Μεταρρυθμιστής ή δημαγωγός; Ένα νέο ντοκιμαντέρ διερευνά τον μύθο του Ανδρέα Παπανδρέου

Μεταρρυθμιστής ή δημαγωγός; Ένα νέο ντοκιμαντέρ διερευνά τον μύθο του Ανδρέα Παπανδρέου Facebook Twitter
Η πόλωση στον τρόπο με τον οποίο συνεχίζουν να αντιδρούν ακόμη μέχρι σήμερα οι Έλληνες στο άκουσμα του πρώην πρωθυπουργού, προέτρεψε τον Χάρη Μυλωνά να κάνει το ντοκιμαντέρ.
14

Στο προσεχές 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα προβληθεί ένα ντοκιμαντέρ για τον Αντρέα Παπανδρέου, τη ζωή του και τον τρόπο με τον οποίο επηρέασε τη σύγχρονη πολιτική ζωή της Ελλάδας και με αυτή την αφορμή μιλήσαμε με τους δημιουργούς του, Χάρη Μυλωνά και Θοδωρή Προδρομίδη.

Το φιλμ αφηγείται τη ζωή του πρώην πρωθυπουργού από τα άγνωστα φοιτητικά του χρόνια και φτάνει μέχρι την περίοδο κατά την οποία κυριάρχησε στην πολιτική σκηνή της χώρας τις δεκαετίες του 1980 και του 1990.

Δεν είναι εύκολο να δημιουργήσει κανείς ένα ντοκιμαντέρ για την επιρροή του Ανδρέα Παπανδρέου στη σύγχρονη πολιτική κατάσταση της χώρας, παραδέχεται ήδη απ' την αρχή ο κ. Μυλωνάς.

«Στην αρχή προσπαθήσαμε να κάνουμε ένα βιογραφικό ντοκιμαντέρ. Βλέποντας όμως την κρίση στην Ελλάδα να βαθαίνει όλο και πιο πολύ, αποφασίσαμε να αλλάξουμε προσέγγιση και να απομακρυνθούμε από το καθαρά βιογραφικό του πράγματος», προσθέτει.

Είναι σίγουρο πως δεν μπορείς να μείνεις ανεπηρέαστος απ' τις συνεντεύξεις, όταν μάλιστα σου μιλάνε τέτοιες προσωπικότητες. Το ζητούμενο όμως είναι να μείνεις ουδέτερος στον τρόπο με τον οποίο το παρουσιάζεις.

Αφορμή για τον ίδιο ήταν μια βιογραφία του Ανδρέα Παπανδρέου από τον Σπύρο Δραΐνα, την οποία διάβασε το 2012.

Η πόλωση στον τρόπο με τον οποίο συνεχίζουν να αντιδρούν ακόμη μέχρι σήμερα οι Έλληνες στο άκουσμα του πρώην πρωθυπουργού, προέτρεψε τον ίδιο να κάνει αυτό το βήμα. Απευθύνθηκε στο βιογράφο του για συνεργασία κι αυτός δέχθηκε.

Μεταρρυθμιστής ή δημαγωγός; Ένα νέο ντοκιμαντέρ διερευνά τον μύθο του Ανδρέα Παπανδρέου Facebook Twitter
Δεν είναι εύκολο να δημιουργήσει κανείς ένα ντοκιμαντέρ για την επιρροή του Ανδρέα Παπανδρέου στη σύγχρονη πολιτική κατάσταση της χώρας, παραδέχεται ήδη απ' την αρχή ο κ. Μυλωνάς.

Για να γίνουν όλα αυτά όμως χρειάστηκαν χρόνος και χρήματα. «'Θέλαμε να κάνουμε μια ανεξάρτητη παραγωγή, γι' αυτό και φτιάξαμε λογαριασμό για crowdfunding ώστε να καλυφθούν κάποια απ τα έξοδα. Ευτυχώς που δεν ήξερα απ' την αρχή το πόσα θα χρειάζονταν, γιατί ίσως να μην κάναμε αυτή τη κουβέντα σήμερα» προσθέτει ο Χάρης Μυλωνάς.

«Ήθελα όλοι οι συντελεστές να ζουν στην Ελλάδα», συνεχίζει ο κ. Μυλωνάς, ο οποίος τα τελευταία 17 χρόνια ζει και εργάζεται ως πολιτικός επιστήμονας στο πανεπιστήμιο George Washington στις ΗΠΑ και πολλές φορές χρειάστηκε να ταξιδέψει στην Ελλάδα προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι συνεντεύξεις και η έρευνα.

Για να γίνει αυτό το ντοκιμαντέρ, λοιπόν, αποφάσισαν να απευθυνθούν αρχικά σε άτομα της οικογένειάς του και αργότερα σε πολιτικούς, συνεργάτες και αντιπάλους του.

«Όταν ξεκινήσαμε, μας απασχολούσε και μένα και τον Θοδωρή, να μην είναι μόνο πολιτικοί του ΠΑΣΟΚ», θυμάται ο Χάρης Μυλωνάς. Υπήρχαν ωστόσο και κάποιοι που δε δέχτηκαν να μιλήσουν.

Το φιλμ περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, συνεντεύξεις του Υπουργού Οικονομικών κατά την πρωθυπουργία του, Γεωργίου Αρσένη, του Θάνου Μικρούτσικου, της Λούκα Κατσέλη και του νυν αντιπρόεδρου της κυβέρνησης, Γιάννη Δραγασάκη.

Μεταρρυθμιστής ή δημαγωγός; Ένα νέο ντοκιμαντέρ διερευνά τον μύθο του Ανδρέα Παπανδρέου Facebook Twitter
Το φιλμ αφηγείται τη ζωή του πρώην πρωθυπουργού από τα άγνωστα φοιτητικά του χρόνια και φτάνει μέχρι την περίοδο κατά την οποία κυριάρχησε στην πολιτική σκηνή της χώρας τις δεκαετίες του 1980 και του 1990.

Μεταξύ των συνεντευξιαζόμενων και ο «αιώνιος αντίπαλός» του, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. «Δε θα ξεχάσω ποτέ τη διάθεση του, πάρα την προχωρημένη του ηλικία, να δεχθεί να κάνουμε δύο συνεντεύξεις. Θυμάμαι τη σκληρή κριτική που του άσκησε αλλά απ' την άλλη και το σεβασμό στο πρόσωπό του» συνεχίζει ο κ. Μυλωνάς.

Είναι άραγε εύκολο για κάποιον που γυρνά ένα τέτοιο ντοκιμαντέρ να μείνει αντικειμενικός;

«Είναι σίγουρο πως δεν μπορείς να μείνεις ανεπηρέαστος απ' τις συνεντεύξεις, όταν μάλιστα σου μιλάνε τέτοιες προσωπικότητες. Το ζητούμενο  όμως είναι να μείνεις ουδέτερος στον τρόπο με τον οποίο το παρουσιάζεις» σημειώνει.

Στην περίπτωση, ωστόσο, του Ανδρέα Παπανδρέου το πράγμα δυσκολεύει ακόμη περισσότερο.

«Σε όλο το ντοκιμαντέρ βρήκαμε ανθρώπους που είχαν απόλυτη θέση υπέρ ή κατά του πρώην πρωθυπουργού. Ο Ανδρέας συνεχίζει να πολώνει 22 χρόνια μετά», παραδέχεται. Τα δεκαεπτά χρόνια που ζει στις ΗΠΑ τον βοήθησαν, σύμφωνα με τον ίδιο, στην προσπάθειά του να δει πιο αποστασιοποιημένα τα πράγματα.

Υπήρχε όμως τελικά κάτι που μάθανε ή για το οποίο αλλάξανε γνώμη γύρω απ' τη ζωή και τα πεπραγμένα του Ανδρέα Παπανδρέου μέσα απ' όλη αυτή τη διαδικασία;

«Σίγουρα όσο ζεις, μαθαίνεις. Αυτό που κατάλαβα είναι πως οι ευθύνες του Ανδρέα Παπανδρέου για την πολιτική κατάσταση που ζούμε σήμερα είναι πολύ πιο έμμεσες απ ότι φανταζόμουν.

Από τη μία έκανε σημαντικές μεταρρυθμίσεις, από την άλλη όμως ενίσχυσε αντιπαραγωγικές νοοτροπίες και μηχανισμούς προσωποκεντρικούς. Δεν αρκεί όμως μόνο να δαιμονοποιηθεί ένας άνθρωπος για να εξηγήσουμε το σημερινό πρόβλημα της Ελλάδας», καταλήγει ο Χάρης Μυλωνάς.

 

Το ντοκιμαντέρ «Αναζητώντας τον Ανδρέα» θα προβληθεί στις 7 και 8 Μαρτίου στο 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

 

Οθόνες
14

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
Καταχρεωσε τη χωρα. Επι των ημερων του καθιερωθηκε το προτυπο πολιτη που βασιζει τη ζωη του στα ρουσφετια και οχι στην προσωπικη εργασια και προσπαθεια, και που εχει γραμμενο στα παλια του τα παπουτσια το συλλογικο καλο. Καπως ετσι ξεκιναει η κατρακυλα της Ελλαδας σε οικονομικο και ηθικο επιπεδο. Μετα ηρθαν διψασμενοι για χρημα κι εξουσια (οτι μετραγε για τον καθενα περισσοτερο) οι επομενοι για να αποτελειωσουν το καταστροφικο εργο του 'Αντρεα'. Μαλιστα το ειδος πολιτη που καθιερωσε, εχει παθει διαφορες μεταλλαξεις μεσα στα χρονια. Παντα προς το χειροτερο και με κυριο χαρακτηριστικο την ανυπαρξια αυτογνωσιας.
Ο Ανδρέας, φαινόμενο σχεδόν ανεξήγητο εκτός της εποχής του, ήταν λαϊκιστής ή μάλλον πολιτικά νάρκισσος. Του άρεσε να τον θαυμάζουν.Μέσα σε αυτό δεν μπορεί κάποιος, σχεδόν ψυχαναλυτικά, να μη δει την ανάγκη του δημιουργίας πιστής αυλής μετά τα Ιουλιανά. Η αποστασία τον καθόρισε, δυστυχώς για την Ελλάδα. Συνειδητά επέλεγε ανθρώπους που μέσω της προσωπολατρίας θα ήταν πιστοί: Κατσανέβας, Κουτσόγιωργας, Κουλούρης, Τσοχατζό. Οι ισχυρότερες προσωπικότητες ήταν σε σχέση κόντρας: Αρσένης, Σημίτης, Τρίτσης.Παρ' όλ' αυτά υπήρξε ο άνθρωπος ο οποίος έφερε τη δημοκρατία στην Ελλάδα. Μην ξεχνάμε ότι με ευρείες έννοιες-ορισμούς η 'δεξιά' κυβερνούσε είτε άμεσα είτε παρασκηνιακά από καταβολής ελληνικού κράτους, ποσώ δε μάλλον δεν είχε ενταχθεί η 'αριστερά' στην πολιτική ζωή της χώρας. Ο λαϊκισμός που του χρεώνεται δε ήταν βασικά το νομιμοποιητικό όχημα της χούντας, το οποίο καβάλησε και ο ίδιος για άλλους λόγους.Πολύ ενδιαφέρουσα μορφή. Με πολλά αρνητικά και πολλά θετικά. Η ιστορία και ο χρόνος θα μας βοηθήσουν να τον καταλάβουμε καλύτερα.
Χώρες που η "δεξιά" κυβέρνησε πολύ περισσότερο από ότι στην Ελλάδα, είναι σε απειρώς καλύτερη μοίρα από τη δική μας.Αριστερόστροφες κυβερνήσεις υπήρχαν πάντοτε στην Ελλάδα, Βενιζελος, Πλαστήρας και παλαιότερα.Ακόμη και Ο Ανδρέας και ο Τσίπρας κυβέρνησαν με "δεξιό" τρόπο. Λάθος κάνω; Εκτώς κι αν ζούμε σε διαφορετική χώρα.Προσωπικά θεωρώ ότι η μοίρα μας θα ήταν πολύ καλύτερη εάν δεν κυβερνούσε τα ΠΑΣΟΚ 20+ χρόνια.
Τον Βενιζέλο τον αντιμαχόταν σταθερά το παλάτι σε σημείο εμφυλίου πολέμου. Όσο για τον Πλαστήρα όσο "αριστερό" και αν τον βαφτίσουμε κυβέρνησε για λιγότερο από ενάμισι χρόνο συνολικά.Το ΠΑΣΟΚ ΔΕΝ κυβέρνησε 20+ χρόνια. 19 χρόνια συνολικά (1981-1989, 1993-2004). Εκτός αν βάζεις και τον ΓΑΠ (2009-2011) οπότε όντως πάει στα 21.Σε αυτή την περίπτωση να πούμε ότι η ΝΔ έχει κυβερνήσει 19 χρόνια (1974-1981, 1989-1993, 2004-2009, 2012-2015).Ενω ο Συνασπισμός ή Σύριζα έχει συμμετάσχει συνολικά 4 χρόνια σε κυβερνήσεις (1989, 2015-2018).Δεν μπορεί να έχει όλες τις ευθύνες αυτός που κυβέρνησε 21 χρόνια και σχεδόν καμία αυτός που κυβέρνησε 19.Δεν μπορεί να μην έχει καμία ευθύνη η επί 45 χρόνια αντιπολίτευση (ναι, βάζω και το ΚΚΕ). Προσλήψεις, αυξήσεις και λιγότερα συντάξιμα έτη ζητούσαν όλοι.Στο ΠΑΣΟΚ αποδίδονται χαρακτηριστικά της Ελλάδας γιατί δεν θέλουμε να έχουμε εμείς ντροπή ή τύψεις. Λέμε ένα "το ΠΑΣΟΚ τα έκανε" και καθαρίσαμε. Όπως προείπα από τη μεταπολίτευση έως σήμερα ΠΑΣΟΚ και ΝΔ είχαν μόλις δύο χρόνια διαφορά στη διακυβέρνηση της χώρας.Disclaimer: Καίτοι η ψήφος είναι μυστική λέω ότι μέχρι τούδε δεν έχω ψηφίσει ποτέ ΠΑΣΟΚ. Το διασαφηνίζω διότι ακούγομαι σαν απολογητής.ΥΓ Από τη Μακρόνησο μέχρι τις εκλογές βίας και νοθείας και από τον Λαμπράκη μέχρι την αποστασία η δεξιά κυβερνούσε αυτή τη χώρα μέχρι το 1974 με σιδηρά πυγμή. Το πράγμα σχεδόν ανεστράφη μετά το 1974 όπου η αριστερά είχε την ιδεολογική πρωτοκαθεδρία. Ευελπιστώ ότι αν ισχύει η θεωρία του εκκρεμούς όπου νάναι πρέπει να χαλαρώσουμε.ΥΓ2 Δι' εμέ ο χρόνος σταματάει στον Κωστάκη τον Αμίλητο. Τον καταστροφικότερο και τον πιο κότα πρωθυπουργό από την εποχή του Δηληγιάννη.
@ ΓραφωνΤα τσουβαλιάζεις τα πράγματα και κάνεις χοντρό λάθος.Είανι απίστευτο πως μπορεί κανείς να επιχειρηματολογίσει κάνοντας το άσπρο - μαύρο.Το ΠΑΣΟΚ εγκατέλειψε την εξουσία όταν πλέον είχε ξεζουμίσει κάθε πόρο και έχοντας κάνει κάθε είδος σπατάλης και ρουσφετιού που μπορούσε να κάνει.Είναι αποδεκτό από όλους ότι η πρώτη 7ετία Καραμανλή, δεν άφησε το παραμικρό χρέος στην Ελλάδα.Μόνο με την εισαγωγή στην ΕΟΚ εξασφάλισε εσαεί ένα θετικό ισοζύγιο διακυβέρνησης.Δεν μπορώ να φανταστώ Ανδρέα αμέσως μετά τη χούντα να βγάζει την Ελλάδα από το ΝΑΤΟ (πάει το μισό Αιγαίο) και να μην μπαίνουμε καν στην ΕΟΚ.Αυτή την εισαγωγή φρέσκου χρήματος εκμεταλλεύτηκε ο για να διορίσει, χρεώσει και διαλύσει εντέλει την Ελλάδα, αλλά κυρίως να παραμείνει με κάθε τρόπο και κόστος στην εξουσία (σου θυμίζει τίποτα; )Από τη στιγμή που ανέλαβε ο Καραμανλής jr η Ελλάδα είναι σε έλεγχο ή επιστασία.Ουσιαστικά από το 2004 και μετά κουμάντο κάνουν οι ξένοι.Άρα την περίοδο 1981-2004 που διαμορφώθηκε το σημερινό χάλι, για 20 χρόνια κυβερνούσε ανεξέλεγκτα το ΠΑΣΟΚ, το οποίο φέρει την αποκλειστική ευθύνη για την σημερινή κατάσταση στη χώρα μας.Την ίδια ακριβώς περίοδο που δημιουργήθηκε το σημερινό κατεστημένο στην Ευρώπη με την Ελλάδα μονίμως στο περιθώριο.Και ξαναδες λίγο ακόμη τα νουμερά σου συνολικά. Το ΠΑΣΟΚ κυβερνά με κάθε τρόπο (και ως συγκυβέρνηση)απο το 1981-1990, από το 1993-2004 από το 2010-2015 και σήμερα έχει τουλάχιστον 30-40% των στελεχών στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ενώ ως συνδικαλιστική δύναμη είναι πρώτο σε τουλάχιστον 70% από τους δημόσιους φορείς της χώρας.Κατά τ'αλλα η ΝΔ κυβερνά 19 χρόνια, με τα 7 από αυτά να είναι τόσο προϊστορικά που δεν τα πρόλαβαν ούτε οι γονείς των αναγνωστών της Lifo.
Η πρώτη επταετία Καραμανλη δεν άφησε χρέος διότι μέχρι το 1978 υπήρχε ο Διεθνής Οικονομικός Έλεγχος της πτώχευσης του Τρικούπη! Ο οποίος επιβλήθηκε μετά τις βλακείες του Δηληγιάννη το 1897.Αλλά ας είμεθα ψύχραιμοι.Τα νούμερα λένε το εξής: επί Σημίτη, ο,τι κι αν έκανε ο Αντρέας, η Ελλάδα είχε ρυθμούς ανάπτυξης, χαμηλή ανταγωνιστικότητα μεν αλλά υψηλό βιοτικό επίπεδο που οφειλόταν σε δύο κυρίως πράγματα.Α. Δανεικά με χαμηλό επιτόκιο λόγω ΟΝΕ.Β. Μεγάλα έργα λόγω Ολυμπιακών.Ο Κωστάκης ο Αμίλητος στην προσπάθεια του να κρατήσει την ανάπτυξη τι έκανε αφού είχαν τελειώσει τα περισσότερα έργα; Προσλάμβανε στο δημόσιο. Αβερτα. Έφτιαχνε ανώνυμες εταιρείες του ελληνικού δημοσίου ώστε να παρακάμπτεται το ΑΣΕΠ που είχε φτιάξει ο 'λογιστης' Σημίτης.Ο Κωστακης διπλασίασε σε 5 χρόνια τις λειτουργικές δαπάνες του ελληνικού δημοσίου, ήτοι μισθούς και συντάξεις. Και το έκανε με δανεικά.Ο Πάκης έκανε 850.000 προσλήψεις! Ρε αδερφέ κοντά το 10% των Ελλήνων βολεύτηκε επί ΝΔ. Μην ξανακούσω ότι για τα χάλια του 2015 φταίει το 1981 και όχι το 2008.Συνέχισε να δανείζεται για να κάνει προσλήψεις. Ο Αντρέας ευθύνεται για την πτώση της ανταγωνιστικότητας και την διάλυση της παιδείας. Αυτά έκανε βασικά.Ο Κωστάκης ο Αμίλητος δανειζόταν με τέτοιους ρυθμούς και παραποιουσε, δηλ. πλαστογραφουσε, τα οικονομικά στοιχεία τόσο παθιασμενα που κανείς δεν ήξερε ποια ήταν πραγματικά. Γι' αυτό και το σοκ ΓΑΠ όταν ανέλαβε.Ήταν τότε που ο πρόεδρος της ΤτΕ έλεγε ότι κρυφά στους πολιτικούς αρχηγούς ότι το έλλειμμα πλησιάζει διψήφιο ενώ αυτό στην πραγματικότητα ήταν 15%! Καταλαβαίνεις για τί πράγμα μιλάμε;Επί Αντρέα, με δεδομένη όλη την Πασοκική λαμόγια, δεν χάθηκε ποτέ η μπάλα. Ξέραμε πόσα λειπανε.Μην αθωώνει κανείς τον καταστροφεα-χρυση εφεδρεία. Τη σουπιά της Ραφήνας. Ο,τι κι αν έκανε το σατανικό ΠΑΣΟΚ είχε δύο τετραετίες να το μαζέψει κι αυτός έκανε προσλήψεις στη Δήμητρα ΑΕ, στη Γαιοσε ΑΕ, στον Εδισυ ΑΕ, σε stage, σε δήμους, παντού!Γι' αυτό ανταμείφθηκε από τον Σύριζα ο Πάκης κι έγινε ΠτΔ.
Αναμασάς ανακρίβειες και εκφράζεις αναπόδεικτες υποκειμενικές θέσεις.Ο Κώστας Καραμανλής "αναγκάστηκε" να ακολουθήσει μια πολιτική ΠΑΣΟΚ, μόνο και μόνο για να γίνει αρεστός στον κόσμο και να ψηφιστεί επιτέλους και η ΝΔ, γιατί κινδύνευε να δημιουργηθεί ένα τέρας- κράτος στο οποίο οι μισοί ευημερούν και οι υπόλοιποι διώκονται.Είχε να παλέψει με έναν πανίσχυρο συνδικαλισμό ο οποίος εδραιώθηκε από Ανδρέα και Σημίτη, και ο οποίος μπλόκαρε οποιαδήποτε μεταρρύθμιση απ΄την ατζέντα Μητσοτάκη. (μέρος της οποίας υλοποίησε ο Σημίτης αλλά και ο Τσίπρας, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα,γιατί Θέλουμε απ'ότι φαίνεται δεξιά πολιτική από αριστερούς αφέντες).Να σου θυμίσω ότι η τελευταία απεργία εκπαιδευτικών επί Κώστα Καραμαλή, ζητούσε κατώτατο μισθό πρωτοδιοριζόμενου τα 1500 ευρώ.Αυτά περί 850.000 διορισμένων τα ακούω βερεσέ.Εκτός κι αν από κεκτημένη ταχύτητα έπαιρνε Πασοκτσήδςς και Συριζάιους. Μια ματιά στις τελυταίες εκλογές ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ, ΟΤΑ, ΔΕΚΟ κλπ θα σε πείσει για το ποσοστό των δεξιών στο δημόσιο.Το έχω ξαναπεί, είτε σε αρέσει είτε όχι σε μια χώρα που δεν υπάρχει συνέχεια, ούτε πρόβλεψη για το αύριο (και αυτό είναι διαχρονικό πρόβλημα) ο Καραμανλής θα μείνει στην ιστορία ώς ο τελευταίος πρωθυπουργός, που δεν έκοψε ούτε ένα ευρώ από μισθούς και συντάξεις.Και ο μόνος ο οποίος ενώ κυβερνούσε, αναγνώρισε ότι τα πράγματα δεν πάνε καθόλου καλά και προτίμησε να πάει στο σπιτάκι του.Αυτό που δεν κατάλαβα είναι τι τελικά πρεσβεύεις: το παλιό ένδοξο τιμημένο ΠΑΣΟΚ ή τον λογιστή;Και στην τελική γιατί έχεις κώλυμα με κόμματα και πρόσωπα, ενώ όπως ο ίδιος παραδέχεσαι, ο Κώστας Καραμανλής ακολούθησε πολιτική Ανδρέα και ο Σημίτης πολιτική Μητσοτάκη;
@ Jonathan R. Mayers 5.3.2018 | 11:53Γιατί πρέπει να μπω σε μια ταμπέλα για να με κατανοήσεις; Δεν πρεσβεύω το "παλιό ένδοξο τιμημένο ΠΑΣΟΚ ή τον λογιστή". Πρεσβεύω αυτά που λέω εγώ.Και στη δικιά μου λογική είναι αδικαιολόγητη η στάση ότι ο "Κώστας Καραμανλής "αναγκάστηκε" να ακολουθήσει μια πολιτική ΠΑΣΟΚ, μόνο και μόνο για να γίνει αρεστός στον κόσμο και να ψηφιστεί επιτέλους και η ΝΔ".Ένας πρωθυπουργός μπορεί να είναι κομμάτι της εποχής του αλλά οφείλει να δέχεται τις συνέπειες των πράξεών του χωρίς "ναι μεν αλλά". Αν δεν σου γουστάρει, κανείς δεν σε βάζει πρωθυπουργό με το ζόρι.Έντιμη στάση για έναν πρωθυπουργό δεν είναι να πάει σπιτάκι του όταν καταλάβει ότι τα σκάτωσε αλλά να μείνει εκεί, να το μαζέψει όσο και όπως μπορεί και να μην αφήνει διαρροές για Πυθίες.Αν ο Καραμαν Αλής ο δεύτερος είχε κόψει μισθούς και συντάξεις ίσως σήμερα να μην είχαμε 400.000-500.000 μετανάστες. Με τα ίσως όμως δεν βγάζεις συμπεράσματα. Τα συμπεράσματα έχουν άρα.Ο Κωστάκης ο Αμίλητος: διπλασίασε τα λειτουργικά έξοδα του ελληνικού δημοσίου, διόρισε 850.000 φορές ανθρώπους (λέω "φορές" διότι εμπεριέχονται και ανανεώσεις συμβάσεων), δεν έκοψε τίποτα από έξοδα,μοίρασε 3000χίλιαρα στην Ηλεία αφού κατακάηκε ο κόσμος επί των ημερών του,Δεκέμβρη του 2008 διαβεβαίωνε ότι όλα πάνε καλά (δες τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό στη Βουλή και την αναφορά του Σημίτη ότι αυτός ο προϋπολογισμός μας πάει καρφί ΔΝΤ, υπάρχει στο youtube),έτρεξε να φύγει από την εξουσία όταν κατάλαβε πόσο έχουν ξεφύγει τα πράγματα, μετά από επτά μήνες αφότου έφυγε (Οκτώβρης 2009 - Μάης 2010) φάγαμε το πρώτο μνημόνιο,από τότε που δραπέτευσε από μια θέση που δεν ήθελε δεν έχει ξαναπεί κουβέντα, μόνο διαρρέει σε κύκλους,ΑΡΑ αυτός είναι υπεύθυνος για την καταστροφή.Διαφωνίες είχα-έχω με πολλούς πολιτικούς. Από Ανδρέα μέχρι Σαμαρά (Σημίτη, Μητσοτάκη συμπεριλαμβανομένων). Κωστάκης και Τσιπραλέξης είναι οι πιο καταστροφικοί. Οι μοναδικοί για τους οποίους δεν μπορώ να βρω κάτι καλό.
Και η Ηλεία τον αντάμειψε παραδοσιακά με ένα 55% ΠΑΣΟΚ.Πώς μπόρεσε; Αυτόν τον λαοπλάνο τον Κωστάκη!Στην Ελλαδά τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο απλά εάν είχαμε καταργήσει τις εκλογές και οι κυβερνήσεις σχηματίζονταν από το μέσο όρο την κυβερνήσεων της Ευρώπης. Εάν για λίγο ξεχάσουμε τις εθνικές αυταπάτες περί ισχυρού κράτους, μεγάλου και περήφανου έθνους (περήφανα νιάτα και τιμημένα γηρατειά) θα δούμε ότι η θέση μας είναι κάπου μεταξύ Σλοβακίας, Εσθονίας και Πολωνίας, και καλό θα είναι να πάμε με τα νερά τους μήπως και μας χαρίσουν κανένα χρέος ή ρίξουν κανένα ευρώ σε επένδυση.Αλλά εμείς μια ζωή μαύρη αντίδραση και βόλεμα.
Όταν πήραν τα τριχίλιαρα το ΠΑΣΟΚ στην Ηλεία πήρε 46,50%http://ekloges-prev.singularlogic.eu/v2007/pages/index.htmlΔυο άρθρα για να κατανοήσουμε τα νούμερα:http://www.kathimerini.gr/869869/opinion/epikairothta/politikh/to-kostos-ths-siwphshttp://www.athensvoice.gr/politics/343219_athoonontas-tin-pentaetia-karamanliΜε την τελευταία παράγραφό σου δεν διαφωνώ grosso modo.Ό,τι άποψη κι αν έχει ο καθένας εξ ημών για τον Αντρέα, για τον τάπερμαν, για τον ψηλό, για τον ΓΑΠ ή τον Σαμαρά είναι ΟΚ καθώς όλοι τους είχαν και θετικά και αρνητικά. Μπορούμε να κουβεντιάσουμε.Ο Κωστάκης, σαν πρωθυπουργός, δεν είχε θετικά.-
Ξεκάθαρα δημαγωγός! Μόνο με ένα άτομο θα μπορούσα να τον παρομοιάσω και δεν είναι υπαρκτό, τον Μάικλ Κορλεόν! Είτε αυτό το θεωρείται ως θετικό (αν είστε οπαδός του) ή ως αρνητικό (αν είστε επικριτής του).
Η συνεντευξη που γεννησε τη Μεταπολιτευση :  Μπακλε’ι’ vs Παπανδρεου - 10 Απριλιου 1972 - “Γραμμη Πυρος”  Ισως η καλυτερη συνεντευξη που εδωσε ποτε ο Παπανδρεου η οποια εγινε στις 10 Απριλη του 72, στη διασημη αμερικανικη συντηρητικη προσωπικοτητα, Γουιλιαμ Φ. Μπακλε’ι’ Τζουνιορ ( διανοουμενο, εκδοτη, τηλεοπτικο παρουσιαστη του δημοφιλους προγραμματος “Γραμμη Πυρος” ), ουσιαστικα εγκαινιαζει την μεταπολιτευτικη αφηγηση της Ελλαδας : Χουντα, Νατο, προσωπικοτητες, εμφυλιος, “εταιρεια” , Τζονσον, Πενταγωνο, Κωνσταντινος, Ιταλοι, αμερικανικο ναυτικο, ελληνικη επαρχια- Αθηνα, Τρουμαν, σχεδιο Μαρσαλ, κομμουνιστες κοκ. Ο Παπανδρεου βρισκεται διανοουμενιστικα στη καλυτερη στιγμη της ζωης του. Λιτος, συγκροτημενος, ενημερωμενος, προλαβαινει τις γνωστες ειρωνικες ατακες του Μπακλε’ι΄ : ( α)  δολωμα, β ) ειρωνικη ατακα ) και τον εξουδετερωνει με σχετικη ανεση σε οτι παγιδες του βαζει. Αν χρειαζεται διευκρινιση να πω οτι προσωπικα δεν ημουν ποτε οπαδος του Ανδρεα Παπανδρεου.Τελος να μη ξεχναμε και το κειμενο του Παπανδροπουλου του Θαναση απο το 2011.Η Μεγάλη Ληστεία02/11/2011   τεύχος23, Τεύχη1 ) [Ο σοσιαλισμός της αστακομακαρονάδας]2 ) [Η δημιουργία των μηχανισμών]3 ) [Αριθμοί και γεγονότα]Από τον ΑΘΑΝΑΣΙΟ Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟhttp://athensreviewofbooks.com/?p=486#more-486