη τάση μας να τους στριμώξουμε στα μέτρα και στις αγκυλώσεις μας.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι σημαίνει η Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Κωμωδίας στο «Poor Things»

Οθόνες / Τι σημαίνει η Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Κωμωδίας στο «Poor Things»

Το Barbenheimer δεν συνέβη ακριβώς, το «Poor Things» αναστάτωσε τις Σφαίρες με μια νίκη-έκπληξη, ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Κρίστοφερ Νόλαν ανεβαίνουν στην κούρσα των βραβείων και η Έμα Στόουν με τη Λίλι Γκλάντστοουν θα πρέπει να λύσουν τις «διαφορές» τους στα Όσκαρ, όπως και ο Κίλιαν Μέρφι με τον Πολ Τζιαμάτι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ