Η υπόθεση του κινηματογράφου Ιντεάλ δεν έχει τελειώσει ακόμα

Η υπόθεση του κινηματογράφου ΙΝΤΕΑΛ δεν έχει τελειώσει ακόμα Facebook Twitter
Αρκετοί θεωρούν ότι το αίτημα για τη διάσωση της αίθουσας προέρχεται από μερικούς ονειροπαρμένους σινεφίλ που θέλουν να σωθεί η αίθουσα από νοσταλγία και ότι μια ενδεχόμενη ικανοποίησή του θα έβαζε φρένο στην ανακαίνιση του συνολικού ακινήτου. Φωτ.: Νίκος Μαλιάκος (via facebook ideal)
0

Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΙΝΤΕΑΛ και του Άστορ, δυο ιστορικών κινηματογράφων της Αθήνας, απασχολεί την επικαιρότητα εδώ και μήνες, με δημόσιες παρεμβάσεις υπέρ της διάσωσής τους από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον δήμαρχο Αθηναίων, συνεχή δημοσιεύματα στον Τύπο αλλά και μαζικές συγκεντρώσεις και διαδικτυακές εκστρατείες από σινεφίλ που ανησυχούν για τη συρρίκνωση του αριθμού των κινηματογραφικών αιθουσών και από πολίτες που ανησυχούν για το διογκούμενο gentrification του αθηναϊκού κέντρου.

Κι αν η διάσωση του Άστορ είναι επίσημη και με τη βούλα μετά τη δημοσίευση της σχετικής υπουργικής απόφασης στις 29/09, η περίπτωση του Ιντεάλ είναι πιο σύνθετη.

Μια σύντομη αναδρομή: το ακίνητο της οδού Πανεπιστημίου, όπου στεγάζεται το Ιντεάλ, ανήκει στον ΕΦΚΑ. Έπειτα από διαγωνισμό για την αξιοποίησή του, υπογράφηκε στις 17.01.2023 σύμβαση εκμίσθωσης μεταξύ του ΕΦΚΑ και της αναδόχου εταιρείας, η οποία προβλέπει την αξιοποίηση της αίθουσας μόνο ως συνεδριακού χώρου και θεάτρου. Το θέμα είναι πως το Ιντεάλ είναι ιστορικός κινηματογράφος του κέντρου και, με κάποια μικρά διαλείμματα, κοινωνεί το σινεμά από το 1921, δηλαδή εδώ και έναν αιώνα.

Αν η ανάδοχος εταιρεία δεν επιθυμεί την ουσιαστική λειτουργία της κινηματογραφικής αίθουσας, μπορεί κάλλιστα να πραγματοποιεί περιστασιακές προβολές, ώστε να είναι τυπικά νόμιμη, αλλά επί της ουσίας να αξιοποιεί τον χώρο κυρίως ως συνεδριακό κέντρο και ως μέρος «άλλων πολιτιστικών δραστηριοτήτων.

Προτού συνεχίσουμε το ιστορικό της υπόθεσης, κρίνουμε σκόπιμο να ξεκαθαρίσουμε ότι από τη στιγμή που προέκυψε το ζήτημα, υπάρχει μια σύγχυση, ακόμα και στην πλευρά των άμεσα ενδιαφερομένων, για το ποιος είναι αρμόδιος για να αποφασίσει.

Η αρμοδιότητα για την κήρυξη της χρήσης του κινηματογράφου ως διατηρητέας δεν ανήκει ούτε στον δημαρχο Αθηναίων ούτε στον υπουργό Πολιτισμού αλλά αποκλειστικά και μόνο στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς αν ανατρέξει στον Ν. 4067/12 άρθ. 6, παρ.3.

Βάσει της προβλεπόμενης διαδικασίας, τον περασμένο Φεβρουάριο, τόσο η ανάδοχος εταιρεία όσο και ο ΕΦΚΑ απέστειλαν στη Γενική Διεύθυνση Αρχιτεκτονικής, Οικονομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας τις αντιρρήσεις τους για τη διατήρηση του κινηματογράφου, αιτούμενοι τη χρήση του χώρου αποκλειστικά ως συνεδριακού κέντρου και θεάτρου. Ακολούθησαν οι αντιδράσεις που αναφέραμε στην αρχή, για να φτάσουμε στις 4 Μαΐου, όταν συνεδρίασε το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία για το Ιντεάλ αναφέρεται το εξής:

«Το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας χαρακτηρίζει διατηρητέα τη χρήση του ιστορικού κινηματογράφου Ideal, ο οποίος λειτουργεί σε κτίριο που βρίσκεται στον περιβάλλοντα χώρο των διατηρητέων κτιρίων Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Αθηνών, κτίριο Prokesch Von Osten - πρώην Ελληνικόν Ωδείον και Μέγαρο Σλήμαν Μελά. Στους χώρους της διατηρητέας χρήσης του κινηματογράφου θα επιτρέπεται η λειτουργία και άλλων πολιτιστικών χρήσεων καθώς και η χρήση του Συνεδριακού Κέντρου». 

Η υπόθεση του κινηματογράφου ΙΝΤΕΑΛ δεν έχει τελειώσει ακόμα Facebook Twitter
Το Ιντεάλ είναι ιστορικός κινηματογράφος του κέντρου και, με κάποια μικρά διαλείμματα, κοινωνεί το σινεμά από το 1921, δηλαδή εδώ και έναν αιώνα.

Θα αναρωτηθείτε ποιο είναι το πρόβλημα της συγκεκριμένης απόφασης. Θα σας απαντήσουμε ότι, όπως είναι διατυπωμένη, αφήνει την ουσιαστική λειτουργία του κινηματογράφου στη διακριτική ευχέρεια της αναδόχου εταιρείας. Αν δηλαδή η ανάδοχος δεν επιθυμεί την ουσιαστική λειτουργία της κινηματογραφικής αίθουσας, μπορεί κάλλιστα να πραγματοποιεί περιστασιακές προβολές, ώστε να είναι τυπικά νόμιμη, αλλά επί της ουσίας να αξιοποιεί τον χώρο κυρίως ως συνεδριακό κέντρο και ως μέρος «άλλων πολιτιστικών δραστηριοτήτων». Και, αν κρίνουμε από τη σύμβαση εκμίσθωσης που έχει υπογραφεί, αλλά και από τις αντιρρήσεις που εστάλησαν από την ανάδοχο στο υπουργείο, έχουμε κάθε λόγο να είμαστε επιφυλακτικοί. 

Από εκείνη τη μέρα κι έπειτα για τον περισσότερο κόσμο το θέμα θεωρείται λήξαν. Κι όμως, αν ανατρέξει κανείς στις κείμενες διατάξεις, μπορεί να διαπιστώσει ότι η απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής συνιστά απλή διατύπωση γνώμης, απαραίτητης για την εγκυρότητα της απόφασης μεν, μα όχι νομικά δεσμευτικής ως προς το περιεχόμενο της απόφασης. Με απλά λόγια, αν και δεν συνηθίζεται ως πρακτική, σε περίπτωση που ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας το κρίνει σημαντικό, μπορεί να παρεκκλίνει από τη γνώμη που διατύπωσε το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής.

Η υπόθεση του κινηματογράφου ΙΝΤΕΑΛ δεν έχει τελειώσει ακόμα Facebook Twitter
Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν έχει εκδοθεί ούτε έχει δημοσιευθεί απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος για το Ιντεάλ. Φωτ.: Βαγγέλης Πατσιάλος (via facebook ideal)

Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν έχει εκδοθεί ούτε έχει δημοσιευθεί απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος για το Ιντεάλ. Αν, λοιπόν, ο τελευταίος θέλει να διασφαλίσει την ουσιαστική διάσωση του κινηματογράφου, θα πρέπει με την απόφασή του είτε να ορίζει ως διατηρητέα την αποκλειστική χρήση του ως κινηματογράφου είτε να τη διασφαλίζει με κάποιον τρόπο, π.χ. αναφέροντας ότι η χρήση του συνεδριακού χώρου και των άλλων πολιτιστικών δραστηριοτήτων δεν μπορούν να παρακωλύουν τη λειτουργία του κινηματογράφου, που θα συνιστά τη βασική χρήση του.

Αρκετοί θεωρούν ότι το αίτημα για τη διάσωση της αίθουσας προέρχεται από μερικούς ονειροπαρμένους σινεφίλ που θέλουν να σωθεί η αίθουσα από νοσταλγία και ότι μια ενδεχόμενη ικανοποίησή του θα έβαζε φρένο στην (κατά τα άλλα, απαραίτητη για την περιοχή) ανακαίνιση του συνολικού ακινήτου.

Πέρα από το ζήτημα της διαφύλαξης της ιστορικής και πολιτιστικής μνήμης αλλά και της διασφάλισης ενός αθηναϊκού κέντρου που δεν θα απευθύνεται μόνο στους τουρίστες, αλλά και στους Αθηναίους πολίτες, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η διατήρηση της κινηματογραφικής αίθουσας του Ιντεάλ δεν εμποδίζει την αξιοποίηση του ακινήτου από την ανάδοχο εταιρεία, αποτελεί άλλωστε ένα μικρό μέρος επί της συνολικής επιφάνειάς του – 829,5 τ.μ. επί συνόλου 7.115,62 τ.μ.

Η υπόθεση του κινηματογράφου ΙΝΤΕΑΛ δεν έχει τελειώσει ακόμα Facebook Twitter
Ναι, οι κλειστές αίθουσες επλήγησαν από την πανδημία και πέρασαν μια περίοδο κρίσης, αλλά μια ματιά στα συνολικά εισιτήρια από τις αρχές του έτους μαρτυρά ανοδική τάση προσέλευσης του κοινού. Φωτ.: Νίκος Μαλιάκος (via facebook ideal)

Περαιτέρω, στη γνωμοδότησή του το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής αναφέρεται ρητά στην ΥΑ 20768/4198/9-7-1997 – ΦΕΚ 648/Δ/25-7-1997 με την οποία το 1997 είχε αποφασιστεί ο χαρακτηρισμός ως διατηρητέων των χρήσεων 47 θερινών κινηματογράφων. Η διαφορά είναι ότι σε εκείνη την απόφαση, όπως και στην πρόσφατη για το Άστορ, ορίζεται η αποκλειστική χρήση τους ως κινηματογραφικών αιθουσών.

Χάρη στην απόφαση του '97, που εκδόθηκε από το ίδιο υπουργείο και ήρθε σε μια περίοδο σοβαρής κρίσης για τα θερινά σινεμά, σήμερα έχουμε δύο από τους πιο αγαπητούς κινηματογραφικούς χώρους πολιτισμού, οι οποίοι αποτελούν κερδοφόρες επιχειρήσεις και προσελκύουν τόσο εγχώριους σινεφίλ όσο και τουρίστες, το Σινέ Θησείον και το Σινέ Ριβιέρα. Και, φυσικά, υπάρχει και το παράδειγμα της διάσωσης των θερινών κινηματογράφων, το οποίο επικαλέστηκε η ίδια η υπηρεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και δείχνει τον δρόμο.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ