Μαύρο + Άσπρο: Η αγαπημένη μου ταινία μυθοπλασίας «για το Πολυτεχνείο»

Μαύρο + Άσπρο: Η αγαπημένη μου ταινία μυθοπλασίας «για το Πολυτεχνείο» Facebook Twitter
0



ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ (τον υποδύεται ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος) διχάζεται (συνθλίβεται μάλλον) ανάμεσα στη στρατευμένη πολιτικοποίηση και στην εστέτ ιδιώτευση, ανάμεσα στο κοινωνικό ιδεώδες και στην προσωπική ανέλιξη, ενώ στο εξωτερικό οι ψαγμένοι συνομήλικοί του σνομπάρουν τους φοιτητές στην Ελλάδα που έμοιαζαν να αφυπνίζονται αφότου οι ξένοι συνάδελφοί τους είχαν εγκαταλείψει την επανάσταση.

Εξάρχεια, Νεάπολη, Λυκαβηττός, Κολωνάκι, ΕΜΠ, μοντέρνα αστικά διαμερίσματα, Pop Eleven, φλερτ, μουσικές, ζυμώσεις, αληθινοί νέοι, αληθινά διλήμματα, αληθινές καταστάσεις. Αν έπρεπε να διαλέξω μία και μόνη ελληνική ταινία, που θα έπρεπε να είναι απείρως πιο γνωστή (και αγαπητή), αυτή θα ήταν το Μαύρο + Άσπρο του Θανάση Ρεντζή (και του Νίκου Ζερβού) που γυρίστηκε μετά την κατάληψη της Νομικής το 1973 και προβλήθηκε δύο μήνες πριν από το Πολυτεχνείο.

Εξάρχεια, Νεάπολη, Λυκαβηττός, Κολωνάκι, ΕΜΠ, μοντέρνα αστικά διαμερίσματα, Pop Eleven, φλερτ, μουσικές, ζυμώσεις, αληθινοί νέοι, αληθινά διλήμματα, αληθινές καταστάσεις.

Ποτέ δεν είναι αργά όμως – υπάρχει ολόκληρη στο Vimeo και αποτελεί μια ιδανική «επετειακή» προβολή για τις 17 του Νοέμβρη, και όχι μόνο φυσικά. Όταν την πρωτοείδα, πριν από δυο χρόνια, απλά δεν μπορούσα να πιστέψω ότι είχε υπάρξει. Αργότερα αναζήτησα περισσότερες πληροφορίες αλλά το μοναδικό (εξαιρετικό, πάντως, και κατατοπιστικό) σχετικό κείμενο που βρήκα ήταν του Θοδωρή Λαμπρόπουλου στο δικό του blog («Ο Υπνοβάτης»). Εκεί, ανάμεσα σε άλλα πολύ ενδιαφέροντα, γράφει για αυτήν τη «διεθνών προδιαγραφών ελληνική ροκ ταινία που υπερβαίνει κατά πολύ τη στενότητα του αντιδικτατορισμού»:


«Σε μια επικοινωνία που είχα πρόσφατα με τον Θανάση Ρεντζή μου είπε ότι η ταινία "Μαύρο + Άσπρο" ατύχησε λόγω της εποχής που βγήκε: όσοι την παρακολούθησαν τότε (αλλά και αργότερα), στάθηκαν μόνο στις -συνήθεις για τα καλλιτεχνικά έργα της χουντικής περιόδου- «κωδικοποιημένες» αντιδικτατορικές νύξεις της, και δεν πρόσεξαν ότι η ταινία έθιγε ζητήματα πιο σύνθετα, που αφορούσαν και σε «ελεύθερες» κοινωνίες (και άρα ξεπερνούσαν κατά πολύ τον, ούτως ή άλλως περιορισμένου διανοητικού και πολιτικού ορίζοντα, αντιδικτατορισμό)... Μερικές ακόμα πληροφορίες που μου έδωσε ο Θανάσης Ρεντζής (τον οποίον και ευχαριστώ). Το συναρπαστικό απόσπασμα σχετικά με την κοινωνική λειτουργία της αρχαίας ελληνικής τέχνης που ακούγεται στη σκηνή ενός μαθήματος στη Σχολή Καλών Τεχνών, είναι από ένα κείμενο του φιλόλογου Ιωάννη Συκουτρή (1901-1937). Ο υποδυόμενος τον καθηγητή στην εν λόγω σκηνή είναι ο Δημήτρης Ποταμιάνος, μετέπειτα καθηγητής στην Πάντειο. Επίσης η βραχνιασμένη γυναικεία φωνή που ακούγεται να αγορεύει σε κάποια άλλη σκηνή, ανήκει στη μετέπειτα γνωστή συγγραφέα Ιωάννα Καρυστιάνη, μέλος τότε της Αντι-ΕΦΕΕ / ΚΝΕ (από την οποία αποχώρησε λίγο αργότερα, όπως και από κάθε άλλη κομματική ένταξη έκτοτε και μέχρι σήμερα)...».

 

 

 

 

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ιάσονας Χανδρινός: Τι έγινε μέσα κι έξω από το ΕΜΠ τον Νοέμβριο του ’73

Βιβλίο / Ιάσονας Χανδρινός: Τι έγινε μέσα κι έξω από το ΕΜΠ τον Νοέμβριο του ’73

Πώς βιώθηκε το Πολυτεχνείο από όσους συμμετείχαν στα τεκταινόμενα είτε βρέθηκαν αυτόπτες μάρτυρες; Γιατί η σχετική έρευνα παραμένει ελλιπής και γιατί η επέτειος εξακολουθεί έκτοτε να πυροδοτεί τόσα πάθη; Μια συζήτηση με τον συγγραφέα του βιβλίου «Όλη Νύχτα Εδώ – μια προφορική ιστορία της εξέγερσης του Πολυτεχνείου» (εκδ. Καστανιώτη)
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κωστής Κορνέτης συνθλίβει έναν μεταπολιτευτικό μύθο για το Πολυτεχνείο

Βιβλίο / Ο Κωστής Κορνέτης συνθλίβει έναν μεταπολιτευτικό μύθο για το Πολυτεχνείο

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Τα παιδιά της δικτατορίας» που απέσπασε το βραβείο Edmund Keeley μιλά στο LIFO.gr για τα ελληνικά '60s και τις παρανοήσεις σχετικά με τη χούντα.
AΠΟ ΤΗΝ ΤΑΤΙΑΝΑ ΛΙΑΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΠΕΜΠΤΗ 04/08 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Marilyn: Δύο ξεχωριστές συνεντεύξεις

Pulp Fiction / 60 χρόνια από τον θάνατο της Μέριλιν: Δύο ξεχωριστές συνεντεύξεις

Εξήντα χρόνια μετά τον θάνατο της Μέριλιν Μονρόε κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, δύο συνεντεύξεις, του Τρούμαν Καπότε και του Αλέκου Λιδωρίκη, μας θυμίζουν τις δυο όψεις ενός τραγικού φαινομένου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ 31/07 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΑΤΙΣΤΕΙ-Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Οι «Δύο τελευταίοι σταρ του σινεμά» σε ένα επικό ντοκιμαντέρ

Ηχητικά Άρθρα / Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Οι «τελευταίοι σταρ του σινεμά» σε ένα επικό ντοκιμαντέρ

Το «The Last Movie Stars» είναι ένα μαγικό και βαθιά αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ που δημιούργησε ο Ίθαν Χοκ, όσο καιρό διαρκούσαν τα λοκντάουν, για τη μακρά και περιπετειώδη διαδρομή του «πιο ιδανικού ζευγαριού» που γνώρισε ποτέ το Χόλιγουντ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Ανατολικά της Εδέμ»: Το μαγνητικό ντεμπούτο του Τζέιμς Ντιν επιστρέφει στα θερινά σινεμά

Οθόνες / «Ανατολικά της Εδέμ»: Το μαγνητικό ντεμπούτο του Τζέιμς Ντιν επιστρέφει στα θερινά σινεμά

Η συναρπαστική ταινία του 1955 σε σκηνοθεσία Έλια Καζάν είναι μία από τις σημαντικότερες κινηματογραφικές επανεκδόσεις του φετινού καλοκαιριού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλη η Ελλάδα ένα κινηματογραφικό πλατό

22 λόγοι που αγαπάμε την καλοκαιρινή Ελλάδα / Όλη η Ελλάδα ένα διεθνές κινηματογραφικό πλατό

Επαγγελματίες της μυθοπλασίας και της διαφήμισης αντιμετωπίζουν πλέον την Ελλάδα όχι μόνο ως τόπο διακοπών αλλά και ως πλατό, σε ταινίες όπως «Η Χαμένη Κόρη», «Στα Μαχαίρια 2».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φαγητό και σινεμά

Pulp Fiction / Φαγητό και σινεμά: Το μεγάλο φαγοπότι

Στην αυλαία του αφιερώματος για τη γαστριμαργική επιρροή στον κινηματογράφο, ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος θυμάται ταινίες όπου το φαγητό καταλαμβάνει όχι μόνο μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά μεγάλο χώρο στην οθόνη, με την απολαυστική συντροφιά της Fischer.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ