«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter
Πριν το ξημέρωμα (Before Sunrise,1995)
1

Δεν είχε κλείσει τα είκοσι πέντε ο Ίθαν Χοκ όταν συναντήθηκε για πρώτη φορά με την ένα χρόνο μεγαλύτερή του Ζιλί Ντελπί για τα γυρίσματα της ταινίας του Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ με θέμα τη ρομαντική συνάντηση ενός Αμερικανού, του Τζέσι και μιας Γαλλίδας, της Σελίν, στο ευρωπαϊκό Interail. Η ταινία ήταν το «Πριν το ξημέρωμα» (Before Sunrise) του 1995, αλλά δεν ήταν παρά μόνο η αρχή μιας ρομαντικής τριλογίας που θα διαρκούσε δύο δεκαετίες ταξιδεύοντας το ερωτευμένο ζεύγος (και μαζί το κοινό που συνδέθηκε μαζί τους) από την Βιέννη όπου γνωρίστηκαν και αγαπήθηκαν, στο Παρίσι όπου ξανάσμιξαν μερικά χρόνια μετά για το «Πριν το ηλιοβασίλεμα» (2002) και, τέλος, στη Μεσσηνιακή Μάνη, ως γονείς πλέον, στο «Πριν τα μεσάνυχτα» (2013). Οι δύο σταρ περιγράφουν στον Guardian την εμπειρία τους ως πρωταγωνιστές αλλά και συν-σεναριογράφοι μιας από τις πιο αγαπημένες τριλογίες στην ιστορία του σινεμά.

Ζιλί Ντελπί:

Το αυθεντικό σενάριο της πρώτης ταινίας («Πριν το ξημέρωμα») δεν είχε ίχνος ρομαντισμού, αν μπορείτε να το πιστέψετε. Ο Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ ήθελε πάντως να συλλάβει κάτι βαθιά αληθινό και γι' αυτό έψαχνε για πρωταγωνιστές κάποιους που θα μπορούσαν να συμμετέχουν αποφασιστικά στη συγγραφή και τη διαμόρφωση του σεναρίου.

Στην οντισιόν μας ζήτησε απλά να του πούμε πράγματα που θα λέγαμε εμείς στη θέση του πρωταγωνιστικού ζεύγους. Κάποια απ' αυτά μάλιστα έμειναν εξαρχής στην ταινία – όπως αυτό που λέω για τον Θεό που υπάρχει στο διάστημα ανάμεσα σε ανθρώπους.

Τελικά το σενάριο ανήκει εξίσου και στους τρεις μας – τον Ρίτσαρντ, τον Ίθαν κι εμένα – παρότι ο Ίθαν κι εγώ δεν μπήκαμε στους τίτλους σεναρίου του «Πριν το ξημέρωμα». Η διαδικασία ήταν απολύτως συλλογική: έπρεπε να συμφωνήσουμε και οι τρεις για να περάσει μια ιδέα για κάποια σκηνή. Με τον ίδιο τρόπο λειτουργήσαμε και στο «Πριν το ηλιοβασίλεμα» και στο «Πριν τα μεσάνυχτα». Αν κάποιος από τους τρεις δεν άντεχε κάτι, αυτό κοβόταν από το γύρισμα.

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter
Πριν το ηλιοβασίλεμα (Before Sunset,2002)

Το γράψιμο συνεχιζόταν και στα γυρίσματα στη Βιέννη. Τότε, φερ' ειπείν, έγραψα τη σκηνή που η Σελίν παριστάνει με το χέρι της ότι παίρνει τηλέφωνο σε φίλη της και της ανακοινώνει ότι είναι ερωτευμένη με τον Τζέσι.
Ήταν μαρτύριο να πρέπει να θυμάσαι τόσους πολλούς διαλόγους – και ακόμα πιο πολύ στις χρονοβόρες λήψεις του «Πριν το ηλιοβασίλεμα» που δική μου ιδέα ήταν να διαδραματίζεται σε πραγματικό χρόνο. Είχα περάσει κάποιες δύσκολες καταστάσεις στην αρχή των '00s, προσπαθώντας να τα καταφέρω ως σκηνοθέτρια, ενώ συγχρόνως είχα και κάτι θέματα υγείας. Αλλά δεν ήταν ευθέως αυτοβιογραφικός ο χαρακτήρας της Σελίν σ΄ αυτή την ταινία. Όπως μου είχε πει κάποτε ο Κριστόφ Κισλόφσκι, παίρνεις έναν σπόρο αλήθειας και τον κάνεις δέντρο.

Το φινάλε της ταινίας όπου μιμούμαι τη Nina Simone και λέω στον Τζέσι ότι θα χάσει την πτήση του, το είχα σκεφτεί για να το χρησιμοποιήσω σε δική μου ταινία. Έπαιξα όμως την σκηνή στον Ρίτσαρντ και του άρεσε πολύ. Δεν ήμουν σίγουρη αν ήθελα να την παραχωρήσω την ιδέα, αλλά σκέφτηκα ότι αυτή η σειρά ταινιών είναι πολύ πιο σημαντική από κάποια δική μου ταινία που πιθανόν δεν θα γίνει ποτέ. Αυτές οι τρεις ταινίες μιλάνε σε όλους, από την εφηβεία ως το τέλος της ζωής. Δεν είναι μόνο για την Generation X. Τώρα πια υπάρχουν και πολλοί νέοι που τους αρέσει η ταινία επειδή βλέπουν τους γονείς τους στον Τζέσι και την Σελίν. Με τους μεγαλύτερους είναι σα να μεγαλώσαμε μαζί. Στην πραγματικότητα, αυτή η τριλογία είναι μια σπουδή στον χρόνο.

 

Ίθαν Χοκ:

Περνούσα δύσκολη περίοδο μετά το διαζύγιό μου [από την Ούμα Θέρμαν], αλλά εκείνο το καλοκαίρι στο Παρίσι γυρίζοντας το «Πριν το ηλιοβασίλεμα» ήταν απίστευτα θεραπευτικό για μένα, κυρίως εξαιτίας της επανασύνδεσής μου με τον Ρίτσαρντ και την Ζιλί.

Λίγο καιρό πριν, ο Ρίτσαρντ είχε βρεθεί σε μια παρουσίαση βιβλίου μου στο Όστιν και τότε μου έσκασε η ιδέα: τι θα γινόταν αν ο Τζέσι έγραφε ένα βιβλίο για εκείνη την γνωριμία του με τη Σελίν και εμφανιζόταν εκείνη ξαφνικά στην παρουσίαση του βιβλίου στο Παρίσι;

Η τρίτη ταινία, το «Πριν τα μεσάνυχτα», ήταν η πιο δύσκολη επειδή οι δύο πρώτες έχουν να κάνουν με μια ρομαντική προβολή, με το να είσαι ερωτευμένος. Προσωπικά, ένιωθα ότι ήταν σημαντικό να κάνουμε και μια τρίτη ταινία γειωμένη στην πραγματικότητα με θέμα τη φύση του έρωτα στο πλαίσιο της καθημερινότητας.

Μπορούσαμε άραγε να κάνουμε μια ταινία για ένα ζευγάρι που πλέον είναι μαζί για χρόνια έχοντας μεγαλώσει και παιδιά, συγχρόνως όμως διατηρούν έναν ρομαντισμό στη σχέση τους, χωρίς να πούμε ούτε ένα ψέμα; Δεν ήμασταν καθόλου βέβαιοι αν θα άρεσε στο κοινό – ποιος θέλεις να δει ένα sequel του Τιτανικού με τον Τζακ και την Ρόουζ να τρώγονται μεταξύ τους;

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter
Πριν τα μεσάνυχτα (Βefore Midnight, 2013)

Η δομή της ταινίας ήταν μια άλλη μεγάλη πρόκληση. Θέλαμε να κάνουμε και κάτι από Μπέργκμαν, από το «Σκηνές από έναν γάμο» συγκεκριμένα, με μια σκηνή που ξεκινά ως ερωτική αλλά καταλήγει ως σκηνή χωρισμού. Το γράψιμο αυτής της σκηνής που κλιμακώνει την ταινία με τον μακρύ συζυγικό καυγά, ήταν ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα που έχω κάνει ποτέ. Τριάντα σελίδες, χωρίς να γίνεις βαρετός, σε ένα δωμάτιο, είναι ζόρικο. Αλλά νομίζω ότι λειτουργεί ως ιδανικό κλείσιμο του κύκλου. Το «Πριν το ξημέρωμα» ξεκινά ενώ βλέπουμε να μαλώνει στο τρένο ένα ζεύγος που έχει περάσει τα σαράντα. Γυρίζοντας την σκηνή στο «Πριν τα μεσάνυχτα», σχεδόν είκοσι χρόνια μετά, συνειδητοποιήσαμε ότι «γίναμε εκείνο το ζευγάρι».

Υπάρχει συνεπώς κάτι που μοιάζει με ολοκλήρωση στο τέλος αυτής της τριλογίας. Κάθε μια από τις τρεις φορές, ο πήχης ανέβαινε ψηλότερα. Δεν θα θέλαμε να βάλουμε να νερό στο κρασί μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείεται να επισκεφτούμε ξανά τον Τζέσι και την Σελίν. Πού και πού βρισκόμαστε και το συζητάμε. Μια τέταρτη ταινία θα πρέπει να λειτουργεί έτσι ώστε να σπάει τον ρυθμό αυτού του ολοκληρωμένου κύκλου, ίσως να θίξουμε την θνητότητα. Οι τρεις όμως αυτές ταινίες υπήρξαν μια μεγάλη ευλογία στη ζωή μου.

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter

Με στοιχεία από τον Guardian

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ