Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη Facebook Twitter
Αμέσως μετά την υποψηφιότητά της Κάρλα Σοφία Γκασκόν για το "Εμίλια Πέρεζ" αναδύθηκαν παντού μια σειρά από παλαιότερες ρατσιστικές, ισλαμοφοβικές και «αντι-woke» αναρτήσεις της, οι οποίες έχουν εκτροχιάσει την καμπάνια όχι μόνο για την δική της υποψηφιότητα αλλά και για τις υπόλοιπες της ταινίας
0


 

ΟΤΑΝ ΚΕΡΔΙΣΕ την υποψηφιότητα για το βραβείου καλύτερης ηθοποιού στα φετινά Όσκαρ για την ερμηνεία της στην παραγωγή του Netflix «Emilia Pérez», η Κάρλα Σοφία Γκασκόν δεν έγινε μόνο το πρώτο transgender άτομο που προτάθηκε για τέτοια διάκριση, αλλά αμέσως χρίστηκε ως το απόλυτο φαβορί για το βραβείο. βραβείο υποκριτικής, αλλά και το φαβορί. Με 13 υποψηφιότητες, μεταξύ των οποίων για καλύτερη ταινία, διεθνή ταινία και σκηνοθεσία, το φιλμ του Ζακ Οντιάρ έλαβε τις περισσότερες υποψηφιότητες από οποιαδήποτε άλλη ταινία φέτος. Παρότι επικρίθηκε από μέρος του LGBTQ κοινού για την απεικόνιση της τρανς εμπειρίας και από τους Μεξικανούς θεατές για ένα στερεοτυπικό πορτρέτο της χώρας τους, το «Emilia Pérez» φαινόταν να ταιριάζει γάντι στη σύγχρονη αντίληψη της Ακαδημίας Κινηματογράφου που τα τελευταία χρόνια ενισχύει τις κάθε είδους ιστορικές πρωτιές.

Όπως αποδείχθηκε όμως, η Γκασκόν δεν αποτελεί ακριβώς το υπόδειγμα προοδευτικής αντίληψης που το Netflix και πολλά μέλη της Ακαδημίας υπέθεσαν ότι θα ήταν. Αμέσως μετά την υποψηφιότητά της αναδύθηκαν παντού μια σειρά από παλαιότερες ρατσιστικές, ισλαμοφοβικές και «αντι-woke» αναρτήσεις της, οι οποίες έχουν εκτροχιάσει την καμπάνια όχι μόνο για την δική της υποψηφιότητα αλλά και για τις υπόλοιπες της ταινίας. Η ίδια ζήτησε άμεσα συγγνώμη για τα εν λόγω tweets (και αρνήθηκε ότι έγραψε ένα που «έκραζε» τη συμπρωταγωνίστριά της Σελένα Γκόμεζ), λέγοντας, μεταξύ άλλων, ότι στο παρελθόν είχε χρησιμοποιήσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως «ημερολόγιο», ότι οι απόψεις της για τους μουσουλμάνους έχουν εξελιχθεί, ότι τα συναισθήματά της είχαν παρερμηνευτεί ή αποκοπεί από τα συμφραζόμενα και ότι λυπάται για κάθε πόνο που μπορεί να προκάλεσαν τα λόγια της.

Το να προϋποθέτουμε ότι οι τρανς γυναίκες και άνδρες είναι άτομα μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές, αντιδραστικές ή μισαλλόδοξες απόψεις, είναι απλά παράλογο.

Υπαινίχθηκε επίσης επανειλημμένα ότι η ανάδυση των tweets ήταν μέρος μιας εκστρατείας συκοφάντησης εναντίον της και εναντίον της ταινίας. «Πιστεύω ότι έχω κριθεί», δήλωσε στο ισπανόφωνο CNN. «Με έχουν καταδικάσει και με έχουν θυσιάσει και με έχουν σταυρώσει και με έχουν λιθοβολήσει χωρίς δίκη και χωρίς τη δυνατότητα να υπερασπιστώ τον εαυτό μου». Μετά από αυτή τη συνέντευξη, η οποία δεν είχε «επικυρωθεί» από το Netflix, η πλαρφόρμα φέρεται να έχει σχεδόν ακυρώσει την εκστρατεία υπέρ της βράβευσης της Γκασκόν. Σύμφωνα με το Hollywood Reporter, η ίδια δεν θα παρευρεθεί πλέον στα AFI Awards, στα Critics Choice Awards, στα Producers Guild Awards (στα οποία ήταν προγραμματισμένο να είναι παρουσιάστρια) και στο Santa Barbara Film Festival.

Το προφανές ερώτημα είναι γιατί το Netflix, με το εκτεταμένο προσωπικό που διαθέτει, δεν ασχολήθηκε με τις επίμαχες αναρτήσεις της Γκασκόν πολύ πριν ξεκινήσει η κούρσα για τα Όσκαρ. Και η απάντηση φαίνεται να είναι ότι απλά δεν το θεώρησαν απαραίτητο, πιστεύοντας ότι ως τρανς γυναίκα, η Γκασκόν θα όφειλε, όπως δήλωσε η ίδια εκ των υστέρων, να κατανοεί τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μειονότητες και να μην στρέφεται εναντίον τους. Όμως το να είναι κανείς τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι συστήματος πολιτικών πεποιθήσεων. Το να αγωνίζεται για το δικαίωμά του να ζήσει μια αυθεντική ζωή δεν μεταφράζεται αυτόματα σε συγκεκριμένη πολιτική θέση ή ιδεολογία. Κι από τη μεριά μας, το να προϋποθέτουμε ότι οι τρανς γυναίκες και άνδρες είναι άτομα μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές, αντιδραστικές ή μισαλλόδοξες απόψεις, είναι απλά παράλογο.

Ένα από τα σλόγκαν της επιτροπής των Όσκαρ τα τελευταία χρόνια είναι η ανάδειξη ιστοριών που ασχολούνται μ’ «αυτό που υπάρχει ανάμεσα στις βεβαιότητες». Αν μη τι άλλο, η Γκασκόν έχει ήδη καταφέρει να εκθέσει αυτό που υπάρχει ανάμεσα στις σημερινές  μας «βεβαιότητες». Αν ήταν cisgender, θα είχε ίσως ήδη σπεύσει προς υπεράσπισή της ο «αντι-woke», συμπεριλαμβανομένων του Τραμπ και του Ίλον Μασκ, καταγγέλλοντας τους προοδευτικούς του Χόλιγουντ που «ακύρωσαν» μια καλλιτέχνιδα της οποίας το έργο μόλις είχαν τιμήσει επειδή εξέφρασε δημόσια απόψεις που θεωρούν ενοχλητικές. Αλλά οι συντηρητικές δυνάμεις έχουν συσπειρωθεί πολύ καλά γύρω από την τρανσφοβία για να συμβεί κάτι τέτοιο. Ούτε μπορούν να υποστηρίξουν με επιτυχία ότι αυτό είναι το αποτέλεσμα των προγραμμάτων πολυμορφίας, ισότητας και ένταξης, τα οποία ο Τραμπ έχει βάλει στο στόχαστρο. Σε ένα από τα αμφιλεγόμενα tweets της, η ίδια η Γκασκόν αποδοκιμάζει τις αντίστοιχες πρωτοβουλίες της ίδιας της Ακαδημίας σε γλώσσα που ο Τραμπ θα επικροτούσε. Αναφερόμενη στην τελετή απονομής των Όσκαρ το 2021, έγραφε: «Όλο και περισσότερο τα #Όσκαρ μοιάζουν με τελετή για ανεξάρτητες ταινίες και ταινίες διαμαρτυρίας, δεν ήξερα αν παρακολουθούσα ένα αφροκορεάτικο φεστιβάλ, μια διαδήλωση του Black Lives Matter ή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας».

Εν τω μεταξύ, οι φιλελεύθεροι που πανηγύρισαν την υποψηφιότητά της και ήταν έτοιμοι να σηματοδοτήσουν την «ιστορική πρωτιά» της, πιάστηκαν στα πράσα. Αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι οι προσδοκίες γύρω από τέτοιες πρωτιές και ο καθαγιασμός τους δέχθηκαν σοβαρό πλήγμα. Δεν υπάρχει τίποτα κακό στην ανάδειξη μιας θετικής αφήγησης για την ανεκτικότητα και την ποικιλομορφία, αλλά όποιος το επιχειρεί θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι η αφήγηση ταιριάζει γάντι στο υποκείμενο. Προς το παρόν, η πιο απρόβλεπτη κούρσα για τα Όσκαρ στην πρόσφατη μνήμη θα συνεχίσει να «υπάρχει ανάμεσα στις βεβαιότητες». Το μόνο για το οποίο μπορούμε να είμαστε σίγουροι μετά το «σκάνδαλο» της Γκασκόν είναι ότι το ότι επειδή ένα άτομο είναι κάτι δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να είναι και κάτι άλλο. Και επίσης ότι, καλώς ή κακώς, κανείς δεν πρέπει να χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως «ημερολόγιο».

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ