Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου

Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου Facebook Twitter
Μετά από 18 χρόνια θητείας, ο ιδιόρρυθμος, εξωστρεφής, ομιλητικότατος, αμφιλεγόμενος Κόσλινγκ αποχωρεί «ευτυχισμένος».
0

Η τελευταία χρονιά του Ντίτερ Κόσλινγκ ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου είναι ένα σημαντικό γεγονός από μόνο του – τουλάχιστον μέχρι να βρεθεί μια ταινία στο διαγωνιστικό για να ξεκινήσει το buzz των βραβείων.

Μετά από 18 χρόνια θητείας, ο ιδιόρρυθμος, εξωστρεφής, ομιλητικότατος, αμφιλεγόμενος Κόσλινγκ (που υποτίθεται πως θα είχε ολοκληρώσει την αποστολή του πέρυσι τέτοια εποχή, αλλά βρίσκεται και πάλι εδώ) αποχωρεί «ευτυχισμένος», κάνει μια αναδρομή σε συνέντευξή του στο Hollywood Reporter, θυμάται καλές και άστοχες στιγμές και συμβουλεύει τους δελφίνους να πιστέψουν στην τύχη και την πολλή δουλειά για να πετύχουν.

Ο Πολ Τόμας Άντερσον αποκόμισε την αίσθηση πως ο Κόσλινγκ μανατζάρει το Φεστιβάλ σαν να κάνει πάρτι στο σαλόνι του σπιτιού του, ενώ ο άλλος Άντερσον, ο Γουές, τον έχει εμπιστευτεί με τις πρεμιέρες δύο από τις καλύτερες ταινίες του, του Grand Budapest Hotel και του Isle of Dogs.

Όταν τζάμαρε με τους Rolling Stones, που τους είχε καλέσει μαζί με τον σκηνοθέτη του ντοκιμαντέρ τους, Shine a Light, κουβαλώντας την ολόδική του Fender για να αποδείξει πως κατέχει τη ροκ, είναι κάτι που δεν θα ξεχάσει ποτέ, ενώ αντίθετα προσπαθεί να απωθήσει την ψυχρολουσία της ακύρωσης την τελευταία στιγμή της Νικόλ Κίντμαν, του Τζουντ Λο και της Ρενέ Ζελβέγκερ για την Επιστροφή στο Cold Mountain, που τον άφησαν τον έρημο σαν παγοκολόνα στο κόκκινο χαλί.

Με πάνω από 400 φιλμ, το Φεστιβάλ αναπόφευκτα προσκαλεί δημιουργούς που δεν έχουν αξιόλογη ή ολοκληρωμένη πρόταση να επιδείξουν, και χάνει έδαφος και κυρίως αντίκτυπο σε σχέση με τους μεγάλους ανταγωνιστές του, τις Κάννες, τη Βενετία και το Τορόντο.

Το πιο χτυπητό fail σε επιλογή που δεν έκανε, μιλώντας για ταινία που πέρασε από τα χέρια του και κατέληξε στις Κάννες, για να αποθεωθεί και να θριαμβεύσει, ήταν το Oldboy του Παρκ Τσαν Γουκ, που άρεσε σε όλους τους συναδέλφους του που εκτελούσαν χρέη προκριματικής επιτροπής, αλλά τον απώθησε η βία και δεν συμπάθησε το κορεατικό έπος εκδίκησης.

Αντίθετα, κάλεσε τον Φιντέλ Κάστρο ως σταρ του ντοκιμαντέρ του Όλιβερ Στόουν, εκείνος δέχτηκε με ενθουσιασμό, ακύρωσε λόγω της επέμβασης των Αμερικανών στο Ιράκ και τελικά έμαθε πως ο υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας είχε βάλει το διπλωματικό χεράκι του για να μη γίνει το ταξίδι «για να αποφευχθεί ο τρίτος παγκόσμιος πόλεμος», όπως του εκμυστηρεύτηκε αργότερα, ενδεχομένως όχι και τόσο χαριτολογώντας.

Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου Facebook Twitter
Η «Καλοσύνη των Ξένων» βασίζεται σε μια συμπονετική, εξόχως ενάρετη ματιά, τόσο υποκειμενική όσο, αντίστροφα, η στιλιζαρισμένη βία σαδιστικών περιπετειών. Στη φωτο οι πρωταγωνιστές Ζόι Καζάν και Ταχάρ Ραχίμ.


Κι ενώ ο χερ Ντίτερ καυχιέται πως δυνάμωσε την αγορά του φεστιβάλ, καθιστώντας τη δεύτερη παγκοσμίως στο κύκλωμα των εμπόρων του σινεμά, και έφερε τον θεσμό στην πρώτη θέση στην προσέλευση θεατών με εισιτήριο, πολλοί, και δικαίως, υποστηρίζουν πως η επιμονή του να αυξήσει τον αριθμό των ταινιών που προβάλλονται στα πολυάριθμα τμήματα εξανέμισε την ποιότητα.

Με πάνω από 400 φιλμ, το φεστιβάλ αναπόφευκτα προσκαλεί δημιουργούς που δεν έχουν αξιόλογη ή ολοκληρωμένη πρόταση να επιδείξουν και χάνει έδαφος και κυρίως αντίκτυπο σε σχέση με τους μεγάλους ανταγωνιστές του, τις Κάννες, τη Βενετία και το Τορόντο.

Όσο κι αν προσπαθούμε να θυμηθούμε καλές ταινίες που βγαίνουν ετησίως από τους κόλπους του φεστιβάλ, είναι σχεδόν αδύνατον να συγκρατήσουμε πάνω από δυο-τρεις.

Γίνεται σταδιακά αντιληπτό πως οι καλύτεροι παρακάμπτουν το Βερολίνο για να υποβάλουν τα φιλμ τους στις Κάννες, τρεις μήνες αργότερα, και αν το κάνουν έγκαιρα και απορριφθούν από εκεί, ίσως σκεφθούν την option του Βερολίνου. Αν όχι, η Βενετία του Σεπτεμβρίου είναι μονόδρομος.


Ένα επιπλέον αγκάθι είναι η ταινία της έναρξης. Η Βενετία έχει καταφέρει να δίνει το μάξιμουμ στους θεατές της, εξασφαλίζοντας ένα οσκαρικό σιγουράκι που θα συζητηθεί για πρεμιέρα.

Το Βερολίνο, αν δεν έχει την τύχη, όπως ορθώς υποστηρίζει ο Κόσλικ, να σαγηνεύσει τουλάχιστον έναν Άντερσον, προσγειώνεται σε ευγενείς μετριότητες καλών προθέσεων και αμφίβολου αποτελέσματος.

Δεν θα μάθει κανείς, όπως συνήθως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, ποιους κυνήγησε το Βερολίνο για το φετινό ξεκίνημα και τι απαντήσεις έλαβε, αλλά η περίπτωση της Καλοσύνης των Ξένων είναι ένα καλό παράδειγμα ενός ακόμη ατυχούς Berlinale opener.

Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου Facebook Twitter
Η Δανή σκηνοθέτις Λόνε Σέρφινγκ


Η Λόνε Σέρφιγκ ξεκίνησε από το περίφημο και σχεδόν ξεχασμένο σήμερα Δόγμα 95, χτύπησε την πόρτα των Όσκαρ με το Μια Κάποια Εκπαίδευση, φλέρταρε με το Χόλιγουντ σκηνοθετώντας τον Τζέικ Τζίλενχαλ και την Αν Χάθαγουεϊ στο One Day και σήμερα, 20 περίπου χρόνια μετά την Αργυρή της Άρκτο για το Italian for Beginners, παρουσιάζει μια ελεήμονα, αμβλεία ωδή στην Καλοσύνη των Ξένων, και πιο συγκεκριμένα, την αξιοθαύμαστη τάση των Βορειοαμερικανών για αλληλεγγύη και υποστήριξη στους μη έχοντες και τους χρήζοντες βοηθείας.

Η Δανή σκηνοθέτις μαζεύει ηθοποιούς από διαφορετικά backgroungs και εθνότητες, τους Αμερικανούς Ζόι Καζάν και Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς, τους Άγγλους Μπιλ Νάι και Άντρια Ράιζμπορο, τον Γαλλοαλγερινό Ταχάρ Ραχίμ και τον Καναδό Τζέι Μπαρούσελ, σε μια λυτρωτική ιστορία κακοποίησης και ανέχειας, καθώς μια απελπισμένη νέα μητέρα δραπετεύει με τους γιους της από τον βίαιο σύζυγό της και περιπλανιέται στο χειμωνιάτικο Μανχάταν, ξεμένοντας από χρήματα, δίχως στέγη και γνωστούς, και αναγκάζεται να κλέβει φαγητό ή να καταφεύγει στα συσσίτια απόρων, χωρίς να έχει πλάνο εξόδου από την αξιοπρεπή δοκιμασία.

Μια νοσοκόμα Σαμαρείτης και ένας πρώην κατάδικος που έκανε φυλακή χωρίς να φταίει και τώρα έχει, από καθαρή σύμπτωση, αναλάβει ένα ρώσικο εστιατόριο πολυτελείας γίνονται οι σωτήρες των τριών φυγάδων, σε μια συνειδητή απόπειρα της Σέρφιγκ να μετατρέψει τη σκληρή και αφιλόξενη εικόνα της αμερικανικής μεγαλούπολης σε ένα καταφύγιο καλόκαρδων, τρυφερών ανθρώπων.

Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου Facebook Twitter
Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς και Άντρια Ράιζμπορο

Περιγράφοντας την ταινία, είναι αδύνατο να μην καταφύγει κανείς σε χριστιανική ορολογία: σαν μια λουθηρανική φαντασία (ειρωνικά, οι θεολογικές θέσεις του θεμελιωτή των Ευαγγελιστών είναι 95, όπως και στο Dogme), η Καλοσύνη των Ξένων βασίζεται σε μια συμπονετική, εξόχως ενάρετη ματιά, τόσο υποκειμενική όσο, αντίστροφα, η στιλιζαρισμένη βία σαδιστικών περιπετειών, και χρησιμοποιεί τη Νέα Υόρκη σαν κρυφή εκκλησία, με τη σκηνογραφία να εστιάζει στη γοτθικότερη αρχιτεκτονική της και τις χειρονομίες των χαρακτήρων να καταλήγουν στη συγχώρεση.

Καθόλου τυχαία, ο μοναδικός κακός σε αυτή την πανστρατιά των καλόψυχων είναι ο αστυνομικός σύζυγός και πατέρας, φτυστός καθολικός.

Σίγουρα υπάρχει δουλειά στο σενάριο και δουλειά στη σύνθεση, αλλά ο μονοδιάστατος τόνος, η αναμασημένη, ουδέτερη μουσική υπόκρουση και κυρίως η παντελής απουσία δραματικής έντασης, που φτάνει σε στείρωση του συναισθήματος, σκορπίζει την ταινία σε μια πεδιάδα συγκατάβασης και αναληθοφάνειας.


Το ποδαρικό δεν ήταν ευοίωνο. Η συνέχεια φέρνει γνωστούς σκηνοθέτες, όπως τον Φατίχ Ακίν, τον Αντρέ Τεσινέ, τον Φρανσουά Οζόν, την Ιζαμπέλ Κοϊξέτ, την Ανιές Βαρντά και τον Ζανγκ Γιμού στο επίσημο διαγωνιστικό, αλλά και τον Κέισι Άφλεκ και τον Σύλλα Τζουμέρκα, με την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του, το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών, στο Πανόραμα.

Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου Facebook Twitter
Μπιλ Νάι και Ταχάρ Ραχίμ
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ